vetoakselin suojakumin huolto???

rallyy

Oisko kellään tietoo mitä maksais vetoakselin suojakumin vaihto nissan merkkiseen autoon?? Olisin aika kiitollinen!!!

23

4334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2cg

      Ei paljoa.

      Noin 15-20 min työ korkeintaan.

      kumi 10 €, osat 5 €, työ 35 €.

      (näin minun 400 000 ajetussa 20 v. Asconassa, merkkihuollossa)

      • Kirkkonummi

        tälläinen pikakorjaaja on töissä.
        Oletko nyt varma ettet sotke hammastangon suojakumiin?


      • 2cg
        Kirkkonummi kirjoitti:

        tälläinen pikakorjaaja on töissä.
        Oletko nyt varma ettet sotke hammastangon suojakumiin?

        Ehkä voi sanoa, kun saa hommansa.

        Kyllä näin on,
        ensin otetaan kumi pois, sisältä lukitusrengas,
        pestään ja laitetaan uusi kumi.
        Pesu kestää hommassa kauemmin.

        Myös Asconan ohjauksen hammastankon kumi on kerran vaihdettu,
        sekin kesti samoin noin 20-30 min.

        Missähän se aika menee,
        luulen että ilman pesua, vaihto menisi 5 minuuttiin.


      • Kirkkonummi
        2cg kirjoitti:

        Ehkä voi sanoa, kun saa hommansa.

        Kyllä näin on,
        ensin otetaan kumi pois, sisältä lukitusrengas,
        pestään ja laitetaan uusi kumi.
        Pesu kestää hommassa kauemmin.

        Myös Asconan ohjauksen hammastankon kumi on kerran vaihdettu,
        sekin kesti samoin noin 20-30 min.

        Missähän se aika menee,
        luulen että ilman pesua, vaihto menisi 5 minuuttiin.

        asentaja pyörän, napamutterin, alapallon ja nivel pois navasta.
        millä otti vanhankuminpois?
        Irroittiko nivelenakselista?
        ai vielä 5min ilman pesua.
        Niin kerro se korjaamo, kyllä noin tehokkaasta korjaamosta voi puhua nimellä.


      • se.
        Kirkkonummi kirjoitti:

        asentaja pyörän, napamutterin, alapallon ja nivel pois navasta.
        millä otti vanhankuminpois?
        Irroittiko nivelenakselista?
        ai vielä 5min ilman pesua.
        Niin kerro se korjaamo, kyllä noin tehokkaasta korjaamosta voi puhua nimellä.

        En katsellut niin tarkkaan.

        Mutta jotain, ehkä jarru asetelma roikkui siinä rautalangan varassa.

        Sen katsoi,
        otti lähes ensimmäisenä repi pihdeillä kumin pois ja silloin sai nivelen "poikki",
        jotta saa uuden kumin ehjänä.

        Kyllä "kai" jousiasetelmakin oli irti alapäästä.

        Mielelläni kertoisin korjaamon,
        mutta seuraavaksi tulee taasen mielipide että mainostan,
        näin se menee, tiedän jo entuudestaan.

        Koeta nyt keksiä,
        missä hommassa siinä menisi enemmän kuin vajaan minuutin, kun osaa ja on työkalut, niin homma sujuu.

        Laittaisiko vielä lisää,
        kytkinlevyn ja painelaakerin vaihdossa huoltopäälikkö sanoi samoin,
        jos auto on sisällä yli puoli tuntia, silloin on jotain hämminkiä.
        Kytkimen vaihto on samaa luokkaa noin 20 min.
        jos menee yli puoli tuntia


      • Kirkkonummi
        se. kirjoitti:

        En katsellut niin tarkkaan.

        Mutta jotain, ehkä jarru asetelma roikkui siinä rautalangan varassa.

        Sen katsoi,
        otti lähes ensimmäisenä repi pihdeillä kumin pois ja silloin sai nivelen "poikki",
        jotta saa uuden kumin ehjänä.

        Kyllä "kai" jousiasetelmakin oli irti alapäästä.

        Mielelläni kertoisin korjaamon,
        mutta seuraavaksi tulee taasen mielipide että mainostan,
        näin se menee, tiedän jo entuudestaan.

        Koeta nyt keksiä,
        missä hommassa siinä menisi enemmän kuin vajaan minuutin, kun osaa ja on työkalut, niin homma sujuu.

        Laittaisiko vielä lisää,
        kytkinlevyn ja painelaakerin vaihdossa huoltopäälikkö sanoi samoin,
        jos auto on sisällä yli puoli tuntia, silloin on jotain hämminkiä.
        Kytkimen vaihto on samaa luokkaa noin 20 min.
        jos menee yli puoli tuntia

        ei voi tarkistaa, näin vähä ajattelinkin.


      • Osaava asentaja
        se. kirjoitti:

        En katsellut niin tarkkaan.

        Mutta jotain, ehkä jarru asetelma roikkui siinä rautalangan varassa.

        Sen katsoi,
        otti lähes ensimmäisenä repi pihdeillä kumin pois ja silloin sai nivelen "poikki",
        jotta saa uuden kumin ehjänä.

        Kyllä "kai" jousiasetelmakin oli irti alapäästä.

        Mielelläni kertoisin korjaamon,
        mutta seuraavaksi tulee taasen mielipide että mainostan,
        näin se menee, tiedän jo entuudestaan.

        Koeta nyt keksiä,
        missä hommassa siinä menisi enemmän kuin vajaan minuutin, kun osaa ja on työkalut, niin homma sujuu.

        Laittaisiko vielä lisää,
        kytkinlevyn ja painelaakerin vaihdossa huoltopäälikkö sanoi samoin,
        jos auto on sisällä yli puoli tuntia, silloin on jotain hämminkiä.
        Kytkimen vaihto on samaa luokkaa noin 20 min.
        jos menee yli puoli tuntia

        Kylläpä on aika paksua soopaa niin vetoakselin kumin asennusnopeuden kuin kytkinremontinkin kohdalla :D

        Kerro ihmeessä paikan nimi, niin saadaan sinne oikein kansainvaellus. Korjaamo saa samalla lisää töitä, ja asiakkaat saavat lähes ilmaista ja sikanopeaa palvelua.

        Noin pikaista palvelua kun ei ole tavattu vielä missään, eikä tosin noin ihmeellistä huoltopäällikköäkään. Paikka on kiistatta Suomen, ellei koko maailman nopein!


      • voi sanoa
        Osaava asentaja kirjoitti:

        Kylläpä on aika paksua soopaa niin vetoakselin kumin asennusnopeuden kuin kytkinremontinkin kohdalla :D

        Kerro ihmeessä paikan nimi, niin saadaan sinne oikein kansainvaellus. Korjaamo saa samalla lisää töitä, ja asiakkaat saavat lähes ilmaista ja sikanopeaa palvelua.

        Noin pikaista palvelua kun ei ole tavattu vielä missään, eikä tosin noin ihmeellistä huoltopäällikköäkään. Paikka on kiistatta Suomen, ellei koko maailman nopein!

        Jos "osaavalle asentajalle" em. on jotain erikoista,
        voi tarkistaa kyllä omat taidot.

        Näin on.

        Jos todella luulet olevasi osaava asentaja,
        alappa miettimään vetoakselin työvaiheita ja kellottamaan ne.
        Ja kerro missä vaiheessa menee aikaa?

        Tietysti aikaa menee jos ei osaa,
        eivät kaikki ole, eikä tule taitavaksi,

        ei osaa valita oikeita työkaluja,
        tai niitä yleensä ei ole.

        Mutta tässä ei välttämättä ole kilpailusta kyse,
        ainakin Asconassa kumin vaihto oli näin helppo.

        Missään muussa autossani ei ole mennyt mikään rikki, joten en voi verrata.

        Ascona oli 18 vuotta ja ajettiin 0-300 tkm.


        Asconan kytkin vaihdetaan sieltä välistä,
        "ei juoduta purkamaan kuin se yksi suojapelli".
        (jos sattumaklta et tiedä)


      • Kirkkonummi
        voi sanoa kirjoitti:

        Jos "osaavalle asentajalle" em. on jotain erikoista,
        voi tarkistaa kyllä omat taidot.

        Näin on.

        Jos todella luulet olevasi osaava asentaja,
        alappa miettimään vetoakselin työvaiheita ja kellottamaan ne.
        Ja kerro missä vaiheessa menee aikaa?

        Tietysti aikaa menee jos ei osaa,
        eivät kaikki ole, eikä tule taitavaksi,

        ei osaa valita oikeita työkaluja,
        tai niitä yleensä ei ole.

        Mutta tässä ei välttämättä ole kilpailusta kyse,
        ainakin Asconassa kumin vaihto oli näin helppo.

        Missään muussa autossani ei ole mennyt mikään rikki, joten en voi verrata.

        Ascona oli 18 vuotta ja ajettiin 0-300 tkm.


        Asconan kytkin vaihdetaan sieltä välistä,
        "ei juoduta purkamaan kuin se yksi suojapelli".
        (jos sattumaklta et tiedä)

        kerro kerro.
        Tällistä kaikki ovat kaivanneet korjausajat 15-20min oikea pikahuolto.
        Kyllä paikan nimen voi sanoa, ei tuo huonoa mainosta ole jos paskaa et ole puhunut.


      • a1.
        Kirkkonummi kirjoitti:

        kerro kerro.
        Tällistä kaikki ovat kaivanneet korjausajat 15-20min oikea pikahuolto.
        Kyllä paikan nimen voi sanoa, ei tuo huonoa mainosta ole jos paskaa et ole puhunut.

        "Tällistä kaikki ovat kaivanneet korjausajat 15-20min oikea pikahuolto.
        Kyllä paikan nimen voi sanoa, ei tuo huonoa mainosta ole jos paskaa et ole puhunut."



        Et sinäkään ole kertonut,
        mitä menee missäkin vaiheessa,
        kerro sinä ensin ajat.

        Eli siitä asti kun auto on nosturilla.
        -auton nosto 25 sekunttia
        jatka..................


      • Kirkkonummi
        a1. kirjoitti:

        "Tällistä kaikki ovat kaivanneet korjausajat 15-20min oikea pikahuolto.
        Kyllä paikan nimen voi sanoa, ei tuo huonoa mainosta ole jos paskaa et ole puhunut."



        Et sinäkään ole kertonut,
        mitä menee missäkin vaiheessa,
        kerro sinä ensin ajat.

        Eli siitä asti kun auto on nosturilla.
        -auton nosto 25 sekunttia
        jatka..................

        käpälä- vai ajosiltanosturi.
        Otetaan ajosiltanosturi.
        1/2 Etupäänkevennys(pyörät ilmaan)
        2/1 Napamutteri irroitus
        3.jarrusatulan irroitus
        4.alapallon irroitus
        5.vetonivel irroitus navasta
        6.kuminleikkaaminen
        7.nivelen irroittaminen akselista
        8.pesu
        -------------7,5min-10min sinun mukaan tässä vaiheessa kulunut aikaa.
        9.uusi kumi akselille
        10.nivel rasvaus/asennus
        11.vetarin napaan paikalleen laitto
        12.alapallon paikalleen laitto
        13.napamutteri kiinni
        14.pyörä paikalleen
        15.auton kevennyksen poistaminen
        15/16 auton lasku alas
        ------- toiset 7,5-10min.

        Tuon työn väitit tapahtuneen
        yht. 15-20min ja oliko sen ilman pesua 5min.
        Todellinen aika n.45min-60min huom. jos kaikki lähtevät herkästi irti.
        Äkkiä aikaa lisäävät tekijät.
        Alapallo (ruoste)
        Vetonivel navassa (ruoste)
        Vetonivelen sokka (poikki/jumissa) niin nivel ei lähde välttämättä irti ehjänä.
        Kerro nyt se korjaamo niin kaikki ryntäämme asiakkaaksi sinne.
        Nivelen vaihto on ajankohtainen.

        Vielä kytkin homma 20min.


      • ajelija156

        suoraa lainausta kirjoituksistasi

        "(näin minun 400 000 ajetussa 20 v. Asconassa, merkkihuollossa)"

        "Ascona oli 18 vuotta ja ajettiin 0-300 tkm. "    
        nuo ei täsmää mut sen varmasti pystyt selittämään.

        mutta kytkin levyä ei pysty vaihtamaan ottamatta asetelmaa kätöseen edes vanhassa asconassa ei ole niin paljoa tilaa että sen pystyisi tekemään niin et vaihteistoa ottaa vain pikkusen huulilta pois joten laatikko lattiallejo pelkästään vanha asetelma irti ja uus tilalle ottaa aikaa noin 5-10 min keskityksineen oiskohan sun asconas ollut vain kytkimen säädös ja laskutettu muka levyn vaihdosta

        jos tuo korjaamo oikeasti tekisin tuollaisella työtahdilla niin sinne olis asiakkaita ympäri suomen kyl oltais kuule kaikki kuultu siitä vaan ei olla ei mahdottomista asioista parane huudella.


      • Kuivakumi?
        2cg kirjoitti:

        Ehkä voi sanoa, kun saa hommansa.

        Kyllä näin on,
        ensin otetaan kumi pois, sisältä lukitusrengas,
        pestään ja laitetaan uusi kumi.
        Pesu kestää hommassa kauemmin.

        Myös Asconan ohjauksen hammastankon kumi on kerran vaihdettu,
        sekin kesti samoin noin 20-30 min.

        Missähän se aika menee,
        luulen että ilman pesua, vaihto menisi 5 minuuttiin.

        Tosi osaava gubbe olet, uudet kumin kuivana päälle! Kyllä sinne pitää oikeata rasvaa tyrkkiä,
        muuten vetarit kuluu aika pikaisesti!


      • nyt on
        ajelija156 kirjoitti:

        suoraa lainausta kirjoituksistasi

        "(näin minun 400 000 ajetussa 20 v. Asconassa, merkkihuollossa)"

        "Ascona oli 18 vuotta ja ajettiin 0-300 tkm. "    
        nuo ei täsmää mut sen varmasti pystyt selittämään.

        mutta kytkin levyä ei pysty vaihtamaan ottamatta asetelmaa kätöseen edes vanhassa asconassa ei ole niin paljoa tilaa että sen pystyisi tekemään niin et vaihteistoa ottaa vain pikkusen huulilta pois joten laatikko lattiallejo pelkästään vanha asetelma irti ja uus tilalle ottaa aikaa noin 5-10 min keskityksineen oiskohan sun asconas ollut vain kytkimen säädös ja laskutettu muka levyn vaihdosta

        jos tuo korjaamo oikeasti tekisin tuollaisella työtahdilla niin sinne olis asiakkaita ympäri suomen kyl oltais kuule kaikki kuultu siitä vaan ei olla ei mahdottomista asioista parane huudella.

        nyt on kuukautta vaille 21 v.
        ajetu noin 420 000 km.

        "laatikko lattialle jo pelkästään vanha asetelma irti ja uus tilalle"

        en olut koko aikaa katselemassa, koska annaan työrauhan.

        Olen kyllä kuullut että merkkihuollossa on työkalut joilla se saadaan vaihdettua,
        eikä lootaa tarvitse yhtään irroittaa.

        Taidan olla "jonkun mielestä" siinäkin väärässä,
        vaikka olen edelleen sitä mieltä.

        http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Periaate muute selvil,et luukusta ja kytkinakseli ulos &btnG=Google-haku&meta=

        http://66.249.93.104/search?q=cache:GsqPE0FP1UQJ:ocf.fi/forum/viewtopic.php?t=79971&sid=4bf0d32130e0f72b26636e155b4b676e Periaate muute selvil,et luukusta ja kytkinakseli ulos&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=1


      • 16 minuuttia?
        Kirkkonummi kirjoitti:

        käpälä- vai ajosiltanosturi.
        Otetaan ajosiltanosturi.
        1/2 Etupäänkevennys(pyörät ilmaan)
        2/1 Napamutteri irroitus
        3.jarrusatulan irroitus
        4.alapallon irroitus
        5.vetonivel irroitus navasta
        6.kuminleikkaaminen
        7.nivelen irroittaminen akselista
        8.pesu
        -------------7,5min-10min sinun mukaan tässä vaiheessa kulunut aikaa.
        9.uusi kumi akselille
        10.nivel rasvaus/asennus
        11.vetarin napaan paikalleen laitto
        12.alapallon paikalleen laitto
        13.napamutteri kiinni
        14.pyörä paikalleen
        15.auton kevennyksen poistaminen
        15/16 auton lasku alas
        ------- toiset 7,5-10min.

        Tuon työn väitit tapahtuneen
        yht. 15-20min ja oliko sen ilman pesua 5min.
        Todellinen aika n.45min-60min huom. jos kaikki lähtevät herkästi irti.
        Äkkiä aikaa lisäävät tekijät.
        Alapallo (ruoste)
        Vetonivel navassa (ruoste)
        Vetonivelen sokka (poikki/jumissa) niin nivel ei lähde välttämättä irti ehjänä.
        Kerro nyt se korjaamo niin kaikki ryntäämme asiakkaaksi sinne.
        Nivelen vaihto on ajankohtainen.

        Vielä kytkin homma 20min.

        sinulla oli 15/16 työvaihetta,

        missä niistä menee enemmän kuin minuutti,
        jos osaa, vain pesussa, kuten jo kerroin.

        toiseksi, sen tiedän varmaan.
        minun ei otettu niveltä pois,
        se oli vain keskeltä poikki ja siinä oli pesuastia ja jokin käsisuihku.

        "7.nivelen irroittaminen akselista"


      • Kirkkonummi
        16 minuuttia? kirjoitti:

        sinulla oli 15/16 työvaihetta,

        missä niistä menee enemmän kuin minuutti,
        jos osaa, vain pesussa, kuten jo kerroin.

        toiseksi, sen tiedän varmaan.
        minun ei otettu niveltä pois,
        se oli vain keskeltä poikki ja siinä oli pesuastia ja jokin käsisuihku.

        "7.nivelen irroittaminen akselista"

        yli minuutin.
        7.kohdan voi korvata nivelen ylityönnettävällä kumilla mutta siinäkin menee kauemmin kuin 1min.
        Vaikka sisäpää olisi kupissa (esim.127 fiat) oleva ristikko lukitussokalla menisi kauemmin aikaa kuin 15-20min kumin vaihdossa.

        "minun ei otettu niveltä pois,
        se oli vain keskeltä poikki ja siinä oli pesuastia ja jokin käsisuihku."

        Sinun vetoakselisi on varmaan ollut sitten poikki keskeltä.
        Joku uskoo myös joulupukkiin.
        Kerro se paja nyt tälläkin palstalla jo monta asiakasta tulossa ja meistä muista tulee työttömiä.

        Kytkin paketin asconaan saa vaihdettua ilman laatikon irroitusta.
        Auto ilmaan.
        suojapelti irti.
        kytkin/asetelma kasaan hakasilla.
        Rengas pois laatikon päästä että pääsee vetämään kytkin akselin pois paikaltaan tarvitsee opelin oman avaimen tai pultti kytkimen huoltoluukun pellistä ja vaikka lukkopihdit.
        Yhdeltä mieheltä vie varmasti yli 20min.


    • pekkapp

      saa nivelen ylivedettävän yleismallinsuojakumin niin edullinen työtä n.1h(n.50-70e) kumi (10-20e, jos nivelet lähtevät herkästi irti.
      Alkuperäinen/tarvike kumi maksaa työnä sitten enemmän, vetoakselin irroituksen takia.

      • rallyy

        Elikkä kiitos


      • nykyaikaa

        Ei niitä enää pureta kokonaan vaan vedetään suppilon avulla suojakumi yli nivelen. Helppo ja nopea homma. Ei tietysti sovellu ihan kaikkiin automalleihin. Suojahaitari on silikonityyppistä kumia.


      • Itsekin vaihdellut
        nykyaikaa kirjoitti:

        Ei niitä enää pureta kokonaan vaan vedetään suppilon avulla suojakumi yli nivelen. Helppo ja nopea homma. Ei tietysti sovellu ihan kaikkiin automalleihin. Suojahaitari on silikonityyppistä kumia.

        siinä silti menee. Usein kauemminkin.
        Aika lasketaan siitä kun auto ajetaan halliin siihen, kun se ajetaan pois. Ei niin, että akseli on irrotettuna ja pestynä pöydällä ennen ja jälkeen työtä.


    • ääntelee!

      Eipä kannata turhan aikaisin vaihdella, aja vetarit loppuun, koska ne eivät nyt paljoa maksa
      koska kumienvaihdossa tehdään jo irroitustyö muutenkin!

      • jaa,jaa

        siis eihä sitä vetarii ota moni irti.meillä ainaki veretähän uus kumi nivelen ylitte...


      • tajua
        jaa,jaa kirjoitti:

        siis eihä sitä vetarii ota moni irti.meillä ainaki veretähän uus kumi nivelen ylitte...

        tää on kompa. yli 400tkm kilsaa ajettu ooppeli on jokaisen ooppeli kuskin uni. mut kellään ei oo varaa huoltaa niitä niin montaa kilsaa. mut ite tekisin ton huollon viä nopeemmin. uus kumi saksilla poikki
        (huom pitkittäin:) ) ja sit ujutetaan se vanhan päälle. pestään kunnolla ylimääräinen rasva tässä vaiheessa voi myös tarvittaessa lisätä rasvaa.
        ja sit eikun silikoonilla uus kumi kiinni. ainut miinus on toi silikonin kuivumis aika. näin meillä.
        www.opel.exe


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7480
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2933
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      192
      2343
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1753
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      165
      1712
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1396
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1251
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe