APUA rikkäiseen ihoon

Kärsivä

Äkkiä vinkkejä miten saada takapuolen ja reisien sekä polvitaipeiden iho ehjäksi! Vuotaa visvaa ja kutiaa niin että kun hieman iho paranee, niin raavin sen taas rikki. Ns tekoiho apteekeista ei pysy paikallaan kuin korkeintaan yön yli, tulee kalliiksi jos laittaisi joka aamu uudet kun rikkinäiset alueet on niin suuret. Noloa työpaikalla, kun visva tulee vaatteiden läpi... ja olo on niin kehno, että joudun pian sairaslomalle jollen löydä apua pian. Olen atoopikko, ja nyt iho on ollut näin paha jo useamman kuukauden. Kortisoneja en suostu käyttämään...

14

6880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärin ohjeet

jouduin pesemään ihoni rasvalla,keveällä ja pesun jälkeen ohut kerros öljyä.No kortisoonia olen käyttänyt,mut kokeile jotain paksua perusrasvaa. Kaksi kertaa viikossa korkeintaan kunnolla pesulla.
      Mikset käyttäisi kortisoonio? Entä valohoito? Tiedän kortisoonin haitat. Atopiitikko olet niinkuin minäkin pitää katsoa mitä vaatteita käytät ja se puhkee tietyissä elämän vaiheissa. En tiedä ikääsi,mutta ressi yksi joka sen aiheuttaa. Rikkinäisen ihon kohalle voit kokeilla myös talkkia,visvan tulo kuivahtaa sillä aika paljon.

• saanut allergia

lääkkeitä esim. sempreksiä? Auttaa kutinaan.

• elmeri

niin kauan kuin iho on rikki, ei missään nimessä kortisonia. tulehdus vain pahenee.

• astma+atopia

kokeillut Protopic-voidetta? Minä sain siitä avun.

• visvalla

visvaa niin sehän vaatii antibiootin. Ja oraalisesti kannattaa kokeilla jotain antihistamiinia, vaikkapa Ataraxia iltaisin.

• sama vaiva ollut

pese märkivät alueet aamuin illoin hyvällä saippualla. biologisesti valmistettu on paras. kuivaa hyvin ja rasvaa.

• ei ei

saippuaa, pese mieluummin öljyllä että jää suojaava pinta paikalleen. Pyyhi öljyyn kostutetulla vanulla säännöllisesti, muuta rasvaa ei tarvitse. Mineraaliöljy on puhtain tähän, ei allergisoi. Vauvaöljy kaupasta pari euroa :)

• todellakin voi pestä
        ei ei kirjoitti:

saippuaa, pese mieluummin öljyllä että jää suojaava pinta paikalleen. Pyyhi öljyyn kostutetulla vanulla säännöllisesti, muuta rasvaa ei tarvitse. Mineraaliöljy on puhtain tähän, ei allergisoi. Vauvaöljy kaupasta pari euroa :)

ja se on parasta siihen. mut pääasia et pöpöt lähtee.

• ... :)

Itsekin atoopikkona tiedän, kuinka hankala iho voi olla.
      Itse olen saanut parhaan avun terveellisestä elämästä ja luonnonmukaisista hoidoista, esim. oliiviöljystä. Se on myrkytön, ei-allergisoiva aine, joka alentaa tulehduksia ja sisältää vahvistavia antioksidantteja. Käytän sitä paljon sisäisesti ja ulkoisesti, ja pesen meikit sen avulla.

Toinen hyvä vinkki tässä: puhdas karite-voi. On kokeiltu ja tuloksia saatu. Suosittelen kokeilemaan!! Täysin myrkytöntä, toisn kun apteekeissa myytävät säilöntäaine - ja mineraaliöljymömmöt.

Tietoa karite-voista löytyy täältä:
      http://www.mistine.fi/Karitevoi.shtml

http://www.taikapilvi.com/product_info.php?cPath=4_17&p roducts_id=190

Muistathan lisäksi ravinnon merkityksen - pois pullat ja valkeat sokerit, tilalle täysipainoista ravintoa... ja omega 3-rasvahappoja! :)
      Jos syöt antibioottikuurin, niin muista hoitaa suolistoa hyvillä probiooteilla, siis maitohappobakteereilla... saa apteekista tai luontaistuotemyymälästä.

• alma62

Itse käytän atooppiseen ihooni otsonoitua oliiviöljyä, se on ollut ehdottomasti paras aine!

• Hillikki

...vai pitääkö sitä alkaa itse valmistaa?

• Vastaanhangoittelu ei

Jos kerran vuotaa visvaa, mene lääkäriin. Se on tod.näk. tulehtunut. Ja mene eri lääkäreille kunnes joku uskoo, että siihen tarvitaan antibioottia. Minulla oli pari vuotta sitten ensin kesän hoitamatta kun en halunnut kortisonia, loppukesästä sain kortisonivoidetta (lääkäri sanoi ettei antibioottia tarvita kun ei se ole tulehtunut - olipas!), joulukuussa vielä vahvempaa kortisonivoidetta, eikä mikään auttanut. Helmikuussa menin vihdoin ihotautilääkärille, joka antoi antibioottikortisonisekoitusta. En ollut nukkunut viiteen yöhön, kun kädet oli niin rikki että kosketus lakanoihin sattui (olin hysteerinen ja itkin vastaanotolla). Parani yhdessä yössä sen verran että sai taas nukuttua. Kokonaan paranemiseen meni koko kevät. Valohoidossakin olin, sekin varmaan auttoi jonkin verran. Mutta kun valohoidon vaikutus ei ole pysyvä, niin siellä saa sitten rampata jatkuvasti (ja palankin vielä niin helposti).

Ne voiteet on loppujen lopuksi aika vaarattomia, miedommat ainakin. Tietysti vähän inhottavalta tuntuu jos niitä silmiin hieroo (en tajunnut alkuun käyttää puuvillahanskoja nukkuessani), mutta normaalikäytössä ei vuodessakaan ole ilmennyt mitään muita sivuvaikutuksia kuin että vaikutus heikkenee. Mutta sitten pidetään tauko, että tehoaa taas. Ja antihistamiinia kutinaan, kun raapia ei saisi.

Jos tuota oliiviöljyä haluat kokeilla, aloita varovasti. Se ei ole "ei-allergisoiva aine". Minulla ainakin on oliiviöljyallergia (ja on muuten ollut työlästä saada "terveystietoiset" sukulaiset ja ystävät olemaan "myrkyttämättä" minua sillä).

• ja sassiin.

Ihon kuivattamiseen voi käyttää sinkkisulfaattia (apteekista), josta tehdän kääreet rikkinäisen ihon päälle. Kirvelee, mutta visva kuivuu alla olevaa ihoa suojaavaksi kerrokseksi. Toistetaan päivittäin 15 min, kunnes voi laittaa kortisonia/elideliä. Sinkkipasta voi myös toimia (esim. sellainen lasten vaippaihottumaan tarkoitettu), ja se on vähän kivuttomampi menetelmä.

Kolmas konsti on suolakääre/suolakylpy. Suolaa veteen sen verran, että maistu kyyneliltä ja kääreeksi rikkoutuneen ihon päälle. Kirvelee vähän, ei yhtä tehokas kuin sinkkisulfaattin, mutta aineet löytyvät kotoa. Tee kääreet jostain nukkaamattomasta kankaasta, esim. vanhasta t-paidasta, ei missään nimessä vanusta tai talouspaperista, koska nukkaa voi jäädä haavaan, ja sit se tulehtuu uudelleen.

Voimia!

• ja silti

Luojan kiitos (kuullostaa kamalalta) en ole yksin näiden ihorikkojen kanssa.
        Tälläkin hetkellä kädet ja jalat sinkkipastassa, yöksi laitan pakaroille ja takaresille. Joutuu nukkumaan ilman peittoa ja housuja, mutta onhan se sen arvoista. Minulla pari vuotta sitten pakarat ja takareidet myös niin rikki, että visvaa vuosi. Aivan kamalaa, housut tarrautui kiinni ja kun ne repesi irti, niin vuoto alkoi uudestaan. Yrh. Nyt ei onneksi niin pahana, vaan pieniä ihottumaläiskiä koko keholla. Tosin ne vuotaa verta. Mutta kuitenkin, paranemaan päin.
        Jos tämä kahdeksan vuoden piina vaikka päättyisi kahdeksan (mielellään pidemmänkin) oireettoman jakson aikaan. No. Voimia kaikille siellä ruudun toisella puolella! :) Kyllä se kesä tulee, ja vaikka ei sitä arpista ja rupista ihoa mielellään esittele, niin toivottavasti auringonotto silti auttaa taas ensikesänä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe