Käyttääkö 30v karttoja

eroja

Mikä mittayksikkö vanhoissa kartoissa on erilailla kuin nykyisissä? Eikös molemmissa ole pituus- ja leveysasteet yhteensopivat gepsin lukemiin? Kivet ja väylät tietty on kai täydellisemmin uusissa.

20

2371

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HJH

      Magneettinen pohjoisnapa ei pysy paikallaan, joten nk. neulakorjaus ja napakorjaus muuttavat joka vuosi karttoja jonkin verran, joten kartat vanhenevat. Tuon muistan armeijasta. Ehkä joku osaa antaa kunnollisen vastauksen.

    • Stefan

      Tänä päivänä käy WGS-84 systeemi uusissa merikorteissa, kun "vihreissä" käytettiin KKJ:tä.
      Ero on muutama sata metriä. 30v sitten en tiedä mitä käytivät.

      • WGS-KKJ ???

        Niin, onko käytössä eri pituus- ja leveysasteita? Miten se on mahdollista tai mitä järkeä?


      • JRxxx
        WGS-KKJ ??? kirjoitti:

        Niin, onko käytössä eri pituus- ja leveysasteita? Miten se on mahdollista tai mitä järkeä?

        ne pituus- ja leveysasteet sinänsä ovat, mutta kun maapallo ei todellisuudessa olekaan ihan pyöreä vaan hieman litistynyt, niin asteikkoja hieman korjataan ns. datumin avulla. Ja niitä datumeja on sitten monenlaisia. Nykyisissä (uusissa) kartoissa käytetään WGS-84, tai tarkasti ottaen se taitaa olla Eurifin-jotakin, kuitenkin käytännössä sama. Merkitystä tällä on sikäli, että kun esim. gps-laite antaa sinulle koordinaatit, niin virheellinen datum-asetus voi aiheuttaa jopa satojen metrien virheen sijaintitiedossa.
        Minä muuten katselin päivänä eräänä 70-luvulta olevaa Turunmaan merikorttia. Ankeaa sen kanssa olisi ollut suunnistaa, kun on nykyisiin tottunut :)


      • Antsu*
        WGS-KKJ ??? kirjoitti:

        Niin, onko käytössä eri pituus- ja leveysasteita? Miten se on mahdollista tai mitä järkeä?

        Ei siis eri leveys- tai pituusasteita, mutta eri karttaprojektioista, kartta kun on aina likimääräinen kuva maapallon pyöreästä pinnasta ja projektio on maanpinnan matemaattinen malli. Siksi eri projektiota käyttämällä saadaan hiukan eri koordinaatitkin. Eroa projektioilla on se mainitut pari sataa metriä itä-länsisuunnassa.

        Muita eroja on tietysti 30 v ikäisen kartan laajat luotaamattomat alueet, hyvin lukuisa joukko muutoksia väylissä. Ja alle 30 v on siitäkin, kun viitoitusjärjestelmä uusittiin. Suurin osa rannoista on tietysti vielä suunnilleen paikoillaan.


      • saaret ja kivet
        JRxxx kirjoitti:

        ne pituus- ja leveysasteet sinänsä ovat, mutta kun maapallo ei todellisuudessa olekaan ihan pyöreä vaan hieman litistynyt, niin asteikkoja hieman korjataan ns. datumin avulla. Ja niitä datumeja on sitten monenlaisia. Nykyisissä (uusissa) kartoissa käytetään WGS-84, tai tarkasti ottaen se taitaa olla Eurifin-jotakin, kuitenkin käytännössä sama. Merkitystä tällä on sikäli, että kun esim. gps-laite antaa sinulle koordinaatit, niin virheellinen datum-asetus voi aiheuttaa jopa satojen metrien virheen sijaintitiedossa.
        Minä muuten katselin päivänä eräänä 70-luvulta olevaa Turunmaan merikorttia. Ankeaa sen kanssa olisi ollut suunnistaa, kun on nykyisiin tottunut :)

        on suurimmaksi osaksi pysyneet paikallaan...
        Viime kesänä purjehdin Helsingistä Turkuun korteilla, joista yksi on vuodelta 1972.
        Väylät on samoissa kohdin, kepit suunnilleen samoilla paikoilla (vaikka viitoitusjärjestelmä on välillä vaihtunut) ja GPS löysi oikean paikan ihan hyvin, kun vaihdoin käsigepsin datumiksi KKJ:n.
        Uudet on tietysti mukavampia käyttää jo siksi, että uusissa on enemmän "overläppinkiä" eli sivulta seuraavalle siirryttäessä on suuremmpi alue molemmissa lehdissä... Jonkun verran on tullut uusia väyliä ja vanhojenkin ilmoitettu syvyys on suurempi, mutta kyllä noilla vanhoillakin pärjää.
        Meri-CD:n karttoja kun vertaa, niin vanhat on ainakin minun mielestäni paremmin toteutettuja: voi zuumata vähän kauemmaksikin luettavuuden siitä kärsimättä.


      • Mitä?
        JRxxx kirjoitti:

        ne pituus- ja leveysasteet sinänsä ovat, mutta kun maapallo ei todellisuudessa olekaan ihan pyöreä vaan hieman litistynyt, niin asteikkoja hieman korjataan ns. datumin avulla. Ja niitä datumeja on sitten monenlaisia. Nykyisissä (uusissa) kartoissa käytetään WGS-84, tai tarkasti ottaen se taitaa olla Eurifin-jotakin, kuitenkin käytännössä sama. Merkitystä tällä on sikäli, että kun esim. gps-laite antaa sinulle koordinaatit, niin virheellinen datum-asetus voi aiheuttaa jopa satojen metrien virheen sijaintitiedossa.
        Minä muuten katselin päivänä eräänä 70-luvulta olevaa Turunmaan merikorttia. Ankeaa sen kanssa olisi ollut suunnistaa, kun on nykyisiin tottunut :)

        Nyt kyllä JR olet vähän hakoteillä, olisi parasta lukea perusopuksia vähintään yhtä tarkasti kuin niitä lakikirjojakin tunnut lukevan ennen kirjoittelua. Luuletko, että meitä kiinnostaa mutusi ja mikä onkaan tälläisen väärän tiedon turmiollinen vaikutus kansakunnan veneilijöiden hyvinvointiin ja navigointitaitoihin? Mielipiteitä ja näkemyksiä ei näissä asioissa kaivata, ainoastaan kylmät faktat ovat oleellisia. Niitätähän tunnut itsekin useimmiten kaipaavan.

        Ei maapallon litistymisen takia mitään asteikkokorjauksia tehdä, kartoitusta varten on olemassa vertailuellipsoidi (siis eri asia kuin pallo), jolla on erittäin hyvin kuvattu maapallon muoto. Datumia taas käytetään sen takia, että eri maissa verailuellipsoidi on määritelty maakohtaisesti, joka pienellä maantieteellisellä alueella on ollut riittävän tarkka. Maapallon pallopinnan muotoa ei millään saada tarkasti kuvattua tasokartalla, eri maissa on historiallisista syistä ollut käytössä myös hieman erilaiset projisointimenetelmät. Datumi on aina sidoksissa käytettyyn vertailupintaan (ellipsoidiin) ja projektioon. Tämä nykyisin käytössä oleva globaali WGS84-datum ei ole vielä kartoituksen historiassa kovinkaan vanha, Suomen merikartoissakin WGS84 tulee käyttöön vasta uusien ns. sinisten merikarttojen yhteydessä.


      • JRxxx
        Mitä? kirjoitti:

        Nyt kyllä JR olet vähän hakoteillä, olisi parasta lukea perusopuksia vähintään yhtä tarkasti kuin niitä lakikirjojakin tunnut lukevan ennen kirjoittelua. Luuletko, että meitä kiinnostaa mutusi ja mikä onkaan tälläisen väärän tiedon turmiollinen vaikutus kansakunnan veneilijöiden hyvinvointiin ja navigointitaitoihin? Mielipiteitä ja näkemyksiä ei näissä asioissa kaivata, ainoastaan kylmät faktat ovat oleellisia. Niitätähän tunnut itsekin useimmiten kaipaavan.

        Ei maapallon litistymisen takia mitään asteikkokorjauksia tehdä, kartoitusta varten on olemassa vertailuellipsoidi (siis eri asia kuin pallo), jolla on erittäin hyvin kuvattu maapallon muoto. Datumia taas käytetään sen takia, että eri maissa verailuellipsoidi on määritelty maakohtaisesti, joka pienellä maantieteellisellä alueella on ollut riittävän tarkka. Maapallon pallopinnan muotoa ei millään saada tarkasti kuvattua tasokartalla, eri maissa on historiallisista syistä ollut käytössä myös hieman erilaiset projisointimenetelmät. Datumi on aina sidoksissa käytettyyn vertailupintaan (ellipsoidiin) ja projektioon. Tämä nykyisin käytössä oleva globaali WGS84-datum ei ole vielä kartoituksen historiassa kovinkaan vanha, Suomen merikartoissakin WGS84 tulee käyttöön vasta uusien ns. sinisten merikarttojen yhteydessä.

        ...sinun olisi syytä opiskella tai ainakin miettiä teoreettisten oppien käytännön merkityksiä, ennenkuin alat korjailla toisten tekstejä. Tavoite oli saada kysyjälle selitettyä olennaiset asiat tavalla, joka ei uppoa liian syvälle "tieteeseen".

        Ellipsoidin tarve tulee juuri siitä, että maapallo ei ole säännöllisen pyöreä pallo vaan litistynyt. Termi "asteikkokorjaus" sinänsä ei ole aivan virallinen, mutta katsoin sen kuvaavan selkeämmin asiaa (jos kysyjä olisi tuntenut käsitteet datum ja ellipsoidi, niin tuskin hän olisi mitään kysynytkään).

        Karttaprojektio on vähän eri asia; merikartoilla käytetyssä projektiossa pituus- ja leveysasteet kuvataan suorakulmaisesti, mikä ei pidä paikkaansa muualla kuin päiväntasaajan ja nollameridiaanin leikkauspisteessä. Tällainen projektio helpottaa suuntien käsittelyä, mutta tekee kartasta muuttuvamittakaavaisen, millä tosin ei ole karttasarjoissa mitään käytännön merkitystä.
        Maastokartoissa taas käytetään yleensä Mercator-projektiota, jossa kulmat ovat oikein. Tällaisessa kartassa mittakaava on aina oikein, mutta perinteisen merkintälaskun konstit eivät ihan toimi.

        WGS-84 muuten ei ole vain tulossa vaan on jo käytössä suuressa osassa merialueiden karttoja. Käyppä vaikka MKL:n sivuilla, niin näet.

        Ja muuten: ei minua oikeastaan kiinnosta, kiinnostaako sinua tai ketään muutakaan minun kirjoitukseni.


      • Miksi?
        JRxxx kirjoitti:

        ...sinun olisi syytä opiskella tai ainakin miettiä teoreettisten oppien käytännön merkityksiä, ennenkuin alat korjailla toisten tekstejä. Tavoite oli saada kysyjälle selitettyä olennaiset asiat tavalla, joka ei uppoa liian syvälle "tieteeseen".

        Ellipsoidin tarve tulee juuri siitä, että maapallo ei ole säännöllisen pyöreä pallo vaan litistynyt. Termi "asteikkokorjaus" sinänsä ei ole aivan virallinen, mutta katsoin sen kuvaavan selkeämmin asiaa (jos kysyjä olisi tuntenut käsitteet datum ja ellipsoidi, niin tuskin hän olisi mitään kysynytkään).

        Karttaprojektio on vähän eri asia; merikartoilla käytetyssä projektiossa pituus- ja leveysasteet kuvataan suorakulmaisesti, mikä ei pidä paikkaansa muualla kuin päiväntasaajan ja nollameridiaanin leikkauspisteessä. Tällainen projektio helpottaa suuntien käsittelyä, mutta tekee kartasta muuttuvamittakaavaisen, millä tosin ei ole karttasarjoissa mitään käytännön merkitystä.
        Maastokartoissa taas käytetään yleensä Mercator-projektiota, jossa kulmat ovat oikein. Tällaisessa kartassa mittakaava on aina oikein, mutta perinteisen merkintälaskun konstit eivät ihan toimi.

        WGS-84 muuten ei ole vain tulossa vaan on jo käytössä suuressa osassa merialueiden karttoja. Käyppä vaikka MKL:n sivuilla, niin näet.

        Ja muuten: ei minua oikeastaan kiinnosta, kiinnostaako sinua tai ketään muutakaan minun kirjoitukseni.

        Kas kun et nimittele minuakin idiootiksi tai natsisiaksi, kun erehdyin korjailemaan virheellisiä lausuntojasi. 'Asteikkokorjausta' ei ole olemassakaan eikä tämä itse keksimäsi termi selvennä asiaa kenellekään muulle kuin ehkä itsellesi. Pyynnöstäsi en enää korjaa viimeisimmän kirjoituksesi virheitä, kehoitan kuitenkin vielä hieman perhtymään kartografian saloihin. Netistä löytyy plajon hyödyllistä tietoa, tosin kaikkien asioiden ymmärtäminen vaatii myös hieman älyäkin.

        WGS84:sta suomalaisissa merikartoissa vielä sen verran, että kyllä tämä datum on niin kauan tulossa, kunnes se on _kaikissa_ myynnissä olevissa uusimmissa kartoissa ja karttasarjoissa. Laskepa huviksesi MKL:n julkaisemat kartat sekä rannikolta että sisävesistä ja kerro mikä on WGS84/KKJ-suhde.

        Minuakaan ei voisi vähempää kiinnostaa lukemieni kirjoitustesi perusteella mielipiteesi tai näkemyksesi, varsinkaan kun et ilmiselvästi ole saanut minkäänlaista kotikasvatusta hyviin tapoihin ja keskusteluissa muista osapuolista käyttämäsi nimitykset ovat tosi törkeitä.


      • Sivuillaan
        Miksi? kirjoitti:

        Kas kun et nimittele minuakin idiootiksi tai natsisiaksi, kun erehdyin korjailemaan virheellisiä lausuntojasi. 'Asteikkokorjausta' ei ole olemassakaan eikä tämä itse keksimäsi termi selvennä asiaa kenellekään muulle kuin ehkä itsellesi. Pyynnöstäsi en enää korjaa viimeisimmän kirjoituksesi virheitä, kehoitan kuitenkin vielä hieman perhtymään kartografian saloihin. Netistä löytyy plajon hyödyllistä tietoa, tosin kaikkien asioiden ymmärtäminen vaatii myös hieman älyäkin.

        WGS84:sta suomalaisissa merikartoissa vielä sen verran, että kyllä tämä datum on niin kauan tulossa, kunnes se on _kaikissa_ myynnissä olevissa uusimmissa kartoissa ja karttasarjoissa. Laskepa huviksesi MKL:n julkaisemat kartat sekä rannikolta että sisävesistä ja kerro mikä on WGS84/KKJ-suhde.

        Minuakaan ei voisi vähempää kiinnostaa lukemieni kirjoitustesi perusteella mielipiteesi tai näkemyksesi, varsinkaan kun et ilmiselvästi ole saanut minkäänlaista kotikasvatusta hyviin tapoihin ja keskusteluissa muista osapuolista käyttämäsi nimitykset ovat tosi törkeitä.

        http://www.veneily.fi/fi/merikartat.php
        "Seuraavan viiden vuoden aikana uudet siniset merikartat korvaavat nykyiset vihreät merikartat. Suomi siirtyy näin vähitellen kansainväliseen INT-karttasymboliikkaan, joka näkyy mm. matalan veden sinisenä värinä."

        WGS84 on vain sinisissä kartoissa, tulkitaanko tämä sitten niin että WGS84 on nyt tai sitten vasta tulossa...


      • KKJ
        Miksi? kirjoitti:

        Kas kun et nimittele minuakin idiootiksi tai natsisiaksi, kun erehdyin korjailemaan virheellisiä lausuntojasi. 'Asteikkokorjausta' ei ole olemassakaan eikä tämä itse keksimäsi termi selvennä asiaa kenellekään muulle kuin ehkä itsellesi. Pyynnöstäsi en enää korjaa viimeisimmän kirjoituksesi virheitä, kehoitan kuitenkin vielä hieman perhtymään kartografian saloihin. Netistä löytyy plajon hyödyllistä tietoa, tosin kaikkien asioiden ymmärtäminen vaatii myös hieman älyäkin.

        WGS84:sta suomalaisissa merikartoissa vielä sen verran, että kyllä tämä datum on niin kauan tulossa, kunnes se on _kaikissa_ myynnissä olevissa uusimmissa kartoissa ja karttasarjoissa. Laskepa huviksesi MKL:n julkaisemat kartat sekä rannikolta että sisävesistä ja kerro mikä on WGS84/KKJ-suhde.

        Minuakaan ei voisi vähempää kiinnostaa lukemieni kirjoitustesi perusteella mielipiteesi tai näkemyksesi, varsinkaan kun et ilmiselvästi ole saanut minkäänlaista kotikasvatusta hyviin tapoihin ja keskusteluissa muista osapuolista käyttämäsi nimitykset ovat tosi törkeitä.

        JR ei näköjään viitsi vaivautua laskemaan sinisten (WGS84) ja vihreitten (KKJ) karttojen suhdetta, joten tässä tulos voimassaolevista kartoista(http://www.veneily.fi/fi/kartat_voimassaolevat.php)

        WGS84: 65 kpl vs. KKJ: 66 kpl

        Rannikkokartat: 42 2 (WGS84 KKJ)
        Sisävesikartat: 3 26
        Erikoiskartat: 7 1
        Yleiskartat: 4 13
        Merikarttasarjat: 9 10
        CD-merikartat: 0 14


      • CD-merikartoista
        KKJ kirjoitti:

        JR ei näköjään viitsi vaivautua laskemaan sinisten (WGS84) ja vihreitten (KKJ) karttojen suhdetta, joten tässä tulos voimassaolevista kartoista(http://www.veneily.fi/fi/kartat_voimassaolevat.php)

        WGS84: 65 kpl vs. KKJ: 66 kpl

        Rannikkokartat: 42 2 (WGS84 KKJ)
        Sisävesikartat: 3 26
        Erikoiskartat: 7 1
        Yleiskartat: 4 13
        Merikarttasarjat: 9 10
        CD-merikartat: 0 14

        En katsonut sivuilta, mutta tiedän, että MKL ehti julkaista aika monta CD-merikarttaa sinisen kartan muodossa. Koordinaattijärjestelmä hoitui toki aikaisemmissakin versioissa sisäisen muunnosohjelman avulla. Vuodesta 2006 alkaen CD-merikartta ei ole enää MKL:n tuote, joten sitä ei kannata laskea mukaan nykyiseen tilannelaskelmaan. Sisävesillä on lukuisia pikkuvesistöjen karttoja, joiden julkaiseminen uudessa INT-muodossa vaatii vielä kauan. Koska Päijänne sekä L- ja M-sarja Saimaalta ja kaikki rannikkokartat mereltä ovat jo uudessa esitystavassa, katsoisin, että muutos on jo pitkälti voiton puolella. Paljon paremmin kuin itse karttojen lukumääräsuhde osoittaa.


    • magneetto

      Jo hetken aikaa kartat olleet WGS-84 ja vanhat oli KKJ koordinaatistoilla. Toinen seikka on tuo eranto, joka muuttuu jo useamman vuoden aikana jonkin verran. Mutta näitä voi kompensoida ja eranto ei vaikuta GPS:ään.

    • solmua kiville,

      Kun suunnistin pari revisiota vanhalla kartalla.
      Eli reunamerkkien välissä oli 2.5 metrin matala, jonka yli päätin oikoa. Kuitenki kolisi niin pirusti, mutta pitkäkölinen selvisi vähillä vaurioilla.

      Siinä meriselitystä laiturilla kavereiden kanssa laatiessa joku toinenkin kertoi osuneensa samaan paikkaan, joka seuraavassa karttapäivityksessä olikin enää 1.5m. matala ja uusimmassa vedenalainen kivi. Samoin vaara-, rajoitus ja kieltoalueet muuttuvat suht tiheään tahtiin.

    • ei ei,

      siis uusia missään tapauksessa. Käytä niin kauan kun väriä vähänkin vielä pahvissa näkyy. Kiva harrastus talvella on värittää vanhoja merikatttoja. Niistä tulee aivan uuden veroisia. Ei muuta kun koko perhe vaan hommiin ensitalvena ja kortteja värjäilemään. Käytä uusien korttien värejä, niin satamissa kaikki luulee, että sulla on uudet kortit.

    • Leveyttä astetta

      Vanhoissa sisävesikartoissa esiintyy "leveyttä Helsingistä" jonka referenssipistettä ei varmaksi kukaan tiedä, Tähtitorninmäkeä on ehdotettu. Ei missään tapauksessa voi käyttä gps:n kanssa. Ei kyllä muutenkaan, saaret ja monet kivet on piirretty suurella huumorintajulla aikoinaan, venäläisellä vankityövoimalla 1800 -luvulla.
      Vanhat kartat ovat sen sijaan hienoja sisustuselementtejä, raameihin ja seinälle.

    • purjehduksen harrastaja

      En keksi yhtäkään järkevää syytä yrittää sinnitellä vanhalla merikortilla. Ne voi mielummin kehystää ja ripustaa seinälle ja käyttää vaikka reittisuunnittelussa.
      Kun uusi merikorttikirja maksaa 60 euroa niin sen ei pitäisi olla kustannuskysymys. Tällä palstalla kun keskustelun taso kulkee sillä linjalla että 20 vuotias 50000 euron vene joutaa juhannuskokkoon.

      • eroja

        Maksaa se vähän enemmän kun osta sarjat B, C, D ja E.
        Uusissa kartoissa kerrotaan olevan merkitty syvyystietojen luotettavuus luokiteltuna kirjaimilla A, B ja C, pienillä erillisillä alueiden ääriviivakuvilla. Missäköhän nämä ääriviivakuvat sijaitsevat kun en niitä löytänyt?


      • Onko tietoon luottamista?
        eroja kirjoitti:

        Maksaa se vähän enemmän kun osta sarjat B, C, D ja E.
        Uusissa kartoissa kerrotaan olevan merkitty syvyystietojen luotettavuus luokiteltuna kirjaimilla A, B ja C, pienillä erillisillä alueiden ääriviivakuvilla. Missäköhän nämä ääriviivakuvat sijaitsevat kun en niitä löytänyt?

        Missä näitä Vene-lehden mainostamia luotettavuuskarttoja?
        http://www.venelehti.fi/files/library/attachments/3sininen.pdf


    • vanhoja

      Mulla on skannattuna (ja paperilla myös ettei paperiin uskovat ala elämöidä) Selkämeren ja Itämeren kartat masiinassa. Skannatessa (SC:n MapCal) käytin finnish nautical koordinaatistoa ja hyvin osuvat paikat kohdalleen. Ainakin Selkämeren karttapohja on 50-luvun alkupuolelta ja (myös paperiversio) tarkoitettu vain avomerikäyttöön. Väylän alku isompiin satamiin löytyy hienosti - tai jo sitä ennen käyttöön tarkempaa tavaraa :-)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2383
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      310
      1305
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      969
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe