Punastumisongelmaan auttoi lääke!

Entinen Punastelija

Löysin erinomaisen kirjoituksen jonka pitäisi jokaisen punastumisongelmasta kärsivän lukea!

Tietoa sosiaalisten tilanteiden pelosta ja sen hoidosta.
http://www.coronaria.fi/www/poliklinikka/ahdistuneisuushairio/Tietoa_sosiaalisten_pelk.pdf

Lukekaa esim mitä eroa on ujoudella ja sosiaalisten tilanteiden pelolla.

Ja punastelijat kipinkapin lääkäriin tai psykiatrille jos tunnistat itsesi seuraavasta:

"Sosiaalisten tilanteiden pelosta sairautena on mielekästä puhua silloin kun sosiaalinen ahdistuneisuus tuottaa potilaalle huomattavaa kärsimystä ja/tai kun se rajoittaa merkittävästi hänen sosiaalista tai ammatillista toimintaansa."

Minä kärsin punastumisongelmasta 20 vuotta. Puolivuotta sitten menin psykiatrin vastaanotolle kertomaan kuinka punastuminen rajoittaa elämääni. Sain lääkereseptin ja nyt on alkanut uusi elämä!

Kaupan kassajonossakin ei rupea enää sydän tykyttää, kun tietää että kaula ja naama ei muutu tulipunaiseksi. Nyt ei ole kaupasta kiire ulos, eikä tomaatit jää ruokakassiin alimmaisiksi kun voi rauhassa pakkaa ostoksia :)

Ja mikä parasta, nyt töissäkin jopa nauttii työnteosta!

7

4111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akka

      Hienoa että voit noin paljon paremmin! Mitä lääkettä sait?

      • Entinen Punastelija

        Olen 40 v mies. Otin puolivuotta Paroxetin Ratiopharm lääkettä 50 mg päivässä. SSRI-lääke, paroksetiini. Lääke toimi muuten loistavasti, mutta ekan 2 kk aikana seksi ei onnistunut eli "ei tullut", myöhemmin onnistui jo huomattavasti paremmin.

        Mutta nyt popsin MAO-estäjä lääkettä nimeltä Moclobemid ratiopharm (=Aurorix). Tällä ei pitäisi tulla seksin kanssa ongelmia. Toivottavasti toimii punastumisongelmaani ;)

        Minulla ei siis koskaan ole ollut mitään vakavaa masennusongelmaa tai paniikki-kohtausta, ainoastaan toi punastumisongelma eli SOSIAALISTEN TILANTEIDEN PELKO (sosiaalinen fobia):
        - Tavallisimpia oireita ovat PUNASTUMINEN, hikoilu, vapina, SYDÄMENTYKYTYS, suun kuivuminen, puheen lamautuminen ja "perhosia vatsassa".
        - Sosiaaliset tilanteet esim. esiintymistilanteet, ruokailu (koulussa ja työssä), kaupan kassajono, työhaastattelu, sekä tilanteet joissa tehdään jotakin TOISTEN KATSELLESSA.

        Löytyi tälläinen mielenkiintoinen sivu...
        http://www.samianttila.net/tyo/masennuslaakkeista/
        Fevarin, Fluvosol (fluvoksamiini):
        "EHKÄ VÄHITEN SEKSISIVUVAIKUTUKSIA TÄSSÄ RYHMÄSSÄ, mutta eniten kliinisesti merkittäviä yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa eikä selvästikään sen vuoksi ole vanhusten ensisijainen SSRI-lääke"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Selektiivinen_serotoniinin_takaisinoton_estäjä

        http://fi.wikipedia.org/wiki/MAO-inhibiittori


      • moklo
        Entinen Punastelija kirjoitti:

        Olen 40 v mies. Otin puolivuotta Paroxetin Ratiopharm lääkettä 50 mg päivässä. SSRI-lääke, paroksetiini. Lääke toimi muuten loistavasti, mutta ekan 2 kk aikana seksi ei onnistunut eli "ei tullut", myöhemmin onnistui jo huomattavasti paremmin.

        Mutta nyt popsin MAO-estäjä lääkettä nimeltä Moclobemid ratiopharm (=Aurorix). Tällä ei pitäisi tulla seksin kanssa ongelmia. Toivottavasti toimii punastumisongelmaani ;)

        Minulla ei siis koskaan ole ollut mitään vakavaa masennusongelmaa tai paniikki-kohtausta, ainoastaan toi punastumisongelma eli SOSIAALISTEN TILANTEIDEN PELKO (sosiaalinen fobia):
        - Tavallisimpia oireita ovat PUNASTUMINEN, hikoilu, vapina, SYDÄMENTYKYTYS, suun kuivuminen, puheen lamautuminen ja "perhosia vatsassa".
        - Sosiaaliset tilanteet esim. esiintymistilanteet, ruokailu (koulussa ja työssä), kaupan kassajono, työhaastattelu, sekä tilanteet joissa tehdään jotakin TOISTEN KATSELLESSA.

        Löytyi tälläinen mielenkiintoinen sivu...
        http://www.samianttila.net/tyo/masennuslaakkeista/
        Fevarin, Fluvosol (fluvoksamiini):
        "EHKÄ VÄHITEN SEKSISIVUVAIKUTUKSIA TÄSSÄ RYHMÄSSÄ, mutta eniten kliinisesti merkittäviä yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa eikä selvästikään sen vuoksi ole vanhusten ensisijainen SSRI-lääke"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Selektiivinen_serotoniinin_takaisinoton_estäjä

        http://fi.wikipedia.org/wiki/MAO-inhibiittori

        Moclobemid ratiopharm ei ainakaan mulla toiminut. Eikä paljoakaan auttanu masikseen ja ahdistuksiin. Sivuvaikutukset taas oli aika pahat(ei seksi sivuvaikutuksia)! Ei pystyny nukkumaan kunnolla ikinä, eli oli jatkuvasti väsynyt, josta taas tuli masisoireita. Alkoholin kanssa huonoja vaikutuksia, esim. jo pienestä määrästä tuli muisikatkoksia ja seuraavana aamuna löyty oksennusta ihan ihme paikoista(erilainen humala). 300 tai 600mg/pv tai jotain tuon verran oli muistaakseni annos. Sitten kun lopetti seinään sen, tuli todentuntusia "kauhu-painajaisia". Keskellä päivää menin väsyneenä(lääkitys piti vaan hereillä niin oli pakko yrittää nukkua) nukkumaan ja sit heräs vähän ajan päästä hiessä ja hengästyneenä että "MITÄ VITTUA TOI OLI", muistan sen unenkin kyllä. "Painajainen kuin huumeita ois käyttäny.", mutta "huumehan" se on.

        Toivottavasti sulla toimii.

        Mulla toiminu zoloft parhaiten tähän mennessä, tietysti nuo muut mömmötkin toimii(rauhottavat etc). Mitään efexoria ei uskalla edes kokeilla kun ne seksivaikutukset on siinä pahimmat.


      • Entinen Punastelija
        Entinen Punastelija kirjoitti:

        Olen 40 v mies. Otin puolivuotta Paroxetin Ratiopharm lääkettä 50 mg päivässä. SSRI-lääke, paroksetiini. Lääke toimi muuten loistavasti, mutta ekan 2 kk aikana seksi ei onnistunut eli "ei tullut", myöhemmin onnistui jo huomattavasti paremmin.

        Mutta nyt popsin MAO-estäjä lääkettä nimeltä Moclobemid ratiopharm (=Aurorix). Tällä ei pitäisi tulla seksin kanssa ongelmia. Toivottavasti toimii punastumisongelmaani ;)

        Minulla ei siis koskaan ole ollut mitään vakavaa masennusongelmaa tai paniikki-kohtausta, ainoastaan toi punastumisongelma eli SOSIAALISTEN TILANTEIDEN PELKO (sosiaalinen fobia):
        - Tavallisimpia oireita ovat PUNASTUMINEN, hikoilu, vapina, SYDÄMENTYKYTYS, suun kuivuminen, puheen lamautuminen ja "perhosia vatsassa".
        - Sosiaaliset tilanteet esim. esiintymistilanteet, ruokailu (koulussa ja työssä), kaupan kassajono, työhaastattelu, sekä tilanteet joissa tehdään jotakin TOISTEN KATSELLESSA.

        Löytyi tälläinen mielenkiintoinen sivu...
        http://www.samianttila.net/tyo/masennuslaakkeista/
        Fevarin, Fluvosol (fluvoksamiini):
        "EHKÄ VÄHITEN SEKSISIVUVAIKUTUKSIA TÄSSÄ RYHMÄSSÄ, mutta eniten kliinisesti merkittäviä yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa eikä selvästikään sen vuoksi ole vanhusten ensisijainen SSRI-lääke"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Selektiivinen_serotoniinin_takaisinoton_estäjä

        http://fi.wikipedia.org/wiki/MAO-inhibiittori

        Myös SSRI-lääkkeistä luin "kauhujuttuja" lääkkeen sivuvaikutuksista, mutta mulla ei ollut kuin tuo seksi ongelma. Kirjoittelen myöhemmin tälle palstalle oliko MAO-estäjä lääkkeellä sivuvaikutuksia ja oliko se yhtä hyvä punastumisongelmaani kuin SSRI-lääke.

        Moclobemid (MAO-estäjä lääke) otin alussa 300 mg ja nyt 600 mg päivässä.

        Viinanjuonti on loppunut mulla melkein kokonaan, kun ei enää tartte "hoitaa" punastumisongelmaa kossulla ;)

        Mutta pitää muistaa myös ne muut yleiseen hyvinvointiin ja elämänlaatuun vaikuttavat asiat, tärkeimmät punastumisongelmaan on ulkoilu ja riittävä uni.

        Joillakin auttaa lievempään punastumisongelmaan, että tuntia ennen palaveria, esitelmää, tms. ottaa beetasalpaajan (Propral). Aine vaikuttaa punastumisongelmaan samoin kuin SSRI-lääke: rauhoittaa sydämentoimintaa eikä ennen jotakin tilannetta tai sen aikana ajattele enää punastumista kun on huomannut että lääke vaikuttaa hyvin eli naaman väri ei muutu, kädet ei tärise, ei hikoile ja uskaltaa puhua.


      • Anonyymi
        Entinen Punastelija kirjoitti:

        Myös SSRI-lääkkeistä luin "kauhujuttuja" lääkkeen sivuvaikutuksista, mutta mulla ei ollut kuin tuo seksi ongelma. Kirjoittelen myöhemmin tälle palstalle oliko MAO-estäjä lääkkeellä sivuvaikutuksia ja oliko se yhtä hyvä punastumisongelmaani kuin SSRI-lääke.

        Moclobemid (MAO-estäjä lääke) otin alussa 300 mg ja nyt 600 mg päivässä.

        Viinanjuonti on loppunut mulla melkein kokonaan, kun ei enää tartte "hoitaa" punastumisongelmaa kossulla ;)

        Mutta pitää muistaa myös ne muut yleiseen hyvinvointiin ja elämänlaatuun vaikuttavat asiat, tärkeimmät punastumisongelmaan on ulkoilu ja riittävä uni.

        Joillakin auttaa lievempään punastumisongelmaan, että tuntia ennen palaveria, esitelmää, tms. ottaa beetasalpaajan (Propral). Aine vaikuttaa punastumisongelmaan samoin kuin SSRI-lääke: rauhoittaa sydämentoimintaa eikä ennen jotakin tilannetta tai sen aikana ajattele enää punastumista kun on huomannut että lääke vaikuttaa hyvin eli naaman väri ei muutu, kädet ei tärise, ei hikoile ja uskaltaa puhua.

        Heippa mites ex punastelija aika kauan on mennyt niin auttoiko tuo moklobemidi siihen. Voi toki muutkin vastailla jos on kokemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heippa mites ex punastelija aika kauan on mennyt niin auttoiko tuo moklobemidi siihen. Voi toki muutkin vastailla jos on kokemuksia.

        Joo tosi hyvin auttoi nyt naama on perus kalkkis ja seisoikki hyvä. Huomenna aion lähteä lähi diskoon kattoon onx hyvii muijii tarjolla nyt kun ei tartte punastella ja seisokki on hyvä! Kiitos tämän ihmelääkkeen jota minulle tohtori määräsi. Moklobemidiin nyt aamuin ja illoin kolmesti päivässä!!


    • Anonyymi

      Olen 50-vuotias ja koko ikäni " kärsinyt " punastumisesta.
      Jo lapsena kouluaikaan punastelin kun jouduin puhumaan isommalle porukalle, ja punastelu on seurannut kaikki vuodet mukana elämässä.
      Edelleenkin jos puhun tai teen jotain kun useampi ihminen katsoo/kuuntelee, kasvoni alkavat punoittaa.
      Enää en tosin kärsi asiasta, olen oppinut elämään sen kanssa. Ja vanhemmalla iällä ei yleensä ihmiset siitä ääneen huomauta kuten kävi lapsena ja nuorempana useimmiten.

      Aikoinaan punastuminen tuntui tosiaan ikävältä mutta kuten kerroin en enää anna sen vaikuttaa.
      Hyvin harvoin on käynyt niin että joku jo aikuinen ihminen huomauttaa ja silloin sanon vain " joo, mä tiedän " ja jatkan asiaa jota olen sillä hetkellä puhumassa.

      Mulla ei ole tullut ikinä mieleen alkaa käyttää lääkitystä sen takia, oikeastaan en ole edes tiennyt että jotkut lääkkeet voisivat auttaakin. Toisaalta, en halua alkaa syödä mitään psyykelääkkeitä punastumisen takia.
      Punastuminen on osa minua ja mun elämää.

      1980-luvulla tuli kouluihin julisteita joissa luki " punastus on pukevaa " ja niissä oli myös jotain kuvia punaisista poskista ym.
      Ne oli tavallaan siihen aikaan mun henkinen pelastus, tsemppasivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe