Yllättäen pieni alle 10 cm:n korkuinen vanhapoika-kaktus alkoi kukkia asunnossani Lahdessa eteläikkunalla! Syynä varmaan on kuuma kesä. Kukka on suuri ja vaaleanpunainen. Oletteko muut saaneet vanhaapoikaa kukkimaan?
Entä kukinnan jälkeen? Pitääkö kasvi siirtää pimeään viileään kellariin talvehtimaan muutamaksi kuukaudeksi? Se oli siellä viime talvena. Entä mahdollinen lannoitus?
Kasvin lähellä asustelee kahdessa eri häkissä neljä kanarialintua, joista kaksi koirasta laulavat tosi hienoja aarioita. Se on varmaan myös yksi syy miksi vanhapoika kukkii. Olen antanut sille nyt kukinnan aikana vettä, muulloin se saa vettä hyvin niukasti.
Vanhapoika kukkii!
4
3608
Vastaukset
- minullakin
Mulla kans rupes sellanen pieni vanhapoika kukkimaan eli varmaan tällä aurinkoisella kesällä oli osuutta asiaan. Aikasemmin on myös ollut vanhapoika-kaktus ja se kukki vasta paljon isompana. En ole mitenkään erikoisesti talvehdittanut kaktustani, tosin meillä on aika alhainen lämpötila talvisin n.19 astetta ja vanhan talon vanhoilla ikkunoilla on varmaan vielä vilposempi.Siis ihan samalla paikalla eteläikkunalla kesät talvet. Vettäkin on saanut suht tasasen nuukasti läpi vuoden.
- Kaktuksen-ystävä
Minullakin on vanhapoika-kaktus olen saanut kukkimaan monet kerrat,entinen ennätys on kuusi kukkaa yhtä aikaa.Mutta nyt toukokuussa teki 12-kukkaa yhtä aikaa ja mikä ihana tuoksu.
Koko talven pidän sen viileässä ilman vettä keväällä tuon huoneen lämpöön ja pidän sellaisen sadekauden, sille noin puolitoista viikkoa ja annan runsaasti vettä.Heti sen jälkeen ilmestyy kukannuput.Kesän aikana pitää lannoittaa suksyyn asti.Sen jälkeen talvilevolle viileään ja ilman vettä.Kaktutukseni on noin 30-vuotias ja 32sentiä. - mummi79
Minulla oli vanhapoikakaktus kukki ja tuoksui. muutimme Metsäkankaalle Kyrölän kadulta.Oli niin iso ja painava, jätin entiseen asunt. Ikävöin sitä enkä saa mistään uutta, olen kysellyt.
- Anonyymi
Mulla just teki 2 komeaa kukkaa ja 6 tulossa lisää. Eteläikkunalla ollut läpi vuoden. N. 30 senttiä korkea, ikää en tiedä, varmaan aika vanha. Nestemäistä lannoitusta kasteluvedessä olen antanut maaliskuusta syksyyn ja keväällä laittanut multaan lisäksi vielä sellaisia lannoitustikkuja. Taimia olen ottanut sen juuresta n. 10 kpl.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408