Olut ainoa janojuoma?

vesinainen

muuten kiltti, kultainen miesystäväni juo janoonsa lähes ainoastaan olutta. Viikolla iltaisin, viikonloppuna ja lomilla pitkin päivää. Hänen mielestään (keski)olut ei ole alkoholia, sellainen puhekin on kuulemma vain terveysihmisten propagandaa! Sen lisäksi tietysti otetaan välillä viiniä ruoan kanssa, konjakkia kahvin kanssa, väkeviä muuten vain. Mielestään hän on hyvinkin kohtuukäyttäjä (kun niitä oluita ei lasketa!). Juovuksissa hän on aika harvoin ja silloinkaan ei käyttäydy mitenkään poikkeavasti, veriarvot ovat kuulemma kunnossa, ylipainoa ei ole. Verenpainekin pysyy kurissa lääkityksellä. Vaikka suurempia haittavaikutuksia ei vielä olekaan, en voi välillä olla huolestumatta noin runsaasta ja päivittäisestä alkoholinkäytöstä. Hermomyrkkyhän se viina on. Nalkuttaa en halua, kyllä hän mielipiteeni tietää. Pitäisikö yrittää vaihtaa raittiinpaan? Vai sulke vain silmät ja odottaa, mitä tapahtuu? Välillä vain olen saada raivarin, kun viikonlopun juopottelun jälkeen maanantaina hän ensimmäiseksi kotiin tultuaan menee jääkaapille ottamaan sen oluen "janoonsa"??

25

2142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VESI,

ei olut!

• kumppanisi kokeilemaan, onko hän riippuvainen alkoholista? Pystyykö hän todistamaan sinulle ja itselleen, että voi olla myös pitempiä aikoja täysin ilman? Vai huijaako myös itseään?

Sietokyvyn kasvaminen on myös yksi riippuvuuden kehittymisen oireista. Kokenut käyttäjä pystyy nauttimaan uskomattomia määriä ilman päihtymisen ulkoisia merkkejä.

Itsekin voisin mielelläni nauttia esim. lasillisen tai pari viiniä melkein vaikka päivittäin, mutta rakkaan ihmisen itsetuhoa ja alkoholiriippuvuuden kehittymistä en toivo enää koskaan joutuvani todistamaan. Tähän mennessä olen poistunut pari kertaa kuvioista huomattuani etten kykene auttamaan. Suhde on muuttunut ystävyydeksi ja yhteyttä pidämme vain raittiina aikoina. Oma humalaisten sietokykyni ja huumorintajuni sillä alueella on melkein kokonaan kadonnut. Kun noin selviä merkkejä on havaittavissa, mielestäni kyse on vakavasta ongelmasta myöntää ihminen sen itselleen tai ei.

Toivotan onnea valintoihisi ja elämääsi. Ehkä saat miesystäväsi ajoissa havahtumaan ja ...

• katriina64

Hän on työikäinen, mutta menettänyt juomisensa takia kaksi hyvää työpaikkaa, perheensä, ajo-oikeutensa, (rattijuopumus) ulosottoja jatkuvasti. Ainakin yksi itsemurhayritys, jonka kyllä uskotaan olevan lavastettu (kukaanhan ei ymmärrä ja kaikissa muissa on syy hänen juomiseensa)
        Agressiivinen käytös kovassa humalatilassa karkoittaa sukulaiset hänen läheltään. Kaikki ovat yrittäneet auttaa, tukea ja ymmärtää, mutta sellaiseen pattitilanteeseen on tultu, että on pakko nostaa kädet, sillä kun ihminen ei itse myönnä alkoholiriippuvuuttaan ja itsetuhoista käytöstään, vaan kuittaa kaiken "se kuuluu nykyaikaan", niin mitä voivat läheiset ja ystävät enää tehdä?
        Itsekään en voi pitää hänen yhteyttä enää edes hänen lyhyinä raittiuskausinaan, sillä niin syvästi hän on loukannut meitä perheenä, minua, miestäni, sekä lapsiamme, puhumattakaan omista vanhemmistaan ja sisaruksistaan, sekä murrosikäisistä lapsistaan, jotka jäivät avioerossa isänsä huostaan.
        Tahtoisin unohtaa ja olla hänen tukensa, mutta aina kun tapaamme, muistan ne kohtuuttomat valheelliset syytökset, joita olen vuosien aikana kuullut ja jotenkin lukkiudun jouduttuani hänen seurassaan. Uskon kyllä, että aika parantaa jos hän raitistuu, sillä hän on läheisen sukulaiseni tytär, enkä voi millään katkaista kokonaan välejäni häneen.

• liisaanneli

on alkoholistille selitää oluen vaaroja, etenkään jos hän itse kieltää olevansa suurkuluttaja. Lähe kiitämään ennekun kuolo miehen korjaa

• läheisessä kanssakäymisessä

sillä totta vie, johan tollasen juopon henkikin haisee aivan kaameelle, hiestä tai muista eritteistä puhumattakaan.. hyh!
        Sitt jos hän vielä polttaa tupakkaa... hengityskin haisee varmaan ku kaatopaikka! Yäk!
        Eikä tuollaisella juomisella taida enään seiväskään pelittää? Vaihda kuule vähän viisaampaan.
        Verenpainelääkitys ja alkoholi? huh. Eikö sitä vähemmälläkin hengestään pääse...

• ei haise
        läheisessä kanssakäymisessä kirjoitti:

sillä totta vie, johan tollasen juopon henkikin haisee aivan kaameelle, hiestä tai muista eritteistä puhumattakaan.. hyh!
        Sitt jos hän vielä polttaa tupakkaa... hengityskin haisee varmaan ku kaatopaikka! Yäk!
        Eikä tuollaisella juomisella taida enään seiväskään pelittää? Vaihda kuule vähän viisaampaan.
        Verenpainelääkitys ja alkoholi? huh. Eikö sitä vähemmälläkin hengestään pääse...

sen verran rauhalliseen tahtiin kai sitten kuitenkin juo. Suihkussa käy ja hampaat pesee. Samassa sängyssä nukumme ja seksihommat hoituu. Tuleekin mieleen, että jospa turhaan huolehdin, vaikka suurkulutuksen mitat kyllä täyttyy moninkertaisesti. Hellyyttä ei väliltämme puutu puolin eikä toisin, kaikki olisi tosi ihanaa ilman liiallista alkoholia. Senkin olen sanonut, että loputtomiin en tuota juomista katsele. Voisinhan antaa vaihtoehdon, että minä tai olut, mutta jos hän valitsee oluen, katuisinko kuitenkin? Voimme tietysti elää onnellisina yhdessä, kunnes hän kuolee viinaan, hautaan hänet ja jatkan elämääni...?

• vettä juon minäkin

Ihan kiva. Olut ei ole janojuoma ja miesystäväsi pettää itseään väittämällä muuta. Jos ei näytä olevan juovuksissa tarkoittanee sitä että hänen elimistönsä ja hän on vain tottuneet jatkuvaan humalatilaan. Raivarin saaminen ei paljon auta. Koita saada miesystävääsi vaihtamaan janojuomansa johonkin muuhun...jos se kerran on vain janojuoma niin eihän sen pitäisi olla mikään ongelma... Sano vaikka että kyllä se onnistuu. Minunkin mieheni vaihtoi janojuomaoluensa muihin juomiin. Oudoltahan se voi aluksi tuntua, jos jääkaappi onkin oluen sijaan täynnä mehuja ja vesiä sun muita, mutta kyllä se alkoholi on pitemmällä ajalla myrkkyä. Hyvähän se on että sinä huolestut, jos mies itse ei älyä. Voithan sä kysellä miesystävältäsi, että pitäiskö sun vaihtaa hänet raittiimpaan. Voi vaikka saada "herätyksen", kun tajuaa, mitä voi menettää.
      Huuto ja nalkutus ei auta yhtään mitään, hellyyttä ennemminkin kannattaisi tarjota tilalle enemmän. Ei se runsas juominen ole sinullekaan pitemmällä tähtäyksellä mitään "tule luokseni"-käytöstä.

En tiedä, pitääkö miesten ensin saada lääkäriltä "kuolemantuomio" maksa-arvojen takia vai pitääkö niiden muuttua seksuaalisesti kyvyttömiksi ennenkuin ne muka tajuavat että on tosi kysymyksessä, kun kuitenkin elämänlaatu kaikilla sen osa-alueilla paranee ilman kaljäpöhnää...

• mies_vm56

kesähelteillä hyvä janojuoma mutta ei todellakaan joka janoon. Juomisen määrästä on vaikea päästä käsitykseen mutta kyllähän tuossa selviä alkoholistin oireita tuntuisi olevan ja kuvaan sopii, että yrittää vähätellä juomistaan.

• yli 12tuntia

Olin verikokeen takia yli 12tuntia juomatta,
      ja vesi tuli mieleen eileen illasta tähän päivään
      puoli kahteen nyt päivällä..ja sitten kahvit,.;)

" menee jääkaapille ottamaan sen oluen "janoonsa"

Kukas nuo oluet jääkaappiin tuo? Juokoon hän!

Ainakin jos itse tuollaista ostaisin/jääkaappiin tuon,
      niin kyllä olisi tarkoitus myös juodakin ne,
      en osta toisille omaan jääkaappiin,
      sellaista minkä sitten hävitän.

"Pitäisikö yrittää vaihtaa raittiinpaan?"

Tuohon sinun itse on kyllä keksittävä aivan itse vastaus.

• Poromies

todellakaan ole janojuoma.Itse tänä kesänä olen pärjännyt neljällä!(4)tuopillisella olutta.Uskoo ken tahtoo.Nyt oikein kirjakielellä sanottuna.Sain vain niistäkin tarpeeksi.Jos se oluen kittaaminen on todellakin jokapäiväistä,niin jotakin on mielestäni pahasti pielessä.Mutta itsehän ratkaisusi teet,en voi kuin sivusta todeta,ettei hyvältä kuulosta.

• Tankavaari

Poromies sanoo toen asian. Jokapäiväisestä kaljoittelusta on vain yksi suunta. Ainuttakaan poikkeusta ei ole tiedossa. En ole raittiuspulmunen minäkään. Käänsin kuitenkin ajoissa kaljakelkan vesilinjalle. Sääli, että usein kavereista parhaimmat sortuvat viinaan.

• Kristiinamaria
        Tankavaari kirjoitti:

Poromies sanoo toen asian. Jokapäiväisestä kaljoittelusta on vain yksi suunta. Ainuttakaan poikkeusta ei ole tiedossa. En ole raittiuspulmunen minäkään. Käänsin kuitenkin ajoissa kaljakelkan vesilinjalle. Sääli, että usein kavereista parhaimmat sortuvat viinaan.

Voi, voi mikä juoppo ja rahantuhlaaja. En viitsisi moista katsella.

Saan olla onnellinen kun ukkoni on raivoraitis.

• rajat

Keskiolutpullo on yksi alkoholiannos, se siitä. Jos kohtuukäytön rajat ylittyy, niin suurkulutus mikä suurkulutus. Miten se autonajo onnistuu iltaisin, jos työpäivän jälkeen nauttii useita oluita? Käräyttäisin hänet ratista, jos ajaa, suojelisin viattomia ihmisiä.

• jaksaisi katsoa toista,jos olutpullo olisi joka päivä kädessä....
      Liikaa se miehesi juo, ja vaikka nyt vielä voi hyvin,kyllä elimistö remppaa tuota menoa varmasti....

• hänelle

Nyt on tosin marja-aika jo ohi. Mutta niistä saa hivenaineita ja hyvässä tapauksessa jopa vitamiinejakin.

• justiin 45min ohjelmassa kerrottiin norjalaisesta ihmevedestä - vie oikein janonkin ja maksaa 10 e/litra.
        Kyllä norjalaiset osaa, kateeksi käy.

• rane-01

Ottakkaa ero. Alkoholismi on parantumaton, itsehankittu sairaus, josta tosin jotkut toipuu, mutta ei koskaan parane. Eli kohtuukäyttäjää heistä ei tule koskaan. Nähty on läheltä, useita tapauksia. Luettu ja kuultu asiantuntijoilta.

• rane-01

Huomasin, että ei ollutkaan aviomies. Luin aamulla ja muistin väärin. No ero onkin paljon helpompi.

• asiaa vielä,
        rane-01 kirjoitti:

Huomasin, että ei ollutkaan aviomies. Luin aamulla ja muistin väärin. No ero onkin paljon helpompi.

tuntuu vain niin julmalta, kun siitä kaljasta ei näytä sen enempää haittaa olevan. Silloin ei ota, kun tietää joutuvansa autoa ajamaan, rahastakaan ei ole pahemmin puutetta ja kunto on hyvä. Ja kuten sanoin, on kiltti ja kultainen, hyvä toveri ja rakastaja. Kaiken lisäksi hyvin kätevä käsistään, korjaa kaiken autoista tietokoneisiin, remontoi, siivoaakin tarvittaessa. Minulle jää vain pullan leipominen ja pyykinpesu, joihin hän ei koske! Ruokaakin teemme usein yhdessä. Olemme vuoden verran asuneet yhdessä, ja on sanottava, että tuo runsas alkoholinkäyttö on vasta vähitellen selvinnyt minulle. Rakastan häntä, ja tiedän myös, että jos jätän hänet, ei hän ainakaan raitistu.

• asiaa vielä, kirjoitti:

tuntuu vain niin julmalta, kun siitä kaljasta ei näytä sen enempää haittaa olevan. Silloin ei ota, kun tietää joutuvansa autoa ajamaan, rahastakaan ei ole pahemmin puutetta ja kunto on hyvä. Ja kuten sanoin, on kiltti ja kultainen, hyvä toveri ja rakastaja. Kaiken lisäksi hyvin kätevä käsistään, korjaa kaiken autoista tietokoneisiin, remontoi, siivoaakin tarvittaessa. Minulle jää vain pullan leipominen ja pyykinpesu, joihin hän ei koske! Ruokaakin teemme usein yhdessä. Olemme vuoden verran asuneet yhdessä, ja on sanottava, että tuo runsas alkoholinkäyttö on vasta vähitellen selvinnyt minulle. Rakastan häntä, ja tiedän myös, että jos jätän hänet, ei hän ainakaan raitistu.

asiasta vakavasti. Ehkä heität siinä yhteydessä hänelle aikaisemmin mainitsemani haasteen.

Mielestäni on luonnollista, että ihminen on huolissaan rakkaastaan ja tämän hyvinvoinnista. Huolesi miehestä, hänen kasvavasta alkoholinkäytöstään ja ehkä sen vaikutuksesta suhteeseennekin, on täysin luonnollista ja siitä pitäisi ajoissa keskustella yhdessä todella vakavasti. Jossain vaiheessa kaikki voi olla liian myöhäistä, eikä mies ehkä enää pystykään hallitsemaan tilannetta vaikka haluaisi.

Jos miehesi oikeasti rakastaa sinua, hän suhtautuu vakavasti Sinun huoleesi ja yrittää ottaa sen huomioon. On suorastaan pelottavaa, kuinka salakavalasti alkoholiongelma kehittyy. Alkoholin käyttö lisääntyy vähitellen melkein huomaamatta samassa tahdissa kuin sietokyky kasvaa.

Muutamia kysymyksiä, joita kannattaisi pohtia ja joihin en todellakaan odota sinun täällä vastaavan:
        Onko miehellä/teillä muita harrastuksia?
        Kuinka kauan sinä jaksat katsella juopottelua?
        Miten juopottelu vaikuttaa teidän yhteiselämäänne?
        Vaikuttako se miehen kykyyn ajatella ja keskustella asioista?
        Mitä se estää ja millaista haittaa siitä on sinulle, hänelle ja suhteellenne?
        Juoko miehesi ehkä myös salaa sinulta?
        Ottaako hän joskus krapularyypyn?
        Pitäisikö keksiä muuta tekemistä juopottelun tilalle?

• itsesi kannalta
        asiaa vielä, kirjoitti:

Et sinä voi miestä auttaa, vaikka kuinka kultaisia neuvoja täällä saatkin. Neuvot ovat ok, mutta tuloksesi näiden noudattamisesta ovat melko varmasti heikkoja. Saat suorastaan aika naiiveja ohjeita: vaihda mehu jääkaappiin, jne. Ihan kuin pienen lapsen ruokajuomia valitsisit. Kyllä se aikuinen mies osaa itsekin kaljat kaappiin kantaa jos haluaa niitä juoda.
        Olet varmaankin lukenut kyseisestä asiasta asia-tietoa. Omalle kohdalle tulevana se vaan meinaa kuitenkin ensin sokaista, kuvittelee kaikkivoipasti että kyllä se mies lopettaa juomisen kun oikein paljon häntä rakastan. Tai luulet että, sitten mies ei ainakaan raitistu jos jätät hänet, miten niin? Voipi raitistuakin, kun lopetat rakastamisen/huolehtimisen. Tai jos ei lopeta, syy ei silti ole sinun.
        Tässä sinulla vaihtoehdot: Annatko viinan hallita vielä "hallitusti" ja jätät hänet, vai sitten, kun viina hallitsee hänet niin että on aivan avuttomana? Tai sitten päätät olla yhdessä tuli mitä tuli. Mutta turhaan sinä lähdölläsi uhkailet, sillä ei ole mitään vaikutusta, ellei mies ala tunnustaa itselleen muutamia totuuksia.

• rane-01
        asiaa vielä, kirjoitti:

periksi. Jos se on kiltti ja tekee työnsä. Anna juoda vaan, mutta seuraa tilannetta, lisääntyykö kokonaismäärä. Yleensä lisääntyy(melkein aina) vuoden kuluttua päiväannos on kohonnut.

• Jatkuvaa valitusta

äijien ryyppäämisestä,mietittekö koskaa MIKSI jeppe juo?

• Juniperus

Älä ihmeessä lähde tuolle linjalle! Jos täällä valittaa, että vaimo ei anna tai antaa kaikille, ei siivoa, lihoo tai jäkättää, ratkaisu ongelmaan on aina sama: "Katso peiliin!"

Kyllä miehen on itse kannettava vastuu juomisestaan, olipa hänellä millainen vaimo tahansa. Emmehän me akkoja ole.

• multiNikkix
        Juniperus kirjoitti:

Älä ihmeessä lähde tuolle linjalle! Jos täällä valittaa, että vaimo ei anna tai antaa kaikille, ei siivoa, lihoo tai jäkättää, ratkaisu ongelmaan on aina sama: "Katso peiliin!"

Kyllä miehen on itse kannettava vastuu juomisestaan, olipa hänellä millainen vaimo tahansa. Emmehän me akkoja ole.

Vaikka akka olenkin, sanon: "voit katsoa peiliin"!
        Hymyillen täysi kymppi kommentillesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      152
      2954
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      368
      2050
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1805
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1772
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe