Kananmuna-allergia

Tiedoton556

Hei! Mitä oireita aiheutuu kananmuna-allergiasta? Iho-oireet (ihottuma, punoitus), ripuli, vatsakipu vai mikä? Asiaa vasta epäillään meillä ja haluaisin vähän tietää mitkä oireet kananm. aiheutuvat.

Onko se teillä muilla todettu verikokeella vai miten? Ainahan verikoe ei näytä allergisoivaa tekijää tai toisaalta arvo voi olla koholla, mutta kyseinen aine ei silti aiheuta oireita.

13

23723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tillukas

      Itselleni tulee vastaavat oireet kuin muille laktoosista, vain voimakkaampina, lamauttavina. Mutta siis noin pääpiirteissään vatsan turvotusta, ilmavaivoja ja ripuli. Kummitytölle tuli aikanaan ihottumaa, veljellään oli jatkuva nuha. Lukioaikaisen kaverini hengitys toppaa hippusestakin kananmunaa.

      Oireiden kirjo on siis huikea. Minulla ja lukioaikaisella kaverillani verikoe negatiivinen, vaikka oireet ovat yksiselitteiset ja voimakkaat. Lapsilla oli varhaisiän allergiassa positiivinen löydös molemmilla. Nyt he voivat molemmat syödä mitä tahansa.

    • violent-violet

      meijän pojalle (sillon vajaa 1v.) kokeiltiin keitettyy kananmunaa ihan vähän, siis sellaset "päät" yhestä kananmunasta, heti syönnin jälkeen oli leuka ja suun ympäristö punanen ja tunnin sisään syönnistä oli koko jätkä punanen ja ihottumaa tuli. kaikkein pahiten oli ihottuma kainaloitten seutuvilla, ihan kirkuvan punanen ja ihottumaa. silmät rupes kanssa vetistämään ja turpos. pelotti et jos vielä tulee hengitysoireet mukaan ni sit mennään ja kovaa, mut ei siitä sit muuta sillä kertaa tullu, muutamaan tuntiin punotus laski ja yön jälkeen jälellä oli vaan vähä kuivaa ihottumaa, tai sellasta pienen pientä näppylää joka sit rasvauksella katos. muutenki ton reaktion aikaan poika oli muuten ihan normaali, leikki ja touhus ihan niin ku muutenki, tietty rapsutteli itteesä kun kutitti.

      paistettuu kananmunaa ei olla kokeiltu, eikä uuestaan keitettyäkään kananmunaa, muuten kestää kananmunaa, noin niin ku jossain murekkeessa ja leivoksissa, ne ei aiheuta oireita.

      minun pikkuveli oli raa'alle kananmunalle allerginen sillon pienempänä, sai käsiinsä kananmunan kuoria ja leikki sit jonkun aikaa niillä, siitä tuli sit iho-oireita ja hengitysoireita. mutta vuosien kuluessa se allergia hävis kuitenki, ei enää ole allerginen raa'allekkaan kananmunalle. :)

      siinä muutama lähipiirin kokemus tästä allergiasta. verikokeita ei siis tartennu tehä kun noin selvästi oireet tuli heti käytön jälkeen.

    • äitee +4

      ensinnäkin onko sillä väliä onko allerginen vai ei jos näyttää siltä ettei jokin sovi lapselle? Asia voi ola tilapäinen imeytymishäiriö tms tai sitten pysysvää, mutta munaa ei silti pidä antaa!

      Verikokeet ovat vähän mitä ovat varsinkin pienillä. Ihotesti on luotettavampi ja sen voi tehdä vaikka kotonakin laittamalla laastariin ko ainetta ja jos allergia on paha niin iho kyllä oireilee. Pelkän kananmuna testauksessa ei edes ole mitään järkeä jos muuta ei ole.

      Allergian oireita on yleisimmin ihottuma, pahoinvoitni aineen syönnin jälkeen, vatsavaivat (löysyys, kovuus, ilmavaivat), vatsakipu.. lähes mitä vain jopa hengenahdistukseen asti jota hoidetaan sitten kortisonisuihkeina vaikka vikana onkin jokin ihan muu..

      • meidän tarinaa

        Meidän pojalla, nyt 10v, otettiin "vahingossa" allergia verikokeita alkuvuodesta. Löydettiin maitoproteiini- ja kananmuna-allergia. Huvittaa kyllä suuresti, että pojan kanssa ollaan käyty 3-vuotiaasta lähtien vähän väliä lääkärissä, vaivana on ollut jatkuva nenänniistäminen ja limaa kurkussa. Kerran lähetettiin ter.keskuksesta passitus keskussairaalaan kurkkulääkärille, jossa myöskin poistettiin risat ja huuhdeltiin poskiontelot. Muilla tervkeskuskäynneillä saatiin vain vastaukseksi, että ei siellä nenässä ja kurkussa mitään erityistä näy, antaakaa vaan sitä kortisonisuihketta.. Itselle ei kyllä koskaan käynyt mielessä, että asialla voi olla jokin ruoka-aine. No, nyt kuitenkin pojan tilanne on aivan toinen, kun todellinen syy löytyi. Poissa on nuhat ja limat, yökastelukin loppui kesällä, ärtyinen mielikin on poissa.
        Usein tuntuu, että tässä olisi itse pitänyt lukea lääkäriksi, että voisi tehdä kaikenlaiset diagnoosit itse, reseptien kirjoittamisesta puhumattakaan.. :)


      • kun jossain
        meidän tarinaa kirjoitti:

        Meidän pojalla, nyt 10v, otettiin "vahingossa" allergia verikokeita alkuvuodesta. Löydettiin maitoproteiini- ja kananmuna-allergia. Huvittaa kyllä suuresti, että pojan kanssa ollaan käyty 3-vuotiaasta lähtien vähän väliä lääkärissä, vaivana on ollut jatkuva nenänniistäminen ja limaa kurkussa. Kerran lähetettiin ter.keskuksesta passitus keskussairaalaan kurkkulääkärille, jossa myöskin poistettiin risat ja huuhdeltiin poskiontelot. Muilla tervkeskuskäynneillä saatiin vain vastaukseksi, että ei siellä nenässä ja kurkussa mitään erityistä näy, antaakaa vaan sitä kortisonisuihketta.. Itselle ei kyllä koskaan käynyt mielessä, että asialla voi olla jokin ruoka-aine. No, nyt kuitenkin pojan tilanne on aivan toinen, kun todellinen syy löytyi. Poissa on nuhat ja limat, yökastelukin loppui kesällä, ärtyinen mielikin on poissa.
        Usein tuntuu, että tässä olisi itse pitänyt lukea lääkäriksi, että voisi tehdä kaikenlaiset diagnoosit itse, reseptien kirjoittamisesta puhumattakaan.. :)

        vaiheessa oli todella hankalaa kolmen allergisen, atoopikon ja astmaatikon kanssa ja elettiin vielä viime vuosituhatta, jolloin tuntui että kukaan ei tiedä mitään, ei lääkärit, sairaalat jne.

        Lukemalla alan lehtiä, kirjallisuutta jne tuli sellainen tietomäärä että kyselin jo voisiko suorittaa jonkin arvosanankin ko asiasta. Selvisi myös sellainen seikka ettei yleisläkärin koulutukseen (tuolloin) kuulu mitään allergiaan tai astmaan liittyviä luentosarjaa, ihan omasta aloitteeliseuudesta on lääkäreilläkin tiedon hankinta tältä alalta kiinni.

        Limaisuus ja liman nousu kurkuun ja ylemmäskin nenään ja korviinkin ovat erittäin tyypillisä ruoka-aineisiin liittyiä oireita. Kurkun turpoaminen (itsellä pienenä, muttei silloin tiedetty mitään allergia jutuista, itse odottelin aina että kun menee ohi lepäämällä se "hengittämättömyys") on jo aika vakava oire eli viittaa jo anafylaktiseen shokkiin.

        Kutiamista, rupea ja karstaa päänahassa,
        voi olla myös kanamuna-allergikon oireita. Ripulia ja punoitusta takapuolessa ja jopa "palovamman" tyyppistä tulipunaista punoistustakin pahimmillaan voi olla.
        Ja kiukkua kutinasta ja ärtyisyyttä
        kun on huono ja hankala olo
        eikä pysty olemaan kun "muurahaisia" juoksee iholla.

        Jos vain jotain pystyy lapsen vanhempana tekemään lapsensa olon helpottamiseksi se kannattaa lapsen paremman ja helpomman olon vuoksi tehdä.
        Vaikka välillä pitäisi
        olla viisaampi kuin lääkärit
        ja etevämpi kuin parhaimmat salapoliisitkin.


      • äitee +4
        meidän tarinaa kirjoitti:

        Meidän pojalla, nyt 10v, otettiin "vahingossa" allergia verikokeita alkuvuodesta. Löydettiin maitoproteiini- ja kananmuna-allergia. Huvittaa kyllä suuresti, että pojan kanssa ollaan käyty 3-vuotiaasta lähtien vähän väliä lääkärissä, vaivana on ollut jatkuva nenänniistäminen ja limaa kurkussa. Kerran lähetettiin ter.keskuksesta passitus keskussairaalaan kurkkulääkärille, jossa myöskin poistettiin risat ja huuhdeltiin poskiontelot. Muilla tervkeskuskäynneillä saatiin vain vastaukseksi, että ei siellä nenässä ja kurkussa mitään erityistä näy, antaakaa vaan sitä kortisonisuihketta.. Itselle ei kyllä koskaan käynyt mielessä, että asialla voi olla jokin ruoka-aine. No, nyt kuitenkin pojan tilanne on aivan toinen, kun todellinen syy löytyi. Poissa on nuhat ja limat, yökastelukin loppui kesällä, ärtyinen mielikin on poissa.
        Usein tuntuu, että tässä olisi itse pitänyt lukea lääkäriksi, että voisi tehdä kaikenlaiset diagnoosit itse, reseptien kirjoittamisesta puhumattakaan.. :)

        maito on aika monella tavalla väheksytty ja ohitettu aine kun lapsella on selittämättömiä oireita. Meillähän ensimmäinen oire oli korvakierre maidosta. Onneksi lääkärimme oli ajantasalla (terpparissa!) ja hoiti hommansa.

        Tiedän lapsia joilla todella on todettu vauva-astma ja suihkeet hoidoksi, kotiin remontti ja kaikki uusiksi taudin takia, eläimet pois jne ja lopulta jokin maidon osa on syypää! Vikana voi olla niin proteiini kuin rasvakin..

        Monella joka ei edes ole varsinaisesti allerginen maidolle tulee oireita silti jo maitotuotteista limaisuuden lisääntymisenä.

        Oma lukunsa on sitten vielä ne joilla maito altistaa käytettäessä. Eli kin maitoa ei nauti niin testissä ei näy mitään ja muutaman viikon käytön jälkeen on plussia pitkä rivi! Tällaiselal ihmisellä tämä kuvio voi toistua koko elämän ajan ilman että koskaan saadaan varsinaista diagnoosia aikaiseksi.

        Olen ikuisesti onnellinen lääkäristämme, joka on aktiivinen tietonsa päivittäjä ja työstään kiinnostunut henkilö. Apu tuli nopeasti ja hoitovastuu siirtyi todella keskussairaalatasolle heti. Onneksemme emme jumittuneet hävitä koira keskusteluihin tms vakioihin. Toisaalta taas hänellä on aikaa kuunnella ja tehdä huomioita. Nytkin itse minä annoin tiedon jota en itse oivaltanut merkitykselliseksi ennen kuin sen olin toiselle kertonut.. Hätäsempi olisi jo reseptin kanssa passittanut matkoihinsa!

        Vaikka sairaala ja lääkäri ei hommaa hoida niin moni vanhempi juuri vertailemalla ja kuulemalla toisten kokemuksia hoksaa itse mistä on kyse ja pystyy jopa testaamaan asian itsekkin. Onneksi äiti tietää ja vanhemmilla on vaistot!!

        Ja vaikka yleislääkärillä ei ole asioista tietoa niin kyllä lapsen pitkäaikainen lääkehoito tulisi aloittaa perusteellisten tutkimusten jälkeen eikä noin vain. Alansa ammattilaisen tulisi taas osata huomioida eri vaihtoehtoja..

        Loppu hyvin kaikki hyvin? Lapsi siinä nyt sai kärsiä vaivoista vuosikausia, mutta mitäs siitä? Siis ihan oikeasti onni että totuus on selvillä, mutta olisi sen voinut löytää nopeamminkin vai mitä?


    • Aluper.Tiedoton556

      Kiitos vastauksistanne. Meidän pojalla n. 4 v. on jo maitoproteiiniallergia. Nyt vatsa on aina löysällä. Mitään muita oireita ei ole. Iho on hyvässä kunnossa, ei pahoinvointia, ei hengistysoireita, kasvuun ei ole vaikuttanut, lapsi syö normaalisti jne. Maito aiheutti tosi kuivan ihon, vatsakivut ja ripulin.

      En ole vielä ollut yhteydessä neuvolaan (vuositark. on syyskuussa). Olen vasta ihan viime aikoina huomioinutkin tämän vatsan löysyyden.

      Lähinnä tässä mietiskelen vaihtoehtoja, koska tiedän jo etukäteen neuvolan hoitajan kyselevän minulta mikä voisi olla...

      Jos jollain on (hyviä/asiallisia) ideoita, otan mielelläni vastaan.

      • Onko teillä

        jotain "erilaista ruokaa" käytössä
        tai jos lapsi on hoidossa
        siellä käytetään jotain esimerkiksi valmisruokaa, jossa on ainesosana maitoproteiini.
        Salapoliisina saa olla, mutta jos maitoproteiini vaikuttaa vatsan löystymiseen
        aloittaisin sen etsimisen ruokavaliosta.
        Monesti neuvolassa ollaan "vähätietoisia" erilaisista allergioista, joten itse joutuu selvittelemään aika paljon lapsen allergioihin liittyivä asioita.
        Jos on edes jokinlainen epäilys ruoka-aineesta joka vatsan oireet aiheuttaa, kokeilemalla pois ruokavaliosta ja taas lisääämällä ja katsomalla palaavatko oireet,
        voi löytyä "syyllinen".

        Henkilökohtaisesti en tiedä missä kaikissa ruoka-aineissa tuota maitoproteiinia voi olla, mutta tuoteselosteesta "pienellä" präntättynä sekin (ilmeisesti on sellainen ainesosa, että on merkittävä tuoteselosteeseen, jos sitiä on käytetty) selviää.

        Meille kävi aikoinaan sillä tavalla
        että piti soittaa tehtaalle asti,
        ennenkuin selvisi, että tiettyä allergiaa aiheuttavaa ainetta on mehujuomassa.
        Saimme tehtaalta vastauksen, että sitä on niin vähän etteihän se voi aiheuttaa oireita!
        Mutta meille selvisi syy lasten rupisuuteen, löysään vatsaan, kasvojen turvotukseen ja tukkoisuuteen.


    • Suski79

      Moikka!
      Meillä todettiin juuri kananmuna-allergia 9,5kk tytöllä. Oireina oli ihon punoitus (laikkuja kaikkialla, paitsi naamassa) ja kauhea kutina jaloissa nilkan kohdalla. Ja tätä on jatkunut jo useamman kuukauden. Testi otettiin verikokeella (samalla tutkittiin myös maito- ja viljatuotteet). Ja koska imetän vielä, niin minunkin tulee jättää muna pois jatketaan vielä niin, että myös kaikki yleisimmin allergisoivat ovat kiellettyjä...eli äiti ei voi syödä suklaata : (. Mutta tällä mennään nyt toistaiseksi.

    • kananananananannana

      oon 11v ja mulla on kananmuna allergia jos syö alkaa oksettaa mikä neuvoksi?? mitä saan allergian pois?

    • hei
      mulla todettin pistokoissa kananmuna allergia siinä tulee oireina ainakin minulla on ihottuma ja huonovointinen, vatsakipu mutta en usko että ripuli kuuluu siihen mutta kaikilla on erinlaiset oireet t.niina kananmuna allerigiasta kärsivä

    • Höh! ;(

      Kaverini söi juuri kananmunaa meillä, (hänellä on paha kananmuna allergia) hän meni kotiin, otti lääkkeen ja heti helpotti :) Ehdin jjo säikähtää, kannan ikuisesti kaunaa itselleni, kun melkein tapoin ystävän!

      • Allergikko 36v

        Minulla aikuisella naisella 36v. on allergioita joka lähtöön ja muutama vuosi sitten ilmaantui kananmuna allergia. "Löysin" sen itse kantapään kautta, siis monien hegenahdistuskohtausten jälkeen. Kerroin siitä myöhemmin lääkärille joka ei uskonut... Testien jälkeen hän hämmästyi että miten tiesit!!! Kerroin että jos söin jotain kananmunaa sisältävää, minun henki menee tukkoon eikä siihen auta astmapiippu tai antihistamiinit. Sen jälkeen sain adrenaliini piikin laukkuuni varalle. Nykyään en voi olla samassa tilassa jossa käsitellään kananmunaa, koska heti alkaa kurkkua ahdistaa ja tulee ERITTÄIN huono olo! Saan myöskin samoja oireita broilerin ja kalkkuna lihasta! Vaikka niini ei kuulemma ole... lääkäreiden mukaan.. Allergikko tietää aivan varmasti nämä asiat parhaiten itse!!! Kunhan uskaltaa luottaa itseensä! Voimia kaikille allergikoille! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe