Entäpä metsänomistajat?

Metsäinssi

Viime aikojen kirjoitukset tällä palstalla ovat varsin yksimielisiä siitä, että nykyisissä metsäorganisaatioissa ei ole juuri mitään hyvää.
Paitsi isot yhtiöt, myös metsänomistajien etuja ajavan mhy:n organisaatio on haukuttu lyttyyn.
Metsäkeskukset ovat päässeet huomattavasti vähemmällä. Tämä johtuu uskoakseni siitä, että metsäkeskukset ovat vähän etäisempiä, tiedetään että niitä on, mutta ei oikein sitä, mitä ne tekevät ja miksi.
Käsitykseni nykypolven metsänomistajista perustuu 20 vuoden työkokemukseen Pohjanmaan metsissä.
Olen huomannut, että vakuustalletusten poistuttua uudistamisrästit ovat moninkertaistuneet. Iso osa isännistä jättää viljelyn kokonaan tekemättä, he tietävät että valvonta on niukkaa. Omatoiminen metsänhoito on loppunut lähes täysin, on todella harvinaista nähdä metsänomistaja tekemässä esim. taimikonhoitoa.
Mitään, mihin valtio ei maksa tukea ei tehdä ja mitään ei tehdä itse.
Kyvyttömyys ja haluttomuus (laiskuus?) metsänhoitotyön kaltaisen raskaan työn tekemiseen on johtanut huomattaviin hoitorästeihin. Jokaista hoidettua taimikkoa kohti löytyy 3-4 hoitoa vaativaa, osa kiireellisiä.
Niin, että kaikkien muiden alalla toimivien mollaamisen ohessa voisi välillä katsoa peiliin.
Miettikää vähän omiakin tekemisiänne ja muistakaa, mielipiteitä on helppo heitellä, mutta uskottavat mielipiteet edellyttävät asiallisia perusteita.

34

3553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittelet

      Itselläni on kokemusta myös metsäkeskuksen kanssa toimimisesta ja myös mhy:n kanssa tulee vuoden aikana oltua useasti tekemisissä. Mhy:n toiminta tuntuu välillä turhan rahankeräämiseltä, mutta metsäkeskuksen kanssa olen toiminutkin vain metsäsuunnitelman tilaamalla ja muutamia tarkastuksia ovat käyneet tekemässä kemera kohteissa ja noita metsänkäyttöilmoituksen noudattamista ovat tarkastaneet. Satunnaisotantoja onkin sattunut useita, mutta ei se minua metsänomistajana haittaa, koska työnjäljen tietää että se kestää tarkastelun niin osaa ajatella että metsäkeskus tekee työtään. Koulutusta olen keskuksen kautta saanut eri metsäasioista ja olen ollut siihen tyytyväinen. Onneksi en ole joutunut vielä mhy:n kautta taimikonhoito- tai nuorenmetsän kunnostustöitä ostamaan, koska mhy:n taksassa olisi varaa tulla alas päin, onneksi on erilaisia metsäpalvelun tarjoajia seudulla ja saa työntekijän kilpailukykyiseen hintaan metsään jos ei itse ehdi kaikkea tekemään. Eli mhy:stä itse näen miinuksena raskaat työnjohtoon liittyvät kulut, jotka joku toinen toimija voi tehdä halvemmalla.

      Nuoria metsiä ja taimikoita on suomen metsissä mielettömästi hoidon tarpeessa ja siitä pitäisi metsänomistajien jotenkin havahtua toimeen.
      Liekö sitten niin juustoutunut asenne ihmisillä että ei haluta sijoittaa raivaus- ym.työhön rahaa, kun se ei heti tuo tuloja. Se vaan pitäisi ymmärtää että ajallaan tehty hoitotyö tuo tuloksen nopeastikin monessa kohteessa takaisin.

    • Ne MHY:n mollaajat ovat pääosin muita kuin metsänomistajia. Toki mo isosta joukosta riittää siihenkin rekeen.

      Kyllä täytyy myöntää että nykyisin mo on melko passiivinen. Ei riitä selitykseksi ikä eikä mikään.
      Mutta onneksi meitä on niin paljon, että on joka junaan matkustajia.

      • se vaari

        täällä mainostaa mhytä suupielet vaahossa, kylläpä ne yleensä on mo:ta joilla huonoja kokemuksia yhistyksestä on, ketäs muuta ne huijaisivat!!!!


      • on jotain?

        Terve vaari. Minusta sinulla on paljon asiaa noissa jutuissasi, mutta tässä mhy asiassa sinulla taitaa olla pakkomielle? En koe pahana sitä että katsellaan asioita myös useammalta suunnalta, mutta sinulta se laaja katselmus puuttuu kun tästä mhy:stä tulee keskustelua. Siinä puljussa on varmasti hyvääkin, mutta myös huonoja/heikkojakin kohtia. Yritähän sulattaa myös ne kommentit joissa vähän tulee luntakin tupaan :) Tässä kun olen seurannut keskustelua, tarjotaan joka välissä apua pyytävälle sama osoite-mene mhy:n toimistoon kysymään- ei tarvitse ihmetellä jos epäilyttää omat tarkoitus peräsi. Mutta jatketaan keskustelua ja kuunnellaan tasapuolisesti kaikkien mielipiteet:)


      • Metsäjussi
        on jotain? kirjoitti:

        Terve vaari. Minusta sinulla on paljon asiaa noissa jutuissasi, mutta tässä mhy asiassa sinulla taitaa olla pakkomielle? En koe pahana sitä että katsellaan asioita myös useammalta suunnalta, mutta sinulta se laaja katselmus puuttuu kun tästä mhy:stä tulee keskustelua. Siinä puljussa on varmasti hyvääkin, mutta myös huonoja/heikkojakin kohtia. Yritähän sulattaa myös ne kommentit joissa vähän tulee luntakin tupaan :) Tässä kun olen seurannut keskustelua, tarjotaan joka välissä apua pyytävälle sama osoite-mene mhy:n toimistoon kysymään- ei tarvitse ihmetellä jos epäilyttää omat tarkoitus peräsi. Mutta jatketaan keskustelua ja kuunnellaan tasapuolisesti kaikkien mielipiteet:)

        Mutta kun se nyt vaan taitaa olla se metsänhoitoyhdistys sellainen paikka, jotta sieltä niihin MO:nongelmiin se ratkaisu löytyy. Kyllä Vaari oikein neuvoo kun se sinne neuvoo. Lähes asia kun asia joka metsää koskee ratkeaa juuri siellä.

        Mutta rahalla se toimii se metsänhoitoyhdistyskin, pitää ymmärtää, että se maksaa joka tilaa. Jos on maatalouspuolella päässyt oppimaan yteiskunnan maksamien ilmaisten palvelujen makuun niin saattaahan se oudoksuttaa jotta on jostainmaksettava käypä hinta.


      • xyzxyz
        se vaari kirjoitti:

        täällä mainostaa mhytä suupielet vaahossa, kylläpä ne yleensä on mo:ta joilla huonoja kokemuksia yhistyksestä on, ketäs muuta ne huijaisivat!!!!

        Vaarin nimimerkistä, tietomäärästä ja asenteista voi hyvin päätellä, että hän on eläkkeellä oleva
        metsäammatilainen. Eikä entistä työanantajaa tarvitse arvailla


      • xyzxyz kirjoitti:

        Vaarin nimimerkistä, tietomäärästä ja asenteista voi hyvin päätellä, että hän on eläkkeellä oleva
        metsäammatilainen. Eikä entistä työanantajaa tarvitse arvailla

        Huono olet tunnistamaan metsäammattilaista jos minusta sellaista yrität vääntää.

        Ikää 62v. Töissä, vielä jonkin aikaa. Kemiallisessa metsäteollisuudessa, mutta mahdollisimman kaukana puusta ja sen kaikesta käsittelystä.
        Metsänomistusta yli 40v. Ei koskaan aikeitakaan olla MHY:n hallinnossa.
        Jos nyt jotain tiedän, niin vain siksi, että on ollut tapana jo vuosikymmeniä kulkea silmät ja korvat auki, sekä vielä ajatella kuulemaansa ja lukemaansa.

        Jaa että liikaa MHY sympatioita?? Muuan edesmennyt MHY:n mies kääntyisi haudassaan, jos tuon kuulisi. Senverran reippaasti tuli hänen kanssaan aikanaan oteltua. Eli toimintatapani on, että jos on valittamista niin käydään kimppuun kuin sika limppuun juuri sillä hetkellä ja oikeaan henkilöön ja organisaatioon. Kun asiat näin selvitetään, joskus meluisastikkin, niin ei tarvitse kantaa kaunaa jälkeenpäin ja puhua huijareista yms.

        Näistä yhteenotoista (oli niitä muitakin) huolimatta olen tullut siihen tulokseen että MHY:ssä on se mo:n paras tuki. Kuten edellä kävi ilmi, mielipide ei perustu sinisilmäisyyteen.

        Matkan varrella olen tehnyt yhteistyötä myös Tapion/Metsäkeskuksen, sekä mp, että suunnittelupuolen kanssa. Siellä olen tehnyt samoin, ilmenneet kivet olen viskonut aina heti oikeaan osoitteeseen, enkä ole kasannut niitä kenkiini, hiertämään.

        Metsäpalveluyrityksiin en pahemmin ole matkallani törmännyt, mutta olen luvannut itselleni ja muille, että käytän vielä, ainakin kokeeksi, niidenkin palveluita.

        Yhtiöitten kelkkaan en lähde.

        Näillä eväillä sanon nyt ja tulen sanomaan vastakin: "Ota ensimmäiseksi yhteys MHY:hyn". Erityisesti silloin kun metsätietomäärä on lähellä nollaa tuo neuvo on paikallaan.

        Erityisesti nyt kun asia tuntuu joitakuita erityisesti rassaavan, voinkin ottaa tuon em lauseen vakioksi viestini loppuun, vaikka asiayhteys ei sitä aina oikein edellyttäisikkään.

        "Ota ensimmäiseksi yhteys MHY:hyn".


      • on jotain? kirjoitti:

        Terve vaari. Minusta sinulla on paljon asiaa noissa jutuissasi, mutta tässä mhy asiassa sinulla taitaa olla pakkomielle? En koe pahana sitä että katsellaan asioita myös useammalta suunnalta, mutta sinulta se laaja katselmus puuttuu kun tästä mhy:stä tulee keskustelua. Siinä puljussa on varmasti hyvääkin, mutta myös huonoja/heikkojakin kohtia. Yritähän sulattaa myös ne kommentit joissa vähän tulee luntakin tupaan :) Tässä kun olen seurannut keskustelua, tarjotaan joka välissä apua pyytävälle sama osoite-mene mhy:n toimistoon kysymään- ei tarvitse ihmetellä jos epäilyttää omat tarkoitus peräsi. Mutta jatketaan keskustelua ja kuunnellaan tasapuolisesti kaikkien mielipiteet:)

        Kun täällä on massapostitus lkielletty.

        Ja muistathan nyt varmasti, aina ensin, ottaa yhteyttä MHY:hyn? Muistathan?


      • Risuukko
        Vaari kirjoitti:

        Huono olet tunnistamaan metsäammattilaista jos minusta sellaista yrität vääntää.

        Ikää 62v. Töissä, vielä jonkin aikaa. Kemiallisessa metsäteollisuudessa, mutta mahdollisimman kaukana puusta ja sen kaikesta käsittelystä.
        Metsänomistusta yli 40v. Ei koskaan aikeitakaan olla MHY:n hallinnossa.
        Jos nyt jotain tiedän, niin vain siksi, että on ollut tapana jo vuosikymmeniä kulkea silmät ja korvat auki, sekä vielä ajatella kuulemaansa ja lukemaansa.

        Jaa että liikaa MHY sympatioita?? Muuan edesmennyt MHY:n mies kääntyisi haudassaan, jos tuon kuulisi. Senverran reippaasti tuli hänen kanssaan aikanaan oteltua. Eli toimintatapani on, että jos on valittamista niin käydään kimppuun kuin sika limppuun juuri sillä hetkellä ja oikeaan henkilöön ja organisaatioon. Kun asiat näin selvitetään, joskus meluisastikkin, niin ei tarvitse kantaa kaunaa jälkeenpäin ja puhua huijareista yms.

        Näistä yhteenotoista (oli niitä muitakin) huolimatta olen tullut siihen tulokseen että MHY:ssä on se mo:n paras tuki. Kuten edellä kävi ilmi, mielipide ei perustu sinisilmäisyyteen.

        Matkan varrella olen tehnyt yhteistyötä myös Tapion/Metsäkeskuksen, sekä mp, että suunnittelupuolen kanssa. Siellä olen tehnyt samoin, ilmenneet kivet olen viskonut aina heti oikeaan osoitteeseen, enkä ole kasannut niitä kenkiini, hiertämään.

        Metsäpalveluyrityksiin en pahemmin ole matkallani törmännyt, mutta olen luvannut itselleni ja muille, että käytän vielä, ainakin kokeeksi, niidenkin palveluita.

        Yhtiöitten kelkkaan en lähde.

        Näillä eväillä sanon nyt ja tulen sanomaan vastakin: "Ota ensimmäiseksi yhteys MHY:hyn". Erityisesti silloin kun metsätietomäärä on lähellä nollaa tuo neuvo on paikallaan.

        Erityisesti nyt kun asia tuntuu joitakuita erityisesti rassaavan, voinkin ottaa tuon em lauseen vakioksi viestini loppuun, vaikka asiayhteys ei sitä aina oikein edellyttäisikkään.

        "Ota ensimmäiseksi yhteys MHY:hyn".

        Kalliin hinnan vaan saa metsänomistaja maksaa siitä tuesta mitä mhy:t antaa.


      • Risuukko kirjoitti:

        Kalliin hinnan vaan saa metsänomistaja maksaa siitä tuesta mitä mhy:t antaa.

        Minäkin sitten kokeilen.


      • Risuukko
        Vaari kirjoitti:

        Minäkin sitten kokeilen.

        Hae vapautus metsänhoitomaksusta.


      • Mhy:n neuvoja
        Vaari kirjoitti:

        Minäkin sitten kokeilen.

        Miksi Vaari vaihtaisit turhaan toimivaa suhdetta Mhy:n kanssa muuhun, ehkä paljon huonompaan.

        Halvin ei aina ole välttämättä se paras. Lisäksi kannattaa selvittää ennen noiden metsänhoitomaksujen vapautusten hakemista että mitä sillä hoitomaksulla todellisuudessa saa. Sillä saa ennenkaikkea ammattitaitoista palvelua ja neuvoja niin suunnittelussa, hoitotöissä kuin puukaupassa.

        Kannattaa metsänomistajien huomioida se että metsänhoitomaksu on vähennyskelpoinen eli se on teillä siellä menopuolella. Metsäpalvelusopimuksissa taas se siirtyy sinne tulopuolelle eli alhaisina kuutiohintoina. Moni mo luuleekin että saatu vapautus on suoranainen kulujen pieneneminen. Näinhän se ei tosiasiassa. Lisäksi noiden kuutiohintojen myötä se tulee vielä verotettavaksi maksuksi.

        Ennen kuin joku alkaa ihmettelemään tuota edellistä niin metsäpalvelusopimuksia tarjoavat metsäyhtiöt. Kustannukset he ottavat itselleen puukaupoissa takaisin. Metsänhoitoyhdistyksen kautta saa puukaupassa aina parhaimman kuutiohinnan ilman mitään piilokustannuksia.


      • putte
        Risuukko kirjoitti:

        Hae vapautus metsänhoitomaksusta.

        Lainsäädäntö suhtautuu vielä varsin nuivasti vapautuksen myöntämiseen. Toisaalta metsänomistajatkaan eivät ole kovin aktiivisia vapautusta hakemaan vaikka mahdollisuuksia olisi.
        Mhy:llä on kyllä hyvätkin puolensa etujärjestönä. Vapaassa markkinataloudessa jossa veronperimisoikeutta ei mhy:llä olisi, puuttuisi metsänomistajalta tuo puolestapuhuja.


      • taavi
        Vaari kirjoitti:

        Minäkin sitten kokeilen.

        Kerro paljonko maksat metsänhoitomaksua niin minä kerron kuinka monta tuntia teen sinulle töitä, tai raivaan taimikkoa, tai annan taimia.


      • sen
        Mhy:n neuvoja kirjoitti:

        Miksi Vaari vaihtaisit turhaan toimivaa suhdetta Mhy:n kanssa muuhun, ehkä paljon huonompaan.

        Halvin ei aina ole välttämättä se paras. Lisäksi kannattaa selvittää ennen noiden metsänhoitomaksujen vapautusten hakemista että mitä sillä hoitomaksulla todellisuudessa saa. Sillä saa ennenkaikkea ammattitaitoista palvelua ja neuvoja niin suunnittelussa, hoitotöissä kuin puukaupassa.

        Kannattaa metsänomistajien huomioida se että metsänhoitomaksu on vähennyskelpoinen eli se on teillä siellä menopuolella. Metsäpalvelusopimuksissa taas se siirtyy sinne tulopuolelle eli alhaisina kuutiohintoina. Moni mo luuleekin että saatu vapautus on suoranainen kulujen pieneneminen. Näinhän se ei tosiasiassa. Lisäksi noiden kuutiohintojen myötä se tulee vielä verotettavaksi maksuksi.

        Ennen kuin joku alkaa ihmettelemään tuota edellistä niin metsäpalvelusopimuksia tarjoavat metsäyhtiöt. Kustannukset he ottavat itselleen puukaupoissa takaisin. Metsänhoitoyhdistyksen kautta saa puukaupassa aina parhaimman kuutiohinnan ilman mitään piilokustannuksia.

        suhteen, että halvin ei ole aina paras. Muilta osin perustelusi metsänhoitomaksun "siirtyilemisestä" huvittavaa "puuta heinää"!

        Terveisin metsänomistaja, joka ei ole ollut päivääkään mhy:n jäsen!


      • Tilallinen
        putte kirjoitti:

        Lainsäädäntö suhtautuu vielä varsin nuivasti vapautuksen myöntämiseen. Toisaalta metsänomistajatkaan eivät ole kovin aktiivisia vapautusta hakemaan vaikka mahdollisuuksia olisi.
        Mhy:llä on kyllä hyvätkin puolensa etujärjestönä. Vapaassa markkinataloudessa jossa veronperimisoikeutta ei mhy:llä olisi, puuttuisi metsänomistajalta tuo puolestapuhuja.

        Vapautuksen saamisen yhtenä edellytyksenä kun on se että metsät pitää olla hoidettu eikä hoitorästejä saa olla. Mhy:n jäsenien metsät kun tahtoo olla poikkeuksetta rupisessa kunnossa. Toki ne saakin olla koska maksaa jylkyttävät sitä maksua siitä edestä.


      • Tilallinen
        Tilallinen kirjoitti:

        Vapautuksen saamisen yhtenä edellytyksenä kun on se että metsät pitää olla hoidettu eikä hoitorästejä saa olla. Mhy:n jäsenien metsät kun tahtoo olla poikkeuksetta rupisessa kunnossa. Toki ne saakin olla koska maksaa jylkyttävät sitä maksua siitä edestä.

        Koetapas määritellä, mikä se oikein on se "hoitorästi"?

        Itse olen pohtinut tuota hoitorästikäsitettä metsänhoitomaksuvapautuksen myöntämisen epäämisperusteena ja päätynyt seuraavanlaiseen päätelmään:

        Hoitorästiä voisi olla ainakin se,että maanomistajaa on kirjallisesti huomautettu metsäkeskuksen toimesta, että maanomistaja ei ole ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin uuden kasvun turvaamiseksi.

        Taimikonhoitamattomuutta en pidä metsänhoitomaksuvapautuksen myöntämisen epäämisperusteena, koska taimikonhoitotarve pitää määritellä tilalle laadittavassa (tai laaditussa) metsäsuunnitelmassa, joka tulee hyväksyttää metsäkeskuksella ennen metsänhoitomaksuvapautushakemuksen tekemistä.

        Nimimerkki "Metsänhoitomaksusta vapautettu"


      • Risuukko kirjoitti:

        Hae vapautus metsänhoitomaksusta.

        En voi lähteä suinpäin anomaan vapautusta. Tarvitsisin sen palvelun tarjoajan joka olisi siis halvempi, osaavampi ja luotettavampi, kuin MHY.
        Ei ole tarjolla, ainakaan vielä meilläpäin, edes pieniä palvelukokeiluja varten.
        Kuten olen sanonut aiemminkin Metsäyhtiöitten kelkkaan en lähde.


      • Risuukko kirjoitti:

        Hae vapautus metsänhoitomaksusta.

        Kilpailutuksella tehdään tili itselle. Paras kilpailuttaja on Mhy, koska siltä löytyy laajaa näkemystä lähialuuen puunmyyntimarkkinoista.

        Case: Mhy tiesi, että naapurimetsässä oli tehty puukauppasopimus. Oman leimikkoni, tarjouksista parhaimman rahallisesti, antoi naapurin puut ostanut firma. Tätä etua en varmasti olisi ikinä saanut omin voimin hyödynnettyä.

        Mutta, toisaalta ei se huono vaihtoehto ole myydä suoraan puufirmoillekaan, silloin osakkeen omistajille ja työntekijöillekin, jää jotain mistä tapella... :)

        Palvelu on ollut erittäin hyvää Mhy:ssä.


      • Neuvot mitä sattuu
        Vaari kirjoitti:

        Huono olet tunnistamaan metsäammattilaista jos minusta sellaista yrität vääntää.

        Ikää 62v. Töissä, vielä jonkin aikaa. Kemiallisessa metsäteollisuudessa, mutta mahdollisimman kaukana puusta ja sen kaikesta käsittelystä.
        Metsänomistusta yli 40v. Ei koskaan aikeitakaan olla MHY:n hallinnossa.
        Jos nyt jotain tiedän, niin vain siksi, että on ollut tapana jo vuosikymmeniä kulkea silmät ja korvat auki, sekä vielä ajatella kuulemaansa ja lukemaansa.

        Jaa että liikaa MHY sympatioita?? Muuan edesmennyt MHY:n mies kääntyisi haudassaan, jos tuon kuulisi. Senverran reippaasti tuli hänen kanssaan aikanaan oteltua. Eli toimintatapani on, että jos on valittamista niin käydään kimppuun kuin sika limppuun juuri sillä hetkellä ja oikeaan henkilöön ja organisaatioon. Kun asiat näin selvitetään, joskus meluisastikkin, niin ei tarvitse kantaa kaunaa jälkeenpäin ja puhua huijareista yms.

        Näistä yhteenotoista (oli niitä muitakin) huolimatta olen tullut siihen tulokseen että MHY:ssä on se mo:n paras tuki. Kuten edellä kävi ilmi, mielipide ei perustu sinisilmäisyyteen.

        Matkan varrella olen tehnyt yhteistyötä myös Tapion/Metsäkeskuksen, sekä mp, että suunnittelupuolen kanssa. Siellä olen tehnyt samoin, ilmenneet kivet olen viskonut aina heti oikeaan osoitteeseen, enkä ole kasannut niitä kenkiini, hiertämään.

        Metsäpalveluyrityksiin en pahemmin ole matkallani törmännyt, mutta olen luvannut itselleni ja muille, että käytän vielä, ainakin kokeeksi, niidenkin palveluita.

        Yhtiöitten kelkkaan en lähde.

        Näillä eväillä sanon nyt ja tulen sanomaan vastakin: "Ota ensimmäiseksi yhteys MHY:hyn". Erityisesti silloin kun metsätietomäärä on lähellä nollaa tuo neuvo on paikallaan.

        Erityisesti nyt kun asia tuntuu joitakuita erityisesti rassaavan, voinkin ottaa tuon em lauseen vakioksi viestini loppuun, vaikka asiayhteys ei sitä aina oikein edellyttäisikkään.

        "Ota ensimmäiseksi yhteys MHY:hyn".

        Vaari kannustaa ottamaan yhteyttä MHY:yn?
        Itsellä on vain kokemusta, että neuvot on antajan mukaan. Nyt joku voi neuvoa näin ja vuoden päästä toinen, että se on kyllä toisin päin:))

        Semmoisia neuvoja mikä olisi metsänomistajalle kaikkein edullisinta ei taida antaa kukaan?
        MHY:n neuvot sisältää yleen sä sen, että heidän neuvojen perusteella koko metsänhoito-organisaatio saa parhaan tuloksen, mutta metsänomistaja voi jäädä nuolemaan näppejään..


      • Hoitorästit
        Tilallinen kirjoitti:

        Koetapas määritellä, mikä se oikein on se "hoitorästi"?

        Itse olen pohtinut tuota hoitorästikäsitettä metsänhoitomaksuvapautuksen myöntämisen epäämisperusteena ja päätynyt seuraavanlaiseen päätelmään:

        Hoitorästiä voisi olla ainakin se,että maanomistajaa on kirjallisesti huomautettu metsäkeskuksen toimesta, että maanomistaja ei ole ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin uuden kasvun turvaamiseksi.

        Taimikonhoitamattomuutta en pidä metsänhoitomaksuvapautuksen myöntämisen epäämisperusteena, koska taimikonhoitotarve pitää määritellä tilalle laadittavassa (tai laaditussa) metsäsuunnitelmassa, joka tulee hyväksyttää metsäkeskuksella ennen metsänhoitomaksuvapautushakemuksen tekemistä.

        Nimimerkki "Metsänhoitomaksusta vapautettu"

        Olit kenties oikeassa hoitorästien suhteen.
        Itsellänikin oli kymmeniä hehtaareita hoitamattomia taimikoita(myös riukuuntunutta). Tekemässäni hoitosuunnitelmassa arvioin niiden tekemisen aikataulun, jonka olin jo aloittanut.
        Läpi meni.


    • Itä-Suomessa.

      Olen huomannut saman Itä-Suomessa asuessani/liikkuessani ja Kainuunkin puolella. Että uudistamistyöt ovat jääneet kokonaan tekemättä erittäin monessa hakkuukohteessa.
      Monia vuosia sitten tehtyjä hakkuita, on jätetty uudistamatta. Pahimmillaan on vain puuton aukea. Tai sitten kasvaa lepikkoa/hieskoivua/pihlajikkoa.

      • olette

        tainneet niitä uudistamisrästejä löytää! Missä taimet?


      • On sama

        Sotkeeko asiaan joku joka luulee tietävänsä sillä kasvupaikat ovat yksilöllisiä ja suuntaus on se, että vasta harvennuksen jälkeen alkaa puut varsinaisesti kasvaa. Lopputulos on sama. Saadaan vain tätä rankaa siinä välillä. Ymmärtääkseni uudistaminen on vieläkin pakollista eli se on tehty jokapaikassa jollain tavalla mutta kuka vastannee lopputuloksesta.


      • Metsänuudistuksista
        On sama kirjoitti:

        Sotkeeko asiaan joku joka luulee tietävänsä sillä kasvupaikat ovat yksilöllisiä ja suuntaus on se, että vasta harvennuksen jälkeen alkaa puut varsinaisesti kasvaa. Lopputulos on sama. Saadaan vain tätä rankaa siinä välillä. Ymmärtääkseni uudistaminen on vieläkin pakollista eli se on tehty jokapaikassa jollain tavalla mutta kuka vastannee lopputuloksesta.

        Metsän uudistus on pakollista?
        Uudistajilla ei taas ole siitä paljon vastuuta(muista esim. räkämänniköt).
        Jos joku menee pieleen "virallisillakin" uudistajilla, niin vastuunkantaja on metsän omistaja.


    • inssillekin...

      En kaataisi kaikkea metsissä tekemättä olevaa työtä pelkästään metsänomistajan piikkiin,asiaa pitäisi tarkastella alkulähteiltä saakka. Asian perusteet luodaan tasavallan hallituksen budjettineuvotteluissa sulle-mulle menettelyllä,siellä ratkaistaan voima/ym-suhteilla paljonko kunkin puolueen kannattajakunnalle veronmaksajan pussista jaetaan.Näin meidät on opetettu passiivisiksi,odotellaan tukirahoja vaikka töitä olisi rästissä,sillä tuen edellytyksenä on nimenomaan pahat rästit,metsäneuvonta tottakai neuvoo ottamaan "ilmaista rahaa" onhan kyse samalla heidän omastakin työllistymisestään.Ihminen on hyvä oppimaan,kehoitankin käymään alan pikkujouluissa,sillä pikkutunneilla tunnelman vapauduttua voi tarkkakorvainen kuulla totuudenkin ,saa lisäksi hyviä vinkkejä tukien maksimoimiseksi.(kirjoitan kokemuksesta)

      • laku

        Itse olen tehnyt tänä syksynä raivuuta n:3ha ja teen vielä 2ha ja aina kun menen taimikkoon raivassahan kanssa ajattelen että tässä hommassa ne rahat tehdään ja näinhän se on(: Lisäksi talvella yhdistys hoitaa 6.5 ha ensiharvennuksen.. Minä luotan enemmän metsähoitoyhdistykseen kuin esim UPM:ään ja Ensoon sillä nehän vasta kusettaakin ja sitäpaitsi kilpailutus on nykypäivän juttu!


      • Raivaaja
        laku kirjoitti:

        Itse olen tehnyt tänä syksynä raivuuta n:3ha ja teen vielä 2ha ja aina kun menen taimikkoon raivassahan kanssa ajattelen että tässä hommassa ne rahat tehdään ja näinhän se on(: Lisäksi talvella yhdistys hoitaa 6.5 ha ensiharvennuksen.. Minä luotan enemmän metsähoitoyhdistykseen kuin esim UPM:ään ja Ensoon sillä nehän vasta kusettaakin ja sitäpaitsi kilpailutus on nykypäivän juttu!

        Miksi pitää kysellä MHY:ltä neuvoja jos raivaussaha pysyy kädessä.
        Itselle riitti kerta, kun niitä kemera rahoja ajattelin je MHY vei melkein kaikki ne.
        Jäljestä ei tarvinnut silloin välittää.
        Metsänhoito on halpa kuntoa nostava harrastus, eikä tarvitse pokkuroida kellekään.


      • yhtä tyhjän kanssa
        Raivaaja kirjoitti:

        Miksi pitää kysellä MHY:ltä neuvoja jos raivaussaha pysyy kädessä.
        Itselle riitti kerta, kun niitä kemera rahoja ajattelin je MHY vei melkein kaikki ne.
        Jäljestä ei tarvinnut silloin välittää.
        Metsänhoito on halpa kuntoa nostava harrastus, eikä tarvitse pokkuroida kellekään.

        Minulle ei ainakaan ole metsänhoito halpaa asun vain 10km tilastani,koneiden ylläpitokulut "sahojen" ovat suht korkeita .tietenkin tulos korjataan vasta 15-30 päästä harvennuksista, ja on siistimmän näköistä kuin hoitaa.metsä kyllä ajan kanssa harventaa itse itsensä, siitäkin on meillä mallipalanen.


      • päätehakkuussa
        yhtä tyhjän kanssa kirjoitti:

        Minulle ei ainakaan ole metsänhoito halpaa asun vain 10km tilastani,koneiden ylläpitokulut "sahojen" ovat suht korkeita .tietenkin tulos korjataan vasta 15-30 päästä harvennuksista, ja on siistimmän näköistä kuin hoitaa.metsä kyllä ajan kanssa harventaa itse itsensä, siitäkin on meillä mallipalanen.

        Metsänkierron aikana kulut on niin suuret, että plussalle jää vain päätehakkuissa jos silloinkaan?
        Riippuu siitä kuinka paljon on ollut altis käyttämään ostopalveluita.
        Näyttävä harvennushakkuu oli MHY:n näytöksessä (MHY:n järjestämänä palveluna)ja parhaan tilin siitä teki MHY ja vähiten sai metsän omistaja. Mo toteamus oli, kun huomasi suurelta tauluta, kuinka tulos jakautuu, että eihän tästä mitään saa, mutta tulipahan tehtyä.


    • yhtä tyhjän kanssa

      Valtio on kyllä verottanut metsänomistajat 1000 kertaisesti niiden tuottoon nähden,jos uudistus tukea 100e hehtaarille maksavat takasi päin se on vähintäänkin kohtuulista.Myöskin metsän realituotto on heikoimpia sijoituksia yleensä - puolella ,vaikka helposti annetaan toista ymmärtää kultakaivos se ei ole.Aika on myös sellainen monella omistajalla ettei kerkeä "osaa" hoitaa metsäänsä, eikä enään kohta ole ulkopuolisia tekijöitä senkään vertaa ymmärrettävästä syystä, huonon palkan ja kurjien työolsuhteiden takia.Valtion tulisi tulla enemmän metsänomistajia vastaan.

      • Itse puunsa jalostava

        Motivointikeino on pinta-alaverotus. Se oli oikea menetelmä saada metsistä hyötyä koko kansantaloudelle. Lisämotivaatiota olisi siitä, että pinta-alaverotukseen saisi vähennyksiä, jos aktiivisesti hoitaisi tai hoidattaisi metsiään.


    • mezzuri

      monella metsänomistjalla mhy vastaisuus johtuu jostakin huonosta yksittäisestä asiakaskokemuksesta paikallisen mti:n kanssa ja sitten yleistetään koko mhy kusipäiden rahastus kerhoksi. Mhy:een mahtuu monenmoista erilaista asiantuntijaa.
      esim. eräässä mhy:ssä oli ennen yksi pätevä teknikko joka hoiteli hommat mallikkaasti ja nopeasti ja kaikki isännät olivat tyytyväisiä. Nykyään toimistolla istuu neljä viisasta miestä ja sihteeri, on jonoa ja ruuhkaa, tietokoneet tukossa ja lomat päällä ja vaikka minkälaista projektia mutta samat metsät mestaroitavana. Kaikenlisäksi pokkuroivat ja tärkeilevät kuin mitkäkin ministerit. Eikä ihmekään jos rahastuksesta nurisevien isäntien määrä lisääntyy kun pitää maksaa palkka viidelle entisen yhden sijaan.
      Mhy kuitenkin tarjoaa edelleen parhaimmat palvelut edullisimpaan hintaa ja luotettavimmin, se on selvä. Kilpailevalle konsulttipuljulle olisi kuitenkin kysyntää.

    • Arviostasi koko maahan

      Minä puolestaan tunnen monia metsänomistajia jotka hoitaa metsiään ilman neuvoja ja tukia.
      Samoin itse. En ole ilmoittanut edelleen, kuinka itsetekemäni metsäsuunnitelmani on toteutunut, joka on ollut metsäkeskuksen hyväksymä.

      Kyllä metsähoitomaksuista vapautettuja ainakin kytätään.
      Ilmoitusvelvollisuus kaikille muutaman vuoden välein kuinka suunnitelma on toteutunut, niin saisi parempia tilastoja.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1575
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1253
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1007
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      838
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      764
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe