Japa vai Palax

aaaaaaagh

Olis tarve ostaa klapikone. Semmonen missä on sirkkelikatkaisu ja hydraulihalkaisu. Traktorilla meinasin tuota pyöritellä. Valinta näyttäs osuvan Japaan tai Palaxiin. Oliskos teillä kokemuksia, kumpi kannattas ostaa. Hinnat niin lähellä, ettei vaikuta päätökseen.

9

10496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mnbvcx

      Omat kokemukset Japasta erittäin hyvät.Viiden porukan puut,kolme vuotta. Ei ongelmia.Kiinnostais tuo moottorisahan laipalla oleva kone,sais tuon syöttökuljettimen !!

      • Anonyymi

        Mulla on Japa 315+ siitä voin kertoa kokemuksella,oli eritäin hyvä päätös vaihtaa ed:oli palax
        sirkkeliterällä oleva malli.Palax:ssa oli kuville puille huonompi puun asetuminen kaukaloon..
        Jäi useesti pystyyn,jota käsin piti oikoa.


    • ....

      Itse olen vääntänyt puita kymmenen vuotta Japalla, mutta jos nyt koneen hankkisin, olisi se kyllä Palax.
      No niitä Japan heikkouksia.Öljymäärä liian pieni eli säiliön päällä ei paljasta kättä kärsi pitää, kun tavallisella kevätsäällä hommia tekee, Palaxissa öljymäärä lienee kait lähes kaksinkertainen.Hydraulihalkojan laukaisumekanismi on sellainen, että ei läheskään aina laukasu pelaa, nykyisessä Palaxissa asia paljon paremmin ratkaistu.Kuljetinhihna ei oikein meinaa pysyä linjassa vaan siirtyy sivuun ja menee jumiin, kun kolat sopivasti osuvat kuljettimen yläpäässä sivupelleihin. Palaxissa nykyään ei ole enää kuljetinremmiä vaan homma ratkaistu ketjukuljettimella, jossa tuota ongelmaa ei voi olla, lisäksi kuljetin on pidempi, jolloin kuormaus onnistuu korkeaankin peräkäryyn, tuolla Japalla ei meinaa onnistua edes tuikitavalliseen viljakärryyn.
      Muuten Palaxissa laatu näkyy myös päälle, Japa enemmän tusinatuote.
      Eli valitse Palax, sitä näyttävät käyttävän myös urakointia harrastavat. Pyörösahamalli on kyllä minun suosikkini, sillä jos ketjusahasysteemi on täysin lihasvoimakäyttöinen, on käsi hellänä, kun päivän klapeja vääntää.

      • jmh

        Jotain Palaxin laadusta kertonee se, että kun se siirty Agrimarketin valikoimaan Japan tilalle, niin sen myynti lähti sellaiseen nousuun, että tehdas ei kerkeä tekemään niin paljon koneita kuin menisi kaupaksi-> suht pitkät toim.ajat ajoittain. Mutta ehd. laatumerkki.


      • aagh
        jmh kirjoitti:

        Jotain Palaxin laadusta kertonee se, että kun se siirty Agrimarketin valikoimaan Japan tilalle, niin sen myynti lähti sellaiseen nousuun, että tehdas ei kerkeä tekemään niin paljon koneita kuin menisi kaupaksi-> suht pitkät toim.ajat ajoittain. Mutta ehd. laatumerkki.

        on nyt sitten tilattuna. Ens vuoden malli combi M II jossa on samanlainen kuljetin kuin isommissakin Palaxeissa. Saan koneen ehkä joulukuussa, onpahan aikaa kerätä rahaa maksamiseen. Oli tosiaan paljon laadukkaamman olonen ku japa.


    • xMarax

      Jos täällä köyhässä Lapin läänissä asuisit, niin tekisit ite koko koneen. Niin minä tein. Puoli kesäähän siinä meni huonoilla vehkeillä rakennellessa, tavallista käsiviilaakin joutui käyttämään ankarasti. 700:n millimetrin ruotsalainen (uusi) katkaisusirkkelinterä, pulttiauton valikoiman sirkkelinakseli, niittosilppurin kulmavaihde, vanhan kuormaajan 680:tä millimetriä liikkuva 2-toiminen sylinteri, hydrauliventtiili, Kontio Sisun hammaspyörähydraulipumppu ja öljysäiliö, pari kiilahihnaa, mopon rattaita ja ketju, polkupyörän rattaita ja pari ketjua, laakeripesiä ja akseleita. Pohjanmaalta kuljetinhihna. Vielä pitkästi rautaa ja plootua. Vähän vihreää maaliakin. Puita on tehty nyt reilu sata metriä tähän mennessä. Pääsipä polttopuunteossa lopulta vähän helpommalla, aiemmin oli vain romuja moottorisahoja ja kirves. Kiva kun maaseudulta löytää noita tarvikkeita nykyään näin hyvin.

      • aagh

        Ja oon sillä pari lauantaita klapeja tehnyt. Toimii kyllä just niinku pitikin. Eli en ole pettynyt koneeseen. Kavereita ja kylänmiehiä tietysti ramppaa uutuutta ihmettelemässä ja varsinkin hydaulimoottorin pyörittämä kuljetin aiheuttaa hurraa huutoja.
        Kone vaan on senverran tehokas että joutuu lähtemään rankamettään välillä.
        Hyviä vuodenvaihteita vaan kaikille!


      • Anonyymi
        aagh kirjoitti:

        Ja oon sillä pari lauantaita klapeja tehnyt. Toimii kyllä just niinku pitikin. Eli en ole pettynyt koneeseen. Kavereita ja kylänmiehiä tietysti ramppaa uutuutta ihmettelemässä ja varsinkin hydaulimoottorin pyörittämä kuljetin aiheuttaa hurraa huutoja.
        Kone vaan on senverran tehokas että joutuu lähtemään rankamettään välillä.
        Hyviä vuodenvaihteita vaan kaikille!

        Hej
        Minulla on japa 355.
        Kuljettimen vetomoottori juuri vaitunut uuteen,yhtä tehoton kuin vanha.
        Kyljettimen vetomoottori on aivan alimitoitettu.Jatkuvasti kuljetin pysähtyy,jaksaa kyllä jos klapit hakaistaan keskeltä muuten takku koko ajan.


    • Anonyymi

      Hej

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      238
      2070
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1797
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1216
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1140
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe