Yökastelusta

kastelijan äiti

Yritän viritellä täällä keskustelua lasten yökastelusta.. Mitä kokemuksia toisilla on mm. hälytinlaitteesta? Meidän 8-vuotias poika kastelee, Minirin-lääkitys tehoaa kyllä, mutta haluaisin päästä niistä eroon. Hälytinpatjaa olen alusta asti puhunut terveyskeskuksesta, mutta sieltä tulee EI OO:ta. Mitäköhän se maksaisi jos sellaisen itse hankkii?

22

8845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kastelu

      Hälytinlaitteen keskihinta on 250€ riippuen mallista. Meille se ei sopinut, koska 12-v pojalle tuli keskittymisvaikeuksia heti koulussa väsymyksen takia, kun joutui yöllä heräämään. Hormoonilääkitystä meillä ei ole edes kokeiltu periaatteesta, koska niissä on vakaviakin sivuvaikutuksia. Poika laittaa itse illalla vaipan ja muovihousut ja ottaa ne aamulla pois. Kyllä kastelu loppuu jossain vaiheessa itsestään.

      • omatoimista

        Aivan kuin minä olisin kirjoittanut tuon kommentin.
        Me emme vain koskaan ole edes kokeilleet ns hälytyspatjaa juuri sen takia että yöt nukutaan rauhassa.
        Vaipat ja muovihousut pitää petin kuivana ja omatoimisuus on jo 11vuotiaalla pojallamme tapana.
        Olen kertonut pojalle että isikin kasteli aina 13vuotiaaksi asti että ei kannata murehtia, ennen kun on 14v se loppuu meillä varmasti.


    • Yökylään

      Pieni laite ja suuri apu. RapidoSec laitteita on joissain kunnissa lainattavaksi mutta sen voi vuokrata tai ostaa omaksi.Jo muutama tippa hälyyttää, helppo huuhtoa lappu, kuivat pöksyt jalkaan ja unten maille. Pian myös yökylään!!!Katso lisää www.linctus.fi

    • äitee +4

      taisi olla kasvatuspalstalle niin siellä on aiheesta keskustelua.

      Jos hälyttävä patja on liian kallis hankinta niin olemassa on myös patjoja jotka kestävät kosteutta ja suojaaminen jää pienemmälle. Hinta on niillä reilu satku.

    • vaippa paras

      Miten hoidatte suojauksen nykyisin.
      Muovihousut ja kunnon vaippa on paras ratkaisu ja antaa nukkua koko yön rauhassa.
      Meillä on hyviä kokemuksia kunnon suojauksesta, kaksi poikaa pissaa joka yö, vaippoja kuluu ja olemme hankkineet asialliset muovi-suojahousut vaippojen päälle. Ei tule pyykkiä ja pojat osaa itse hoitaa koko homman, aamulla kylppäriin pissavaipat pois, pesulle ja kouluun.
      Jos muovihousut kiinnostaa niin anna e-maili.

    • tuttavani kertomaa

      Tuttavani sai neuvolan kautta hälyttävän patjan pojalleen, jolla kastelu jatkui johonkin tuohon samaan ikään kuin sinun poikasi.
      Hän sai avun kyllä ihan muutaman yöheräämisen jälkeen, kastelu loppui ja poika heräsi yöllä itse jos oli pissahätä. Tuntuu aika kalliilta hankinnalta varsinkin jos sen käyttöikä on muutamia päiviä / viikkoja.
      Olisko mahdollista saada jostain naapurikunnasta tai kaupungista vuokrattua?

      • äiti80

        Ettekö tosiaan oo saaneet muksujanne heräämään yöllä vessaan meillä pojalla jäi yökastelu pois kokonaan 4vuoden iässä. 2 vuotta se allensa laski yöllä mutta se loppu siihen kun en antanut kun vähän iltapaln kanssa juomista ja herätin joka yö pojan käymään vessassa parina ensimmäisenä yönä oli hieman vaikeeta herätä mutta kyllä oli poika aamulla ylpeä kun sänky oli kuiva. Ja ei mennyt montaa viikkoa kun poika jo itse heräsi yöllä ja kävi vessassa ja juoksi omaan sänkyyn takasin. Mutta enpä kyllä ihmettele nykyajan vanhemmat ovat niin laiskoja etteivät itse jaksa pistää kelloa yöllä soimaan ja nousta lasta herättämään vessaan vaikka se on huomattavasti helpompaa kun kuivatella joka päivä kusisia patjoja ja pestä lakanoita.. Ja jos tosiaan on että jommalla kummalla vanhemmista on ollut samanlaisia ongelmia niin kannattaa kyllä kääntyy lääkärin puoleen..


      • yhden yökastelija pojan -99...
        äiti80 kirjoitti:

        Ettekö tosiaan oo saaneet muksujanne heräämään yöllä vessaan meillä pojalla jäi yökastelu pois kokonaan 4vuoden iässä. 2 vuotta se allensa laski yöllä mutta se loppu siihen kun en antanut kun vähän iltapaln kanssa juomista ja herätin joka yö pojan käymään vessassa parina ensimmäisenä yönä oli hieman vaikeeta herätä mutta kyllä oli poika aamulla ylpeä kun sänky oli kuiva. Ja ei mennyt montaa viikkoa kun poika jo itse heräsi yöllä ja kävi vessassa ja juoksi omaan sänkyyn takasin. Mutta enpä kyllä ihmettele nykyajan vanhemmat ovat niin laiskoja etteivät itse jaksa pistää kelloa yöllä soimaan ja nousta lasta herättämään vessaan vaikka se on huomattavasti helpompaa kun kuivatella joka päivä kusisia patjoja ja pestä lakanoita.. Ja jos tosiaan on että jommalla kummalla vanhemmista on ollut samanlaisia ongelmia niin kannattaa kyllä kääntyy lääkärin puoleen..

        sinä äiti80 suolle mielipiteines jos ei asia sinua millään lailla kosketakaan


      • ole onnellinen
        äiti80 kirjoitti:

        Ettekö tosiaan oo saaneet muksujanne heräämään yöllä vessaan meillä pojalla jäi yökastelu pois kokonaan 4vuoden iässä. 2 vuotta se allensa laski yöllä mutta se loppu siihen kun en antanut kun vähän iltapaln kanssa juomista ja herätin joka yö pojan käymään vessassa parina ensimmäisenä yönä oli hieman vaikeeta herätä mutta kyllä oli poika aamulla ylpeä kun sänky oli kuiva. Ja ei mennyt montaa viikkoa kun poika jo itse heräsi yöllä ja kävi vessassa ja juoksi omaan sänkyyn takasin. Mutta enpä kyllä ihmettele nykyajan vanhemmat ovat niin laiskoja etteivät itse jaksa pistää kelloa yöllä soimaan ja nousta lasta herättämään vessaan vaikka se on huomattavasti helpompaa kun kuivatella joka päivä kusisia patjoja ja pestä lakanoita.. Ja jos tosiaan on että jommalla kummalla vanhemmista on ollut samanlaisia ongelmia niin kannattaa kyllä kääntyy lääkärin puoleen..

        Minä ainakin toivotan sinulle ja pojallesi onnea että näin kävi.
        Mutta miksi kirjoitat ja annat ymmärtää että emme olisi lääkärissä käyneet tai kokeilleet tätä herätysharjoitustakin.
        Muutaman kerran kokeilimme ja se ei sopinut sitten meille ollenkaan, siis tämä herättely.
        "kuivatella joka päivä kusisia patjoja..."
        Hmmm tuo oli kohtalaisen rankkaa.
        Meillä on kaapissa runsaasti vaippoja, niiden päälle paksusta flanellista vaippahousu ja sen päälle muovihousut, näin on poika tehnyt jo vuosia ja pyykkiä tulee vain vähän.
        No on se hyvä että käyt netissä neuvomassa ihmisiä kiito aktiivisuudestasi.


      • suksi siis,.,
        ole onnellinen kirjoitti:

        Minä ainakin toivotan sinulle ja pojallesi onnea että näin kävi.
        Mutta miksi kirjoitat ja annat ymmärtää että emme olisi lääkärissä käyneet tai kokeilleet tätä herätysharjoitustakin.
        Muutaman kerran kokeilimme ja se ei sopinut sitten meille ollenkaan, siis tämä herättely.
        "kuivatella joka päivä kusisia patjoja..."
        Hmmm tuo oli kohtalaisen rankkaa.
        Meillä on kaapissa runsaasti vaippoja, niiden päälle paksusta flanellista vaippahousu ja sen päälle muovihousut, näin on poika tehnyt jo vuosia ja pyykkiä tulee vain vähän.
        No on se hyvä että käyt netissä neuvomassa ihmisiä kiito aktiivisuudestasi.

        Yökastelu on perinnöllinen SAIRAUS, eikä sillä ole siis mitään tekemistä kuivaksiopettelun kanssa. Me yökastelijoiden äidit emme todellakaan kaipaa jessustelijoita ja pätemistä sellaiselta, joka ei asiasta mitään tiedä.
        Joten minunkin puolestani, suksi kuuseen!!


      • lisää tietoa...
        suksi siis,., kirjoitti:

        Yökastelu on perinnöllinen SAIRAUS, eikä sillä ole siis mitään tekemistä kuivaksiopettelun kanssa. Me yökastelijoiden äidit emme todellakaan kaipaa jessustelijoita ja pätemistä sellaiselta, joka ei asiasta mitään tiedä.
        Joten minunkin puolestani, suksi kuuseen!!

        "Virtsarakon toiminnan hallinta on monimutkainen taito, jonka lapsen keho oppii useimmiten neljänteen ikävuoteen mennessä.
        Viivästymät ja häiriöt kuivaksi oppimisessa ovat tavallisia; vielä peruskoulun ensimmäisellä luokalla 10 % lapsista kastelee ainakin ajoittain.
        Kastelu ei ole merkki lapsen psyykkisestä häiriöstä. Koska rakon hallinta on monimutkainen ja häiriöille altis tapahtuma, saattavat jännittävät tilanteet ja elämänmuutokset saada jo kuivaksi oppineen lapsen kastelemaan uudelleen. Kastelu ei ole sairaus, vaan harmi."
        -ote Terveysportista

        Yökastelu ei siis ole SAIRAUS eikä ilmeisesti perinnöllinenkään sellainen. Ymmärtämäni mukaan kyse on lapsen "harjaantumattomuudesta" rakkonsa säätelyssä. Ja kuten hälytyspatjat ja muut, niin tätä taitoa täytyy harjoitella.
        Ei siis vaarallista ja kyllä häviää ajan kuluessa. Mutta hoitomuodoista päätellen taitoa voi yrittää "opettaa" omalle lapselleen.


      • Tutki nettiä
        suksi siis,., kirjoitti:

        Yökastelu on perinnöllinen SAIRAUS, eikä sillä ole siis mitään tekemistä kuivaksiopettelun kanssa. Me yökastelijoiden äidit emme todellakaan kaipaa jessustelijoita ja pätemistä sellaiselta, joka ei asiasta mitään tiedä.
        Joten minunkin puolestani, suksi kuuseen!!

        EI OLE SAIRAUS. Tämä on vanhaa tietoa.


    • Entisen yökastelijan äiti

      Meidän tyttömme oli myös yökastelija kouluikään asti. Lääkehoidot ei tepsineet. Mutta sitten saimme neuvolasta hälytinpatjan lainaksi. Sitä ei tarvinnut käyttää kuin muutaman viikon ja siihen jäi yökastelu. Tyttö itse ei edes kunnolla herännyt hälyttimen ääneen! Kannattaa kokeilla. Toivottavasti saat lainaksi jostain.

      • vain on,.,

        Yökastelu on perinnöllinen, yleensä isiltä pojille.
        Mekin olemme onnistuneesti käyttäneet nauvolasta saamaamme hälytinlaitetta, se on nopea mutta rankka oppiminen.


    • lätäkköpatja

      minulle sanottiin neuvolassa että sieltä saa Rapido secin hälytintä lainaksi, tosin ne laput pitää ostaa itse 3kpl/81€. Nämä laput kun eivät ole kierrätystavaraa niin ne pitää ostaa itselle. Älä vaan mene netistä vuokraamaan itse sitä, kauheen hintainen. Pommita vaan neuvolaa nyt että pakko niiden hommata se.

      Vastaisitko sinä ylempänä olevaan aloitukseen koskien MINIRIN-lääkettä =) SInulla kirjoituksesi perusteella kokemusta, ja muutkin jotka kokeilleet lääkettä niin pliis vastatkaa =)

      • kokeillut,.,

        Minirin ei meillä tehonnut suuntaan eikä toiseen. Ja lopetimme sen hyödyttömänä, koska hälytinpatja korjasi sitanteen.


    • ppp

      Kyllä yökastelu on paljon yleisempää kuin mitä ihmiset näilläkin palstoilla luulevat. Miksi ei kaiveta tietoa, kun se on netistäkin aivan yksinkertaisesti löydettävissä vaan vaahdotaan jostain omista käsittämättömistä käsityksistä?

      Lääkäri osaa varmasti neuvoa asiassa ja 5-vuotiaasta lähtien on mahdollista saada Kelalta hoitotukea. Sitä ennen ei ole mitään syytä huoleen. Lääkitykselläkin vaivasta voi päästä kokonaan eroon tai ainakin vähentää huomattavasti virtsan määrää, jolloin voi käyttää esim. suuremmista marketeistakin löytyviä kertakäyttöisiä Huggies Drynites-yöhousuja jotka ovat pull-upsien tyylisiäö mutta isompia. Myös Liberolla on vastaava tuote, jota saa tilattua ainakin Tenakaupasta.

      Valitettavasti kaikki eivät koskaan opi kuiviksi. Arvioni mukaan ehkä jopa 0.1 % joka ikäluokasta on niin vaikea vuoteenkastelija, että on syytä käyttää yövaippaa, itse olen yksi heistä. Se merkitsee useita tuhansia aikuisia!!! Myös koulua käyvissä muuten aivan terveissä lapsissa ja nuorissa on tuhansia yövaipan käyttäjiä. Valtaosa heistä oppii kuitenkin joskus kuivaksi.    

      • lätäkkösänky

        Joo se Kelan hoitotuki on sellanen että pitää ENSIN olla lääkitys päällä 6kk ajan ja tehdä kastelupäiväkirjaa. Kun puoli vuotta on kulunut hoidon alkamisesta voit hakea tätä hoitotukea. SIinäkin on Kelalla sitten tietenkin sellainen kohta että jos päiväkirjassa on paljon kuivia öitä niin eipä maksetakkaan hoitotukea!!! SIlti joudut ostamaan lääkkeitä koko ajan. Kyllä on koko Kelan systeemi niin perseestä, aina joku porsaanreikä ettei vaan tarvi maksaa mitään.


      • hyödytön Kela
        lätäkkösänky kirjoitti:

        Joo se Kelan hoitotuki on sellanen että pitää ENSIN olla lääkitys päällä 6kk ajan ja tehdä kastelupäiväkirjaa. Kun puoli vuotta on kulunut hoidon alkamisesta voit hakea tätä hoitotukea. SIinäkin on Kelalla sitten tietenkin sellainen kohta että jos päiväkirjassa on paljon kuivia öitä niin eipä maksetakkaan hoitotukea!!! SIlti joudut ostamaan lääkkeitä koko ajan. Kyllä on koko Kelan systeemi niin perseestä, aina joku porsaanreikä ettei vaan tarvi maksaa mitään.

        Kelalta on turha odottaa mitään hoitotukea yökastelijalle. Oma poika on 12 vee ja kastellut koko ikänsä. Kaksi hälytinkokeilua, jolla saatiin korjaantumaan tilanne muutamaksi kuukaudeksi, Miniriniä kokeiltu hyödyttömänä. Kelä keskinyt jos jonkinlaista syytä miksei tukea voi saada, joka kerta eri syy. Milloin on ollut liikaa kuivia öitä, milloin ei lääkettä ole kokeiltu tarpeeksi pitkään..,Pitäkää paskat rahanne! Meikä pyykkää yötä päivää ja ostelee pirun kalliita vaippoja, jotka falskaa..


    • vähän vanhemmalle

      Hei! Minulla on kaksi poikaa, 8-v ja 11-vuotias, kumpikin kastelee. Molemmille auttaa minirin, sitä ei kuitenkaan käytetä kuin poikien niin halutessa. Meillä ei myöskään ole käytetty vaippoja, koska pojat eivät niitä halua. Muovit on patjojen suojana, petarin päällä vielä froteinen patjansuojus. Pojat itse hoitavat pyykit pesukoneen eteen vahingon sattuessa. Hälytinpatjaa emme mekään ole saaneet terv.keskuksesta. Tämän viestin luettuani, aloin uudelleen sitä kysellä, nyt tuli vastaukseksi, ettei hälytin enää edes tehoaisi poikiin, koska ovat niin vanhoja. Eli tulee halvemmaksi, kun kirjoitetaan reseptejä hälytinpatjojen sijaan..

    • erään

      tiedän erään 18-vuotiaan ystäväni kastelevan lähes joka yö sänkyynsä. Hän on ollut asian kanssa kymmeniä kertoja sairaalassakin,mutta ei ole auttanut. Kastelua ollut koko ikänsä. Muistaakseni hänellä oli 8-vuotiaaksi asti sekä yöllä että päivällä vaipat... Nyt päivät melkein aina kuivia.

      • ja muovihousut

        Minä itse kastelen yöllä ja käytän vaippaa ja muovihousuja, se on itsestään selvyys. Niihin tottuu ja se on osa elämää.
        Monilla on paljon pahempia vaivoja.
        Nykyajan vaipat on hyviä. Kuvittelen vain aikaa jolloin ei ollut vaippoja.
        Muovihousut laitan aina vaipan päälle niitä on tosi asiallisia, tilaan saksasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      414
      8662
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      239
      6320
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2295
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1816
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1657
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1623
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1255
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      944
    Aihe