Ravihevonen ruhjoi omistajansa hengiltä Mikkelissä 1.9.2006 14:28
Mies kuoli oman hevosensa aiheuttamiin vammoihin Mikkelissä viime tiistaina. Poliisi tiedotti asiasta vasta tänään. Onnettomuus sattui aamupäivällä, kun mies oli ohjastamassa kymmenvuotiasta ravihevosta kotitilansa lähettyvillä. Mies kuoli heti. Hevonen on ollut perheessä vuosia. (STT)
Mitähän tässä jutussa on takana? Eihän hevonen normaalisti käy ihmisen päälle?
Hevonen ruhjoi omistajansa
21
6011
Vastaukset 21
- Mythbuster
Liekkö mies antanu piiskaa turhan rajusti-> hevonen pillastunut-> mies tippunu kyydistä-> ja polle juossu päältä.
Täällä sattui pari vuotta sitten semmonen onnettomuus,kun tuttavaperheen isä ja tyttö oli lähteny hevosen kanssa metsätielle,niin susi oli säikyttäny pollen ja polle oli pukittanut kaataen kärryt ja juossu melkein isän ja tytön yli kärryt perässä raahaten. Kävi silloin mielessä,että oiskohan lähteny henki jos ois yli juossu. - vaikka
en halua ravureita aliarvostella, niin onhan niillä paljon poikkeavampi luonne kuin ratsuilla.
kyllä sen raveissakin huomaa että kun voittohevonen tuodaan yleisön eteen niin siinä sitä luonnetta on kerrakseen. menestyäkseen ravurit usein tarvitsevat luonnetta. kyllä näitä aina saattuu, tosin, harvoin.
eli ei tavalliset ratsut tollekaan käyttäydy noin. jos, niin on luonnevikainen (jotkut orit tietysti poikkus tässä!). - Hegeira
hevonen säikähtänyt jotain ja juossut yli? En menisi hevosta ihan luonnevikaiseksi sanomaan, sillä kyllähän ne ratsuhevosetkin päältä juoksevat. Ainakin ne, joilla tosiaan on sitä luonnetta. Sukupuolellakaan ei ole väliä. Tuollaisia sattuu, ei niille voi mitään. Tämmöiset jutut ikävästi kyllä herättelee henkiin sitä raakaa ravurien ja ratsujen erottelua ja vertailua. Sellainen on ikävää kuultavaa, sillä hevosiahan on ihan joka lähtöön. Koskaan ei pidä mennä luokittelemaan...
- Hsst, ettei harrastusta kie...
Minun yli on hevonen juossut ollessani toisellakymmenellä ja selvisin "vammoitta". Noh, vuosia myöhemmin huomattu selkärangassa jotain häikkää. Ruoto ei ole ihan oikeassa järjestyksessä, mutta ei ole koskaan mitenkään oirehtinut. Olisiko astunut nikamien päälle ja vähän mennyt selkä mutkalle tms. Pelastukseni oli upottava, joustava savimaa alla. Eikä astunut koko painollaan kun pelästyi itsekin. Syys ylimenoon oli kokonaan minussa.
Ylläolevassa tapauksessa hevonen oli purrut omistajaa päähän. Onkohan hevosta hakattu? Eihän se normaalisti pure? - on tapahtunut...
Hsst, ettei harrastusta kie... kirjoitti:
Minun yli on hevonen juossut ollessani toisellakymmenellä ja selvisin "vammoitta". Noh, vuosia myöhemmin huomattu selkärangassa jotain häikkää. Ruoto ei ole ihan oikeassa järjestyksessä, mutta ei ole koskaan mitenkään oirehtinut. Olisiko astunut nikamien päälle ja vähän mennyt selkä mutkalle tms. Pelastukseni oli upottava, joustava savimaa alla. Eikä astunut koko painollaan kun pelästyi itsekin. Syys ylimenoon oli kokonaan minussa.
Ylläolevassa tapauksessa hevonen oli purrut omistajaa päähän. Onkohan hevosta hakattu? Eihän se normaalisti pure?Kun olin pieni tyttö, pieni kokoinen hevonen hyökkäsi päälleni ottaessani kuvaa siitä, pelästyi varmaan salamaa, seisoi päälläni etukaviot olkapäilläni, ja puri käsivärsiin. Kaapi kovasti kavioillaan onneksi tajusin vain suojata päätäni. Oli paikat kipeät sen jälkeen, purema arvet ja pikkuvaravas poikki. Kyllä sellaista tapahtuu.
- lumare
on tapahtunut... kirjoitti:
Kun olin pieni tyttö, pieni kokoinen hevonen hyökkäsi päälleni ottaessani kuvaa siitä, pelästyi varmaan salamaa, seisoi päälläni etukaviot olkapäilläni, ja puri käsivärsiin. Kaapi kovasti kavioillaan onneksi tajusin vain suojata päätäni. Oli paikat kipeät sen jälkeen, purema arvet ja pikkuvaravas poikki. Kyllä sellaista tapahtuu.
Olen minäkin hevosen alle jäänyt noin 12 vuotiaana. Nuorehko ori laittoi jalat olkapäilleni ----> kaaduin heti maahan ja hevonen juoksi ylitseni. Onneksi selvisin vain todella kipeällä selällä (yhä välillä oireilee, mutten ole mennyt silloin, enkä myöhemminkään lääkäriin joten en tiedä vikaa) ja hetken hengen haukkomisella (ilmat lens pihalle). Mutta voi että mua sitte risoo tuo luonteiden erottelu ratsuihin ja ravureihin. Mun mielestä ratsuja on todellakin ihan yhtä "hulluja" ja vihasia, ku ravureitakin. Ei ne pahimmat tapaukset tietenkään mistään ratsastuskouluista löydy, niihinhän valitaan lähinnä opetuskäyttöön soveltuvat hevoset. Sitäpaitsi ravien palkontojenjako tilaisuudessa hevonen on JUST juossut kilpaa toisten hevosten kanssa, sillä voi olla hiukan adrenaliinia veressä ja muutenkin meno päällä, ei sitä kovinkaan moni täysjärkinen hevonen pysty ~naps~ tosta vaan olemaan lauhkea kuin lammas heti juoksun jälkeen. Se ei ole vihaisuutta ja harvemmin vaarallistakaan. Eikä välttämättä kuulu kyseisen hevosen "koti-luonteeseen" ollenkaan.
Kyseistä tapahtumaa (miehen kuolema) en lähde miettimään tänne, sillä en tunne tapausta.Harmillistahan se kuitenkin on.
- glowy
hevonen oli treenilenkillä omistajansa kanssa kun huomasi ettei valjastus ollutkaan kohdillaan ja nousi kärryistä korjaamaan valjastusta... kun hänen sitten piti palata kärryille käänsi ori päänsä ja puri mieheltä kaulavaltimon poikki... näin kuulemma näki naapuri...
- olivia p
Onhan hevonen saattanut hätyyttää pörriäistä, ja vahingossa osunut mieheen? Jos vain oikeaan kohtaan onnistuu osumaan, niin kyllä se olisi aivan mahdollista, että vahingossa on tuollainen käynyt. Kun tässä kattelee hevosia laitumella, kun ne kyljestään huitaisee hampailla pörriäistä, olisi aika ilkeä kuvitella oma kurkku siihen kohdalle :|
- zeppeli
...ei todellakaan tahallaan juokse ihmisten ylitse, tai pure mitään kaulavaltimoja poikki. Näykkiä/purra hevonen toki voi, mutta en usko että jos kyseessä oli tuttu hevonen että se tahallaan satuttaisi omaa isäntäänsä!
- nauratti
Nyt kyllä nauratti!! Ei hevonen ole mikään kylmäverinen murhaaja, ori saattoi kyllä purra, mutta että kaulavaltimon poikki? Sitä en usko.
- asiasta tietoinen
nauratti kirjoitti:
Nyt kyllä nauratti!! Ei hevonen ole mikään kylmäverinen murhaaja, ori saattoi kyllä purra, mutta että kaulavaltimon poikki? Sitä en usko.
uskoo ken tahtoo...
- Anonyymi00021UUSI
nauratti kirjoitti:
Puraisi kyllä valtimon poikki.
- Jeba^^
Vaikka tästa on aikaa nii tuli mieleen tosta ravurien vähättelystä ratsuja kohtaan. Niin kyllä mäkin tiedän ratsuponin, joka on ruuna ja sillä on tosiaan luonnetta. (mulla on kokemusta siitä ponista) Että ei ne ravurit oo yhtään sen huonompia ta luonnevikasia kun ratsutkaan!!! Vaikken mä ookkaan ravi-ihmisiä niin silti mä oo tätä mieltä!
- +papuli+
Kaikki hevoset ovat luonnoltaan saaliseläimiä. Ja siksi pelästyessään ne voivat sännätä mihin tahansa katsomatta yhtään. Mielessä on vain se että ei pääsee pois pedon suusta. Usein hevoset tokenevat siitä paniikista jo muutamassa sekunnissa, varsinkin jos ovat sellaisen ihmisen tai hevosen seurassa johon luottavat. Jälkeen päin voivat olla jopa noloja jos tilanteessa on tapahtunut jotain ikävää, esim. hoitaja on tullut maahankaadetuksi.
Samalla tavalla käyttäytyvät niin ravurit kuin ratsut. Ne valitaan käyttöönsä usein luonteen perusteella. Niinpä ratsastuskouluilla ei ole hurjia hevosia.
Ja vielä lopuksi; Oriit eivät ole 'hulluja' tai 'luonnevikaisia'. Ne toteuttavat omaa luonnettaan ja niitä pitää osata käsitellä. - elämä on
+papuli+ kirjoitti:
Kaikki hevoset ovat luonnoltaan saaliseläimiä. Ja siksi pelästyessään ne voivat sännätä mihin tahansa katsomatta yhtään. Mielessä on vain se että ei pääsee pois pedon suusta. Usein hevoset tokenevat siitä paniikista jo muutamassa sekunnissa, varsinkin jos ovat sellaisen ihmisen tai hevosen seurassa johon luottavat. Jälkeen päin voivat olla jopa noloja jos tilanteessa on tapahtunut jotain ikävää, esim. hoitaja on tullut maahankaadetuksi.
Samalla tavalla käyttäytyvät niin ravurit kuin ratsut. Ne valitaan käyttöönsä usein luonteen perusteella. Niinpä ratsastuskouluilla ei ole hurjia hevosia.
Ja vielä lopuksi; Oriit eivät ole 'hulluja' tai 'luonnevikaisia'. Ne toteuttavat omaa luonnettaan ja niitä pitää osata käsitellä.Olen samaa mieltä. Minusta ei asioita voi pelkän lehdestä lukemisen perusteella päätellä kuka on syyllinen. Hevosen käytökseen voi vaikuttaa mikä vain. Syy voi olla myös opetuksesta. Olen ollut harjottelussa yhdessä siitostallissa, missä olen huomannut että taluttaessa suurin osa hevosista siellä vain rynnisti menemään eteenpäin. Kuin sain oman ravuri hevosen, niin eräs henkilö kertoi minulle että opettaa se kävelemään takana jotta se kunnioittaisi minua enemmän. Tein juuri niin kuin tämä sanoi ja ensimmäisellä kerralla kun tamma säikähti tämä yritti juosta minun "päälle." Harjoittelin tamman kanssa taluttamista niin, että jos pysähdyn tämäkin pysähtyy Kun peruutan hevonenkin saa peruttaa. Eipä ole enään rynnistellyt päälle.(en suosittele tekemään näin oreiden kanssa) Ei ole väliä onko se ravuri vai ratsu mikä tahansa hevonen voi rynnistää päälle jos se säikkyy tarpeeksi.
- elämä ei oo..
elämä on kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Minusta ei asioita voi pelkän lehdestä lukemisen perusteella päätellä kuka on syyllinen. Hevosen käytökseen voi vaikuttaa mikä vain. Syy voi olla myös opetuksesta. Olen ollut harjottelussa yhdessä siitostallissa, missä olen huomannut että taluttaessa suurin osa hevosista siellä vain rynnisti menemään eteenpäin. Kuin sain oman ravuri hevosen, niin eräs henkilö kertoi minulle että opettaa se kävelemään takana jotta se kunnioittaisi minua enemmän. Tein juuri niin kuin tämä sanoi ja ensimmäisellä kerralla kun tamma säikähti tämä yritti juosta minun "päälle." Harjoittelin tamman kanssa taluttamista niin, että jos pysähdyn tämäkin pysähtyy Kun peruutan hevonenkin saa peruttaa. Eipä ole enään rynnistellyt päälle.(en suosittele tekemään näin oreiden kanssa) Ei ole väliä onko se ravuri vai ratsu mikä tahansa hevonen voi rynnistää päälle jos se säikkyy tarpeeksi.
jauhamaan..kuoleehan niitä ihmisiä mönkijöiden, moottoripyörien, autojen yms ruhjomana ja tappaahan ihmisetkin toisiaan..
- Heppahöperö(t)
elämä ei oo.. kirjoitti:
jauhamaan..kuoleehan niitä ihmisiä mönkijöiden, moottoripyörien, autojen yms ruhjomana ja tappaahan ihmisetkin toisiaan..
On se aika harmillisen yleistä, että heppa juoksee yli. Entisen ratsastuskouluni opettaja jäi hevosen alle, mutta selvisi onneksi hengissä. (kymmenellä murtuneella kylkiluulla tosin)
Hevonen oli ratsu, joten en menisi ravureita ja ratsuja sillätavalla erottelemaan, että kummat on agressiivisempia. Ja totta on sekin, että ravurit ovat palkintojenjakotilaisuudessa juuri juosseet pitkään ja niillä on meno päällä. En harrasta raviurheilua, mutta hevosia nekin on.
- taas...
Taas näitä... V*ttuku ei ihmiset tajua että hevoset ei juokse päältä ilman syytä. Taisi toimittajalla olla tylsä päivä, tai sitten hevosen omistaja oli tehnyt jotain joka saisi hepan pillastumaan. Itselläni on ollut ravureita jo monta vuotta, eivätkä ole käyneet päälle! Läheltä-piti-tapaus tosin on ollut lähellä ku nuori tamma säikähti irti juoksevia koiria (tallillani on kyltti joka kieltää koirien irti päästämisen). Hevoset ei ole mitään kylmäverisiä murhaajia, vaikka villihevoset joskus murhaavat laumansa jäseniä (varsa ei nouse jaloilleen, on muutenkin heikko... Johtajaori saattaa surmata varsan, sillä pieni kuolisi joka tapauksessa pian.)
- diokj
Nyt saisi aikaan hyvän rotukeskustelun: Mikä hevosrotu on vaarallisin!! ;D
- cambu
diokj kirjoitti:
Nyt saisi aikaan hyvän rotukeskustelun: Mikä hevosrotu on vaarallisin!! ;D
LÄMPPÄRIT ON VAARALLISIMPIA!!!
- asiasta tietoinen
cambu kirjoitti:
LÄMPPÄRIT ON VAARALLISIMPIA!!!
kannattaiskohan puhua asioista vasta sitten kun tiedetään mikä on totta ja mikä ei... kaikenlaisia tarinoita tapahtuneesta kuuleekin ja lukeekin...huoh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Metsamanin muru kissa kuollut
Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars1853021- 911335
Kysymys
Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois2481102- 1241055
Tapailtaisko nainen
Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä84946- 93800
Kissan kuolema
https://youtube.com/shorts/lJznLVfBTxA?si=h-F1D4Arg4uGjGX- On tuo aivan uskomaton tapaus! Lähes 200 osanottoa ja surun104677Haluatko J-mies jutella asiat selviksi vai jäädä palstalle haaveilemaan
Kuten otsikko sanoo: Haluatko tavata ja jutella, jotta saadaan asioihin selvyys lopullisesti vai haluatko mieluummin haa55675Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun
Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid106606- 38582