HMD mattotekniikat

tulipahan mieleeni

Han Moo Dossahan ei tietääkseni opeteta matossa tehtäviä kuristuksia, sidontoja eikä lukkoja. Kuitenkin pidempään harrastaneilla nuo tekniikat ovat ottelussa sallittuja. Eikös se ole aika vaarallista että ottelijat tekevät täydellä teholla tekniikoita, joita eivät osaa?

19

4219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kimura

      Kyllä opetetaan.

      • kerran

        opetetaan, niin milloin?


      • niitä ei opeteta

        Kun kysyin että milloin aletaan opettelemaan, omina harrastusvuosinani, niin mulle sanottiin että niitä ei sen kummemmin opeteta. Ne täytyisi itse opetella siinä ottelun aikana tai omalla ajallaan, sanoi silloinen 1dan.


      • kyllä
        niitä ei opeteta kirjoitti:

        Kun kysyin että milloin aletaan opettelemaan, omina harrastusvuosinani, niin mulle sanottiin että niitä ei sen kummemmin opeteta. Ne täytyisi itse opetella siinä ottelun aikana tai omalla ajallaan, sanoi silloinen 1dan.

        Eli esim. Inseon on vetänyt muutamia mattotekniikkaleirejä mustavöisille, joille tekniikka siis on sallittu otteluissa.


      • sillä leirillä
        kyllä kirjoitti:

        Eli esim. Inseon on vetänyt muutamia mattotekniikkaleirejä mustavöisille, joille tekniikka siis on sallittu otteluissa.

        Millasia tekniikoita käydään läpi sillä leirillä?
        Esim mitä sidontoja, kuristuksia, lukkoja leiri sisältää?


      • millasia
        sillä leirillä kirjoitti:

        Millasia tekniikoita käydään läpi sillä leirillä?
        Esim mitä sidontoja, kuristuksia, lukkoja leiri sisältää?

        luuletko saavasi siihen vastauksen täällä?
        Kaipaatko tekniikoiden nimiä?
        bjj nimiä vai paini termeillä vai wwf nimillä?
        eiköhän ne niitä tavallisimpia perusliikkeitä ole muokattuna HMD sääntöihin.


      • johan oli vastaus
        millasia kirjoitti:

        luuletko saavasi siihen vastauksen täällä?
        Kaipaatko tekniikoiden nimiä?
        bjj nimiä vai paini termeillä vai wwf nimillä?
        eiköhän ne niitä tavallisimpia perusliikkeitä ole muokattuna HMD sääntöihin.

        "luuletko saavasi siihen vastauksen täällä?"

        Miksen saisi?

        "Kaipaatko tekniikoiden nimiä?"

        Tai videota tai kuvia. Ihan mitä vaan mistä saa selvää, voin tulla vaikka katsomaan ko leiriä jos saa tulla.

        "bjj nimiä vai paini termeillä vai wwf nimillä?"

        Mikä hiton wwf? Judo, Jujutsu, BJJ ja painitermit käy.

        "eiköhän ne niitä tavallisimpia perusliikkeitä ole muokattuna HMD sääntöihin."

        Eiköhän vai onko? Kyllähän se vähän niin on että jos ei tiedä tai ei vaan kiinnosta vastata niin voi olla hiljaakin. Ei tänne pakko ole vastailla.


      • Aikaisemmin
        johan oli vastaus kirjoitti:

        "luuletko saavasi siihen vastauksen täällä?"

        Miksen saisi?

        "Kaipaatko tekniikoiden nimiä?"

        Tai videota tai kuvia. Ihan mitä vaan mistä saa selvää, voin tulla vaikka katsomaan ko leiriä jos saa tulla.

        "bjj nimiä vai paini termeillä vai wwf nimillä?"

        Mikä hiton wwf? Judo, Jujutsu, BJJ ja painitermit käy.

        "eiköhän ne niitä tavallisimpia perusliikkeitä ole muokattuna HMD sääntöihin."

        Eiköhän vai onko? Kyllähän se vähän niin on että jos ei tiedä tai ei vaan kiinnosta vastata niin voi olla hiljaakin. Ei tänne pakko ole vastailla.

        Oli siinä oikeassa, että täältä ei normaalisti fiksua vastausta saa.

        Kaikki muut lukot on sallittu paitsi sormilukot ja
        lukot joissa polvea väännetään sivulle.

        Myöskin kuristukset sallittu kunhan ei suoraan
        paina henkitorvea esim. peukalolla.

        Kaikkea tätä opetetaan ja tietysti lisäksi miten
        ne estetään sekä painiminen matossa eli se perus
        pöyriminen kaverin kanssa kun kumpikaan ei vielä lukota.


      • asass
        Aikaisemmin kirjoitti:

        Oli siinä oikeassa, että täältä ei normaalisti fiksua vastausta saa.

        Kaikki muut lukot on sallittu paitsi sormilukot ja
        lukot joissa polvea väännetään sivulle.

        Myöskin kuristukset sallittu kunhan ei suoraan
        paina henkitorvea esim. peukalolla.

        Kaikkea tätä opetetaan ja tietysti lisäksi miten
        ne estetään sekä painiminen matossa eli se perus
        pöyriminen kaverin kanssa kun kumpikaan ei vielä lukota.

        Ovatko polvilukot sallittuja (matsissa)?


      • jos
        asass kirjoitti:

        Ovatko polvilukot sallittuja (matsissa)?

        saat sellasen lukon mikä ei kierrä niin mikä ettei.


      • Kuten aikaisemmin
        jos kirjoitti:

        saat sellasen lukon mikä ei kierrä niin mikä ettei.

        Sanoin kiertävät polvilukot eli ne joissa polvea
        kierretään sivuttaisessa suunnassa on kielletty.

        Itse polvilukot ei ole kielletty, mutta aikaisempi
        ehto rajaa kyseiset lukot todella vähiin.


      • tietää
        niitä ei opeteta kirjoitti:

        Kun kysyin että milloin aletaan opettelemaan, omina harrastusvuosinani, niin mulle sanottiin että niitä ei sen kummemmin opeteta. Ne täytyisi itse opetella siinä ottelun aikana tai omalla ajallaan, sanoi silloinen 1dan.

        "silloinen 1 dan" -eli oli jo treenannut lähes vuoden.


    • ..l,l

      Kisoissa ei nähdä muita kuin hikisiä päällärönötyksiä joihin taputetaan vastustelematta. Lukkoja/kuristuksia en ole nähnyt kisoissa koskaan. Oma mustavyömme ei osannut edes perusjujia. Matto on vielä todella heikolla pohjalla. Toivottavasti paranemaan päin.

      • osittain

        erilaisen mielipiteen tuohon vastustelematta taputtamiseen.. On toki niitäkin jotka eivät hallitse mattotekniikoita lainkaan ja taputtavat samantien, mutta olen kyllä nähnyt ihan kunnonkin vääntöjä ja muutaman kerran sen verran kovapäisen/typerän vastustajan ettei luovuttanut ja taju lähti, jolloin tuomari vasta laittoi poikki..
        Mattovääntäjiä on moneneri tasoisia HMD:ssä


      • Edellisen
        osittain kirjoitti:

        erilaisen mielipiteen tuohon vastustelematta taputtamiseen.. On toki niitäkin jotka eivät hallitse mattotekniikoita lainkaan ja taputtavat samantien, mutta olen kyllä nähnyt ihan kunnonkin vääntöjä ja muutaman kerran sen verran kovapäisen/typerän vastustajan ettei luovuttanut ja taju lähti, jolloin tuomari vasta laittoi poikki..
        Mattovääntäjiä on moneneri tasoisia HMD:ssä

        Välillä näkyy todella kovaa vääntöä ja joskus myös
        niitä "nössöjä" jotka säästävät energiaa ja luovuttavat
        etenkin jos vastustaja on selkeästi parempi matossa.

        Yleisintä on heiton jälkeen suoraan kevyt kuristus
        jota tiukennetaan jos vastustaja päättää vääntää.


      • Nimetön
        Edellisen kirjoitti:

        Välillä näkyy todella kovaa vääntöä ja joskus myös
        niitä "nössöjä" jotka säästävät energiaa ja luovuttavat
        etenkin jos vastustaja on selkeästi parempi matossa.

        Yleisintä on heiton jälkeen suoraan kevyt kuristus
        jota tiukennetaan jos vastustaja päättää vääntää.

        Joo eihän sieltä HMD:stä nyt mattojuttuja varsinaisesti hakee kannata lähteä. Niitä kyllä lajissa on mutta ette voi olettaa että mitään BJJ tai painitasoa, sehän on selvä.. Taso rippuu miten paljon reenaa ja eipä noihin ole vielä kauheasti kukaan keskittynyt!
        En varsinaisesti ole nähnyt kuinka hyvä Young Suk itse on painimaan mutta voimaa hänellä ainakin on aivan helvetisti tuon kokoiseksi ja ikäiseksi mieheksi. Myös Lyönti lähtee lyhyeltä etäisyydeltä suhteellisen vihaisesti. Ottelusäännöillähän matossa ei lyödä saa mutta noin Ip mielessä. Uskoo ken tahtoo..


    • joten takaisin polulle

      niin että eikös se ole aika vaarallista kun tehdään täydellä teholla sellaisia tekniikoita joita ei osata?

    • potkimmesinua

      Meille lähettiin opettamaan mattoon käytettyjä lukkoja ja alkeiskurssilla!Aina silloin tällöin vetäjä innostui näyttämään "ylempää tekniikkaa"
      ja näytti maassa makaavalla hepulle erilaisia vääntöjä lukkoja sekä kuristuksia, mutta tietysti "hellästi".
      Tänä päivänä kuitenkin vastuu on siirtyny osittain minulle ja mielelläni opetan muille erilaisia mattotekniikoita jne...

      Hyvin paljon asia on kiinni opettajasta ja hänen tavasta opettaa alkeiskurssia, jatkokurssia ja ylempiä vöitä! Mennäänkö sääntöjen mukaan eli ei mitään vaikeaa alkeirskurssilla vai tehdäänkö jotain pientä. Sen sanon että ylemmän tekniikan näyttäminen auttoi jatkamaan lajin parissa, koska tuolloin tiesi minkälaista on luvassa.

      • lmepotkimmesinua

        Lisäystä vielä!

        Tietty riippuu siitäkin, että miten aktiivisesti seuraat lajin uutisia mm. leireistä. Erilaisia leirejä on kuten mattohallinta, mistä olen ainakin kuullut. Ei vaadi vetäjältä paljoa jos vetääkin seuraavalla kerralla erilaisemmat reenit ja keskittyy mattohallintaan sekä lukkoihin.
        Soveltaa saa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe