Tuli tuossa polkaistua vauhtimutka sielläpäin ihan maanteitse ja henkilöautolla. Tein poikkeuksen ja ajoin mennen tullen nelostien ja ysitien pohjoisesta Tampereelle ja takaisin (torstaina pohjoisesta etelään, perjantaina vastakkaiseen suuntaan). Oli siinä katseltavaa taas tarpeeksi noiden teiden osalta ja saa olla osaltani ajamatta kyseiset pätkät joitain vuosia, kiertelen mieluummin muualta.
Pohjoisessa pääsee vielä nelostietä etenemään jotenkuten, mutta "alempana" alkaa olla aika tuskallista. Ajoin vain sellaista lievää ylinopeutta ja ohittelin jatkuvasti hitaampia, tasaista nopeutta kuitenkin ylläpidin. Jonot oli aika lyhyitä, 5-10 autoa letkassa ja tietysti tihein välein, eikä monikaan lisäkseni ohitellut. Minä en jäänyt jonojen hännille, vaan aina kun saavutin, niin aloitin välittömästi ohittelun, kuten tapana on.
Joitakin ilmeisesti häiritsi ohitteluni, sillä muutamat intoutuivat myös ohittelemaan ja ampaisivat perääni kovalla kiihdytyksellä ja aivan takapuskuriin lähes kiinni. Kaikenlaisia kaheleita niitä onkin! Noille oli muuten yhteistä auto ja auton väri. Puolenkymmentä noita samoin käyttäytyviä oli ja kaikilla oli ajokkina farkkuvolvo, joku V70-malli, tai vastaava ja kaikki olivat myös tummia väriltään, siis joko mustia, tai tumman sinisiä. Eivät kuitenkaan yrittäneet kuitata ohi, se nyt olisi vielä puuttunut. Sitä harrastettiin sitten muutamalla muulla automerkillä (ainakin Audi ja hmm... muita ei nyt muistu mieleen). Mitähän noiden volvokuskien päässä mahtaa liikkua, sen kun tietäis?
Perjantaina sitten Tampereelta poispäin samaa reittiä ja samanlaista lyhyiden jonojen ohittelua. Miksihän sitä joidenkin pitää ajaa hyvällä kelillä 20-30 km/h alle sallitun ja kerätä jonoja peräänsä? Pari sellaista tapausta näin, jotka selvästi tahallaan pidättivät rekkaa takanaan ajaen pahimmoilleen sen verran hitaasti, että rekalle ei avautunut ohituspaikkaa. Välillä vois olla houruloita, jonne heidätkin vois poimia.
Ysitie Tampereelta "ylöspäin" on hyvä esimerkki epäonnistuneesta tietyypistä ja on lähinnä museotietä, vaikka onkin osittain ohituskaistoitettua keskikaiteellista tietä. Tie on vieläkin näkemäesteistä, kapeaa ja ruuhkautuvaa kärrypolkua, jolla on liian paljon liikennettä. Tiehallinnon kapasiteettilaskelmien mukaan tielle varmaan mahtuisi vielä moninkertainen määrä ajoneuvoja/vuorokausi, mutta luulen, että tiehallinnon virkamiehet eivät joudu näitä reittejä ajamaan, eivätkä tiedä maanteiden ahtaasta todellisuudesta yhtään mitään.
Jyväskylän jälkeen on sentään moottoritietäkin, oliskohan jotain 5 km, hehheh? (Jyväskylä-Kirri). Sais olla jo edes Viitasaarelle saakka, sen jälkeen liikenne kun helpottaa jo kummasti.
Tampereen ja Ikaalisten välillä ajetaan yleensä paljon ylinopeuksia ja aina ennen siellä käydessäni on myös poliisit olleet ratsioitaan pitämässä. Nyt ei näkynyt poliiseja, mutta onneksi reipas vauhti oli autoilijoilla säilynyt.
Seuraavaksi tuon essiin joitaki Oulun seuvun pölijyyksiä kuvien kera, oottakaahan vaan.
Tampereella nääs
26
1146
Vastaukset
- Peugeot
pitäisi aina ajaa täysillä eli sen rajoituksen salliman korkeimman mukaan?
Olen itse huomannut että kun ajaa pitempää reissua niin tahti tahtoo olla kova eli aina 20 kilometriä yli rajoitusten. Mutta sitten kun ohjustaa kotinurkilla pientä pätkää niin ei ole kiire mihinkään ja voi ajaa ihan niin kuin haluaa.
Olen melkoisen varma että monet jotka Tampereelta tuuppaavat perjantaina Orivedelle ovat menossa kotionsa ja viikonloppu on tulossa, ei mitään kiirettä eikä hätää joten voi ajella melko leppoisasti. Loppujen lopuksi se kovempaa ajaminen syö aina miestä, täytyy olla tarkkana hirvien ja poliisien takiaja koko ajan on sellainen omenavarkaissaolon tapainen tunne.
Miksi ressata, antaa lihan levätä välillä.Minä ajankin yleensä pitkiä matkoja ja en viitsi jäädä sinne tien päälle kuppelehtimaan, vaan pidän reipasta tahtia yllä. Ei ne hitaasti ajavat muuten häiritse kuin siksi vaan, kun kerääntyvät pitkiksi jonoiksi, eivätkä jätä tarpeeksi pitkiä välejä. No, sinne niihin väleihin minä änkeän ohitellessani kuitenkin, ihan vaikka piruuttani siihen kaikkein ahtainpaankin hetkeksi. Joskus poikkean jonon ohiteltuani tankille ja saavutan sen sitten aikanaan uudestaan, siellä ne samat vaan tihein välein jonossa etenevät edelleen, hohhoh, no, minä ohittelen ne jälleen.
- kuski...
Kairakettu kirjoitti:
Minä ajankin yleensä pitkiä matkoja ja en viitsi jäädä sinne tien päälle kuppelehtimaan, vaan pidän reipasta tahtia yllä. Ei ne hitaasti ajavat muuten häiritse kuin siksi vaan, kun kerääntyvät pitkiksi jonoiksi, eivätkä jätä tarpeeksi pitkiä välejä. No, sinne niihin väleihin minä änkeän ohitellessani kuitenkin, ihan vaikka piruuttani siihen kaikkein ahtainpaankin hetkeksi. Joskus poikkean jonon ohiteltuani tankille ja saavutan sen sitten aikanaan uudestaan, siellä ne samat vaan tihein välein jonossa etenevät edelleen, hohhoh, no, minä ohittelen ne jälleen.
Olet siis niitä jotka aiheuttavat turhaa häslinkiä letkassa ja sitä haitariliikettä jonka takia jonoja syntyy entistä enemmän! Ja sitten tulet tänne itkemään kun on jonoja. Ei helevata! Etsi jostain järkeä ja käytä sitä!
kuski... kirjoitti:
Olet siis niitä jotka aiheuttavat turhaa häslinkiä letkassa ja sitä haitariliikettä jonka takia jonoja syntyy entistä enemmän! Ja sitten tulet tänne itkemään kun on jonoja. Ei helevata! Etsi jostain järkeä ja käytä sitä!
Sinä olet siis niitä kuljettajia, joiden mielestä n. kuuden metrin turvaväli edelläajavaan on riittävä satasen alueilla 80:n nopeudessa ja kymmenien, jopa satojenkin kilometrien matkan? Jos se on mielestäsi oikea väli, niin minähän tungen reilun viisimetrisen henkilöautoni siihen, toivottavasti sen tekisi joskus rekkakuskikin yhdistelmällään.
- kuin tämä edellinen
Kairakettu kirjoitti:
Sinä olet siis niitä kuljettajia, joiden mielestä n. kuuden metrin turvaväli edelläajavaan on riittävä satasen alueilla 80:n nopeudessa ja kymmenien, jopa satojenkin kilometrien matkan? Jos se on mielestäsi oikea väli, niin minähän tungen reilun viisimetrisen henkilöautoni siihen, toivottavasti sen tekisi joskus rekkakuskikin yhdistelmällään.
Protestoit virheestä mutta, tekemällä suuremman virheen ja vielä vaarallisemman, mikä sua oikein vaivaa, miksi tuollaisia kuskeja oikein siedetään?
kuin tämä edellinen kirjoitti:
Protestoit virheestä mutta, tekemällä suuremman virheen ja vielä vaarallisemman, mikä sua oikein vaivaa, miksi tuollaisia kuskeja oikein siedetään?
Jos tollot puskureissa roikkujat eivät tajua pitävänsä liian lyhyttä välimatkaa edellään ajavaan, niin se on sitten riittävän pitkä se välimatka ja siihen minä ajan aivan varmasti ja ihan piruuttani.
En minää siinä montaa sekuntia ole, enkä vaaranna mitään. Siedä, tai älä, mutta minkäs teet, heh.
"..miksi tuollaisia kuskeja oikein siedetään.."
Kysy liikennettä valvovilta miksi kytätään vain nopeuksia, eikä puututa tärkeämpiin asioihin.
Liian lähekkäin ajaneet ovat olleet ketjukolareissa, minä en kertaakaan.- kuski...
Kairakettu kirjoitti:
Jos tollot puskureissa roikkujat eivät tajua pitävänsä liian lyhyttä välimatkaa edellään ajavaan, niin se on sitten riittävän pitkä se välimatka ja siihen minä ajan aivan varmasti ja ihan piruuttani.
En minää siinä montaa sekuntia ole, enkä vaaranna mitään. Siedä, tai älä, mutta minkäs teet, heh.
"..miksi tuollaisia kuskeja oikein siedetään.."
Kysy liikennettä valvovilta miksi kytätään vain nopeuksia, eikä puututa tärkeämpiin asioihin.
Liian lähekkäin ajaneet ovat olleet ketjukolareissa, minä en kertaakaan.Olipa turvaväli jonossa ajettaessa mikä tahansa niin sinä ja kumppanit väistämättä olette haitariliikkeen aiheuttajia. Aiheutatte paljon vaaratilanteita.
p.s en aja niin lyhyellä turvavälillä kuin kuvittelet minun ajavan.
p.p.s joko olet löytänyt järkeä? kuski... kirjoitti:
Olipa turvaväli jonossa ajettaessa mikä tahansa niin sinä ja kumppanit väistämättä olette haitariliikkeen aiheuttajia. Aiheutatte paljon vaaratilanteita.
p.s en aja niin lyhyellä turvavälillä kuin kuvittelet minun ajavan.
p.p.s joko olet löytänyt järkeä?Alle sallitun nopeuden ajavat ovat liian tiheissä jonoissaan itse sen haitariliikkeen ja vaaratilanteiden aiheuttajia. Ei mikään velvoita jäämään sellaisen jonon hännille, enkä koskaan jääkään.
- kuski...
Kairakettu kirjoitti:
Alle sallitun nopeuden ajavat ovat liian tiheissä jonoissaan itse sen haitariliikkeen ja vaaratilanteiden aiheuttajia. Ei mikään velvoita jäämään sellaisen jonon hännille, enkä koskaan jääkään.
Hitaasti ajavat eivät muuten aiheuta haitariliikettä =D Selittäisikö kuinka se sinun mielestä on mahdollista.
Jos jono etenee tasaisella nopeudella haitariliike on mahdoton siihen asti kunnes joku typerys tulee ja ohittelee. Ohitettavat joutuvat painamaa jarrua koska ohittaja aiheuttaa vaaratilanteen.
"Ei mikään velvoita jäämään sellaisen jonon hännille"
Mikäänn ei myöskään velvoita ohittamaan ;) kuski... kirjoitti:
Hitaasti ajavat eivät muuten aiheuta haitariliikettä =D Selittäisikö kuinka se sinun mielestä on mahdollista.
Jos jono etenee tasaisella nopeudella haitariliike on mahdoton siihen asti kunnes joku typerys tulee ja ohittelee. Ohitettavat joutuvat painamaa jarrua koska ohittaja aiheuttaa vaaratilanteen.
"Ei mikään velvoita jäämään sellaisen jonon hännille"
Mikäänn ei myöskään velvoita ohittamaan ;)"Hitaasti ajavat eivät muuten aiheuta haitariliikettä =D Selittäisikö kuinka se sinun mielestä on mahdollista."
Menehän joskus maantielle katsomaan, niin siellä se selviää, teoriat ja käytäntö ovat eri asioita. Kyllä niiden hitaasti ajavien nopeus vaihtelee aika paljon ilman ohittelijoitakin ja jono tekee jatkuvaa haitariliikettä.
"Jos jono etenee tasaisella nopeudella haitariliike on mahdoton siihen asti kunnes joku typerys tulee ja ohittelee."
"Jos", vaan kun ei.
"Ohitettavat joutuvat painamaa jarrua koska ohittaja aiheuttaa vaaratilanteen."
Eipä pidä paikkaansa tuokaan. Ei siinä jarrua tarvitse painaa, pitäköön vaan kuuden metrin "turvaväliä" edellään ajaneeseen, viiden metrin auto siihen väliin mahtuu ja tilaa jää vielä puoli metriä molempiin päihin.
"Ei mikään velvoita jäämään sellaisen jonon hännille"
"Mikäänn ei myöskään velvoita ohittamaan ;)"
Ei velvoita, mutta ohitustarve tulee, kun saavuttaa edellään ajaneen ja jos ei ohita, niin jää jonottamaan ja haittaamaan muuta liikennettä.- sanakirjaa apuna
Kairakettu kirjoitti:
"Hitaasti ajavat eivät muuten aiheuta haitariliikettä =D Selittäisikö kuinka se sinun mielestä on mahdollista."
Menehän joskus maantielle katsomaan, niin siellä se selviää, teoriat ja käytäntö ovat eri asioita. Kyllä niiden hitaasti ajavien nopeus vaihtelee aika paljon ilman ohittelijoitakin ja jono tekee jatkuvaa haitariliikettä.
"Jos jono etenee tasaisella nopeudella haitariliike on mahdoton siihen asti kunnes joku typerys tulee ja ohittelee."
"Jos", vaan kun ei.
"Ohitettavat joutuvat painamaa jarrua koska ohittaja aiheuttaa vaaratilanteen."
Eipä pidä paikkaansa tuokaan. Ei siinä jarrua tarvitse painaa, pitäköön vaan kuuden metrin "turvaväliä" edellään ajaneeseen, viiden metrin auto siihen väliin mahtuu ja tilaa jää vielä puoli metriä molempiin päihin.
"Ei mikään velvoita jäämään sellaisen jonon hännille"
"Mikäänn ei myöskään velvoita ohittamaan ;)"
Ei velvoita, mutta ohitustarve tulee, kun saavuttaa edellään ajaneen ja jos ei ohita, niin jää jonottamaan ja haittaamaan muuta liikennettä."Menehän joskus maantielle katsomaan, niin siellä se selviää, teoriat ja käytäntö ovat eri asioita. Kyllä niiden hitaasti ajavien nopeus vaihtelee aika paljon ilman ohittelijoitakin ja jono tekee jatkuvaa haitariliikettä."
Tuo ei ole peruste haitariliikkeen aiheuttamiselle.
""Jos jono etenee tasaisella nopeudella haitariliike on mahdoton siihen asti kunnes joku typerys tulee ja ohittelee."
"Jos", vaan kun ei."
Anteeksi virhe, kun jono etenee jne.
"Eipä pidä paikkaansa tuokaan. Ei siinä jarrua tarvitse painaa, pitäköön vaan kuuden metrin "turvaväliä" edellään ajaneeseen, viiden metrin auto siihen väliin mahtuu ja tilaa jää vielä puoli metriä molempiin päihin."
Tuolla tavalla haitariliike syntyy! Väliin tunkeva aiheuttajana.
"Ei velvoita, mutta ohitustarve tulee, kun saavuttaa edellään ajaneen ja jos ei ohita, niin jää jonottamaan ja haittaamaan muuta liikennettä."
Ohitustarpeen ymmärtää silloin kun on hengestä kyse. Sinulla tuskin sellaisesta on vaaraa (paitsi silloin kun kaahaat on muiden hengestä kyse = lopeta kaahaaminen).
- Anti Hämäläinen
Tämmöistä junnaamista se autoliikenne on koko Pirkanmaan alueella aina. Näitä "lepposia" kuskeja on tänne sattunut syntymään tavallista enemmän, kuten tiedetään.
Meikäläiselle muualta 20 vuotta sitten muuttaneelle Tampereen alueen liikenne on yhä samanlaista kauhistusta kuin 80-luvun alussakin. Ei siihen kukaan normaali ikinä totu.
Kun piirretään Tampereen ympäri 40:n kilometrin säteinen ympyrä, niin suurinpiirtein sen ulkopuolella ajellaan normaalisti. Sisäpuolelle saapumisen huomaakin sitten joka suunnasta näinä 5-6 auton letkoina, joita alkaa yhtäkkiä tulla perä edellä vastaan.
V***u, opetelkaa ottamaan toisetkin huomioon ja ajelkaa niitä "leppoisia" ajojanne vaikka aamuyöllä.- sinivilkku
Suorastaan nauratti jokunen vuosi sitten kun Hämeenlinnan keskustaan tuli 40km/h rajoitus.
En milloinkaan ollut kenenkään nähnyt ajavan edes sitä nopeutta ;D
Nyt sitten köröttelevät viidenkympin kaduillakin kolmeakymppiä ja saavat siten jonoja syntymään, vaikkei ole autoja kuin kourallinen liikenteessä. Mutta auta armias jos joku kytkee vilkun päälle, aikomuksena vaihtaa kaistaa, johan löytyy kaasupoljin ja väli kurotaan umpeen.
Että "lepposaa" on!
- Kallonkutistaja
Kyllä se taitaa vaan olla niin, että siellä Tampereen "yläpuolella" liikennettä on kuitenkin niin vähän, että olisi melkoista tuhlausta rakentaa sinne kiireesti parempia teitä. Kaupunkien läheisyyteen tarvitaan lisäkapasiteettia, mutta muutenhan siellä tiet makailevat ihan tyhjillään. Mainitsemiasi jonojahan sinne joskus (tai aina) kertyy, mutta niiden ohittaminenhan ei tuota ongelmia.
Tämä ei ollut tarkoitettu 4- ja 9-teiden kehumiseksi, onhan siellä parannettavaa. Ja vertaapa esim Heinola-Varkaus-Kuopio-reittiä tuohon 4-tiehen. Savoonpäin tiet ovat jatkuvan parannuksen alla ja lisäkaistoja on joka syksy entistä enemmän, mutta on siellä jostain syystä paljon agressiivisemmat kuljettajatkin.Kyllä ne Tampereen ja Jyväskylän pohjoispuolet kaipais remonttia jo pikaisesti, vaikka onhan sitä toki parannettavaa muuallakin. Se on tuo rekkaliikennekin melkoista nelostiellä ja ohituspaikat on vähissä vastaantulevan liikenteen ja näkemäesteiden takia.
Ohittaminen näyttää tuottavan joillekin ongelmia, josta seuraa ongelmia, tai haittaa muillekin.
"Ja vertaapa esim Heinola-Varkaus-Kuopio-reittiä tuohon 4-tiehen."
Joo, Heinolassa en ole ajanut vuosiin, mutta Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Kuusamo-reitti on tutumpaa ja olenkin sen keltaisella keskiviivalla merkityn viitostien haukkunut jo moneen kertaan.
Kyllä noilla teillä talvisinkin satasta voisi ajaa (tai vaikka 120), mutta 80 km/h on pääosin rajoitus noilla ja paremmillakin teillä. Sitten ei voi ymmärtää, että miksi esim Pieksämäeltä Leppävirralle Jäppilän kautta on sillä mutkaisella ja mäkisellä tiellä sama 80 km/h. Siellä on ollut talvella autoa katollaan ojassa ja kesälläkin posauttivat mutkassa kolarin, kun toinen leikkasi mutkaa loivemmaksi. Yhdessä paikassa on ennakkoilmoitus "vaarallinen risteys", mutta sillä kohtaa rajoitus on 60 km/h. Eikä ole kameratolppia.
Jostain syystä liikenne lisääntyy joillakin paikoin nopeammin kuin tiestön päivitys tarpeita vastaavaksi ja tulevaisuuden tarpeisiin harvoin osataan varautua ennakolta. Tulevana talvena voi tulla ruuhkaa jo aika paljon Tamperetta ja Jyväskylää pohjoisempanakin, saas nähdä.- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Kyllä ne Tampereen ja Jyväskylän pohjoispuolet kaipais remonttia jo pikaisesti, vaikka onhan sitä toki parannettavaa muuallakin. Se on tuo rekkaliikennekin melkoista nelostiellä ja ohituspaikat on vähissä vastaantulevan liikenteen ja näkemäesteiden takia.
Ohittaminen näyttää tuottavan joillekin ongelmia, josta seuraa ongelmia, tai haittaa muillekin.
"Ja vertaapa esim Heinola-Varkaus-Kuopio-reittiä tuohon 4-tiehen."
Joo, Heinolassa en ole ajanut vuosiin, mutta Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Kuusamo-reitti on tutumpaa ja olenkin sen keltaisella keskiviivalla merkityn viitostien haukkunut jo moneen kertaan.
Kyllä noilla teillä talvisinkin satasta voisi ajaa (tai vaikka 120), mutta 80 km/h on pääosin rajoitus noilla ja paremmillakin teillä. Sitten ei voi ymmärtää, että miksi esim Pieksämäeltä Leppävirralle Jäppilän kautta on sillä mutkaisella ja mäkisellä tiellä sama 80 km/h. Siellä on ollut talvella autoa katollaan ojassa ja kesälläkin posauttivat mutkassa kolarin, kun toinen leikkasi mutkaa loivemmaksi. Yhdessä paikassa on ennakkoilmoitus "vaarallinen risteys", mutta sillä kohtaa rajoitus on 60 km/h. Eikä ole kameratolppia.
Jostain syystä liikenne lisääntyy joillakin paikoin nopeammin kuin tiestön päivitys tarpeita vastaavaksi ja tulevaisuuden tarpeisiin harvoin osataan varautua ennakolta. Tulevana talvena voi tulla ruuhkaa jo aika paljon Tamperetta ja Jyväskylää pohjoisempanakin, saas nähdä.Suomessahan teitä päivitetään vasta, kun tien välityskyky laskee niin alas, että jonot säännöllisesti pysähtelevät.
Onhan nelostielläkin rekkaliikennettä, mutta se on melko vähäistä, jos verrataan esim Hanko - Vaalimaa- tai Hki-Tampere-välille. Jälkimmäinen tosin onkin jo moottoritietä.
Tuosta Jäppilän tiestä en tiedä, mutta noita 80:n rajoituksiahan on kahdenlaisia, tiekohtaisia ja yleisrajoitettuja. Noilla yleisrajoitetuilla vastuuta on sysätty enemmän kuljettajalle, eikä kaikkia huonompia kohtia ja risteyksiä varten tarvita omaa alennettua rajotusta. Siinä voikin olla syy niihin ojaanajoihin ja kaarteen leikkaamiseen. Jep, tuskastuttavan huonosti jotkut osaavat kantaa noinkin pienen lisävastuun... - hengestäs
Kairakettu kirjoitti:
Kyllä ne Tampereen ja Jyväskylän pohjoispuolet kaipais remonttia jo pikaisesti, vaikka onhan sitä toki parannettavaa muuallakin. Se on tuo rekkaliikennekin melkoista nelostiellä ja ohituspaikat on vähissä vastaantulevan liikenteen ja näkemäesteiden takia.
Ohittaminen näyttää tuottavan joillekin ongelmia, josta seuraa ongelmia, tai haittaa muillekin.
"Ja vertaapa esim Heinola-Varkaus-Kuopio-reittiä tuohon 4-tiehen."
Joo, Heinolassa en ole ajanut vuosiin, mutta Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Kuusamo-reitti on tutumpaa ja olenkin sen keltaisella keskiviivalla merkityn viitostien haukkunut jo moneen kertaan.
Kyllä noilla teillä talvisinkin satasta voisi ajaa (tai vaikka 120), mutta 80 km/h on pääosin rajoitus noilla ja paremmillakin teillä. Sitten ei voi ymmärtää, että miksi esim Pieksämäeltä Leppävirralle Jäppilän kautta on sillä mutkaisella ja mäkisellä tiellä sama 80 km/h. Siellä on ollut talvella autoa katollaan ojassa ja kesälläkin posauttivat mutkassa kolarin, kun toinen leikkasi mutkaa loivemmaksi. Yhdessä paikassa on ennakkoilmoitus "vaarallinen risteys", mutta sillä kohtaa rajoitus on 60 km/h. Eikä ole kameratolppia.
Jostain syystä liikenne lisääntyy joillakin paikoin nopeammin kuin tiestön päivitys tarpeita vastaavaksi ja tulevaisuuden tarpeisiin harvoin osataan varautua ennakolta. Tulevana talvena voi tulla ruuhkaa jo aika paljon Tamperetta ja Jyväskylää pohjoisempanakin, saas nähdä."Joo, Heinolassa en ole ajanut vuosiin, mutta Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Kuusamo-reitti on tutumpaa ja olenkin sen keltaisella keskiviivalla merkityn viitostien haukkunut jo moneen kertaan.
Kyllä noilla teillä talvisinkin satasta voisi ajaa (tai vaikka 120), mutta 80 km/h on pääosin rajoitus noilla ja paremmillakin teillä. "
Ainakaan Siilinjärvi-Iisalmi välillä ei ole sellaista paikkaa jossa voisi talvella ajaa 100 saatikka 120. Kallonkutistaja kirjoitti:
Suomessahan teitä päivitetään vasta, kun tien välityskyky laskee niin alas, että jonot säännöllisesti pysähtelevät.
Onhan nelostielläkin rekkaliikennettä, mutta se on melko vähäistä, jos verrataan esim Hanko - Vaalimaa- tai Hki-Tampere-välille. Jälkimmäinen tosin onkin jo moottoritietä.
Tuosta Jäppilän tiestä en tiedä, mutta noita 80:n rajoituksiahan on kahdenlaisia, tiekohtaisia ja yleisrajoitettuja. Noilla yleisrajoitetuilla vastuuta on sysätty enemmän kuljettajalle, eikä kaikkia huonompia kohtia ja risteyksiä varten tarvita omaa alennettua rajotusta. Siinä voikin olla syy niihin ojaanajoihin ja kaarteen leikkaamiseen. Jep, tuskastuttavan huonosti jotkut osaavat kantaa noinkin pienen lisävastuun...Tulipa tänään ajettua pätkä nelostietä pohjoisessa ja laskeskelin joutessani rekkamääriä, liikennettä ei muutenkaan kovin hirveästi ollut, kun viikon hiljaisimpia päiviä oli.
Olhava-Oulu on suunnilleen puolessa tunnissa ajettava pätkä ja vastaan tuli aamupäivällä 10 jälkeen etelän suunnasta rekkoja tuolla välillä 52 kpl, itse ohittelin jotain kymmenkunta vastakkaiseen suuntaan kulkenutta.
Rantsila-Oulu on myös n. puolen tunnin pätkä ja sillä välillä rekkoja tuli pohjoisesta iltakuuden jälkeen 42 kpl.
Ii-Kemi (Kemijoen sillalle) menee myös puoleen tuntiin, mutta jonkin verran kiirettä saa pitää. Sillä välillä tuli iltakahdeksan jälkeen 48 rekkaa vastaan.
Yleensä niitä rekkoja liikkuu sen verran tiheässä, että kun yhdestä ohi pääsee, niin seuraava vilahtelee jo näkyvissä. Tietysti niitä menee myös 2-6 letkassa aivan lähituntumassa toisistaan.hengestäs kirjoitti:
"Joo, Heinolassa en ole ajanut vuosiin, mutta Varkaus-Kuopio-Iisalmi-Kajaani-Kuusamo-reitti on tutumpaa ja olenkin sen keltaisella keskiviivalla merkityn viitostien haukkunut jo moneen kertaan.
Kyllä noilla teillä talvisinkin satasta voisi ajaa (tai vaikka 120), mutta 80 km/h on pääosin rajoitus noilla ja paremmillakin teillä. "
Ainakaan Siilinjärvi-Iisalmi välillä ei ole sellaista paikkaa jossa voisi talvella ajaa 100 saatikka 120."Ainakaan Siilinjärvi-Iisalmi välillä ei ole sellaista paikkaa jossa voisi talvella ajaa 100 saatikka 120."
Ai, miksei muka?- Kallonkutistaja
Kairakettu kirjoitti:
Tulipa tänään ajettua pätkä nelostietä pohjoisessa ja laskeskelin joutessani rekkamääriä, liikennettä ei muutenkaan kovin hirveästi ollut, kun viikon hiljaisimpia päiviä oli.
Olhava-Oulu on suunnilleen puolessa tunnissa ajettava pätkä ja vastaan tuli aamupäivällä 10 jälkeen etelän suunnasta rekkoja tuolla välillä 52 kpl, itse ohittelin jotain kymmenkunta vastakkaiseen suuntaan kulkenutta.
Rantsila-Oulu on myös n. puolen tunnin pätkä ja sillä välillä rekkoja tuli pohjoisesta iltakuuden jälkeen 42 kpl.
Ii-Kemi (Kemijoen sillalle) menee myös puoleen tuntiin, mutta jonkin verran kiirettä saa pitää. Sillä välillä tuli iltakahdeksan jälkeen 48 rekkaa vastaan.
Yleensä niitä rekkoja liikkuu sen verran tiheässä, että kun yhdestä ohi pääsee, niin seuraava vilahtelee jo näkyvissä. Tietysti niitä menee myös 2-6 letkassa aivan lähituntumassa toisistaan.Jonkilaista ääripäätä edustaa tuo tie Vaalimaalta länteen. Siellä puolen tunnin ajomatkalla tulee rekkoja vastaan n. 600-700, joista tosin useimmat ovat pysähtyneinä tai vain hitaassa liikkeessä.
Eli kuten siitäkin sen huomaa, että ohitit kymmenkunta rekkaa puolessa tunnissa, on siellä edelleen ohituspaikkkoja useita ja tuskin liikennettäkään siten vielä liikaa. Olettaen, että ajoit vähintään nopeudella 100km/h, on tuossa siis keskimäärin yksi rekka (vastaantulevaa) kilometriä kohden. Jos ajelit nopeammin, niin siitä se määrä vielä pienenee. Eli lienee noin puolet tai kolmasosa vilkkaimpien teiden määristä. Ihan huippuliikenneöidyt (moottori)tiet ovat sitten vielä erikseen.
Kuten sanoin lisäkapasiteettia kaivataan ensiijaisesti kaupunkien ympäristöön, n. puoli tuntia sinne tai tänne. Puolen tunnin päästä esim Oulusta liikenne harvenee jo melkoisesti.
Noi 2-6 rekan (tai henkilöautonkin) letkat ovat jotain ymmärtämätöntä. Missä on kuljettajien ammattitaito ja -ylpeys? Kallonkutistaja kirjoitti:
Jonkilaista ääripäätä edustaa tuo tie Vaalimaalta länteen. Siellä puolen tunnin ajomatkalla tulee rekkoja vastaan n. 600-700, joista tosin useimmat ovat pysähtyneinä tai vain hitaassa liikkeessä.
Eli kuten siitäkin sen huomaa, että ohitit kymmenkunta rekkaa puolessa tunnissa, on siellä edelleen ohituspaikkkoja useita ja tuskin liikennettäkään siten vielä liikaa. Olettaen, että ajoit vähintään nopeudella 100km/h, on tuossa siis keskimäärin yksi rekka (vastaantulevaa) kilometriä kohden. Jos ajelit nopeammin, niin siitä se määrä vielä pienenee. Eli lienee noin puolet tai kolmasosa vilkkaimpien teiden määristä. Ihan huippuliikenneöidyt (moottori)tiet ovat sitten vielä erikseen.
Kuten sanoin lisäkapasiteettia kaivataan ensiijaisesti kaupunkien ympäristöön, n. puoli tuntia sinne tai tänne. Puolen tunnin päästä esim Oulusta liikenne harvenee jo melkoisesti.
Noi 2-6 rekan (tai henkilöautonkin) letkat ovat jotain ymmärtämätöntä. Missä on kuljettajien ammattitaito ja -ylpeys?Siellä Vaalimaan suunnalla pitäisikin olla jo erillinen rekkakaista. Minä en laskenut pysähtyneitä rekkoja niillä kolmella pätkällä, olishan niitäkin ollut huoltiksien pihoilla ym.
Minä yleensä ne ohituspaikat löydänkin, mutta kaikki eivät ja jonoja tahtoo olla. Sitten olisi tietysti se turvallisuuspuoli. Olen joskus kirjoittanut, että nelostie olisi pitänyt olla motari jo 60-luvulla ja olen edelleen samaa mieltä, tai sanotaan nyt, että vähintään keskikaiteellinen nelikaistatie. Aika monet onnettomuudet olisi vältetty kuluneina vuosikymmeninä, se Konginkankaankin tapaus. Kyllä niillekin on hintaa kertynyt.
Tietysti on muitakin teitä, jotka olisi pitänyt jo parantaa.
"Noi 2-6 rekan (tai henkilöautonkin) letkat ovat jotain ymmärtämätöntä. Missä on kuljettajien ammattitaito ja -ylpeys?"
Niinpä.- köröttelijäksi
Kairakettu kirjoitti:
"Ainakaan Siilinjärvi-Iisalmi välillä ei ole sellaista paikkaa jossa voisi talvella ajaa 100 saatikka 120."
Ai, miksei muka?Huomaa ettei sulla oo mitään käsitystä turvallisesta liikenteestä..
- tämä yks
Kairakettu joku pölynimurikauppias?
- kyllä
Kairakettu kirjoitti:
Pölynimuri on kuitenkin kätevä laite, saattaisit aluksi ihmetellä sellaista, jos näkisit.
täytyy kierrellä "kaupustelemassa", kun tunnut pääasiassa tien päällä asuvan!?
kyllä kirjoitti:
täytyy kierrellä "kaupustelemassa", kun tunnut pääasiassa tien päällä asuvan!?
Tämänkin viikon olen pääasiassa löhöillyt, mutta on niitä kilometrejäkin kertynyt joitain satoja. Ensi viikolla taidan ajaa muutamia tuhansia kilometrejä, mutta varmaa se ei vielä ole. Tuttuja ajattelin käydä moikkaamassa ja suunnittelemassa ensi kesän busineksia, harrastussellaisia.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268