Eli ongelma on että moottori hyytyy kun laitetaan kaasu täysille. Osakaasulla toimii moitteetta ja lähtee hyvin käyntiin.
Tyhjäkäynnillä tekee välillä "yskäisyn" ja sammuu heti.
Olen vaihtanut uudet tulpat, puhdistanut kaasuttimet, tarkistanut bensapumpun kalvon ja bensaletkut.
Voisiko vika olla sytytyksen ajoituksessa vai mitä
meinaatte?
Moottorin myyjän mukaan kone toimi ainakin hänellä
täydellisesti, mutta tiedä siitä nyt sitten.
Yamaha 55 ongelma
11
2650
Vastaukset
- vielä.
paikallaan, että täyskaasulla kaasarien läpät menee suoraan vaakatasoon eikä yli. Siis kaasun/sytyn ajoitus on paikallaan.
- ..etsimistä..
..polttoainejärjestelmästä, ei ihmeitä vaadi, että käynti takkuaa. Ei sytty muutu mihinkään, jos sitä ei ole käpälöity, -älä käpälöi. Avasitko kohokammoin polttoainepinnan säätelevät neulaventtiilit ja katsoit, että venttiili sulkee tuloletkun? Joskus on kiinnitys löystynyt ja vuotanut polttoainetta venttiilin ja kaasarin rungon välistä ohi. Taitaa peli saada "kakkua", joko liika tai nirkosesti. Ota "äänenvaimennin", "ilmanputsari" kurkkujen edestä pois niin näet, jos joku kaasari tulvii.
Oletko väännellyt seosruuveja perstuntumalta? Kovasti laiha seos terveessä koneessa narauttaa sen pitkässä ajossa kiinnni.- sparkplug
neulaventtiilit molemmista kaasareista ja kunnossa ovat. Seosruuvit ovat alkuperäisessä asennossaan.
Kaasuläppien asento pitää tarkistaa vielä.
Sain kaveriltani Marinerin korjausoppaan lainaan ja sen mukaan tarkistin sytytyksen.
Tyhjäkäynti ennakko oli ok 2 astetta ennen ykk. mutta täysikaasun oli magneeton ääripää, kuuluisi olla kirjan mukaan 26 astetta jälkeen ykk.
Koneestani ilmeisesti puuttuu toi maksimi ennakon
stoppari koska ruuvinreikä on mutta pultti puuttuu.
Myöskin se tanko joka kiinnittyy sytynsäätöön ja kaasuvivustoon on ilmeisesti väärin säädetty.
Nykyisellään sytytys kääntyy todella paljon ennenkun kaasuläpät raottuvat edes yhtään.
Taas kirjassa kerrottiin kääntämään asteikko ykk. ja säätämään tangon pituus niin että pykälän loksahtaessa päälle avautuu läpät heti ja sytytys lähtee säätymään samantien.
Siis eivätkös muuten vanhat Marinerit ja Yamahat ole samoja koneita, ainakin kirjan kuvissa kaikki vastaa täysin Mariner 60 hv.
Mitäs suuriraati neuvoo tekemään? - ..sitten..
sparkplug kirjoitti:
neulaventtiilit molemmista kaasareista ja kunnossa ovat. Seosruuvit ovat alkuperäisessä asennossaan.
Kaasuläppien asento pitää tarkistaa vielä.
Sain kaveriltani Marinerin korjausoppaan lainaan ja sen mukaan tarkistin sytytyksen.
Tyhjäkäynti ennakko oli ok 2 astetta ennen ykk. mutta täysikaasun oli magneeton ääripää, kuuluisi olla kirjan mukaan 26 astetta jälkeen ykk.
Koneestani ilmeisesti puuttuu toi maksimi ennakon
stoppari koska ruuvinreikä on mutta pultti puuttuu.
Myöskin se tanko joka kiinnittyy sytynsäätöön ja kaasuvivustoon on ilmeisesti väärin säädetty.
Nykyisellään sytytys kääntyy todella paljon ennenkun kaasuläpät raottuvat edes yhtään.
Taas kirjassa kerrottiin kääntämään asteikko ykk. ja säätämään tangon pituus niin että pykälän loksahtaessa päälle avautuu läpät heti ja sytytys lähtee säätymään samantien.
Siis eivätkös muuten vanhat Marinerit ja Yamahat ole samoja koneita, ainakin kirjan kuvissa kaikki vastaa täysin Mariner 60 hv.
Mitäs suuriraati neuvoo tekemään?..sitä on tunattu. Oisko ollut kuitenkin niin päin, että alapäässä 5 astetta After TDC /- 1 aste. Toisessa ääripäässä on vastaava kierteellä oleva stoppari, kun alakierrosten päässäkin. Kun kone kiertää n. 4500 rpm ennakko on sitten taas 26 astetta before TDC /- 1 aste. Kurkkuja avaava staagi on synkassa siten, että kurkut aukeavat samaan aikaan ja "kaasustaagi" siirtää ennakkoa vasta, kun on veto päällä l. vaihde on kytkeytyneenä. Ulkomuistista tarjosin, sama peli on, kun Marinerkin, tarkista arvot opuksesta. Katso myös, että kuolokohdan merkkiä ei ole peukaloitu. Mutta, ei tuo alunperin kuvaamaasi vikaa välttämättä selitä.
- Ruots
sparkplug kirjoitti:
neulaventtiilit molemmista kaasareista ja kunnossa ovat. Seosruuvit ovat alkuperäisessä asennossaan.
Kaasuläppien asento pitää tarkistaa vielä.
Sain kaveriltani Marinerin korjausoppaan lainaan ja sen mukaan tarkistin sytytyksen.
Tyhjäkäynti ennakko oli ok 2 astetta ennen ykk. mutta täysikaasun oli magneeton ääripää, kuuluisi olla kirjan mukaan 26 astetta jälkeen ykk.
Koneestani ilmeisesti puuttuu toi maksimi ennakon
stoppari koska ruuvinreikä on mutta pultti puuttuu.
Myöskin se tanko joka kiinnittyy sytynsäätöön ja kaasuvivustoon on ilmeisesti väärin säädetty.
Nykyisellään sytytys kääntyy todella paljon ennenkun kaasuläpät raottuvat edes yhtään.
Taas kirjassa kerrottiin kääntämään asteikko ykk. ja säätämään tangon pituus niin että pykälän loksahtaessa päälle avautuu läpät heti ja sytytys lähtee säätymään samantien.
Siis eivätkös muuten vanhat Marinerit ja Yamahat ole samoja koneita, ainakin kirjan kuvissa kaikki vastaa täysin Mariner 60 hv.
Mitäs suuriraati neuvoo tekemään?Läppä-ventiilit kaasareiden alle!
- käykö
Ruots kirjoitti:
Läppä-ventiilit kaasareiden alle!
Siis onko tyhjäkäynti ihan normaalia ennen yskäisyä? Eli käy jotakuinkin tasaisilla kierroksilla tyhjäkäyntiä?
- sparkplug
käykö kirjoitti:
Siis onko tyhjäkäynti ihan normaalia ennen yskäisyä? Eli käy jotakuinkin tasaisilla kierroksilla tyhjäkäyntiä?
käy ihan normaalisti mutta välillä yskäisee ja kone sammuu. Nyt uusin kaikki bensaletkut ja kävin testaamassa ja sama tulos.
Ei pelaa täysikaasulla.
En ymmärrä mikä "seinä" siinä reilun puolenkaasun jälkeen tulee mutta siihen hyytyy.
Vähän kun otan kaasuvipua takaisinpäin niin kierrokset nousee ja käynti tasaantuu.
Nyt oli reissussa gps mukana ja näytti nopeuden 22 solmua yksin ja 3 kyydissä (280kg) 21 solmua joten ei se ainakaan kuormasta hyydy mutta mikä ihme siinä maksaa.
Kyllähän toikin nopeus toisaalta minulle riittää mutta olisihan toi malmikasa kuntoon saatava.
Omasta mielestäni melkein kaikki paikat olen läpi käynyt mutta jonkun mainitsemat läppäventtiilit on vielä tarkistamatta. Nekin katsoin kun kaasarit oli irti että ainakin puhtaat ovat.
Mitähän vielä yrittäisi?? - vaikka
sparkplug kirjoitti:
käy ihan normaalisti mutta välillä yskäisee ja kone sammuu. Nyt uusin kaikki bensaletkut ja kävin testaamassa ja sama tulos.
Ei pelaa täysikaasulla.
En ymmärrä mikä "seinä" siinä reilun puolenkaasun jälkeen tulee mutta siihen hyytyy.
Vähän kun otan kaasuvipua takaisinpäin niin kierrokset nousee ja käynti tasaantuu.
Nyt oli reissussa gps mukana ja näytti nopeuden 22 solmua yksin ja 3 kyydissä (280kg) 21 solmua joten ei se ainakaan kuormasta hyydy mutta mikä ihme siinä maksaa.
Kyllähän toikin nopeus toisaalta minulle riittää mutta olisihan toi malmikasa kuntoon saatava.
Omasta mielestäni melkein kaikki paikat olen läpi käynyt mutta jonkun mainitsemat läppäventtiilit on vielä tarkistamatta. Nekin katsoin kun kaasarit oli irti että ainakin puhtaat ovat.
Mitähän vielä yrittäisi??toista boxia. Ei se nyt ota jos ei annakkaan. Olet käynyt kaikki oleelliset läpi mutta oletko boxin kunnosta varma.
- ..ovat..
sparkplug kirjoitti:
käy ihan normaalisti mutta välillä yskäisee ja kone sammuu. Nyt uusin kaikki bensaletkut ja kävin testaamassa ja sama tulos.
Ei pelaa täysikaasulla.
En ymmärrä mikä "seinä" siinä reilun puolenkaasun jälkeen tulee mutta siihen hyytyy.
Vähän kun otan kaasuvipua takaisinpäin niin kierrokset nousee ja käynti tasaantuu.
Nyt oli reissussa gps mukana ja näytti nopeuden 22 solmua yksin ja 3 kyydissä (280kg) 21 solmua joten ei se ainakaan kuormasta hyydy mutta mikä ihme siinä maksaa.
Kyllähän toikin nopeus toisaalta minulle riittää mutta olisihan toi malmikasa kuntoon saatava.
Omasta mielestäni melkein kaikki paikat olen läpi käynyt mutta jonkun mainitsemat läppäventtiilit on vielä tarkistamatta. Nekin katsoin kun kaasarit oli irti että ainakin puhtaat ovat.
Mitähän vielä yrittäisi??..kierrokset, kun "seinä" tulee vastaan?
Oletko koittanut kierrättää paikallaan, ottaako silloin kierroksia ja pitää ne, jos kierrätät jonkun aikaa esim. 5500 rpm.? - sparkplug
..ovat.. kirjoitti:
..kierrokset, kun "seinä" tulee vastaan?
Oletko koittanut kierrättää paikallaan, ottaako silloin kierroksia ja pitää ne, jos kierrätät jonkun aikaa esim. 5500 rpm.?kokeilemassa kierroksia ja paikallaan se tuntuisi kiertävän paremmin kuin kuorman kanssa. Tulos kyllä perustuu "korvakuuloon" koska ei ole k.mittaria.
Otin muuten potkurin tiedot ylös varmuuden vuoksi.
Osaako joku kertoa onkohan tämä alkuperäinen potkuri (11 3/8 x 12G). Ja mitä toi G meinaa?
Mikäs sitten voisi vikana olla jos paikaltaan kiertää mutta kuormalla ei?
Koneen korkeus ainakin on oikein mutta mahtaako kone olla kuitenkin jo ehtoo puolella...
- yammuman
niin mikä vuosimalli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324691Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152648Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642533Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252455- 321837
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?601428- 661304
- 821241