Hengenahdistus ja nenän tukkoisuus

Kiusallista

Tätä on jatkunut jo melko pitkän aikaa. Eli tuntuu, että nenäni on niin tukossa ettei sitä kautta ilma kulje. Ei ole flunssaa. Kävin yksityisellä nenä -ja korvatautien lääkärillä joka totesi minulla olevan ahtaat nenäkäytävät. Antoi vaan jotain avaavaa sumutetta mistä ei kuitenkaan ollut apua. Aamuisin varsinkin juuri herättyäni nenäni on aivan tukossa. Edes luontaistuotekaupasta ostettava huuhtelusarvikuono ei ole auttanut. Tätä kautta en saa ilmaa tarpeeksi, joten hengitystäni ahdistaa koko päivän ja joudun jatkuvasti haukkomaan ilmaa. Voitte vaan kuvitella miten tuskallista tämä on. Nenäkäytäväni ovat siis ehkä niin ahtaat, ja kun sinne tukkeutuu vielä räkää on soppa valmis.

Jos jollain on ollut vastaavaa tai osaa auttaa, niin kertokaa ihmeessä!

7

21392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätoívo

      Mulla on aika samanlaista...luulin että joku astma tulossa.Asun pääkaupunki seudulla ja täällä ainakin pistettiin savun piikkiin (siis esim.venäjän metsäpalot).Mulla on kuitenkin hetkiä jolloin ei niin paljoo ahdista.Lähinnä tunne (silloin kun ahdistaa) on se kuin joku pitäisi kättä tai liinaa nenän päällä ettei saa kaikkea ilmaa.Inhottava ja ahdistava tunne! Mutta lisänä mulla on suun kuivumista..siihen en ole keksinyt selitystä.olisko sitten limakalvot kuivat/turvoksissa tai jotain? Mullakaan ei ole flunssaa tai nuhaa.

      • ..astma ....

        Mulla oli nenä turvoksissa ja tukossa, lisäksi vuosi verta, ei ollu polyyppeja, leikattiin, ei oo ahdas.. ym..

        NO, syy selvis.. Meillä töissä löytyi runsaat määrät kosteusvaurio home itiöitä.

        Kun jäin sieltä sairaslomalle. NENÄ parani. Myös silmät parani. Verenvuotokin lakkasi. Mutta hyper reagoiva astma JÄI. Nyt säännöllinen lääkitys.

        Jos kaikki tekijät on katottu, niin voisiko lähistöllänne olla kosteusvaurio? Kotona? Töissä?

        Ehkäpä jokin siitepöly voisi olla syyllinen. Onko tukkoisuus koko vuoden?

        Mulla oli sillain sit, että nukkuessa tuli hengenhaukkomis kohtauksia, joihin heräsi ja pelästyi. Ja suu oli kuiva. Nenän takaa oli paksua limaa, joka meni ain suuhun, haisi joskus pahalta!

        Nyt olen toipunut näistä nenävaivoista.
        Käytän joka päivä lisäksi suolahuuhtelua sarvikuonokannulla. Apteekista saa neuvoja siihen. Sit näitä nenän perus hoito suihkeita. Eli nisita ja nozoil .. ovat kostutusta varten.

        Jatkuva vahvojen nenäsuihkeiden käyttö rikkoo nenän sisäpuolta ja ärsyttää, siten ehkä lisää vaivoja. Ikävä kyllä.

        Ei kannata antaa periksi,, jokuhan sen nenäoireen aiheuttaa. Lääkärit ei aina löydä syytä. Esim allergiatestit perus aineille oli mullakin negatiiviset, siis kissa, koira, ruoka-aineet yms. Homeet oli mun tapaukes syynä.

        Onko teillä kotieläimiä.. Käytättekö paljon hajusteita, hiuslakkaa tms.. Kaikki kannattaa miettiä.. Kosmetiikka on nykyisin erittäin yleinen allergian aiheuttaja.. Mä allergisoiduin silmien ja kulmien värjäysaineelle. Kun niitä värjättiin siksi, etten voinut enää käyttää meikkejä.. Niinpä.


      • tukkoisuuteen
        ..astma .... kirjoitti:

        Mulla oli nenä turvoksissa ja tukossa, lisäksi vuosi verta, ei ollu polyyppeja, leikattiin, ei oo ahdas.. ym..

        NO, syy selvis.. Meillä töissä löytyi runsaat määrät kosteusvaurio home itiöitä.

        Kun jäin sieltä sairaslomalle. NENÄ parani. Myös silmät parani. Verenvuotokin lakkasi. Mutta hyper reagoiva astma JÄI. Nyt säännöllinen lääkitys.

        Jos kaikki tekijät on katottu, niin voisiko lähistöllänne olla kosteusvaurio? Kotona? Töissä?

        Ehkäpä jokin siitepöly voisi olla syyllinen. Onko tukkoisuus koko vuoden?

        Mulla oli sillain sit, että nukkuessa tuli hengenhaukkomis kohtauksia, joihin heräsi ja pelästyi. Ja suu oli kuiva. Nenän takaa oli paksua limaa, joka meni ain suuhun, haisi joskus pahalta!

        Nyt olen toipunut näistä nenävaivoista.
        Käytän joka päivä lisäksi suolahuuhtelua sarvikuonokannulla. Apteekista saa neuvoja siihen. Sit näitä nenän perus hoito suihkeita. Eli nisita ja nozoil .. ovat kostutusta varten.

        Jatkuva vahvojen nenäsuihkeiden käyttö rikkoo nenän sisäpuolta ja ärsyttää, siten ehkä lisää vaivoja. Ikävä kyllä.

        Ei kannata antaa periksi,, jokuhan sen nenäoireen aiheuttaa. Lääkärit ei aina löydä syytä. Esim allergiatestit perus aineille oli mullakin negatiiviset, siis kissa, koira, ruoka-aineet yms. Homeet oli mun tapaukes syynä.

        Onko teillä kotieläimiä.. Käytättekö paljon hajusteita, hiuslakkaa tms.. Kaikki kannattaa miettiä.. Kosmetiikka on nykyisin erittäin yleinen allergian aiheuttaja.. Mä allergisoiduin silmien ja kulmien värjäysaineelle. Kun niitä värjättiin siksi, etten voinut enää käyttää meikkejä.. Niinpä.

        Hei!

        Minä kärsin monta vuotta nenän tukkoisuudesta. Kävin työpaikka lääkärille valittamassa sydämen rytmihäiriöitä ja tukkoisuutta. Ensin otettiin allergiatestit. Minä en ole testin mukaan millekään allerginen. Seuraavaksi laitettiin EKG:hen, josta ei selvinnyt mitään. Seuraavana oli vuorossa rasituskoe polkemalla, eikä näkynyt mitään. Lääkäri vain kehui, sinulla on urheilijan syke.
        Kuuntelin tuntemuksiani vuoden tai kaksi. Menin toiselle lääkärille valittamaan vaivojani. Kerroin kuinka välillä tuntuu ettei saa ilmaa vedettyä sisään ollenkaan, pelkäsin kuolevanni siihen paikkaan. Lisäksi on ollut paksua limaa kurkussa ja nenässä. Tulee kuminauha mieleen siitä sitkeästä limasta, jota sain rykiä eikä se lähtenyt pois. Ääneni petti usein kesken puheen, piti rykiä ja selvitellä kurkkua, jotta puhe tuli taas normaaliksi. Tämä lääkäri kuunteli puhettani, jonka jälkeen teki tutkimuksen. Katsoi korvat, kurkun, sieraimet, kuunteli keuhkot ja jollakin laitteella katsoi nenäontelot. Selvisi että uloshengityksessä on vähän ahtautta ilman ulos tuloon. Lisäksi nenäontelot olivat turvonneet, joten olin hengittänyt jatkuvasti suun kautta. Sain Nasacort nenäsumutetta, Ceririzin-ratiopharm 10 g tab ja Airomir sumutetta>piippu. Aloitin Nasacort sumutteesta, kuinka ollakkaan se on avannut nenäontelot ja voin hengittää nenän kautta. Rytmihäiriöitä ei ole ollut kuukauteen, eli kuin aloitin suihkeen käytön. Tämä tuntui uskomattomalta, miten pienestä asiasta on ollut kyse. Miten voi lääkäreissä olla eroja, joku hoksaa heti mistä voisi olla kysymys. Tämä lääkärini epäili vaivaani vasomotoriseksi nuhaksi.

        Keskustelupalstalta löytyin seuraava ohje:

        Minä valmistan maitohappobakteerikapselin jauheesta pienen määrän liuosta, jota suihkuttelen vanhalla nasocort pullolla sieraimiin useita kertoja päivässä.
        Vasomotoriseksi nuhaksi diagnosoitu vaiva on taaksejäänyttä elämää, ja ilma kulkee molemmissa sieraimissa vaikka ennen olin tosi tukkonen ja pääkipuinen johtuen paineesta poskionteloissa.
        Nyt tällähetkellä on käytössä IDOFORM kapseli, käy varmaan muutkin.
        Eli, keitettyä jäähdytettyä vettä n.20 ml
        Kapselin sisältö sekoitetaan veteen
        Voi suihkuttaa tai laittaa pipetillä, esim, lapsille helppo laittaa tippoina.

        Liuos on käyttökelpoista vain vuorokauden
        Ylijäänyt liuos suuhun, ei viemäriin
        Säilytys jääkaapissa
        Pullot ja pipetit on hyvä desinfioida välillä
        Kun oppii rutiinin, valmistukseen menee aikaa noin hampaiden pesun verran.
        On helppo ja edullinen tapa pysyä terveempänä, ei tartu kulkutaudit, ja pikkulapsilla on todettu auttavan korvatulehduksiin todella paljon.
        Meillä homma aloitettiin vuodenvaihteessa, ja olemme perheenjäsenten kanssa olleet paljon terveempiä siitä asti, kun vertaa muihin vuosiin.

        Hyvää syksyä kaikille!


      • itiömies
        ..astma .... kirjoitti:

        Mulla oli nenä turvoksissa ja tukossa, lisäksi vuosi verta, ei ollu polyyppeja, leikattiin, ei oo ahdas.. ym..

        NO, syy selvis.. Meillä töissä löytyi runsaat määrät kosteusvaurio home itiöitä.

        Kun jäin sieltä sairaslomalle. NENÄ parani. Myös silmät parani. Verenvuotokin lakkasi. Mutta hyper reagoiva astma JÄI. Nyt säännöllinen lääkitys.

        Jos kaikki tekijät on katottu, niin voisiko lähistöllänne olla kosteusvaurio? Kotona? Töissä?

        Ehkäpä jokin siitepöly voisi olla syyllinen. Onko tukkoisuus koko vuoden?

        Mulla oli sillain sit, että nukkuessa tuli hengenhaukkomis kohtauksia, joihin heräsi ja pelästyi. Ja suu oli kuiva. Nenän takaa oli paksua limaa, joka meni ain suuhun, haisi joskus pahalta!

        Nyt olen toipunut näistä nenävaivoista.
        Käytän joka päivä lisäksi suolahuuhtelua sarvikuonokannulla. Apteekista saa neuvoja siihen. Sit näitä nenän perus hoito suihkeita. Eli nisita ja nozoil .. ovat kostutusta varten.

        Jatkuva vahvojen nenäsuihkeiden käyttö rikkoo nenän sisäpuolta ja ärsyttää, siten ehkä lisää vaivoja. Ikävä kyllä.

        Ei kannata antaa periksi,, jokuhan sen nenäoireen aiheuttaa. Lääkärit ei aina löydä syytä. Esim allergiatestit perus aineille oli mullakin negatiiviset, siis kissa, koira, ruoka-aineet yms. Homeet oli mun tapaukes syynä.

        Onko teillä kotieläimiä.. Käytättekö paljon hajusteita, hiuslakkaa tms.. Kaikki kannattaa miettiä.. Kosmetiikka on nykyisin erittäin yleinen allergian aiheuttaja.. Mä allergisoiduin silmien ja kulmien värjäysaineelle. Kun niitä värjättiin siksi, etten voinut enää käyttää meikkejä.. Niinpä.

        Kyllä hometta on.


      • Anonyymi

        Kun et saa tarpeeksi ilmaa nenän kautta, pidät varmaan suutasi auki ja siksi se kuivuu.


    • kotkansilmä66

      moi,kuten luin tekstistäsi olit käynyt korvapolilla,
      minun nenäkäytäväni on2 kertaa operoitu käytän astmalääkkeitä säännöllisesti,jotenka olosi jahengityksesi helpottuu kun käyt operoitavana,syy siihen kaikkeen on siinä kun nukut ja pyrit hengittämään nenäsi kautta aivot eivät saa tarpeeksi happea,aiheuttaa väsymystä yms.ota yhteys omalääkäriisi tai muuhun sinua hoitavaan lääkäriin .hyvää jatkoa sekä hyvää syksyä

    • MIKA VAAN

      noin 2 vuotta sitten oli samantapainen vaiva!!
      en oikein osaa selittää sitä mutta alkoi vaan siitä että hengästyin nopeasti ja ajattelin vain että kunto päässyt rapistumaan

      MUTTA SITTEN YKSI VITTUMAINEN YÖ heräsin etten saanut vedettyä suun kautta ilmaa yhtään ja ja toinen sierain oli tukossa nii menin hirveään paniikkiin mutta totuin yöllä siihen ja menin aamulla lääkäriin sanoivat vain että ei ole vakavaa että näin kesän kynnyksellä ihan normaalia!!

      vierähti viikko ja keskellä päivää tunsin kun vähitellen en saanut vedettyä henkeä ollenkaan en nenän enkä suun kautta joten lähti taju ja vaimo oli soittanut lanssin paikalle "onneksi" ja heräsin sairaalasta ei ois kuulema tarvinnut kuin 6-8 minuuttia niin ois ollu kaikki mahdollisuudet jo menny!!

      saiivat turvotukset laskemaan ja olin tarkkailussa TYKSissä 2 vrk pääsin kotiin

      ja nyt 2 vuoden jälkeen sama rumba uudellen mutta sillä erolla että kitakieleke eli uvula paisui ja roikkui kurkussa

      vihdoin suostuvat siellä arvaus keskuksesta lähettämään kuvaukseen ja tulokset olivat

      KURKUNPÄÄSYÖPÄ!!!!! olen 35 vuotias mies en polta enkä juurikaan juo elämäntavat muutenkin kohdallaan!!

      nyt hengittäminen tuntuu kurkussa samantapaiselta kuin reikä hampaassa

      JOS ON VÄHÄÄKÄÄN JOTAIN TUOLLAISIA OIREITA HAKEUTUKAA HYVÄT IHMISET YKSITYISELLE LÄÄKÄRILLE VAIKKA SE MAKSAA VITUSTI MUTTA ON KUITENKIN PIENI HINTA ETTÄ SAA VARMAN TIEDON MIKÄ ON JA SITÄ VOIDAAN AJOISSA LÄHTEÄ HOITAMAAN ETTEI KÄY NIINKUIN MINULLA!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe