Tarttuva autoimmuunisairaus?

Kalle75

Mulla on ollut suojaamattoman yhdynnän jälkeen jo yli 9 kk:n ajan epämääräisiä oireita, onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

- vatsa kurnii äänekkäästi ja usein, ilmavaivoja ja röyhtäilyä
- runsas hikoilu: hikoilen usein öisin runsaasti ja päiväsaikaankin on paidassa märät läntit ilman mitään fyysistä rasitusta tms.
- lihaksissa on pientä nykimistä/kramppaamista useita kertoja päivässä
- nivelet kutisevat erityisesti ranteissa ja sormissa. Toinen käsi tuntui parin viikon ajan puutuneelta.
- ajoittaisia epämääräisiä pistelyn kaltaisia tuntemuksia kyynärvarsissa, kainaloissa ja reisissä, toisinaan myös käsivarren alaosassa.
- pientä ajoittaista kutinaa kiveksissä ja virtsaputkessa. Erektiossa terskan päähän ilmestyy touhutippa.
- kielen päällä on vaalea peite, kurkku usein limainen ja toisinaan vähän kipeä.

Hikoilu ja käsien nivelten kutina alkoivat 6-7 kk riskitilanteesta, nuo muut oireet ehkä jo kuukauden sisällä.

Kaikki yleisimmät sukupuolitaudit on tutkittu, mm. hiv 3 kk ja 7 kk kohdalla. Myöskään hepatiitteja tai helikobakteeria ei löytynyt. Veriarvot ja kilpirauhasarvot sekä virtsa/ulostetestien tulokset ovat täysin normaalit.

Luulotaudistakaan tuskin on kyse, koska tauti vaikuttaa tarttuvalta ja tyttöystävällä on ihan samoja oireita.

Olisikos kenelläkään vinkkejä siitä, mikä tähän voisi auttaa tai mitä vielä kannattaisi lääkärillä tutkituttaa?

37

3986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Mistä vetoa, että sulla todellakin on luulotauti, samoin kuin tyttöystävällä. Kaikki ylimalkaisia "oireita", jotka voi johtua ihan mistä vaan muusta, kuten luulosta tai uskosta, että on sairas........ Jos saisitte lääkäriltä plasebolääkkeen "vaivaanne", niin todennäköisesti tervehtyisitte perunajauhopillereillä...

      • Kalle75

        Luulotauti olisikin helppo selitys, mutta kun on kaksi vahvaa syytä epäillä jotain oikeaa tautia. Tilanne on sellainen että tyttöystävällä ei ole mitään tietoa tuosta onnettomasta syrjähypystä eikä siten myöskään mitään syytä epäillä tauteja. En ole myöskään puhunut ensimmäisenä ääneen oireistani, eli jos on oireita tullut niin olen vain odotellut että ne menisivät ohi - ja sitten kiroillut kun tyttöystävä on ääneen ihmetellyt omia ihan samanlaisia oireitaan (aina selkeä oire on ensin ollut mulla, joten mitään kuviteltua "epidemiaa" ei siis ole voinut syntyä).


      • Kärsivä
        Kalle75 kirjoitti:

        Luulotauti olisikin helppo selitys, mutta kun on kaksi vahvaa syytä epäillä jotain oikeaa tautia. Tilanne on sellainen että tyttöystävällä ei ole mitään tietoa tuosta onnettomasta syrjähypystä eikä siten myöskään mitään syytä epäillä tauteja. En ole myöskään puhunut ensimmäisenä ääneen oireistani, eli jos on oireita tullut niin olen vain odotellut että ne menisivät ohi - ja sitten kiroillut kun tyttöystävä on ääneen ihmetellyt omia ihan samanlaisia oireitaan (aina selkeä oire on ensin ollut mulla, joten mitään kuviteltua "epidemiaa" ei siis ole voinut syntyä).

        Otan osaa. :-( En epäile ollenkaan oireitasi. Mulla itselläni tuli kun poikaystävä teki ns. syrjähypyn joitain kummallisia oireita. Tosin ne on paljon lievempiä kuin sulla.

        - nykimisen kaltaista tuntemusta, joskus hyvinkin voimakasta, mutta lyhytkestoista. esiintyy mm. sukupuolielimissä, kurkussa, silmissä (ei iholla, vaan silmämunassa) toisin sanoen aroissa paikoissa. alussa tuntui myös ajoittain kainaloissa.
        - virtsan haju erilainen. virtsarakossa tuntuu lievää ärsytystä. rakon suu tuntuu löystyneen ja enemmän virtsaa karkailee.
        - nenästä erittyy voimakasta pistävää hajua. haisee myös nenäliinasta. kumppanin hengittäessä nenän kautta saattaa haista metrin päähän mikä tekee vaivasta kiusallisen
        - syvällä nenässä tuntuu aina tukkoiselta. kurkussa ja suussa on koko ajan sakeaa ja sitkeää limaa. kurkussa tuntuu myös poltetta tai kylmän tunnetta, kuin yskänpastillin tai väkevää ruokaa syöneenä. kielen päällä on vähän enemmän tummaa väriä.
        - puheääni on liman takia matalampi ja käheämpi, selkeästi aiemmasta poikkeava. kurkussa alkaa tuntua nopeammin ärsytystä kun puhuu. poikaystävä kakistelee siksi koko ajan.

        Kaikkia oireita on kestänyt reilu puoli vuotta. Poikaystävä ei huomannut kuin yhden oireen eli tuon liman kurkussa ja äänen muutoksen. Lääkärissä on molemmat käyty (minä usean kerran) ja tutkimuksissa ei ole ilmennyt mitään poikkeavaa. Mitäs tässä nyt keksisi? Olo ei ole hyvä tuon loppumattoman tukkoisuuden ja poltteen tunteiden takia.

        En epäile, ettei sukupuoliyhteyden kautta voisi saada jos jonkinlaista selittämätöntä vaivaa, joista ei löydy mainintaa missään.


      • Kalle75
        Kärsivä kirjoitti:

        Otan osaa. :-( En epäile ollenkaan oireitasi. Mulla itselläni tuli kun poikaystävä teki ns. syrjähypyn joitain kummallisia oireita. Tosin ne on paljon lievempiä kuin sulla.

        - nykimisen kaltaista tuntemusta, joskus hyvinkin voimakasta, mutta lyhytkestoista. esiintyy mm. sukupuolielimissä, kurkussa, silmissä (ei iholla, vaan silmämunassa) toisin sanoen aroissa paikoissa. alussa tuntui myös ajoittain kainaloissa.
        - virtsan haju erilainen. virtsarakossa tuntuu lievää ärsytystä. rakon suu tuntuu löystyneen ja enemmän virtsaa karkailee.
        - nenästä erittyy voimakasta pistävää hajua. haisee myös nenäliinasta. kumppanin hengittäessä nenän kautta saattaa haista metrin päähän mikä tekee vaivasta kiusallisen
        - syvällä nenässä tuntuu aina tukkoiselta. kurkussa ja suussa on koko ajan sakeaa ja sitkeää limaa. kurkussa tuntuu myös poltetta tai kylmän tunnetta, kuin yskänpastillin tai väkevää ruokaa syöneenä. kielen päällä on vähän enemmän tummaa väriä.
        - puheääni on liman takia matalampi ja käheämpi, selkeästi aiemmasta poikkeava. kurkussa alkaa tuntua nopeammin ärsytystä kun puhuu. poikaystävä kakistelee siksi koko ajan.

        Kaikkia oireita on kestänyt reilu puoli vuotta. Poikaystävä ei huomannut kuin yhden oireen eli tuon liman kurkussa ja äänen muutoksen. Lääkärissä on molemmat käyty (minä usean kerran) ja tutkimuksissa ei ole ilmennyt mitään poikkeavaa. Mitäs tässä nyt keksisi? Olo ei ole hyvä tuon loppumattoman tukkoisuuden ja poltteen tunteiden takia.

        En epäile, ettei sukupuoliyhteyden kautta voisi saada jos jonkinlaista selittämätöntä vaivaa, joista ei löydy mainintaa missään.

        Mulla nykimistä on lähinnä käsivarsissa ja reisissä tai selässä (päivittäistä), poskessa on ollut vain muutaman kerran ja silmissä/kurkussa ei kertaakaan.

        Virtsan haju ja väri on normaali, eikä nenästäkään tule erityisiä hajuja. Ientulehduksia (hajuhaitta) ja suun haavaumia on ollut tavallista useammin, samoin hilsettä ja ihossa finnejä jne -> tavallisia stressin tai infektion oireita.

        Nenä on ehkä ollut vähän tavallista tukkoisempi, tai ainakin se karstoittuu normaalia enemmän ja vertakin vuotaa useammin. Kurkussa on silloin tällöin isompi limaklimppi, joka on mullakin sakeaa ja Erittäin sitkeää ja ehkä hitusen polttelevaakin, samoin suu tuntuu nykyään koko ajan limaiselta. Puheäänessä ei kai ole tapahtunut muutosta suuntaan tai toiseen.

        Onko sulta muuten tutkittu poskiontelot? Multa lääkäri otatti myös poskionteloröntgenkuvan, mutta siinäkin kaikki oli täysin normaalia. Limaisuuden ja tulehdukset kai erottuvat rtg-kuvasta.


      • Kärsivä
        Kalle75 kirjoitti:

        Mulla nykimistä on lähinnä käsivarsissa ja reisissä tai selässä (päivittäistä), poskessa on ollut vain muutaman kerran ja silmissä/kurkussa ei kertaakaan.

        Virtsan haju ja väri on normaali, eikä nenästäkään tule erityisiä hajuja. Ientulehduksia (hajuhaitta) ja suun haavaumia on ollut tavallista useammin, samoin hilsettä ja ihossa finnejä jne -> tavallisia stressin tai infektion oireita.

        Nenä on ehkä ollut vähän tavallista tukkoisempi, tai ainakin se karstoittuu normaalia enemmän ja vertakin vuotaa useammin. Kurkussa on silloin tällöin isompi limaklimppi, joka on mullakin sakeaa ja Erittäin sitkeää ja ehkä hitusen polttelevaakin, samoin suu tuntuu nykyään koko ajan limaiselta. Puheäänessä ei kai ole tapahtunut muutosta suuntaan tai toiseen.

        Onko sulta muuten tutkittu poskiontelot? Multa lääkäri otatti myös poskionteloröntgenkuvan, mutta siinäkin kaikki oli täysin normaalia. Limaisuuden ja tulehdukset kai erottuvat rtg-kuvasta.

        Joo, kyllä multakin on tutkittu poskiontelot rtg-kuvalla, muttei siinä mitään poikkeavaa.

        Mulla on tuon polttelun ja tukkoisuuden tunteen lisäksi sellainen puristava tunne kaulan alueella. Tunne on häiritsevä, en ole viimeisen parin päivän aikana saanut kunnolla nukutuksi sen takia. En tiedä liittyykö tämä noihin toisiin oireisiin, koska ei ole vaivannut koko ajan, mutta viime keväänä tällaista ensimmäisen kerran huomasin.

        Muistui myös mieleen, että minä ja kumppanini molemmat saatiin riskitilanteen jälkeen ehkä n. parin viikon erolla vuorokauden tai parin pituinen pahoinvointi-tila, jona aikana tuli ripulia ja lämpö nousi. Vatsaa ei vääntänyt, vaan se tuntui kuin krapulalta, vaikka alkoholia ei ollut tullut juotua juurikaan (ehkä pari olutta)

        Olen myös aikaisemmin saanut "hammaspeikon" suutelun välityksellä joka on aiheuttanut mm. ikenien herkkyyttä, hampaiden värjäytymistä ym. ym.. Tämän uuden tartunnan huomaan muuttaneen myös tilannetta pahempaan ja hajuhaittaa on myös.


      • Kalle75
        Kärsivä kirjoitti:

        Joo, kyllä multakin on tutkittu poskiontelot rtg-kuvalla, muttei siinä mitään poikkeavaa.

        Mulla on tuon polttelun ja tukkoisuuden tunteen lisäksi sellainen puristava tunne kaulan alueella. Tunne on häiritsevä, en ole viimeisen parin päivän aikana saanut kunnolla nukutuksi sen takia. En tiedä liittyykö tämä noihin toisiin oireisiin, koska ei ole vaivannut koko ajan, mutta viime keväänä tällaista ensimmäisen kerran huomasin.

        Muistui myös mieleen, että minä ja kumppanini molemmat saatiin riskitilanteen jälkeen ehkä n. parin viikon erolla vuorokauden tai parin pituinen pahoinvointi-tila, jona aikana tuli ripulia ja lämpö nousi. Vatsaa ei vääntänyt, vaan se tuntui kuin krapulalta, vaikka alkoholia ei ollut tullut juotua juurikaan (ehkä pari olutta)

        Olen myös aikaisemmin saanut "hammaspeikon" suutelun välityksellä joka on aiheuttanut mm. ikenien herkkyyttä, hampaiden värjäytymistä ym. ym.. Tämän uuden tartunnan huomaan muuttaneen myös tilannetta pahempaan ja hajuhaittaa on myös.

        Mulla ei oo ollut tuollaisia puristavia tuntemuksia kaulan seudulla, eikä sitä poltteluakaan ole ollut kuin niiden kurkkulimaklimppien aikaan, korkeintaan harvoin muulloin.

        Puristava tuntemus saattaa tietysti tulla tästä tautisivuilla surffaamisestakin: sopivasti ollaan just se pari päivää nyt keskusteltu -> stressivaikutus näkyy sitten puristusoireena? Mistä näitä tietää... :-/


      • Kärsivä
        Kalle75 kirjoitti:

        Mulla ei oo ollut tuollaisia puristavia tuntemuksia kaulan seudulla, eikä sitä poltteluakaan ole ollut kuin niiden kurkkulimaklimppien aikaan, korkeintaan harvoin muulloin.

        Puristava tuntemus saattaa tietysti tulla tästä tautisivuilla surffaamisestakin: sopivasti ollaan just se pari päivää nyt keskusteltu -> stressivaikutus näkyy sitten puristusoireena? Mistä näitä tietää... :-/

        Niin, onhan se aivan mahdollista, että johtuu ongelman ajattelusta. En epäile, etteikö voisi johtua stressistä. Sitä kun on ollut jo pitkään ja masennustakin, että on saattanut jäädä elimistöön "päälle". Ehkä tää puristava tunne on osittain sitä samaa tukkoisuutta, enpä tiedä. Todella tukkoinen olo koko päässä nyt.

        No mutta kaikesta huolimatta voi hyvin. Koitan ittekin..


    • Ei hoitoa

      Jos nivelten kutina alkaa muuttua kivuksi ja jäykkyydeksi se voi olla reumaa. Siitä ei vielä nykyään tiedetä kuinka tarttuu eikä tehoavaa hoitoakaan ole.

      Mikäli näin olisi ja tietäisit oireiden alkaneen sukupuolikontaktin jälkeen olisit arvokas tutkintatapaus lääketieteelle.

      Vatsa ja kielen peite viittaa johonkin tavallisempaan kuten vahvaan hiivakantaan.

      Sitten on se viimeinen mahdollisuus eli tuntematon sairaus. Siksi kannattaisi aina käyttää kondomia ja pidättäytyä muista limakalvokontakteista kuten suutelusta tai suojaamattomasta oraaliseksistä.

      • Kalle75

        Kun olen näitä oireitani yrittänyt netissä googlailla, niin hakutuloksissa on kolmenlaisia sivuja: reumasivut sekä hiv ja c-hepatiitti. Reumasivujen joukossa on useimmiten SLE ja Sjögrenin syndrooma, mielenkiintoiselta vaikutti myös Reaktiivinen artriitti.

        Koska hiv ja c-hepatiitti ovat poissuljettuja vaihtoehtoja, niin olen noita reumasivuja lukenut: SLE (systeeminen lupus erytematosus) on aidsin tapaan autoimmuunisairaus eikä sen syytä tunneta (tosin joillain lääketieteellisillä sivuilla epäillään sillä olevan jotain yhteyksiä ja yhtäläisyyksiä hiv:iin ja c-hepatiittiin). SLE:n oireista täsmäävät myös valoyliherkkyys ja suun limakalvon haavaumat (molempia on ollut useita kertoja viimeisen 6 kk sisällä). Ilmeisesti SLE on kuitenkin 90%:sti naisten vaiva ja vain 10% sairastuneista on miehiä.

        Sjögrenin syndrooma ja reaktiivinen artriitti ovat enemmänkin tulehduksellisia reumasairauksia kuin autoimmuunisairauksia. Niissäkin täsmää useampi oire, mutta kutiavat nivelet eivät ole turvonneet/punaiset (tosin esim. tuo reaktiivinen artriitti syntyy ilmeisesti yleensä hoitamattoman tulehduksen seurauksena, tyypillisin aiheuttaja on kai hoitamaton klamydia - jota siis ei testeissä löytynyt). Koska hikoilu ja nivelkutina ilmaantuivat vasta yli 6 kk riskin jälkeen, niin voisi epäillä bakteerin aiheuttamaan tulehtusta jossain sisäelimissä (crp on kylläkin nyt vain 9, tosin sen on mulla aina ennen normaalisti ollut 0-1 eli jostain syystä se on vähän koholla vaikka normaalin raja onkin se 10).

        Kielen peite, suun ja nielun limaisuus sekä vatsavaivat ilmaantuivat kyllä nopeasti (2 vko -1 kk) sisällä riskiyhdynnästä, joten hiivaksi niitä on vaikea kuvitella. 4 päivää yhdynnän jälkeen mulla oli pientä lämpöä ja ripuli, joka meni nopeasti ohi. Tuo ripuli tuli muuten tyttöystävällekin 3-4 pv päästä siitä kun riskin jälkeen ekan kerran harrastettiin seksiä.

        Yleisiä oireitahan nämä kaikki ovat, mutta toisaalta liian moni seikka ja oma olo puhuu nyt tarttuvan taudin puolesta. Koska oireisto on näinkin kirjava, niin diagnoosin tekeminen on kyllä vaikeaa. SLE ja Sjögren -sivuilla tauteja kutsutaan oireiden kirjon vuoksi "oireyhtymiksi" ja kerrotaan että lääkärissä oikea diagnoosi saadaan usein tehtyä vasta 10 v kuluttua sairastumisesta. Harvinainen sairaushan tuo SLE:kin on, mutta lääkärisivujen perusteella se on yleistynyt.


      • .........
        Kalle75 kirjoitti:

        Kun olen näitä oireitani yrittänyt netissä googlailla, niin hakutuloksissa on kolmenlaisia sivuja: reumasivut sekä hiv ja c-hepatiitti. Reumasivujen joukossa on useimmiten SLE ja Sjögrenin syndrooma, mielenkiintoiselta vaikutti myös Reaktiivinen artriitti.

        Koska hiv ja c-hepatiitti ovat poissuljettuja vaihtoehtoja, niin olen noita reumasivuja lukenut: SLE (systeeminen lupus erytematosus) on aidsin tapaan autoimmuunisairaus eikä sen syytä tunneta (tosin joillain lääketieteellisillä sivuilla epäillään sillä olevan jotain yhteyksiä ja yhtäläisyyksiä hiv:iin ja c-hepatiittiin). SLE:n oireista täsmäävät myös valoyliherkkyys ja suun limakalvon haavaumat (molempia on ollut useita kertoja viimeisen 6 kk sisällä). Ilmeisesti SLE on kuitenkin 90%:sti naisten vaiva ja vain 10% sairastuneista on miehiä.

        Sjögrenin syndrooma ja reaktiivinen artriitti ovat enemmänkin tulehduksellisia reumasairauksia kuin autoimmuunisairauksia. Niissäkin täsmää useampi oire, mutta kutiavat nivelet eivät ole turvonneet/punaiset (tosin esim. tuo reaktiivinen artriitti syntyy ilmeisesti yleensä hoitamattoman tulehduksen seurauksena, tyypillisin aiheuttaja on kai hoitamaton klamydia - jota siis ei testeissä löytynyt). Koska hikoilu ja nivelkutina ilmaantuivat vasta yli 6 kk riskin jälkeen, niin voisi epäillä bakteerin aiheuttamaan tulehtusta jossain sisäelimissä (crp on kylläkin nyt vain 9, tosin sen on mulla aina ennen normaalisti ollut 0-1 eli jostain syystä se on vähän koholla vaikka normaalin raja onkin se 10).

        Kielen peite, suun ja nielun limaisuus sekä vatsavaivat ilmaantuivat kyllä nopeasti (2 vko -1 kk) sisällä riskiyhdynnästä, joten hiivaksi niitä on vaikea kuvitella. 4 päivää yhdynnän jälkeen mulla oli pientä lämpöä ja ripuli, joka meni nopeasti ohi. Tuo ripuli tuli muuten tyttöystävällekin 3-4 pv päästä siitä kun riskin jälkeen ekan kerran harrastettiin seksiä.

        Yleisiä oireitahan nämä kaikki ovat, mutta toisaalta liian moni seikka ja oma olo puhuu nyt tarttuvan taudin puolesta. Koska oireisto on näinkin kirjava, niin diagnoosin tekeminen on kyllä vaikeaa. SLE ja Sjögren -sivuilla tauteja kutsutaan oireiden kirjon vuoksi "oireyhtymiksi" ja kerrotaan että lääkärissä oikea diagnoosi saadaan usein tehtyä vasta 10 v kuluttua sairastumisesta. Harvinainen sairaushan tuo SLE:kin on, mutta lääkärisivujen perusteella se on yleistynyt.

        Hiivatartunta voi helposti alkaa oireilla jo muutamassa päivässä aiheuttaen kutinaa, sammasta, kirvelyä yms yms. Hiivanäytteet tutkitaan labrassakin vain 1pv - muutaman viikon ajanjaksolla.

        Crp on tosiaan normaali silloin kun se on 9. Vaikeissa bakteeri-infektiossa crp voi nousta kolmeenkin sataan ja pelkkä poskiontelo/keuhkoputkentulehduskin saattaa nostaa "serpin" yli sataan.

        Kannattaisiko hakeutua yksityiselle erikoislääkärille, jos olet kerran varma, että et ole terve??? Meidän neuvoista tuskin on apua, koska näytät itsekin jo syventyneen aiheeseen enemmän kuin muut.


      • asuntto tai
        ......... kirjoitti:

        Hiivatartunta voi helposti alkaa oireilla jo muutamassa päivässä aiheuttaen kutinaa, sammasta, kirvelyä yms yms. Hiivanäytteet tutkitaan labrassakin vain 1pv - muutaman viikon ajanjaksolla.

        Crp on tosiaan normaali silloin kun se on 9. Vaikeissa bakteeri-infektiossa crp voi nousta kolmeenkin sataan ja pelkkä poskiontelo/keuhkoputkentulehduskin saattaa nostaa "serpin" yli sataan.

        Kannattaisiko hakeutua yksityiselle erikoislääkärille, jos olet kerran varma, että et ole terve??? Meidän neuvoista tuskin on apua, koska näytät itsekin jo syventyneen aiheeseen enemmän kuin muut.

        työpaikka voi myös aiheuttaa melkoisia oireita.

        Stressi aiheuttaa paljon oireita.


      • Kalle75
        ......... kirjoitti:

        Hiivatartunta voi helposti alkaa oireilla jo muutamassa päivässä aiheuttaen kutinaa, sammasta, kirvelyä yms yms. Hiivanäytteet tutkitaan labrassakin vain 1pv - muutaman viikon ajanjaksolla.

        Crp on tosiaan normaali silloin kun se on 9. Vaikeissa bakteeri-infektiossa crp voi nousta kolmeenkin sataan ja pelkkä poskiontelo/keuhkoputkentulehduskin saattaa nostaa "serpin" yli sataan.

        Kannattaisiko hakeutua yksityiselle erikoislääkärille, jos olet kerran varma, että et ole terve??? Meidän neuvoista tuskin on apua, koska näytät itsekin jo syventyneen aiheeseen enemmän kuin muut.

        Tähän mennessä olen ollut kolmen eri lääkärin vastaanotolla (2 x tk työterveys) ja mitään ei ole löytynyt. Infektiotauteihin perehtynyt erikoislääkäri pitäisi jostain löytää, mielellään sellainen joka kenties tuntisi harvinaisempienkin bakteerikantojen/virusten mahdollisuudet: mistähän tuollaisen löytäisi? Yksi vaihtoehto olisi varmaan yliopistolisten keskussairaaloiden lääkärit tai tutkijalääkärit (?), mutta ilmeisesti tuollaisiin pääsy vaatii lähetteen?


      • Kalle75
        asuntto tai kirjoitti:

        työpaikka voi myös aiheuttaa melkoisia oireita.

        Stressi aiheuttaa paljon oireita.

        Home on kuitenkin epätodennäköinen vaihtoehto, koska oireet alkoivat varsin nopeasti riskiyhdynnän jälkeen. Lisäksi tyttöystävällä on samoja oireita, vaikka hän asuu ja työskentelee muualla: tuskin meillä olisi samanlaisia ja samaan aikaan ajoittuvia homeoireita?


      • Kärsivä
        Kalle75 kirjoitti:

        Home on kuitenkin epätodennäköinen vaihtoehto, koska oireet alkoivat varsin nopeasti riskiyhdynnän jälkeen. Lisäksi tyttöystävällä on samoja oireita, vaikka hän asuu ja työskentelee muualla: tuskin meillä olisi samanlaisia ja samaan aikaan ajoittuvia homeoireita?

        Minullekin on ehdotettu homeasuntoa oireiden aiheuttajaksi. Vaihdan paikkaa tuon tuosta ja oireet pysyy silti samana. Joten voin helposti sulkea pois tuon vaihtoehdon..


      • Hemmo11
        Kalle75 kirjoitti:

        Kun olen näitä oireitani yrittänyt netissä googlailla, niin hakutuloksissa on kolmenlaisia sivuja: reumasivut sekä hiv ja c-hepatiitti. Reumasivujen joukossa on useimmiten SLE ja Sjögrenin syndrooma, mielenkiintoiselta vaikutti myös Reaktiivinen artriitti.

        Koska hiv ja c-hepatiitti ovat poissuljettuja vaihtoehtoja, niin olen noita reumasivuja lukenut: SLE (systeeminen lupus erytematosus) on aidsin tapaan autoimmuunisairaus eikä sen syytä tunneta (tosin joillain lääketieteellisillä sivuilla epäillään sillä olevan jotain yhteyksiä ja yhtäläisyyksiä hiv:iin ja c-hepatiittiin). SLE:n oireista täsmäävät myös valoyliherkkyys ja suun limakalvon haavaumat (molempia on ollut useita kertoja viimeisen 6 kk sisällä). Ilmeisesti SLE on kuitenkin 90%:sti naisten vaiva ja vain 10% sairastuneista on miehiä.

        Sjögrenin syndrooma ja reaktiivinen artriitti ovat enemmänkin tulehduksellisia reumasairauksia kuin autoimmuunisairauksia. Niissäkin täsmää useampi oire, mutta kutiavat nivelet eivät ole turvonneet/punaiset (tosin esim. tuo reaktiivinen artriitti syntyy ilmeisesti yleensä hoitamattoman tulehduksen seurauksena, tyypillisin aiheuttaja on kai hoitamaton klamydia - jota siis ei testeissä löytynyt). Koska hikoilu ja nivelkutina ilmaantuivat vasta yli 6 kk riskin jälkeen, niin voisi epäillä bakteerin aiheuttamaan tulehtusta jossain sisäelimissä (crp on kylläkin nyt vain 9, tosin sen on mulla aina ennen normaalisti ollut 0-1 eli jostain syystä se on vähän koholla vaikka normaalin raja onkin se 10).

        Kielen peite, suun ja nielun limaisuus sekä vatsavaivat ilmaantuivat kyllä nopeasti (2 vko -1 kk) sisällä riskiyhdynnästä, joten hiivaksi niitä on vaikea kuvitella. 4 päivää yhdynnän jälkeen mulla oli pientä lämpöä ja ripuli, joka meni nopeasti ohi. Tuo ripuli tuli muuten tyttöystävällekin 3-4 pv päästä siitä kun riskin jälkeen ekan kerran harrastettiin seksiä.

        Yleisiä oireitahan nämä kaikki ovat, mutta toisaalta liian moni seikka ja oma olo puhuu nyt tarttuvan taudin puolesta. Koska oireisto on näinkin kirjava, niin diagnoosin tekeminen on kyllä vaikeaa. SLE ja Sjögren -sivuilla tauteja kutsutaan oireiden kirjon vuoksi "oireyhtymiksi" ja kerrotaan että lääkärissä oikea diagnoosi saadaan usein tehtyä vasta 10 v kuluttua sairastumisesta. Harvinainen sairaushan tuo SLE:kin on, mutta lääkärisivujen perusteella se on yleistynyt.

        Itse kärsin hiukan samanlaisista oireista pari vuotta sitten. Koitin googlella katsella kaikenlaisia vaivoja, tuloksetta.
        Itseki mietin noita reuma tms. juttuja. Löysin myös jonkinlaisen vatsataudin, joka saattaa aihettaa ainakin osan noita oireista. Jälkikäteen muistin vasta että vatsa oli aika pahasti sekaisin pitkään erään lomareissun jälkeen. Ja reissu oli just ennen mystisten oireiden ilmestymistä. On myös autoimmuunisaurauksia jotka ilmenevät suolistossa...
        En tiedä johtuisiko nuo sinun oireet juuri jostain ruokamyrkytyksestä tms. mutta ajattelin infota.


      • Hemmo11
        Kalle75 kirjoitti:

        Kun olen näitä oireitani yrittänyt netissä googlailla, niin hakutuloksissa on kolmenlaisia sivuja: reumasivut sekä hiv ja c-hepatiitti. Reumasivujen joukossa on useimmiten SLE ja Sjögrenin syndrooma, mielenkiintoiselta vaikutti myös Reaktiivinen artriitti.

        Koska hiv ja c-hepatiitti ovat poissuljettuja vaihtoehtoja, niin olen noita reumasivuja lukenut: SLE (systeeminen lupus erytematosus) on aidsin tapaan autoimmuunisairaus eikä sen syytä tunneta (tosin joillain lääketieteellisillä sivuilla epäillään sillä olevan jotain yhteyksiä ja yhtäläisyyksiä hiv:iin ja c-hepatiittiin). SLE:n oireista täsmäävät myös valoyliherkkyys ja suun limakalvon haavaumat (molempia on ollut useita kertoja viimeisen 6 kk sisällä). Ilmeisesti SLE on kuitenkin 90%:sti naisten vaiva ja vain 10% sairastuneista on miehiä.

        Sjögrenin syndrooma ja reaktiivinen artriitti ovat enemmänkin tulehduksellisia reumasairauksia kuin autoimmuunisairauksia. Niissäkin täsmää useampi oire, mutta kutiavat nivelet eivät ole turvonneet/punaiset (tosin esim. tuo reaktiivinen artriitti syntyy ilmeisesti yleensä hoitamattoman tulehduksen seurauksena, tyypillisin aiheuttaja on kai hoitamaton klamydia - jota siis ei testeissä löytynyt). Koska hikoilu ja nivelkutina ilmaantuivat vasta yli 6 kk riskin jälkeen, niin voisi epäillä bakteerin aiheuttamaan tulehtusta jossain sisäelimissä (crp on kylläkin nyt vain 9, tosin sen on mulla aina ennen normaalisti ollut 0-1 eli jostain syystä se on vähän koholla vaikka normaalin raja onkin se 10).

        Kielen peite, suun ja nielun limaisuus sekä vatsavaivat ilmaantuivat kyllä nopeasti (2 vko -1 kk) sisällä riskiyhdynnästä, joten hiivaksi niitä on vaikea kuvitella. 4 päivää yhdynnän jälkeen mulla oli pientä lämpöä ja ripuli, joka meni nopeasti ohi. Tuo ripuli tuli muuten tyttöystävällekin 3-4 pv päästä siitä kun riskin jälkeen ekan kerran harrastettiin seksiä.

        Yleisiä oireitahan nämä kaikki ovat, mutta toisaalta liian moni seikka ja oma olo puhuu nyt tarttuvan taudin puolesta. Koska oireisto on näinkin kirjava, niin diagnoosin tekeminen on kyllä vaikeaa. SLE ja Sjögren -sivuilla tauteja kutsutaan oireiden kirjon vuoksi "oireyhtymiksi" ja kerrotaan että lääkärissä oikea diagnoosi saadaan usein tehtyä vasta 10 v kuluttua sairastumisesta. Harvinainen sairaushan tuo SLE:kin on, mutta lääkärisivujen perusteella se on yleistynyt.

        Unohtui laittaa että myös kilpirauhasen liika/vajaatoiminta kävi mielessä...


      • Kalle75
        Hemmo11 kirjoitti:

        Itse kärsin hiukan samanlaisista oireista pari vuotta sitten. Koitin googlella katsella kaikenlaisia vaivoja, tuloksetta.
        Itseki mietin noita reuma tms. juttuja. Löysin myös jonkinlaisen vatsataudin, joka saattaa aihettaa ainakin osan noita oireista. Jälkikäteen muistin vasta että vatsa oli aika pahasti sekaisin pitkään erään lomareissun jälkeen. Ja reissu oli just ennen mystisten oireiden ilmestymistä. On myös autoimmuunisaurauksia jotka ilmenevät suolistossa...
        En tiedä johtuisiko nuo sinun oireet juuri jostain ruokamyrkytyksestä tms. mutta ajattelin infota.

        Mulla ei ollut ennen oireiden alkua ulkomaanmatkaa eikä oikeastaan vatsatautiakaan, joten täm vaihtoehto ei oikein tunnu todennäköiseltä. Myös kilpirauhasarvot on testattu ja nekin olivat normaalit.

        Mitens sulla, onko ne parin vuoden takaiset oireet kokonaan hävinneet?


    • sellaista..

      Minulla on myös ollut samankaltaisia oireita. Riskitilanteesta (rikkoutunut kondomi ulkomailla) on nyt aikaa 4,5 kk. Aluksi en kiinnittänyt mihinkään niin suurta huomiota mutta noin kuukauden kuluttua riskitilanteesta tuli yhtäkkiä niska- ja kaula kipeäksi. Niska- ja kaulakipua on kestänyt oikeastaan tähän päivään asti mutta se on pikkuhiljaa helpottanut. Niska- ja kaulakivun alettua tuli pientä ihottumaa kaulaan ja rintaan joka tuli ja meni äkkiä pois mutta sitä ilmeni usean kuukauden ajan. Samoihin aikoihin sain ihottumaa myös reisiin joka kutisi. Se oli ihokarvojen kohdalla mutta sekin hävisi aina alle puolessa tunnissa pois kunnes tuli taas uudestaan (ehkä utrikariaa). Niska- ja kaulakivun kestettyä muutaman viikon kipeytyivät myös kainalot mutta varsinaisesti imusolmukkeet eivät olleet koholla. Kieleen etenkin kurkunpään kohdalle tuli valkea peite joka on vähentynyt mutta ei vielä ole kokonaan hävinnyt. Röytäilyttäminen oli todella yleistä noin 2 - 3 kk riskitilanteesta. Samoin käsiä ja jalkoja pakotti etenkin nivelten kohdalta hyvin usein ja lihaksia nyki erityisesti reisien kohdalta, joskus myös käsistä. Joskus kädet myös puutuivat ja niitä pisteli. Kurkku on ollut jo melkein neljän kuukauden ajan enemmän tai vähemmän kipeä ja siellä tuntuu palan tunne. Kurkusta irtoaa myös välillä sitkeitä sameanvärisiä limaklönttejä ja ääni niin käheä että ihmiset nauraa töissä kun selvittelen ääntäni vastatakseni puhelimeen.

      Lääkärissä olen muutamaan kertaan käynyt. Sukupuolitautitesti on otettu ja hiv ja hebatiitti otettiin uudelleen vielä 14 viikkoa riskistä eikä mitään löytynyt. Normaalissa verikokeissakaan ei kuulemma mitään ihmeellistä, ei tulehdusarvot koholla eikä muutakaan. Ainoastaan kolestroli oli hieman koholla vaikka syön ja liikun mielestäni terveellisesti. Lääkärit ovat laittaneet kaikki vaan tressin piikkiin ja antoivat lähetteen hierojalle...hohhoijjaa! Itse olen aivan varma että sain jonkun virustartunnan joka minua on viimeisten kuukausien aikana vaivannut. Onneksi oireet ovat viimeaikoina olleet vähenemään päin... Luulin olevani asian kanssa yksin mutta mukava lukea että on muitakin joilla on samankaltaisia oireita. Jos jollekin keksitään joku diaknoosi niin olisin kiitollinen jos tulisi sen tänne kertomaan.

      • Kalle75

        Mulla ei oo ollut ihottumaa ja kurkkukaan ei oo ollut käheä muuta kuin silloin kun on niitä limaklimppejä. Niska- ja kaulakipujakaan ei oo ollut, mutta tutuilla joiden kanssa on vaikkapa kierrätetty pulloa onkin sitten tullut sekä niska- että selkä- ja käsikipuja. Tosin ne nyt on ihmisillä muutenkin niin yleisiä, ettei siltä pohjalta voi kyllä tarttumisesta vielä mitään päätellä (ja muista mahdollisista oireista en oo heidän kanssaan jutellu).

        Kiva kuulla että sulla on oireet helpottamaan päin! Omat oireet ei oo helpottaneet 9 kk aikana, mutta muutamia on tullut lisää.

        Se, että veren tulehdusarvot eivät ole koholla ja oireet ovat "epämääräisiä" viittaisi tosiaan enemmän virustautiin. Mitenkähän virustartuntoja etsitään? Ilmeisesti veren virusvasta-aineita pitäisi tutkia pidemmän ajan kuluessa ja seurata, muuttuuko niistä jokin. Virukset eivät myöskään erotu tavallisilla valomikroskoopilla, kun ovat niin pieniä. Oliskohan jossain virustutkimukseen erikoistunutta paikkaa, johon voisi hankkiutua tutkimuksiin?

        Jos nyt sattuisin diagnoosin löytämään niin laitan kyllä siitä tännekin tietoa. Mulle voi myös laittaa mailia [email protected] niin voidaan vaihtaa kokemuksia tutkimuksista tai hoidoista.


      • .......
        Kalle75 kirjoitti:

        Mulla ei oo ollut ihottumaa ja kurkkukaan ei oo ollut käheä muuta kuin silloin kun on niitä limaklimppejä. Niska- ja kaulakipujakaan ei oo ollut, mutta tutuilla joiden kanssa on vaikkapa kierrätetty pulloa onkin sitten tullut sekä niska- että selkä- ja käsikipuja. Tosin ne nyt on ihmisillä muutenkin niin yleisiä, ettei siltä pohjalta voi kyllä tarttumisesta vielä mitään päätellä (ja muista mahdollisista oireista en oo heidän kanssaan jutellu).

        Kiva kuulla että sulla on oireet helpottamaan päin! Omat oireet ei oo helpottaneet 9 kk aikana, mutta muutamia on tullut lisää.

        Se, että veren tulehdusarvot eivät ole koholla ja oireet ovat "epämääräisiä" viittaisi tosiaan enemmän virustautiin. Mitenkähän virustartuntoja etsitään? Ilmeisesti veren virusvasta-aineita pitäisi tutkia pidemmän ajan kuluessa ja seurata, muuttuuko niistä jokin. Virukset eivät myöskään erotu tavallisilla valomikroskoopilla, kun ovat niin pieniä. Oliskohan jossain virustutkimukseen erikoistunutta paikkaa, johon voisi hankkiutua tutkimuksiin?

        Jos nyt sattuisin diagnoosin löytämään niin laitan kyllä siitä tännekin tietoa. Mulle voi myös laittaa mailia [email protected] niin voidaan vaihtaa kokemuksia tutkimuksista tai hoidoista.

        Miksi epäilet noiden oireiden liittyvän syrjähyppyyn??? Voit olla sairastunut sattumalta samoihin aikoihin kuin tuo tapahtuma oli. Oliko syrjähyppysi kohde suomalainen? Suomessa on kovin vähän "eksoottisia" sukupuolitauteja....

        Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla, että mitä ihmettä epäilet itselläsi sitten olevan? Joku japanilainen kissan kokoinen hyppykuppa vai? Kannattaisi kokeilla saako terveet ruokailutottumukset, liikunta, onnellinen parisuhde, ystävät ym. "sairauden" paranemaan.


      • Kalle75
        ....... kirjoitti:

        Miksi epäilet noiden oireiden liittyvän syrjähyppyyn??? Voit olla sairastunut sattumalta samoihin aikoihin kuin tuo tapahtuma oli. Oliko syrjähyppysi kohde suomalainen? Suomessa on kovin vähän "eksoottisia" sukupuolitauteja....

        Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla, että mitä ihmettä epäilet itselläsi sitten olevan? Joku japanilainen kissan kokoinen hyppykuppa vai? Kannattaisi kokeilla saako terveet ruokailutottumukset, liikunta, onnellinen parisuhde, ystävät ym. "sairauden" paranemaan.

        Kumppani oli suomalainen, eikä ollut mikään ammattilainen mutta aktiivista seksielämää hänellä kuitenkin oli ollut (uusia partnereita usein, ryhmäjuttuja jne).

        En oikeastaan epäile erityisesti mitään sukupuolitautia, vaan jotain muuta tarttuvaa tautia. Syynä on se, että olen ollut tähän syrjähyppyyn saakka terve kuin pukki ja nyt sen jälkeen on sitten tullut kaikenlaista. Muutama päivä riskiyhdynnän jälkeen tuli pientä lämpöä ja ripuli, heti sen perään alkoi vatsaoireet (on kuule helppo huomata kun piereskelyn määrä 10-20 kertaistuu!), kuukauden sisällä tuli lihasten nykiminen ja touhutippa jne. Kun täsmälleen sama kaava ja myös myöhemmät oireet toistuivat ajoituksineenkin samanlaisina myös tyttöystävän kohdalla niin kyllä siinä alkaa jokin tauti epäilyttämään.

        Ruokailutottumuksissa, liikunnassa, ystävissä jne ei ole samana aikana tapahtunut mitään muutoksia. Eli nekään eivät oikein voi olla selittävinä tekijöinä...


      • Kärsivä
        ....... kirjoitti:

        Miksi epäilet noiden oireiden liittyvän syrjähyppyyn??? Voit olla sairastunut sattumalta samoihin aikoihin kuin tuo tapahtuma oli. Oliko syrjähyppysi kohde suomalainen? Suomessa on kovin vähän "eksoottisia" sukupuolitauteja....

        Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla, että mitä ihmettä epäilet itselläsi sitten olevan? Joku japanilainen kissan kokoinen hyppykuppa vai? Kannattaisi kokeilla saako terveet ruokailutottumukset, liikunta, onnellinen parisuhde, ystävät ym. "sairauden" paranemaan.

        Mitä ihmettä ovat "eksoottiset" sukupuolitaudit? Varmasti taudit saattaa levitä kaukaakin, jos seksikumppanin irtosuhteet ovat tapahtuneet sellaisten kanssa, jotka myös harrastavat irtosuhteita.. Hurja riski saada ties mitä kun ajattelee.


      • .........
        Kärsivä kirjoitti:

        Mitä ihmettä ovat "eksoottiset" sukupuolitaudit? Varmasti taudit saattaa levitä kaukaakin, jos seksikumppanin irtosuhteet ovat tapahtuneet sellaisten kanssa, jotka myös harrastavat irtosuhteita.. Hurja riski saada ties mitä kun ajattelee.

        Älkää harrastako enää koskaan elämässänne seksiä niin ei tarvitse ainakaan toiste kuulostella tuleeko omituisia oireita.... Ettekä sitten tartuta muita. :) Ikävä saada tukkoinen nenä ja räkää kurkkuun naimisesta.. hih. =)


      • Kärsivä
        ......... kirjoitti:

        Älkää harrastako enää koskaan elämässänne seksiä niin ei tarvitse ainakaan toiste kuulostella tuleeko omituisia oireita.... Ettekä sitten tartuta muita. :) Ikävä saada tukkoinen nenä ja räkää kurkkuun naimisesta.. hih. =)

        Niin, en enää tekisikään sitä.. kovin helposti ainakaan. Sekö tämän kaiken tarkoitus sitten on? En usko.


      • Sitten kun koet sen
        ......... kirjoitti:

        Älkää harrastako enää koskaan elämässänne seksiä niin ei tarvitse ainakaan toiste kuulostella tuleeko omituisia oireita.... Ettekä sitten tartuta muita. :) Ikävä saada tukkoinen nenä ja räkää kurkkuun naimisesta.. hih. =)

        Ihan hyvä vinkki. Viimeiseen 5 vuoteen en ole edes suudellut. Sen verran kenkuttaa.

        Siis mikään ei ole ärstyvvämpää kuin huomata sairastuneensa seksin harrastamisesta. Varsinkin jos oireet eivät katoa tai jäävät pitkä-aikaisiksi. Minulla on vieläkin kädessä ihottuma. Se on kasvanut siitä asti kun sarastuin yli viisi vuotta sitten. Näytepalat ja vaikka mitä on otettu. Eikä siihen löydy syytä.

        Oireet:
        - Näppyjä
        - Imusolmukkeet turvoksissa
        - Kuumeisuutta
        - Flunssaa
        - Kurkku oli todella herkästi kipäe yli vuoden ajan. Piti käyttää aina ulkona kaulahuivia.
        - Nyt en ole mieltänyt olevani muuten sairas tuohon liittyen pitkään pitkään aikaan. Mutta ihottuma ei ole edelleenkään kadonnut.

        Ihottuma alkoi kellon alta, kun oli myös stressiä. Mutta se etenee mielestäni juuri samanlaiseen tyyliin kuin normaali herpes. Tosin se säilyy hassussa tilassa sellaisina ihonalaisina kuplina. Eli ei koskaan tule läpi. Eikä katoa kokonaan. Ei kutise eikä muuten häiritse. Jos hankautuu pahasti sitten alkaa kutisemaan.

        Tosin eipä tunnu olevan edes herpeksen toteamis menetelmät kunnossa. Kun eivät ole sitä löytäneet vaikka tohtorissa on juostu useammankin kerran.

        Mainittakoon tähän tartuntaa liittyvä vielä yksi mielenkiintoinen tekijä. Aluksi siihen liittyi yksi jätti-finni joka ilmestyi johonkin päin kehoa. Kesti aina pari viikkoa ja sitten parani arpia jättämättä. Mutta ei siis rakkuloita vain ja ainoastaan yksi finniä muistuttava haavauma. Välillä seälässä, välillä kulmakarvoissa, joskus jalassa jne.

        Netissä on tosin sanottu että herpeksen henkiset haitat on suuremmat kuin fyysiset.

        Unohtui vielä mainita mahdollinen herpes tulehdus joka saataa jopa johtaa kuolemaan. Olisikohan ollut jotain 1-2 kk tartunnasta. Tulin aivan älyttömän kipeäksi, kipeämmäksi kuin koskaan olen ollut. Hyvä että kerran vuorokaudessa kykeni raahautumaan kuselle ja huomaan. Tuota kesti pari päivää. Totaalisessa koomassa olin. Vasta jälkikäteen heräsin siihen miten vakava tilanne oli ollut.


      • kalle75
        Sitten kun koet sen kirjoitti:

        Ihan hyvä vinkki. Viimeiseen 5 vuoteen en ole edes suudellut. Sen verran kenkuttaa.

        Siis mikään ei ole ärstyvvämpää kuin huomata sairastuneensa seksin harrastamisesta. Varsinkin jos oireet eivät katoa tai jäävät pitkä-aikaisiksi. Minulla on vieläkin kädessä ihottuma. Se on kasvanut siitä asti kun sarastuin yli viisi vuotta sitten. Näytepalat ja vaikka mitä on otettu. Eikä siihen löydy syytä.

        Oireet:
        - Näppyjä
        - Imusolmukkeet turvoksissa
        - Kuumeisuutta
        - Flunssaa
        - Kurkku oli todella herkästi kipäe yli vuoden ajan. Piti käyttää aina ulkona kaulahuivia.
        - Nyt en ole mieltänyt olevani muuten sairas tuohon liittyen pitkään pitkään aikaan. Mutta ihottuma ei ole edelleenkään kadonnut.

        Ihottuma alkoi kellon alta, kun oli myös stressiä. Mutta se etenee mielestäni juuri samanlaiseen tyyliin kuin normaali herpes. Tosin se säilyy hassussa tilassa sellaisina ihonalaisina kuplina. Eli ei koskaan tule läpi. Eikä katoa kokonaan. Ei kutise eikä muuten häiritse. Jos hankautuu pahasti sitten alkaa kutisemaan.

        Tosin eipä tunnu olevan edes herpeksen toteamis menetelmät kunnossa. Kun eivät ole sitä löytäneet vaikka tohtorissa on juostu useammankin kerran.

        Mainittakoon tähän tartuntaa liittyvä vielä yksi mielenkiintoinen tekijä. Aluksi siihen liittyi yksi jätti-finni joka ilmestyi johonkin päin kehoa. Kesti aina pari viikkoa ja sitten parani arpia jättämättä. Mutta ei siis rakkuloita vain ja ainoastaan yksi finniä muistuttava haavauma. Välillä seälässä, välillä kulmakarvoissa, joskus jalassa jne.

        Netissä on tosin sanottu että herpeksen henkiset haitat on suuremmat kuin fyysiset.

        Unohtui vielä mainita mahdollinen herpes tulehdus joka saataa jopa johtaa kuolemaan. Olisikohan ollut jotain 1-2 kk tartunnasta. Tulin aivan älyttömän kipeäksi, kipeämmäksi kuin koskaan olen ollut. Hyvä että kerran vuorokaudessa kykeni raahautumaan kuselle ja huomaan. Tuota kesti pari päivää. Totaalisessa koomassa olin. Vasta jälkikäteen heräsin siihen miten vakava tilanne oli ollut.

        vai että jättifinnejä... nyt menee kyllä ihan kuvittelujutuiksi, mutta samoisin että itsellänikin on ollut koko tämän oireiden keston ajan selvästi normaalia enemmän finnejä...ja sitten sellainen jättifinnikin lantiossa. Oli muuten suurin finni mikä mulla on koskaan ollut. Paikkakin on vähän erikoinen, ei mulla ole koskaan edes teininä ollut finnejä siellä...


      • Todellakaan
        kalle75 kirjoitti:

        vai että jättifinnejä... nyt menee kyllä ihan kuvittelujutuiksi, mutta samoisin että itsellänikin on ollut koko tämän oireiden keston ajan selvästi normaalia enemmän finnejä...ja sitten sellainen jättifinnikin lantiossa. Oli muuten suurin finni mikä mulla on koskaan ollut. Paikkakin on vähän erikoinen, ei mulla ole koskaan edes teininä ollut finnejä siellä...

        Muija frendillä oli kanssa. Sit kun huomautin sille asiasta se ihmetteli ja sano hassua. Ei mulla oo ollut koskaan tollasia finnejä... Eli ihan sama havainto kuin mullakin...

        Eli mielestäni tuo kyllä on jo ihan jotain muuta kuin kuvittelua.


      • Kalle75
        Todellakaan kirjoitti:

        Muija frendillä oli kanssa. Sit kun huomautin sille asiasta se ihmetteli ja sano hassua. Ei mulla oo ollut koskaan tollasia finnejä... Eli ihan sama havainto kuin mullakin...

        Eli mielestäni tuo kyllä on jo ihan jotain muuta kuin kuvittelua.

        Nyt on vielä niin pieni otos että ei tästä finnijutustakaan pysty sanomaan että liittyykö se johonkin pöpöön vai ihan vaan tavallisiin stressioireisiin. Erikoista on kyllä se, että nää "stressioireet" näyttäisivät tarttuvan sellaisiinkin henkilöihin joilla ei ole stressiä. Ja esim. se sormien nivelten kutina on kans aika poikkeuksellinen "stressioire". Onkos teillä kummallakaan ollut mitään muita "outoja vaivoja"? Mulle on tullut jalkoihin suonikohjuja tässä puolen vuoden sisällä, emännälle on tullut niitä samassa ajassa lisää ja osittain vähän erikoisempiin paikkoihinkin kuten takapuoleen.


      • sellaista..
        Kalle75 kirjoitti:

        Mulla ei oo ollut ihottumaa ja kurkkukaan ei oo ollut käheä muuta kuin silloin kun on niitä limaklimppejä. Niska- ja kaulakipujakaan ei oo ollut, mutta tutuilla joiden kanssa on vaikkapa kierrätetty pulloa onkin sitten tullut sekä niska- että selkä- ja käsikipuja. Tosin ne nyt on ihmisillä muutenkin niin yleisiä, ettei siltä pohjalta voi kyllä tarttumisesta vielä mitään päätellä (ja muista mahdollisista oireista en oo heidän kanssaan jutellu).

        Kiva kuulla että sulla on oireet helpottamaan päin! Omat oireet ei oo helpottaneet 9 kk aikana, mutta muutamia on tullut lisää.

        Se, että veren tulehdusarvot eivät ole koholla ja oireet ovat "epämääräisiä" viittaisi tosiaan enemmän virustautiin. Mitenkähän virustartuntoja etsitään? Ilmeisesti veren virusvasta-aineita pitäisi tutkia pidemmän ajan kuluessa ja seurata, muuttuuko niistä jokin. Virukset eivät myöskään erotu tavallisilla valomikroskoopilla, kun ovat niin pieniä. Oliskohan jossain virustutkimukseen erikoistunutta paikkaa, johon voisi hankkiutua tutkimuksiin?

        Jos nyt sattuisin diagnoosin löytämään niin laitan kyllä siitä tännekin tietoa. Mulle voi myös laittaa mailia [email protected] niin voidaan vaihtaa kokemuksia tutkimuksista tai hoidoista.

        Eivätpä nuo minunkaan oireeni niin merkittävästi ole helpottaneet. Ainoastaan niskakipu on helpottanut mutta muut vaivat jatkuvat. Jaloissa ja käsissä on varsinkin nivelkipuja ja kurkku on kokoajan jonkinverran kipeä ja ääni meinaa hävitä. Kielessä on etenkin kurkunpään kohdalla paksu valkea peite joka ei lähde hammasharjalla pesemällä. Välillä pierettää niin perhanasti ja vatsa usein muutenkin sekaisin.

        Menen tulevalla viikolla taas työterveyteen käymään ja ajattelin josko saisin otatettua itseltäni ainakin kilpirauhaskokeet ja ehkä reumakokeetkin.

        Kyllähän kaikki viittaa jonkin virustaudin aiheuttamiin oireisiin. Kaikkia virustautejahan ei nykyäänkään vielä edes tunneta ja ne muuttuvat kaiketi ajanmittaan autoimmuunisairaudeksi niinkuin itsekin totesit. Helpompi olisi kuitenkin elää jos tietäisi mikä itseään vaivaa. Huolestuttavalta tuntuu etenkin se jos tauti on tarttuvaa...

        Olen muutaman kerran googletellessani törmännyt tautiin nimeltä hiivasyndrooma...se mitä tästä "taudista" olen tietoa löytänyt sopii kyllä aika hyvin oireidenkuvaan. Lääketiede ei vaan taida vielä täysin tunnustaa tälläisen "taudin" olemassa oloa eikä lääkäritkään tahdo asiaa ilmeisesti ottaa vakavasti?


    • Kalle75

      Tässä ketjussa on jo aika monella ollut samantapaisia oireita kuin itsellänikin, mutta onko kukaan onnistunut pääsemään kokonaan eroon oireistaan?

      Auttaako aika (9kk ei vielä ole omalla kohdallani muuttanut tilannetta miksikään), tai onko antibiooteista ollut apua? Joku täällä epäili syyksi hiivasyndroomaa, joten jos joku on kokeillut ruokavalion muuttamista niin onko siitä ollut hyötyä?

      Olen itse syönyt n. 7 kk:n kuluttua "todennäköisestä tartuntahetkestä" yhden viikon pituisen antibioottikuurin ja puuhtaasti näppituntumalta epäilisin että 4-5 päivän kuluttua kuurin aloittamisesta oireet vähenivät mutta palautuivat kokonaan ennalleen n. 2 vkon...1 kk:n kuluttua kuurin lopettamisen jälkeen. Antibioottejakin on nähtävästi monenlaisia ja tämä oma kuurini ei kai ollut mitenkään erityisen pitkävaikutteinen tai laaja-alainen. Vähän jäi siis antibioottien vaikutus mietityttämään: tulehdusindikaattorit eivät viittaa bakteeriin, mutta enpä sitten tiedä osaavatko indikaattorit kertoa muistakaan pitkäaikaisista bakteeri-infektioista (esim. helikobakteeri todetaan erillisellä testillä ja sen hädössä pitää syödä tehokas kuuri kahta eri antibioottia ja yhtä vatsalääkettä samanaikaisesti). Jokin tuollainen tehokas kuuri voisi siis hyvällä tuurilla taltuttaa nämäkin oireet, tai ainakin sellaisen jälkeen voisi olla selvää että kyse ei ole bakteerista vaan todennäköisemmin viruksesta (joihin antibiootit eivät vaikuta).

      • Kalle75

        Kun nyt galluppi tuli aloitettua niin esitänpä samalla toisen kysymyksen: jos kärsit aiemmissa viesteissä kuvattujen kaltaisista oireista, niin mikä on oma arviosi oireiden tarttuvuudesta: vaihtoehtojahan on vaikka tarttuu, tarttuu todennäköisesti, en osaa sanoa, ei todennäköisesti tartu jne.. Lisäksi voi vielä mainita, oletko itse kertonut oireistasi ensin vai näyttäisikö kumppani saaneen samat oireet ilman "mitään syytä epäillä samoja oireita tai pöpöjä".

        Vastauksia voi vaikka laittaa samoihin viesteihin, eli kertokaa yhdessä viestissä oletteko löytäneet mitään mikä oireisiin auttaa ja onko mitään tietoa siitä, siirtyvätkö samat oireet muihin seksi- tai muun lähemmän kontaktin jälkeen?

        Tässä mun vastaukset:

        1) ei ole löytynyt oireisiin helpotusta: 9kk aika ei ole oireita vähentänyt, eikä viikon antibioottikuurikaan auttanut. ruokavalion muutosta en ole kokeillut.

        2) epäilen vahvasti että oireet siirtyvät muihin: tyttöystävällä on varmuudella ihan samat oireet ja vaikka oireita tuli ensin mulle niin en niitä nimennyt, vaan tyttöystävä ihmetteli ensin itsessään samoja asioita. Lisäksi samanlaisia vaivoja on ilmaantunut kahdelle muulle, joiden kanssa on esim. jaettu sama juomapullo tms: koska oireet ovat aika yleisiä enkä ole näiden tuttujen kanssa oireiden erityispiirteistä jutellut niin tarttumisen varmuudesta ei siis voi mitään näiltä osin vielä päätellä.


    • Pasijjhh

      Home tai jokin muu aine? Monesti mielessä yhdistelee asioita ja menee ihan metsään, toki monesti osuu oikeaankin.o

      • turhaa.vanhan.nostoa

        Mikä järki nostaa näitä kymmenen vuotta vanhoja keskusteluita?


    • Karmako

      Jos vaikka se järki että näihin olisi löytynyt selitys.
      Itsellä ihan sama tilanne kun aloittajalla, järki meinaa lähteä.
      Onko keneltäkään löytynyt mitään syytä tähän?

      • Karmako

        Nostetaas taas jos jollain olis tietoa ratkesko tämä mysteeri.


    • Anonyymi

      Jezperi: No niin, tämän viestiketjun aloittajan eli Kalle75:n kirjoituksesta on jo pitkä aika ja Kalle ei varmaan ole roikkunut näillä sivuilla enää vuosiin. Mutta aihe on edelleen ajakohtainen monen kohdalla.

      Eli noiden Kallen oireiden kohdalla pitäisin oireiden aiheuttajan tuota reaktiivista artriittia, jota kallekin itse oli miettinyt. Minulla itsellä oli Reiterin tauti (nykyisin reaktiivinen artriitti) juuri saman ikäisenä kuin Kalle oli ja oireet olivat monelta osin samoja. Itselläni oireet olivat silloin voimakkaimmillaan noin parin vuoden ajan. Välillä oli helpompaa ja välillä ikävämpää. Mutta Buranan voimalla pärjäsin pahimmat ajat.

      En tiedä mistä sen sain, ehkä jokin bakteeri tai sitten stressi, jota koin silloin erotessani silloisesta naisystävästä. Nyt noista minunkin pahimmista oireista on jo parikymmentä vuotta. Jonkinlaista oireilua on ollut edelleen silloin tällöin, mutta ei mitään sellaista, että se olisi vaikuttanut normaaliin elämään.

    • Anonyymi

      Valkoinen kielessä voi olla hiivaa. Kuppa on aika harvinainen, mutta kuitenkin mahdollinen tauti. Sitä ei testata yleensä. Varsinkin ulkomailla kuppa on paljonkin yleisempi sairaus ja aiheuttaa monenlaisia oireita. Googlaa oireet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe