Perjantaihalvaus

Todella huolissaan

Osaisitteko selittää mikä on perjantaihalvaus tai jotain sinnepäin? Liittyy jotenkin äitini juomiseen. Sillä käsi puutuu, kun juo. Ja jostain kuulin tuollaisesta.
Olisko siihen hoitoa. Ja mitä se ylipäätään on?

21

3226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • periodijuoppo

      Tuo halvaus syntyy siitä, kun kännissä nukkuu kätensä päällä. Syvässä kännissä voi aiheuttaa peruuttamattomia vaurioita käden toiminnassa. On aika yleinen vaiva alkoholisteilla

    • tuhoaa äärihermostoa

      erittäin tehokkaasti. Oireita ovat esim tanssitauti, jalat vispaa omiaan eikä tahdo kävelystä tulla mitään. Toinen on juuri käsiin liittyvä, puristusote häviää ja yläraajat puutuvat. Sormet ovat kuin nippu nakkeja, eivät oikein toimi. Nämä ovat vain yleisimpiä oireita, lisää löytyy monta sivua.

      Alkoholi on puhdasta myrkkyä kun sitä käytetään säännöllisesti ja suuria määriä. Totta kai alkoholistit ovat erimieltä mutta näin se vain on. Olen hyvin läheltä saanut seurata muutaman henkilön juomisen ja kuolemisen, joka tapahtui ennen 40-vuotispäiviä, alkoholi tappoi heidät. Näen työssäni joka päivä saman asian, alkoholi raunioittaa ihmisiä, aivan tavallisia ihmisiä hyvin nopeasti. Älkää leikkikö sankaria viinan kanssa, häviätte sen leikin aivan varmasti.
      Käyttäkää kohtuudella ja riittävän harvoin, muuta neuvoa en voi antaa, jokainen valitsee tiensä ihan itse.

      • Todella huolissaan

        Mistähän näistä löytyisi juttua?
        Minun äitikään ei ole vasta kun neljänkymmenen. Nyt vaan alkanut juomaan hirveästi. hirvittävän humalassa ainakin kolme päivää viikossa ja loput makaa krapulassa.

        Mitä mä voisin tehdä, kun mua hermostuttaa tämä juttu?? Paranisko äiti, jos sen sais lopettaan juomisen?


      • huononna tilannetta
        Todella huolissaan kirjoitti:

        Mistähän näistä löytyisi juttua?
        Minun äitikään ei ole vasta kun neljänkymmenen. Nyt vaan alkanut juomaan hirveästi. hirvittävän humalassa ainakin kolme päivää viikossa ja loput makaa krapulassa.

        Mitä mä voisin tehdä, kun mua hermostuttaa tämä juttu?? Paranisko äiti, jos sen sais lopettaan juomisen?

        jos lopettaa juomisen tai ainakin vähentää sekä määriä, että kerta-annoksia. Nettikin on täynnä alan foorumeita, laita hakuun alkoholisti tai vastaavaa. Asiatietoa löytyy vaikka kuinka paljon.


      • Kössi.
        Todella huolissaan kirjoitti:

        Mistähän näistä löytyisi juttua?
        Minun äitikään ei ole vasta kun neljänkymmenen. Nyt vaan alkanut juomaan hirveästi. hirvittävän humalassa ainakin kolme päivää viikossa ja loput makaa krapulassa.

        Mitä mä voisin tehdä, kun mua hermostuttaa tämä juttu?? Paranisko äiti, jos sen sais lopettaan juomisen?

        Homma hoidetaan siellä vaitiolovelvollisuudella.
        Saa apua avohoidossa, eli päivittäin rauhottavat ja nukahtamislääkkeet.
        Tai sitten lähetteellä sieltä pääsee katkolle, tai pidempiaikaiseen hoitoon.
        Ajanvarauksella pääsee A-klinikan lääkärille.
        Juopunut ei siellä apuja saa, mutta katkolle välittävät kännisenkin, jossa sielläkin on ensin selvittävä omin avuin kärsimällä.

        Alkoholi voi vammauttaa pikkuaivot pysyvästi, jolloin raajojen hallinta ja puheen tuottaminen häiriintyvät. Nuorellakin. Hyvin yksilökohtaista.

        Tuossa yhteystiedot, soita:

        http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html


      • Todella huolissaan
        Kössi. kirjoitti:

        Homma hoidetaan siellä vaitiolovelvollisuudella.
        Saa apua avohoidossa, eli päivittäin rauhottavat ja nukahtamislääkkeet.
        Tai sitten lähetteellä sieltä pääsee katkolle, tai pidempiaikaiseen hoitoon.
        Ajanvarauksella pääsee A-klinikan lääkärille.
        Juopunut ei siellä apuja saa, mutta katkolle välittävät kännisenkin, jossa sielläkin on ensin selvittävä omin avuin kärsimällä.

        Alkoholi voi vammauttaa pikkuaivot pysyvästi, jolloin raajojen hallinta ja puheen tuottaminen häiriintyvät. Nuorellakin. Hyvin yksilökohtaista.

        Tuossa yhteystiedot, soita:

        http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/kaikki.html

        Mihinkäs me sitten joudutaan, jos johonkin pidempiaikaiseen? Ei me haluta kotoa pois ja äiti on yksinhuoltaja!
        Nyt se on ollu juomatta melkein viikon, eikä lupaa päästää ketään sisälle (juoppoja). Kotona ei oo nyt mitään juomista.
        Joitain AA-tyyppejä meillä kävi. Ja äiti aikoi lähteä sinne kerhoon, kun käsi paranee. Ei vaan parane.
        Harvoin pääsen koneelle, ruokavälkällä tai hyppytunnilla enimmäkseen tai jonkun kaverin luona.


      • olisi paikallaan
        Todella huolissaan kirjoitti:

        Mihinkäs me sitten joudutaan, jos johonkin pidempiaikaiseen? Ei me haluta kotoa pois ja äiti on yksinhuoltaja!
        Nyt se on ollu juomatta melkein viikon, eikä lupaa päästää ketään sisälle (juoppoja). Kotona ei oo nyt mitään juomista.
        Joitain AA-tyyppejä meillä kävi. Ja äiti aikoi lähteä sinne kerhoon, kun käsi paranee. Ei vaan parane.
        Harvoin pääsen koneelle, ruokavälkällä tai hyppytunnilla enimmäkseen tai jonkun kaverin luona.

        ennen kuin tarkempia ennusteita voi kukaan antaa. Alku on ainakin oikea, juomisen pitää loppua mielummin kokonaan, ja tukiryhmät ovat hyvä apu.


      • Kössi.
        Todella huolissaan kirjoitti:

        Mihinkäs me sitten joudutaan, jos johonkin pidempiaikaiseen? Ei me haluta kotoa pois ja äiti on yksinhuoltaja!
        Nyt se on ollu juomatta melkein viikon, eikä lupaa päästää ketään sisälle (juoppoja). Kotona ei oo nyt mitään juomista.
        Joitain AA-tyyppejä meillä kävi. Ja äiti aikoi lähteä sinne kerhoon, kun käsi paranee. Ei vaan parane.
        Harvoin pääsen koneelle, ruokavälkällä tai hyppytunnilla enimmäkseen tai jonkun kaverin luona.

        Jos kerran teitä katsottavia on, niin äitisi pysyy kotona, ja ei teitä jätetä.
        Anna tilanteen kehittyä, ja eiköhän se AA:n väki auta ja saa äitiisi ryhtiä.
        Kipeä käsi ei haittaa raitistumista ja AA:han menoa.
        Jos viitsit, kirjoita myöhemmin miten AA vaikuttaa.
        Tsemppiä sinulle.


      • Saat varmasti
        Todella huolissaan kirjoitti:

        Mistähän näistä löytyisi juttua?
        Minun äitikään ei ole vasta kun neljänkymmenen. Nyt vaan alkanut juomaan hirveästi. hirvittävän humalassa ainakin kolme päivää viikossa ja loput makaa krapulassa.

        Mitä mä voisin tehdä, kun mua hermostuttaa tämä juttu?? Paranisko äiti, jos sen sais lopettaan juomisen?

        apua, kun määrätietoisesti nyt etenet. Äitisi tarvitsee nyt ulkopuolista apua - mutta JOS voisit hänen kanssaan selvänä hetkenä puhua rauhallisesti, miten huolissasi olet ja voisiko äiti itse esim. aluksi soittaa AA-puhelimeen...?Tai kerro sitten itse tilanteesta paikkakuntasi AA-puhelimen päivystäville (löytyy puh. luettelosta). Tai kenelle tahansa aikuiselle, vaikka koulusi terveyssisarelle! Älä häpeä - ole edelleen rohkea! Kyllä kaikki menee vielä parhain päin, usko siihen! Ja rukoile...sekin auttaa. Usko pois!


      • calmato
        Saat varmasti kirjoitti:

        apua, kun määrätietoisesti nyt etenet. Äitisi tarvitsee nyt ulkopuolista apua - mutta JOS voisit hänen kanssaan selvänä hetkenä puhua rauhallisesti, miten huolissasi olet ja voisiko äiti itse esim. aluksi soittaa AA-puhelimeen...?Tai kerro sitten itse tilanteesta paikkakuntasi AA-puhelimen päivystäville (löytyy puh. luettelosta). Tai kenelle tahansa aikuiselle, vaikka koulusi terveyssisarelle! Älä häpeä - ole edelleen rohkea! Kyllä kaikki menee vielä parhain päin, usko siihen! Ja rukoile...sekin auttaa. Usko pois!

        Olen myös itse kasvanut päihdeperheessä ja joutunut pelkäämään äitini puolesta ja häpeämään sekä isoisän että äidin takia, kun pihalla kaverit naureskeli niille. Alkoholismi on sairaus ja alkoholistin lähellä kasvaminen ja eläminen vaikuttaa koko perheeseen. Sinäkin olet joutunut huolehtijan rooliin, vaikka aikuisten kuuluisi huolehtia.

        Onko teillä ketään sukulaisia, joille voisit kertoa äidin tilanteesta? Onko äidillä sisaruksia, omat kummisi, onko isovanhempia elossa? Voisitko puhua koulun terveydenhoitajalle tai jollekin opettajalle, vaikka luokanvalvojalle? Sinun pitäisi myös itsesi saada tukea, koska on aika rankkaa katsella juovaa vanhempaansa. Luultavasti myös ruuan ja muun kodin perustoiminnan kanssa on vähän niin ja näin silloin, kun äiti juo.

        Ne teillä käyneet AA:n jäsenet voivat olla äidin tukena ja viedä häntä ryhmään, jos hän itse haluaa raittiutta. Terveyskeskuslääkäri taas auttaa käden kanssa ja ohjaa lisätutkimuksiin, jos tarvitaan.

        Alkoholistit ovat sekavia ja arvaamattomia, välillä syyttelevät kaikesta aiheettomasti, välillä ovat ylikilttejä - alkoholi vaikuttaa niin. Siitä voit olla varma, että sinä et ole millään tavalla aiheuttanut äidin juomista etkä siksi voi saada häntä myöskään lopettamaan. Usein alkoholistit nimittäin syyttelevät läheisiään, että "on pakko juoda" kun "täällä on niin sotkuista, kaikki rahat menee sun harrastuksiin, tai ruokaan, olet saanut niin huonoja numeroita, koska isäsi oli/on xxx". Eli selityksiä ja selityksiä, vaikka oikeesti vaan viina vie. Ainoa joka voi lopettaa juomisen, on juova itse.

        Jos elämä kotona käy sinulle raskaaksi tai haluat muuten rauhallisempaan ympäristöön, oman kotikunnan sosiaalitoimisto voi auttaa. Nuori voi päästä nuorisokotiin tai sijaiskotiin, jossa hänestä pidetään huolta ja voi käydä koulut rauhassa loppuun. - Ne eivät siis ole mitään pahantapaisten lasten rangaistuspaikkoja, kuten joskus luullaan, vaan niihin mennään jos ei omat vanhemmat pysty huolehtimaan. Se että äiti juo ei merkitse sitä, että hän ei rakastaisi sinua ja mahdollisesti muita lapsiaan. Alkoholismi on sairaus ja äiti on sairas. Koska alkoholismi on sairaus, sinulla ei ole mitään häpeämistä.

        Älä eristäydy kavereista ja koulutovereista vaan ole joukossa mukana. Elämäsi ei kuulu pyöriä äidin sairauden ympärillä. Hyvää syksyä sulle.


        Tässä linkkejä, jotka voi olla avuksi:

        Alkoholiperheiden nuorille oma paikka Netissä
        http://www.al-anon.fi/alateen.html

        Auttavat puhelimet, joissa voit puhua nimettömänä aikuisen kanssa
        http://kompassi.lasipalatsi.fi/page.asp?_item_id=593


      • Viinisieppo
        Todella huolissaan kirjoitti:

        Mihinkäs me sitten joudutaan, jos johonkin pidempiaikaiseen? Ei me haluta kotoa pois ja äiti on yksinhuoltaja!
        Nyt se on ollu juomatta melkein viikon, eikä lupaa päästää ketään sisälle (juoppoja). Kotona ei oo nyt mitään juomista.
        Joitain AA-tyyppejä meillä kävi. Ja äiti aikoi lähteä sinne kerhoon, kun käsi paranee. Ei vaan parane.
        Harvoin pääsen koneelle, ruokavälkällä tai hyppytunnilla enimmäkseen tai jonkun kaverin luona.

        Hei "reppana".
        Olen itse myös lähes samassa jamassa kuin äitisi. Nyt yli 40 v. ja juonut jo kauan, viimeiset 3 - 4 vuotta kiihtyvällä tahdilla. Lapsiakin on, tytär 15 ja poika 16. Sitä en osaa sanoa kuinka ovat juomisestani kärsineet, kun olen kysynyt, niin sanovat vaan että, "ei ole haitannut" - tiedä sitten. Nyt olen päättänyt lopettaa, sillä viinan kanssa menee terveys todella. Täältä netistä olen saanut jonkin verran apua, hyvä lukea toisten onnistumisista: kuinka se on tapahtunut ja mikä on olo sen jälkeen. (Tuolla alkoholi-osastolla on osittain ihan hyviä juttuja). Hyvä jos äitisi menee sinne AA-toimintaan mukaan sillä monelle se on tuonut raittiuden. Itse rukoilen jaksamista myös Jumalalta, rukous ei koskaan mene hukkaan.
        Ikävä todeta, että kaikki eivät raitistu millään, ei millään vaikka mitkä hoidot, puheet, antabukset annettaisiin ja vielä itsensä kännissä tosi pahasti loukkaisivat. Esimerkiksi oma äitini, nyt 65 v. Mikään ei auta, katkolla on ollut, puhuttu on ja vaikka mitä. Viimeksikin putosi kellarin rapuista kädessään olleen olutpullon sirpaleiden päälle niin pahasti että taju meni. Tuntuu pahalle mutta jotenkin se vain on nieltävä, äitini osalta en syytä itseäni. Viinaa syytän, sitä ei tarvitsisi olla olemassakaan. Voimia sinulle, ja siunausta.


      • Rukous auttaa
        Viinisieppo kirjoitti:

        Hei "reppana".
        Olen itse myös lähes samassa jamassa kuin äitisi. Nyt yli 40 v. ja juonut jo kauan, viimeiset 3 - 4 vuotta kiihtyvällä tahdilla. Lapsiakin on, tytär 15 ja poika 16. Sitä en osaa sanoa kuinka ovat juomisestani kärsineet, kun olen kysynyt, niin sanovat vaan että, "ei ole haitannut" - tiedä sitten. Nyt olen päättänyt lopettaa, sillä viinan kanssa menee terveys todella. Täältä netistä olen saanut jonkin verran apua, hyvä lukea toisten onnistumisista: kuinka se on tapahtunut ja mikä on olo sen jälkeen. (Tuolla alkoholi-osastolla on osittain ihan hyviä juttuja). Hyvä jos äitisi menee sinne AA-toimintaan mukaan sillä monelle se on tuonut raittiuden. Itse rukoilen jaksamista myös Jumalalta, rukous ei koskaan mene hukkaan.
        Ikävä todeta, että kaikki eivät raitistu millään, ei millään vaikka mitkä hoidot, puheet, antabukset annettaisiin ja vielä itsensä kännissä tosi pahasti loukkaisivat. Esimerkiksi oma äitini, nyt 65 v. Mikään ei auta, katkolla on ollut, puhuttu on ja vaikka mitä. Viimeksikin putosi kellarin rapuista kädessään olleen olutpullon sirpaleiden päälle niin pahasti että taju meni. Tuntuu pahalle mutta jotenkin se vain on nieltävä, äitini osalta en syytä itseäni. Viinaa syytän, sitä ei tarvitsisi olla olemassakaan. Voimia sinulle, ja siunausta.

        kun jaksaa vaan uskoa ja rukoilla: vastaus tulee kyllä ajallaan. Minä ainakin olen omassa elämässäni sen todeksi kokenut. RUKOILLAAN yhdessä voimia tälle nuorelle ihmiselle ja hänen äidilleen! Samoin siunausta sinulle itsellesi ja myös sinun äidillesi...Oli ihanaa lukea, että joku rukoilee Jumalalta apua...itse rukoilen päivittäin ja monessa tilanteessa. Jumala VOI!!!


      • e-jasu
        Viinisieppo kirjoitti:

        Hei "reppana".
        Olen itse myös lähes samassa jamassa kuin äitisi. Nyt yli 40 v. ja juonut jo kauan, viimeiset 3 - 4 vuotta kiihtyvällä tahdilla. Lapsiakin on, tytär 15 ja poika 16. Sitä en osaa sanoa kuinka ovat juomisestani kärsineet, kun olen kysynyt, niin sanovat vaan että, "ei ole haitannut" - tiedä sitten. Nyt olen päättänyt lopettaa, sillä viinan kanssa menee terveys todella. Täältä netistä olen saanut jonkin verran apua, hyvä lukea toisten onnistumisista: kuinka se on tapahtunut ja mikä on olo sen jälkeen. (Tuolla alkoholi-osastolla on osittain ihan hyviä juttuja). Hyvä jos äitisi menee sinne AA-toimintaan mukaan sillä monelle se on tuonut raittiuden. Itse rukoilen jaksamista myös Jumalalta, rukous ei koskaan mene hukkaan.
        Ikävä todeta, että kaikki eivät raitistu millään, ei millään vaikka mitkä hoidot, puheet, antabukset annettaisiin ja vielä itsensä kännissä tosi pahasti loukkaisivat. Esimerkiksi oma äitini, nyt 65 v. Mikään ei auta, katkolla on ollut, puhuttu on ja vaikka mitä. Viimeksikin putosi kellarin rapuista kädessään olleen olutpullon sirpaleiden päälle niin pahasti että taju meni. Tuntuu pahalle mutta jotenkin se vain on nieltävä, äitini osalta en syytä itseäni. Viinaa syytän, sitä ei tarvitsisi olla olemassakaan. Voimia sinulle, ja siunausta.

        Erään alkoholistien hoitolaitoksen seinillä oli tekstejä, joita jopa alle kymmenvuotiaat lapset olivat lausuneet vanhempiensa juomisesta.

        Voin vakuutta sinulle, että kyllä se on heitä haitannut.

        Tommy Hellsten kirjoitti kirjassaan, kuinka jo nuori lapsi alkaa syyttämään itseään siitä kun vanhempi juo eikä rakasta häntä lainkaan.
        Itse olen raitistunut alkoholisti, ja tiedän että juoppokin haluaisi rakastaa omia lapsiaan, mutta vain haluaisi. Juova alkoholistihan ei kykene rakastamaan ketään koska hän inhoaa itseäänkin, ja ainoa asia joka jotain hänelle merkitsee on - pullo


    • terveydenhoitajalle!

      Olet ottanut vastuuta äitisi hyvinvoinnista. Surullista, sillä asioiden pitäisi olla toisinpäin, äitisi pitäisi huolehtia sinusta. Ehkä joudut myös sisaruksistasi huolehtimaan?

      Menisit keskustelemaan koulusi terveydenhoitajan kanssa. Hänelle voi kertoa muistakin vaivoista kuin vain fyysisistä ongelmista. Tiedän mistä puhun, olen opettaja (minulla on ns. viinaan menevä mies) ja olen todella nyt huolissani sinusta. Voisitko jutella jollekin opettajallesi?

      • e-jasu

        En neuvoisi puhumaan asiasta opettajalle, sillä he ovat melko varmasti sitä mieltä, että "äitisi pitäisi hankkia jokin harrastus". Aivan kuin juomisen syy olisi ollut siinä ettei aika kulu muuten.

        Lapsen kannattaisi puhua hetki niiden AA-kavereiden kanssa, heille voi vaikka soittaa - milloin vaan. He tietävät mistä on kysymys kun äiti juo, ja osaavat neuvoa lasta parhaiten.

        Jos sinun miehesi on "viinaan menevä", eli jos hänellä on alkoholiriippuvuus, kannattaa sinunkin hakea tietoa alkoholismista ja läheisriippuvuudesta sekä tukea esim. al-anon ryhmästä. Tiedät että sinun tilantessasi eläviä ihmisiä on satoja tuhansia Suomessakin.


      • jo Al-Anonissa!
        e-jasu kirjoitti:

        En neuvoisi puhumaan asiasta opettajalle, sillä he ovat melko varmasti sitä mieltä, että "äitisi pitäisi hankkia jokin harrastus". Aivan kuin juomisen syy olisi ollut siinä ettei aika kulu muuten.

        Lapsen kannattaisi puhua hetki niiden AA-kavereiden kanssa, heille voi vaikka soittaa - milloin vaan. He tietävät mistä on kysymys kun äiti juo, ja osaavat neuvoa lasta parhaiten.

        Jos sinun miehesi on "viinaan menevä", eli jos hänellä on alkoholiriippuvuus, kannattaa sinunkin hakea tietoa alkoholismista ja läheisriippuvuudesta sekä tukea esim. al-anon ryhmästä. Tiedät että sinun tilantessasi eläviä ihmisiä on satoja tuhansia Suomessakin.

        Ei minulla ole mitään hätää! En hyysää. En peittele enkä selittele hänen juomisiaan. En häpeä hänen puolestaan. En pidä häntä itseäni huonompana ihmisenä, en kynnysmattonani, jota vasten omaa kuvaani kiillotan. En ole sankaritar.

        Meidän perheessä ollaan hyvissä puheväleissä. Ja käsite "viinaan menevä mies" on hyvin moniselitteinen ilmaus, eikö totta. Turhaan sinä huolestuit, mutta kiitos välittämisestä!


    • Kalle.
    • Todella huolissaan

      Kiitos vaan kaikista kirjoituksista. En nyt ehi oikein lukemaan huolella.
      Mutta on meillä ruokaa kotona ja on mulla kavereita.
      Se vaan, että toivoisin, että äiti paranis. Eikä jois ikinä. Ei enää ikinä!
      Eikä me haluta kotoa pois, kun meillä on omat lemmikit eikä niitäkään saisi ottaa mukaan. Ainakin mun yksi kaveri on ollut lastenkodilla ja sanoi, ettei siellä voi pitää eläimiä.

      • Äiti kyllä paranee

        kun te lapset osoitatte rakkauta ja välittämistä! Äitinne rakastaa varmasti teitä kovasti...joskus elämä vaan koettelee. Kaikki järjestyy - usko pois! Olet selviytyjä-tyyppi! Ja saat vielä äitisikin selviytymään! Siunausta!


      • Todella huolissaan

        Meillä on nyt asiat hyvin. Ollaan just lähdössä puolukkaan äidin kaverin kanssa ja sen lasten.
        Ei se käsi ihan oo parantunut, mutta kyllä sillä pystyy jo ajaan autoakin. Äiti ei oo enää juonut. Se on nyt niinku ennenkin.
        Oli kyllä kummallinen kesä.


      • Kössi.
        Todella huolissaan kirjoitti:

        Meillä on nyt asiat hyvin. Ollaan just lähdössä puolukkaan äidin kaverin kanssa ja sen lasten.
        Ei se käsi ihan oo parantunut, mutta kyllä sillä pystyy jo ajaan autoakin. Äiti ei oo enää juonut. Se on nyt niinku ennenkin.
        Oli kyllä kummallinen kesä.

        Puolukoita ei tainnut juurikaan tulla kuivuuden takia. Aikaa on jo vierähtänyt. Kaikki toivomme, että asianne ovat edelleenkin hyvin. Ovathan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe