Peräpukamat isot, apuva!

Pelkään leikkauskomplikaati...

Minulla on leikkauskammo, ja se todella vaikeuttaa elämää.
Olen monesti pystynyt välttämään leikkauksen mistä milloinkin, kun lekurit on jo teroitelleet veistä.
Kuusi vuotta sitten jo piti leikata nuo peräpukamat, mutta peruin viimme hetkellä, nyt lääkäri sanoi, että silloin olisin vielä päässyt pienellä paikallispuudutuksella ja leikkauksella. Nyt sitten nukutetaan ja joudutaan leikkaamaan enemmän, apuva!!!
Pukamat on isommat pallukat kun peukalon sormenpäät ja ne työntyy aina ulostettaessa ulos ja sitten ne on pakko työntää takaisn sillä muuten ne paisuu kuin pullataikina.
Lääkäri sanoi niiden nyt olevan tosi kovat ja niissä on kuulemma kuivunutta verta sisällä joka sulaa aikaamyöten. On muuten pahuksen kipeitä ja on hiton vaikeaa työssä, nostamiset on kamalia jne..


Kysynkin onko minulla kohtalotovereita?

Pelkään myös kaikkia niitä jälkijuttuja joita voi tulla leikkauksen seurauksena, tulehduksia, tulppia tmv., Onko kokemuksia?

12

5046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulla...

      Ymmärrän hyvin, että olet halunnut siiretää peräpään toimenpidettä, vaikka se siirtäminen on tietty vaan hankaloittanut tilannetta. Pukamat ja haavaumat kun eivät itestään parane...oliskin niin, niin olisin onnenmyyrä! Mutta kun ne on pahat, ei niitten kanssa enää voi elää vaan on pakkotilanne hakee apua.

      Olen huomenna menossa peräukon haavauman hoitoon, siinä veitsellä vähän löysätään kireetä sulkijalihasta. Pelottaa hitosti! Peffa on kipee jo ennestään....

      Peräpää on hirveen kipuherkkää aluetta.
      Aion pyytää hyvää särkylääkettä lääkäriltä.
      Toiseksi täytys pitää uloste aika löysänä, etttä alue saa parantua rauhassa. Ja tietenkin suihkutella pyllyä usein lämpimällä vedellä. Sitä varten saa sairaslomaa mun käsittääkseni.

      Ole rauhassa, en usko, että saat muita komplikaatioita kuin sen pakollisen kiputuntemuksen. Mutta sitä varten on lääkkeet.
      Päivä päivältä helpottaa, haavat paranee ja me pystytään taas elämään normaalia elämää.

      TSEMPPIÄ SINULLE!!

    • leikkauksen kokenut

      Olin viikko sitten maanantaina peräpukamaleikkauksessa. Pelotti kyllä kovasti mennä sairaalaan. Halusin ehdottomasti nukutuksen, vaikka toimenpide olisi voitu tehdä paikallispuudutuksessakin... en nimittäim halunnut kuulla, nähdä tai haistaa yhtään mitään. Parempi vaan nukkua autuaasti tietämättä mistään mitään.

      Olin leikkauksessa päiväkirurgisessa yksikössä. Eli aamulla sisään ja illalla kotiin. Sain rauhoittavia lääkkeitä ja särkylääkkeitä jo ennen leikkaussaliin joutumista. Kävelin sinne hoitajan opastuksella. Leikkaussalissa sain tipan ranteeseeni ja nukutuksen.

      Seuraava muistikuvani oli heräämöstä. Takapuolta särki ja kiristi, pyydettyäni sain tipan kautta kivun lievittäjää. Seuraavaksi minut työnnettiin sairaalasängyssä takaisin päiväkirurgisen osastolle. Kipu alkoi hellittää ja muutaman tunnin lepäämisen kuluttua kokeilin kävelyä. Sitten kun tunsin oloni jo melko normaaliksi (kipuja lukuunottamatta) sain lähteä kotiin. Minulla oli tietysti hakija ja hän oli seurassani seuraavat yöt.

      Pepun suihkuttelua olen harrastanut 3-4 kertaa päivässä, yleensä ulostuksen ja virtsaamisen jälkeen. Lämmin vesi rentouttaa ja auttaa kivun kanssa. Ulostaminen sattuu kyllä vieläkin, siis vielä viikon kuluttua leikkauksesta. Olen yrittänyt saada mahan löysäksi juomalla Levolacia ja syömällä Vi-Sibliniä, jotta ulostaminen ei aiheuttaisi kovia ponnisteluita ja näin ollen kipuja, mutta todellista apua kovaan mahaan olen välillä saanut kuivatuista luumuista ja tuoreesta lakusta.

      Istuminen alkaa jo sujua pikkuhiljaa, muttei onnistu pitkiä aikoja. Aiemmin vain kyljellä makaaminen ja paikallaan seisominen onnistuivat kivutta. Kävelykin on jo helpompaa. Laitan peppuun suihkuttelun jälkeen puuduttavaa geeliä ja syön säännöllisesti tulehduskipulääkettä ja sen lisäksi muuta särkylääkettä.

      Sairaslomaa sain 3 viikkoa.

      Mitään tulehdusta tai vastaavaa en ole havainnut, edes korkeaa kuumetta ei ole ollut ja virtsaaminen sujuu hyvin. Haju on kyllä voimakas ja ilmavaivoja on ollut jonkun verran.

      Saa nyt nähdä, miten saan lopun saikun vietettyä. Menojalkaa vipattaisi ja olisi kiva tavata ihmisiä, mutta koska istuminen ja ulostaminen ovat vielä vähän hankalia, pysyttelen tovin kotoisissa ympyröissä. Pientä ulkoilua olen harrastanut ja se on kuulemma suotavaakin.

      Tsemppiä vaan sulle, ei se niin kamalaa ollut, vaikka pelotti ihan kamalasti monta viikkoa etukäteen. Ihan suotta meni energiaa siihen pelkoon.

      • Se pelkuri !

        Kiitän teitä myötätunnosta ja tsemppauksesta, oli helpottavaa lukea komenttejanne, Kiitos, kiitos!!!
        Toivon teille molemmille pikaista paranemista ja olen silti hieman kateinenkin kun teillä on se jo takana. Kunpa minullakin olisi.
        Olen monesti kieltäytynyt eri leikkauksista ja monet vaivat ovat parantuneetkin ajan kanssa.
        V.2000 pukamat vaivasi myös tosi pahasti ja minun oli määrä mennä leikkaukseen, mutta peruin viimme hetkillä. Silloin olisin päässyt lääkärin mukaan helpomalla, mutta kun peruin pakokauhun valassa leikkauksen. Nyt tuntuu ettei enää voi siirtää leikkausta, niin pahat ne on ja kortisoonivoiteetkin vain pahensi tilanetta ja lopulta Hädensa voide oli paras apu, sillä sain tulehduksen taittumaan.
        Minulla on edelleen vaan suuret pukamat jotka työntyy ulos ulostettaessa ja niissä on kuulemma kuivunutta verta ja siksi ne on isot ja kovat, ja niiden pitäisi sulaa, tiedä sitten koska?
        Kuitenkin lääkärin mukaan, sulamisen jälkeenkin on odotettavissa suuret paukamat, mutta pehmeämmät.
        Millainen tilanne teillä oli ennen leikkausta ja miten pian pääsitte leikkaukseen.
        Itse sanoin lääkärille, ettei pitäisi kiirettä, mutta tänään jo tuli kutsu leikkaukseen 25.9:ttä.
        Pelkään sitäkin että menen taas perumaan sen leikkauksen, koska tää ei ole tervettä tämä minun leikkauskammoni. Kait minut pitäisi tyrmätä ja viedä väkisin sinne.
        Muuten jos leikataan nukutuksessa, niin laittaako ne hengityskoneeseen?
        Onnea teille pukamattomille ja kaikille vaivasta kärsiville, meitä kait on aika paljon.
        Hyvää syksyä kaikille ! Yritetään/yritän olla rohkea ja mennä sinne leikkaukseen.
        Haluan kuulla vielä teistä kuulumisia ja kaikkien muidenkin kommentit ovat tervetulleita.


      • mennä nyt
        Se pelkuri ! kirjoitti:

        Kiitän teitä myötätunnosta ja tsemppauksesta, oli helpottavaa lukea komenttejanne, Kiitos, kiitos!!!
        Toivon teille molemmille pikaista paranemista ja olen silti hieman kateinenkin kun teillä on se jo takana. Kunpa minullakin olisi.
        Olen monesti kieltäytynyt eri leikkauksista ja monet vaivat ovat parantuneetkin ajan kanssa.
        V.2000 pukamat vaivasi myös tosi pahasti ja minun oli määrä mennä leikkaukseen, mutta peruin viimme hetkillä. Silloin olisin päässyt lääkärin mukaan helpomalla, mutta kun peruin pakokauhun valassa leikkauksen. Nyt tuntuu ettei enää voi siirtää leikkausta, niin pahat ne on ja kortisoonivoiteetkin vain pahensi tilanetta ja lopulta Hädensa voide oli paras apu, sillä sain tulehduksen taittumaan.
        Minulla on edelleen vaan suuret pukamat jotka työntyy ulos ulostettaessa ja niissä on kuulemma kuivunutta verta ja siksi ne on isot ja kovat, ja niiden pitäisi sulaa, tiedä sitten koska?
        Kuitenkin lääkärin mukaan, sulamisen jälkeenkin on odotettavissa suuret paukamat, mutta pehmeämmät.
        Millainen tilanne teillä oli ennen leikkausta ja miten pian pääsitte leikkaukseen.
        Itse sanoin lääkärille, ettei pitäisi kiirettä, mutta tänään jo tuli kutsu leikkaukseen 25.9:ttä.
        Pelkään sitäkin että menen taas perumaan sen leikkauksen, koska tää ei ole tervettä tämä minun leikkauskammoni. Kait minut pitäisi tyrmätä ja viedä väkisin sinne.
        Muuten jos leikataan nukutuksessa, niin laittaako ne hengityskoneeseen?
        Onnea teille pukamattomille ja kaikille vaivasta kärsiville, meitä kait on aika paljon.
        Hyvää syksyä kaikille ! Yritetään/yritän olla rohkea ja mennä sinne leikkaukseen.
        Haluan kuulla vielä teistä kuulumisia ja kaikkien muidenkin kommentit ovat tervetulleita.

        siihen leikkaukseen!!
        Sittenpähän on ohi. Älä vaan enää peru, se tekis sun olon pahemmaksi.

        Luulen, ettei lyhyempiin nukutuksiin tarvi hengityskonetta vaan happinaamari riittää.


      • Ihnhottaa.
        mennä nyt kirjoitti:

        siihen leikkaukseen!!
        Sittenpähän on ohi. Älä vaan enää peru, se tekis sun olon pahemmaksi.

        Luulen, ettei lyhyempiin nukutuksiin tarvi hengityskonetta vaan happinaamari riittää.

        Mulle jäi peräpukamista heltat. Kirurki sanoi minulle, että se ei ole, niin iso ongelma, että vois leikata, hän siis teki arvion sellasen pistemääräisesti. hän kyllä sanoi, että ne voidaan poistaa, mutta yksi kerrallaan, joskus kaksikin. Ne heltat on aika epähygieeniset ja joskus todella turvoksissa kipeet.


    • Pelkuri taas!

      Nyt keksein sellaisen jutun, että mitenkäs se on, kun nuo pukamat ovat tavaallaan tuolta syvemmältä paräsuolesta ja työntyvät vain ulos ulostettaessa. Että jospa kun jätän ne ulkopuolelle leikkaukseen mennessä, niin lääkäri napsasee ne pois ja humps haava missä pukamat ovat olleet, vetäytyykin sisäpuolelle, niin mites se lääkäri saa haavan ommelluksi? Iho kun on tavaallaan silloin pukamien ulos työntyessä venunut ulkopuolelle.
      Kyllä minulla taas tuo mielikuvitus laukkaa ja mitä vielä keksinkään ajatella, mutta osaisiko joku kertoa minulle tuohon vastauksen.
      Niin ja miten ne pukamat, jotka on kokonaan peräsuolen sisällä, eivätkä työnny olleenkaan ulos, niin miten sellaiset voidaan leikata?
      Miten kauan pahimmillaan joutuu sairaalassa yleensä olemaan pukamaleikkauksen jälkeen?, lääkäri kun ei maininnut mitään siitä.
      Yritän olla rohkea, ja pakottaa itseni menemään sinne, saas katsoa kuinka käy.
      Kiitos taas edellisille kirjoittajille, kaikki vastaukset ovat tervetulleita, kiitos, kiitos!

      • Pelkuri.

        Kun ne heltat välillä turpoavat, niin ovatko ne kovat? Miten suuria ne ovat?
        Joka tapauksessa kuulostaa maallikosta siltä, että pukamat ne siellä kiusaa edelleen, elikkä kun ne turpoaa isoksi on se luultavasti laajentunut sisäinen peräpukama ja myös siksi kipeä.
        Mielestäni pelkät heltat eivät ole kipeät.
        Ihme kun se kirurgi sanoi, että ei niitä voi useampaa poistaa kerralla, selittikö syyn?
        Jos haluat leikkaukseen, koeta mennä toiselle kirurgille jos ne kerran sinua vaivaavat.
        Itse yritän taas luistaa kaikista leikkauksista kuten olet edeltä varmaan lukenutkin.
        Tsemppiä sinulle ja hae uudelleen apua.


      • Kiusalliset.
        Pelkuri. kirjoitti:

        Kun ne heltat välillä turpoavat, niin ovatko ne kovat? Miten suuria ne ovat?
        Joka tapauksessa kuulostaa maallikosta siltä, että pukamat ne siellä kiusaa edelleen, elikkä kun ne turpoaa isoksi on se luultavasti laajentunut sisäinen peräpukama ja myös siksi kipeä.
        Mielestäni pelkät heltat eivät ole kipeät.
        Ihme kun se kirurgi sanoi, että ei niitä voi useampaa poistaa kerralla, selittikö syyn?
        Jos haluat leikkaukseen, koeta mennä toiselle kirurgille jos ne kerran sinua vaivaavat.
        Itse yritän taas luistaa kaikista leikkauksista kuten olet edeltä varmaan lukenutkin.
        Tsemppiä sinulle ja hae uudelleen apua.

        Kuules siinäkin on jonkinmoinen aste eli kuinka kiireinen tapaus on. Pukamien leikkaukseen ei pääse, niin vaan, minullekin tehtiin katroitus ja tulos oli, Ei kiireinen(Yksityinen erijuttu)
        Kävin siis yksityisen kirurkin luona, hän olis ne heltat leikannu, mutta päätin siinä vaiheessa että no ei sitten leikata.

        Nuo heltat mitä mulla on, niin sillon ne turpoaa, kun jos mulla on ripuli, ei ne muuten ole kipeät.
        No kirurki sanoi, että kun ne heltat ovat pienet, niin leikkauskin on vaikeampi.
        Terveyskeskuslääkäri sanoi kans että ne on liian pienet leikattavaksi, mutta kun ne ovat kiusalliset toisinaan ja epähygieeniset.


      • Kysymysmerkkinä!
        Kiusalliset. kirjoitti:

        Kuules siinäkin on jonkinmoinen aste eli kuinka kiireinen tapaus on. Pukamien leikkaukseen ei pääse, niin vaan, minullekin tehtiin katroitus ja tulos oli, Ei kiireinen(Yksityinen erijuttu)
        Kävin siis yksityisen kirurkin luona, hän olis ne heltat leikannu, mutta päätin siinä vaiheessa että no ei sitten leikata.

        Nuo heltat mitä mulla on, niin sillon ne turpoaa, kun jos mulla on ripuli, ei ne muuten ole kipeät.
        No kirurki sanoi, että kun ne heltat ovat pienet, niin leikkauskin on vaikeampi.
        Terveyskeskuslääkäri sanoi kans että ne on liian pienet leikattavaksi, mutta kun ne ovat kiusalliset toisinaan ja epähygieeniset.

        Mitkä ne kriteerit on?
        Itselläni kirurgi sanoi, ettei niistä voi syöpäkään kehittyä.
        Ja tulehtuneita taas ei voida leikata.
        Niin mitenkä tuo menee, tuo kiirellisyys?


      • Vastaaja.
        Kysymysmerkkinä! kirjoitti:

        Mitkä ne kriteerit on?
        Itselläni kirurgi sanoi, ettei niistä voi syöpäkään kehittyä.
        Ja tulehtuneita taas ei voida leikata.
        Niin mitenkä tuo menee, tuo kiirellisyys?

        No kiireeliisyys määrittely on sen takia, jotta ei jonoa enempää syntyis, kun nytkin on monen kuukauden jonot yleisellä sektorilla.

        Minulle tehty arvio on tässä.
        Vaikeusaste:
        0 pistettä:1 Turpeat anaalityynykkeet
        0 pistettä:Ponnistaessa ulos työntyvät peräpukamat, mutta levossa anaalikanavaan palautuvat.

        Oireet:
        10 pistettä: Kipu.
        10 pistettä: Verenvuoto.

        Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoidon pääsynä perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissiraudet ja muut tekijät huomioiden.


    • avuton :(

      Epäilen itselläni peräpukamia, lääkärissä en ole käynyt. Ulostaminen tekee vaikeeta ja välillä kaksi pallukkaa pullahtaa ulos...Mutta, mutta...mulla tulee myös limaa peräsuolesta, siis ihan reilusti. Kuuluuko pukamien oireisiin? Samoin ku tuntuu välillä että sisällä suolessa olisi jokin tukos...siis todella iso!

      • Pelkuri!

        Ja sinulle, joka itse kutsuit itseäsi avuttomaksi, niin sanoisin että pukamia ovat, mutta tuo lima on minulle vieras asia, enkä osaa siten siinä neuvoa.
        Mutta kehoittaisin sinua menemään lääkäriin, asian varmistamiseksi, ettei joku muu syy ole taustalla, mikä vaatis korjausta. Luultavammin ne pukamat siellä ovat syynä, mutta tuollaisen kanssa en lähtis edes minä arvuuttelemaan. Joten nyt heti soitto lääkärille, ettei vaan jää soittamatta.

        Olen itse saanut nyt kivun ja kutinan pois ja nuo ulostettaessa ulos työntyvät pallukat, on ehkä aavistuksen pienentyneet ja ainakin pehmentyneet. Vertakaan ei enää tule ja ulostettaessakaan ei ole enää kipuja. Olen suihkutellut niitä pallukoita ulostamisen jälkeen, päivittäin 10-15min ja Hädensä voidetta päälle ja kyllä nyt rupeaa elämä taas voittamaan. Olen jo varma että siirrän ainakin sitä leikkausajan kohtaa, sillä jos saan nuo pallukat sulamaan pienemmiksi, aijon varmuudeella taas jänistää. Sellainen jänishousu olen.
        Kuinkas sattuikaan että luin eilen eräästä artikkelista kuinka jonkun pukamaleikkauksen jälkeen haava ei ollut vuodessakaan parantunut ja oli jouduttu tekemään uusinta operaatio, josta ei ollut apua ja kipu oli jatkuvaa jäytävää tuskaa.
        Tiedän että harvinaista on, mutta koska itselläni olisi aika huomattavat operaatiot tulossa myös riski silloin kasvaa, joten toivottavasti saan vielä mahdollisuuden, jotta saisin ne pallukat siihen kuntoon, ettei operaatiota välttämättä tarvittaisi.
        Viisastuneena tekisin kaikkeni, jotta suoli toimisi hyvin, joisin paljon, lenkkeilisin ja söisin kuitupitoista ruokaa ja ennenkaikkea vähentäisin istuskelua, jonka vuoksi nämä vaivat nyt äityivätkin niin pahaksi tälläkertaa ( yksi syy istumiseen, internetin keskustelupalstat ja toinen syy sukututkimus ja pitkät lomamatka ajelut ).

        Terveisin Pelkuri isolla kirjaimella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe