Pitäisikö mielestäsi autoihin asentaa nopeusrajoittimet

....

Nykyään Suomen teillä ajetaan usein reilusti ylinopeutta. Varsinkin nuorista kuskeista harva ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Tämä aiheuttaa usein vaaratilanteita liikenteessä.

Pitäisikö sinun mielestäsi autoihin asentaa rajoittimet, jotta niillä ei voisi ylittää Suomen suurinta sallittua ajonopeutta.

8

767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja verovaroin

      ja sitten vielä osaan autoista laite, jolla ne saataisiin kulkemaan jopa huimaa suurinta sallittua 80 tai 100 nopeutta ainakin suoralla tiellä ja kesäkelillä keskellä päivää.

    • #########

      Suomen suurin sallittu ajonopeus on 120km/h.
      Onko mielestäsi nopeusrajoittimesta, joka on säädetty 120km/h:ssa, kovasti hyötyä, esim koulun lähellä, jossa on 30km/h rajoitus.
      Suomalaisilla autoilla käydään ajamassa myös Saksassa, jossa auto joka ei kulje kuin 120km/h, on suorastaan hengenvaarallinen.
      Osa autoilijoista (minäkin) käy ajamassa kadulle rekisteröidyllä autolla moottoriradalla, sielläkö ei mielestäsi saisi ajaa auton vauhtivarojen mukaisesti.

      Itse ajan n.35000km vuodessa, enkä todellakaan näe usein kenenkään ajavan reilua ylinopeutta, itse asiassa näen niitä niin harvoin, että ihmettelen, mistä olet saanut ko. asian mieleesi.

      • ....

        Kenties helsingissä jossa poliiseja kuhisee niin paljon että kukaan ei uskalla ajaa ylinopeutta. Pohjanmaalla ei ole viikonloppuisin mikään outo näky että kolme nuorten kuskien ohjaamaa autoa kiitää 140-200 kilometria tunnissa pimeällä tiellä jossa on metsää ympärillä eikä tietoakaan mistään hirviaidoista. Kaiken lisäksi he vielä ohitellevat toisiaan. Auto ei ole lelu, mutta jos kuitenkin haluaa leikkiä hengellään ja tarvii rajoituksen poistoa niin siihen pitäisi vaatia erityislupaa. Saksassa ollessaan voi mahdollisesti myös vuokrata nopeamman auton? Tai jos on niin varakas että siellä useinkin vieraillaan hurvittelelemassa niin voi ostaa uuden urheilu auton siellä ajoja varten. Suomen tiet eivät ole suunniteltu huimilla nopeuksilla ajamiseen. Asumme ensisijaisesti Suomessa joten eikö auton tulisi myös olla ensisijaisesti Suomen teille sopiva ja turvallinen ajaa. Tietty halvin keino olisi järkevä ajattelu ja nopeuksien pitäminen sallituissa, mutta se on vain joillekkin mahdoton asia joten minun mielestäni rajoittimien asentaminen olisi aiheellista.


      • ....

        Poliisien on helpompi kitkeä kaupungissa tapahtuva ylinopeus, koska siellä heitä on yksinkertaisesti enemmän eikä läheskään niin usea uskalla kaupungissa ajaa ylinopeutta kuin maantiellä. Voisin myös lisätä sen että ylinopeuden sakkoja tulisi lisätä ja kortti menettää nykyistä pidemmäksi aikaa.


    • on rajoitin

      249km/h. Mutta tosin se on poistettu näppärän tietokonekaverin avustuksella. Nyt kulkee 285 gps:n mukaan, ihan kiva!

    • kuten jo joku tossa sanoikin, suomalaisilla autoilla ajetaan mm. Saksassa, sekä moottoriradoilla, Itsekkin käyn joskus vähän kiertämässä rataa.

      Ammattikuskina tulee ajettua lähemmäs 90tkm-120tkm vuodessa, rajumpia ylinopeuksia (yli ~30km/h yli sallitun) näkee vain noin kymmenkunta kertaa vuodessa, ellei halua mennä esim. Lusin suoralle ihmettelemään hiljaisen liikenteen aikana. Paljon vaarallisempana pidän 20km/h yli sallitun omakotitalo aluella/lähiöissä (rajoitus ~30-50kmh alueella), jossa lapset saattavat syöksyillä kulmantakaa, tai humalaiset horjahdella tien reunasta keskelle tietä.

      Itse asun omakotitalo alueella, katu jolla asun on rajoitettu 30km/h, mutta yleisesti siinä ajetaan ~50-60kmh. Naapuriin on juuri rakennettu koulu, ja varmaankin hidasteet on tulossa ennemmin tai myöhemmin, ikävä kyllä, ja vain siksi, että se on ainoa keino rajoittaa nopeuksia siellä, missä ylinopeudet on vaarallisimpia.

    • kyllä!

      Kuten sanot, harva ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Eniten vaaratilanteita aiheuttaa nuoret jotka kuvittelevat osaavansa ajaa kuitenkaan osaamatta.

      Suurin sallittu nopeus pitäisi olla tiekohtainen. Täytyisi kehittää varmatoiminen systeemi, joka muuttuisi auton järjestelmään. Ennen kakkosvaiheen suorittamista auton nopeusrajoitin tulisi olla alhaisempi, merkiksi tästä esim. lätkä takaikkunaan (tai jokin muu merkki).

    • autoileva

      suomessa on rajoitettu nopeudet sillä kun ostaa tojotan. Ei juurikaan kulje yli rajoituksen eikä kyllä uskalla ajellakkaan kovempaa, sen takia se on suosittu ensiauto kortin saaneille. Vanhemmat yrittää suojella jälki kasvua näillä keinoilla ettei tulisi ylinopeuksia, nuoret on keksineet että pääsee sillä ainakin ylinopeutta kaupunki alueella, mutta ei enää kovemmissa nopeuksissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe