Minne sähköjunien ja ratikoiden paluuvirta menee? Jos menee kiskoihin, onko kiskoilla kävelyssä sähköiskun vaara?
sähköjunien paluuvirta
12
1437
Vastaukset
- Superhuru
En tiedä. Etelässä sähköradoilla on ns. imumuuntajia, jotka imevät kiskoihin palautuneen virran. Kysypäs joltakin osoitteessa: www.vaunut.org tai kokeile www.rhk.fi
- ole vaaraa.
Ei kiskoilla kävely ole vaarallista, siis sähköä ajatellen, koska kiskot on maa/nollapotentiaalissa eikä niissä siten kulje virta. Toisin on metrossa, tosin niissäkin on erilliset virtakiskot mutta kuitenkin vaara on olemassa ja suurempi kuin tavallisissa junissa.
Se on sitten toinen juttu että mitä mieltä on kävellä kiskoilla, juna tulee ja pyyhkäisee kovaa vauhtia niin siinä etsitään sitten ruumiin palasia sieltä täältä. - mjk
ole vaaraa. kirjoitti:
Ei kiskoilla kävely ole vaarallista, siis sähköä ajatellen, koska kiskot on maa/nollapotentiaalissa eikä niissä siten kulje virta. Toisin on metrossa, tosin niissäkin on erilliset virtakiskot mutta kuitenkin vaara on olemassa ja suurempi kuin tavallisissa junissa.
Se on sitten toinen juttu että mitä mieltä on kävellä kiskoilla, juna tulee ja pyyhkäisee kovaa vauhtia niin siinä etsitään sitten ruumiin palasia sieltä täältä."Toisin on metrossa, tosin niissäkin on erilliset virtakiskot mutta kuitenkin vaara on olemassa ja suurempi kuin tavallisissa junissa."
Eipä metrossakaan tuota vaaraa käytännössä ole, ellei ehdoin tahdoin mene työntämään kättään virtakiskon muovisen suojakotelon alle. Onpa muuan radalle eksynyt laitapuolen kulkija jopa istahtanut virtakiskon kotelon päälle ja pistänyt siinä kaikessa rauhassa tupakaksi, eikä luonnollisestikaan saanut sähköiskua.
- tobell
Meneepä se sähkö kiskoihin, joka on maan kanssa nolla potentiaalissa. Tosin potentiaalilla ei ole väliä, kunhan se on sama kuin omasi. Eli ts jos varis istuu sähkölangalla, niin se ei saa sätkyjä koska sähkölangan potentiaali on esim 230V niin silloin variksen on sama. Eli potentiaaliero ratkaisee, 230 - 230 = 0 (nolla) ja sätkyjä ei varis näin saa.
Taas ratakiskolla seistessä potentiaaliero on 0 - 0 = 0, eikä sätkyjä saa.- tobell
Mutta annappas olla kun kosket kepillä lankaan kun olet maassa. Silloin potentiaaliero on 230 - 0 = 230, ja sätkyt saa TODELLAKIN. Älä kokeile!!!
- Tuge
Ajolangan ja maan välissä potentiaaliero on 25000 Volttia, eli tosiaan sähkö kulkee jo hieman kosteaa puutkin pitkin.
- Luumäellä-juhannuksena
Luumäellä jää paljon paluuvirtaa käyttämättä kun on 70 tunnin katko junaliikenteessä juhannuksena. Track taitorakentajilla menee vähintään sata tuntia ennen kuin valmista. Työrako menee pitkäksi kun kaikki vierailevat liikennevirasto ja VR insinöörit haluavat selffiet ja dokumentin työmäälla käynnista. Viikko on pitkällä ennen kuin ensimmäinen juna ohittaa Luumäen ja vaihteet on valvonnassa.
- Liikennevirastosakkaa
Rata i nfra urakoitsijoiden laatu ja riskien hallintapisteet tarjouksissa on jäänyt liian pienelle huomiolle. Liikenneviraston rataurakka Jyväskylässä myöhästyy toisena viikonloppuna peräkkäin.
Luumäki vaihteenvaihto myöhästyy samoin. Halvin urakka ei aina ole paras. Urakoitsijoiden riskienhallinta ja johto on nuorta ja kokematonta. Niin on valvojatkin. - Yötyökunniaan
Milloin VR projektipäälliköt tulevat yötyömaille. Liikennevirasto ja valvojat ovat öisin paikalla. Yöllä tehtiin ennen eniten sutta ja sekundaa rata urakoissa.
VR liikenne ei kyllä tavoita 100% Täsmällisyyttä kuin aamuyön tunteina. - VRrataInsinööri
Paluuvirta todellakin palautetaan suoraan kiskoille, josta se kulkeutuu samalla raiteella kulkevaan junaan. Jos rata on tyhjä vaikkapa välillä Helsinki-Oulu, niin virta siis voi kulkea kiskoja pitkin Helsingistä Ouluun. Kulketumis aika on kuusi tuntia ja 20 minuuttia tuolla välillä.
Silloin kun paluuvirtaa on kiskoilla, niin silloin kiskoissa on 25 000 voltin jännite ja kiskoilla kulkeminen jalkaisin on hengenvaarallista.
Maapotentiaali maasta ajolankoihin on 24 000 volttia ja kiskoista kiskoihin 25 000 vltiia, jolloin jää ylimääräinen 1000 volttia maan ja kiskojen välille. Siksi kiskoilla kävely on vaarallista. - VRHenkilökuntaVaatii
Jos henkilökunta sai Pride liputuksen vähemmistön äänin niin VR enemmistö henkilöstö vaatii lisää henkilökuntaa että junat saadaan lähtemään ja kulkemaan aikataulussa. Tämä on helppo toteuttaa niin laadippa Tatu Tuominen VR lehdistötiedote.
- SiipijengiVRTrackpoishet
Miten joku Jenni Heinisuo kuuluu VRtrack johtoryhmä Twitter tiliin. Sinne voi lisätä Ville Saksi ja Viher vasuri Oton. Vai onko tämäkin joku Villen pano kuten Annaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743280
- 2012852
- 222676
- 492628
- 202496
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412345Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101803Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241747- 371620
- 181466