Minne sähköjunien ja ratikoiden paluuvirta menee? Jos menee kiskoihin, onko kiskoilla kävelyssä sähköiskun vaara?
sähköjunien paluuvirta
12
1571
Vastaukset
- Superhuru
En tiedä. Etelässä sähköradoilla on ns. imumuuntajia, jotka imevät kiskoihin palautuneen virran. Kysypäs joltakin osoitteessa: www.vaunut.org tai kokeile www.rhk.fi
- ole vaaraa.
Ei kiskoilla kävely ole vaarallista, siis sähköä ajatellen, koska kiskot on maa/nollapotentiaalissa eikä niissä siten kulje virta. Toisin on metrossa, tosin niissäkin on erilliset virtakiskot mutta kuitenkin vaara on olemassa ja suurempi kuin tavallisissa junissa.
Se on sitten toinen juttu että mitä mieltä on kävellä kiskoilla, juna tulee ja pyyhkäisee kovaa vauhtia niin siinä etsitään sitten ruumiin palasia sieltä täältä. - mjk
ole vaaraa. kirjoitti:
Ei kiskoilla kävely ole vaarallista, siis sähköä ajatellen, koska kiskot on maa/nollapotentiaalissa eikä niissä siten kulje virta. Toisin on metrossa, tosin niissäkin on erilliset virtakiskot mutta kuitenkin vaara on olemassa ja suurempi kuin tavallisissa junissa.
Se on sitten toinen juttu että mitä mieltä on kävellä kiskoilla, juna tulee ja pyyhkäisee kovaa vauhtia niin siinä etsitään sitten ruumiin palasia sieltä täältä."Toisin on metrossa, tosin niissäkin on erilliset virtakiskot mutta kuitenkin vaara on olemassa ja suurempi kuin tavallisissa junissa."
Eipä metrossakaan tuota vaaraa käytännössä ole, ellei ehdoin tahdoin mene työntämään kättään virtakiskon muovisen suojakotelon alle. Onpa muuan radalle eksynyt laitapuolen kulkija jopa istahtanut virtakiskon kotelon päälle ja pistänyt siinä kaikessa rauhassa tupakaksi, eikä luonnollisestikaan saanut sähköiskua.
- tobell
Meneepä se sähkö kiskoihin, joka on maan kanssa nolla potentiaalissa. Tosin potentiaalilla ei ole väliä, kunhan se on sama kuin omasi. Eli ts jos varis istuu sähkölangalla, niin se ei saa sätkyjä koska sähkölangan potentiaali on esim 230V niin silloin variksen on sama. Eli potentiaaliero ratkaisee, 230 - 230 = 0 (nolla) ja sätkyjä ei varis näin saa.
Taas ratakiskolla seistessä potentiaaliero on 0 - 0 = 0, eikä sätkyjä saa.- tobell
Mutta annappas olla kun kosket kepillä lankaan kun olet maassa. Silloin potentiaaliero on 230 - 0 = 230, ja sätkyt saa TODELLAKIN. Älä kokeile!!!
- Tuge
Ajolangan ja maan välissä potentiaaliero on 25000 Volttia, eli tosiaan sähkö kulkee jo hieman kosteaa puutkin pitkin.
- Luumäellä-juhannuksena
Luumäellä jää paljon paluuvirtaa käyttämättä kun on 70 tunnin katko junaliikenteessä juhannuksena. Track taitorakentajilla menee vähintään sata tuntia ennen kuin valmista. Työrako menee pitkäksi kun kaikki vierailevat liikennevirasto ja VR insinöörit haluavat selffiet ja dokumentin työmäälla käynnista. Viikko on pitkällä ennen kuin ensimmäinen juna ohittaa Luumäen ja vaihteet on valvonnassa.
- Liikennevirastosakkaa
Rata i nfra urakoitsijoiden laatu ja riskien hallintapisteet tarjouksissa on jäänyt liian pienelle huomiolle. Liikenneviraston rataurakka Jyväskylässä myöhästyy toisena viikonloppuna peräkkäin.
Luumäki vaihteenvaihto myöhästyy samoin. Halvin urakka ei aina ole paras. Urakoitsijoiden riskienhallinta ja johto on nuorta ja kokematonta. Niin on valvojatkin. - Yötyökunniaan
Milloin VR projektipäälliköt tulevat yötyömaille. Liikennevirasto ja valvojat ovat öisin paikalla. Yöllä tehtiin ennen eniten sutta ja sekundaa rata urakoissa.
VR liikenne ei kyllä tavoita 100% Täsmällisyyttä kuin aamuyön tunteina. - VRrataInsinööri
Paluuvirta todellakin palautetaan suoraan kiskoille, josta se kulkeutuu samalla raiteella kulkevaan junaan. Jos rata on tyhjä vaikkapa välillä Helsinki-Oulu, niin virta siis voi kulkea kiskoja pitkin Helsingistä Ouluun. Kulketumis aika on kuusi tuntia ja 20 minuuttia tuolla välillä.
Silloin kun paluuvirtaa on kiskoilla, niin silloin kiskoissa on 25 000 voltin jännite ja kiskoilla kulkeminen jalkaisin on hengenvaarallista.
Maapotentiaali maasta ajolankoihin on 24 000 volttia ja kiskoista kiskoihin 25 000 vltiia, jolloin jää ylimääräinen 1000 volttia maan ja kiskojen välille. Siksi kiskoilla kävely on vaarallista. - VRHenkilökuntaVaatii
Jos henkilökunta sai Pride liputuksen vähemmistön äänin niin VR enemmistö henkilöstö vaatii lisää henkilökuntaa että junat saadaan lähtemään ja kulkemaan aikataulussa. Tämä on helppo toteuttaa niin laadippa Tatu Tuominen VR lehdistötiedote.
- SiipijengiVRTrackpoishet
Miten joku Jenni Heinisuo kuuluu VRtrack johtoryhmä Twitter tiliin. Sinne voi lisätä Ville Saksi ja Viher vasuri Oton. Vai onko tämäkin joku Villen pano kuten Annaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006