Mazda 626 "98-99

Joe Yellow

Ei täältä 24- Mazdaosiosta löytynyt infoa niinpä kyselen paria asiaa koskien suunnilleen vuosimallien 1998-1999 626-Mazdaa:


Onko ruostevikoja oikeasti niinkin paljon mitä joku ruotsalainen tutkimus väitti eli mm. suht samanikäisten Ford Mondeoiden kanssa keskitasoa herkempi auto ruostumaan?

Tekniikan kestävyys eli 1,8 & 2-litraiset bensakoneet kestänee ajaa suht siistillä ajolla varmaan lähelle 300tkm ja enemmänkin ilman isompia yllätyksiä?

Onko oltava pakosti 2-litrainen vai riittääkö jopa 1,8 koneinen versiokin perusajeluun?

Ja muutakin saa kertoa eli minkälainen auto talvella jne.. Verrokkina olisi saman ikäinen eli joku 1999-2000 Rellu Laguna mutta japsiauto olisi parempi valinta?

Mutta.. kun tuo mahd. ruosteherkkyys askarruttaa onko oikeasti pelkoa että nyt "hyvänä yksilönä myytävä" Matsa onkin vuoden päästä ruosteessa.. tuskin kait alle 150tkm ajettu "99 nyt niin huono vaihtoehto on???

5

1557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nohö

      Kokonaispaketti on hyvä. Kone ja tekniikka kestää kyllä reilusti yli 300 tkm jos on kaikki huollot tehty. Pohja ei ruostu jos on suojaukset kunnossa eli tehtaan käsittely ei varmasti riitä. Itsellä -98 farkku on ruostunut ainoastaan takaluukun alareunasta. Tämäkin ruoste lähti liikkeelle alareunan kanttauksen sisältä korikitin alta. Kotelot on kyllä suojattu sisältä mutta ei auttanut. Sitä on enää pirun vaikea saada kuriin. Muita pikkuvikoja voisi listata:
      -meluinen -> tarkkuutta rengasvalintaan
      -Takajarrut pitää putsata vähintään kerran vuodessa
      -Apukuskin airbag-tunnistin menee vaihtoon jossain vaiheessa, n. 800 Eur

    • rokiroki

      Juttua oman 626:n hankinnasta. Tässä alussa on aiemmin n. vuosi sitten kirjoittamaani juttua ja lo-pussa viime aikojen kokemuksia….Anteeksi tavu ja kirjoitusvirheet, ei jaksa ruveta korjailemaan.

      Ostin 626:n vm-2000 1.8 konella Basic perusmallin, ilmeisesti GF mallityypiltään.

      Alun perin aioin hommata E-mallin Carinan, viimeisiä niistä, vm 97-98. Hyväkuntoiset katosivat liikkeis-tä heti, ennen kuin niihin ehti kunnolla perehtyä. Primera kiinnosti myös todella paljon hyvän varuste-lun vuoksi ( useissa ilmastointi). Totesin ne kuitenkin omaan käyttöön liian ahtaaksi, myös vuoden 2000 facelift mallin,vaikka kuljettajan paikka oli tilavampi kuin vanhemmissa. Saab 900 oli liian ahdas.
      Sitten rupesi ekat Avensikset kiinnostamaan, mutta ilmeisesti kovan kysynnän vuoksi ne olivat aika kovissa hinnoissa. Olivat myös vähän lysähtäneen oloisia ja paljon ajettuja monet. Ei oikein innosta-vaa hinta/kunto- suhde helmeä löytynyt. Mondeo oli kauan tapetilla, mutta ”ominaisuudet” arveluttivat.

      Pikkuhiljaa oli kiinnostus herännyt 626 Masaan. Eikä vähiten sen vuoksi, että vm 87 2-litrainen 626, oli palvellut uskollisesti jo muutaman vuoden ja vajaat 100 tkm. Mittarissa oli vasta 350 tkm, mutta hit-saamista olisi ollut liikaa. Ja kun en ollut muutenkaan enää autoon satsannut, se oli lähinnä saattohoi-dossa, ja romutuskunnossa. Mutta se oli ollut ainoa niistä kymmenestä autostani, jota ei tarvinnut kos-kaan laittaa hinausköyteen.

      626 Mazdahan ei ole koskaan ollut mikään testimenestys autolehdissä, esim Mondeo,Vectra, Passat , Pösöt, Xantiat ja Lagunat ovat kyllä olleet….
      Ja kun tosissaan rupesi 626:sta etsimään, niitä löytyikin ihan hyväkuntoisia, ja kohtuu ajomäärillä. Nii-tä oli kai tullut merkkiliikkeeseen, kun kutosen myynti rupesi kunnolla vauhtiin ja viimeisten 626 ostajat vaihtoivat tuoreempaan Mazdaan.
      Päätin, että kun sopiva tulee vastaan, hankin Mazdan, vaikkei ne mitään halpa-autoja näyttäneet ole-vankaan. Minulle olisi kelvannut 97-98 tai sitten vähän koneelta ja näoltään piristetty 00-01, mutta halusin alle 100 tkm ajetun auton, ensimmäisen elämässäni.
      Olin jo etukäteen miettinyt, mistä joudun tinkimään, ja mikä on plussaa 626 ostaessani.
      Varustetaso oli selvästi alhaisempi varsinkin 1.8 Basic mallissa kuin muissa merkeissä, samoin moot-tori oli laiska,huolimatta pienestä muutoksesta koneessa( ja ulkonäossä) 99/00. Lehtien mukaan ko-neesta oli käytännön vääntö hukattu, tuntuu pitävän paikkansa,
      Kaksilitraisessa nämä eivät enää niin vaivaisi( hintaeroa 1.8:een oli 3000e), mutta eroa olisi silti kui-tenkin kilpailijoiden eduksi. Ajo-ominaisuudet olivat Masassa myös hieman heikommat kuin esim Pri-merassa ja Mondeossa ja varsinkin Vectrassa, Aven kanssa ehkä samaa tasoa. Sisätiloissa ja tavara-tilassa ei ollut parempia kuin Carina ja Passat, mutta kyllä 3 opelia 2 volkkaria yhden miehen taakaksi riittää…

      Testeissä 626 oli ollut väritön, hajuton, mauton, rehellinen perusauto, jolla pitäisi elämästä selvitä. Au-toja käsittelevillä nettisivuilla esim. keskusteluissa viimeiset 626:t olivat melkein näkymättömissä. Niitä ei moitittu juuri missään, eikä pahemmin kehuttukaan . Kiihkeimpiä tällä nettisaralla tuntuvat olevan Toyota/VAG/Opel-asiantuntija-autoilijat. Eikä se, että käsittääkseni 626 on vielä kokonaan Japanissa tehty auto, ole huono asia. Ja ainakin minusta se on , varsinkin sedan-mallisena ihan kohtuullisen näköinen. Siis vaikutti suorastaan sopivalta autolta keski-ikäiselle värittömälle toimihenkilöperheelle, eikä tarvitsisi naapureidenkaan kadehtia, tai olla vahingoniloisia.

      Niinpä olen ollut reilut puolisen vuotta vm 2000 Masa 626 omistaja. Löysin kelvollisen, hyvin huolletun auton, ajettu 80 tkm. Siihen oli tehty maahantuojan suosittelemat lisäsuojaukset kahden vuoden vä-lein, ja laitettu jopa sisälokarit. Kun liikkeessä tehtiin vielä määräaikaishuolto ja alle uudet kumit, niin kaupat tuli. Aion ehkä syksyllä laitattaa sen kolmannen suojauksen, sillä aikomukseni on pitää ko. auto itselläni pitkään, toivottavasti sen reilut 10v, jolloin mittarissa yli 300 tkm…
      Tosin vaan vähän arveluttaa nämä uudemmat laitteet, kun noita kaikenlaista elektroniikkalaitetta on runsaammin, jotta ovatko ne niin pitkäikäisiä sittenkään. Peltipuoli ilmeisesti galvanoinnin takia kestäi-si, tosin taas perusruostesuojaukset uusille autoille ovat monille merkeille (myös mazda)olemattomat, vanhaan verrattuna. Onhan tuo tosin vähän pappamallinen kopaltaan, koneeltaan laiska, mutta enpä ole aikonut ruveta tuningia harrastelemaan. Ehkä aluvanteet joskus, siinähän sitä on jo tuunausta yli 40-kymppiselle, nopeusrajoitusten mukaan ajavalle….

      Vaikka eipä tuossa perus-Mazdassa liikoja heebeleitä ole, aika vanhaa ja koeteltua? tekniikkaa 90-luvun alkupuolelta se kai taitaa pääosin olla: 2 airbagia, absit, sähkölasit ja -peilit edessä, ei muuta.
      ( exclusive ja 2 litraisissa olisi sitten luistonestoa ja sivuturvatyynyjä, joissakin harvoissa ilmastointi ym) No, onpahan sitten auton vanhennuttua vähemmän murheenaihetta.
      En ole asiantuntija, eikä vielä ole tietoa auton kestävyydestä. 8kk ja reilut 10 000km on pääasiassa vaimo ajanut. Mitään murheita ei ole ollut. Toinen parkkivalo ja rekkarivalo on pimeänä.
      Kunhan tuossa vaan vuodatin jotain omista perusteluistani Mazda 626 -00 hankinnasta.

      …..Ni niin, nyt on auto ollut pari vuotta, joten lisäkokemusta tullut jotain. Autohan 1.8 Basic vm 2000 yht ajettu 110 tkm, omassa käytössä n 30 tkm.
      Ajovaloja H7 joutuu vaihtamaan pari kertaa vuodessa. Helppo homma, ei tarvi purkaa mitään, toisin kuin monessa uudemmassa aitossa. Aikaa menee n 1 min.
      Jarrulevyt vaihdettu eteen normaalissa huollossa.

      -Takaluukun lukkopatruuna yllättäen hajosi. Todennäköinen syy oli ehkä rakenteeseen mennyt lisä-ruostekäsittelyjen mönjä, joka aiheutti turhaa raskastoimisuutta ja kankeutta lukkonappia painaessa. Ilmeisesti metalli väsyi ja lukkopatruunan runko hajosi/murtui poikki , siitä nivelen kohdasta, josta läh-tee lukon avaustanko luukun keskelle. Lukkopatruunanhan on takavalon sivussa, takavalon vieresä eikä luukun keskellä.

      -626 on aika meluisa auto sisältä, riippuen varmasti paljon renkaista. Mutta ei kovin hiljainen Con-tinent-renkaillakaan, joita ainakin ennen pidettiin kohtuullisen hiljaisina.

      -Basic mallin köyhä varustelu, Ilmastointia tuli tänä kesänä ikävä. Edelleen 1.8 kone on laiska

      varmatoiminen auto, ei muita vikoja.

      Jos päätyy hankkimaan 626:n, niin ehdottomasti suosittelen 2 litraista, ja etsii sen ilmastoidun yksilön. Myös ruosteeneston lisäkäsittelyt pitäisi olla ( ainakin yksi) hoidettuna ajoissa. Muttä löytyykö yksilö, jossa nämä kaikki natsaa kilometrien ja lompakon kanssa?

      • Masa 2,0 l

        Terve vaan !

        Minulla on vm. 2000 ilmastoitu 2 litrainen 96.000 km ajettu uutena ostettu Mazda. Tulpanjohdot vaihdoin kuin joskus vähän nykäisi, mutta takalukon patruuna hajosi eilen. Tyrkkäsin kiinni pikaliimalla, mutta en tiedä, miten kestää.

        Paljonko maksoi takalukon korjaus korjaus ?

        Muuten auto pelaa hyvin ja aion ajaa edullisesti kilometrejä sillä vielä 10 vuotta.


      • rokiroki
        Masa 2,0 l kirjoitti:

        Terve vaan !

        Minulla on vm. 2000 ilmastoitu 2 litrainen 96.000 km ajettu uutena ostettu Mazda. Tulpanjohdot vaihdoin kuin joskus vähän nykäisi, mutta takalukon patruuna hajosi eilen. Tyrkkäsin kiinni pikaliimalla, mutta en tiedä, miten kestää.

        Paljonko maksoi takalukon korjaus korjaus ?

        Muuten auto pelaa hyvin ja aion ajaa edullisesti kilometrejä sillä vielä 10 vuotta.

        en aivan tarkkaan muista kun tuli siinä samalla muutakin teetettyä.

        Oliskohan ollut n. 150-180 euroa! Melkoisen kallista.Siis uusi lukkopatruuna vaihdettiin sarjoitettuna vanhalle avaimelle. En halunnut siirtyä kaksiavainjärjestelmään, joka olisi ollut halvempaa.

        Tämä on ollut tähän mennessä ainoa "yllätysmeno" ko auton kuluissa. Vähän pelottaa tuleeko vastaan tämä matkustajan penkin anturivika liittyen airbag systeemiin. Sitäkin tuntuu olevan liikkeellä ko. automallissa.


      • maaazda

        -98 mazda vikoja:

        - Takaluukun lukko rikki, sama kun muilla kirjoittaneilla
        - Kuskin penkinlämmitin rikki,palstalla lisää aiheesta
        - etujarrut uusittu, ongelmana oli jarrut eivät palautuneet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe