Pihalla karviaismarja, viinimarja ja mustikkapensaita istutettu. Mikä noista on jyrsijöiden (myös peurat) herkkua? Milloin pitäisi suojata?
(Pirkanmaa/Vesilahti)
Marjapensaiden suojaus
3
4703
Vastaukset
- A. Tasa
eivät minkäänlaiset elukat ole koskeneet herukoihin ja karviaisiin. Vadelmapuskat on pitänyt sensijaan suojella jäniksiltä. Kokemus 20 vuoden ajalta.
- Marjuri
Minulla myös parinkymmenen vuoden kokemus marjatarhasta, satakunta pensasta. Marjapensaisiin eivät ole eläimet koskeneet, mutta viime keväänä jänikset söivät kääpiöomenapuuni (5kpl) kaikki oksat pois sekä tyrnien(16 kpl)oksat,jota ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut, liekä jäniskanta lisääntynyt. Mutta marjapensaat ovat saaneet olla rauhassa.
- Juffe
Marjuri kirjoitti:
Minulla myös parinkymmenen vuoden kokemus marjatarhasta, satakunta pensasta. Marjapensaisiin eivät ole eläimet koskeneet, mutta viime keväänä jänikset söivät kääpiöomenapuuni (5kpl) kaikki oksat pois sekä tyrnien(16 kpl)oksat,jota ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut, liekä jäniskanta lisääntynyt. Mutta marjapensaat ovat saaneet olla rauhassa.
Meillä myyrät kyläili yhden karviaisen juurella ja se kärsi juuriston mylläyksestä. Periaatteessa sopivan tiheä ja vahva verkko auttaa maassakin, mutta ei taida kannattaa. Juurien tarvii mahtua verkosta läpi (omenapuilla on paksummat juuret).
Lunta voi talloa alkutalvesta pensaiden juurella, niin maa jäätyy nopeammin. Myyrällä on kovempi työ kaivaa jäätynyttä maata kuin pehmeää -> menee muualle helpomman ruoan äärelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351