Onko täällä ihmisiä joilla on koira, mutta silti käyvät itse töissä ? Meillä tilanne on tämä, ollaan kaksi aikuista ihmistä, molemmilla liukuva toimistotyöaika eli kahdeksan tuntia päivässä, lähdetään aamulla kotoa jo siinä seitsemältä ja kotona ollaan hiukan neljän jälkeen. Itse olen halunnut ottaa koiran lemmikiksi koko pienen ikäni, mutta kotona asuessani ja ollessani nuorempi vanhempani eivät siihen suostuneet. Edelleen haluaisin ottaa koiran lemmikiksi, mutta mieheni epäilee kovasti pärjäisikö koira yksin sen ajan kun olemme töissä ? Ihmettelen vain sitä että koiranomistajia tuntuu olevan runsaasti, tuskin kaikki ovat päivisin kotona olevia ihmisiä... Koira vietäisiin totta kai aina aamuisin pienelle aamulenkille ja heti taas iltapäivällä kotiin tultua uudelle lenkille ja illalla vielä iltalenkille... Miten teidän koiranne ovat pärjänneet kotona, vai oletteko te kaikki koiran omistajat kenties kotonaolevia ihmisiä ??
Pärjääkö koira 8,5 h päivässä yksin ?
20
8090
Vastaukset
- Sari
Meillä on 5 koiraa ja ollaan molemmat töissä ja koirat joutuvat olemaan n.8,5-9h/pvä yksin kotona.Eikä mitään ongelmia ole ollut.Tossa kun olin hetken työttömänä,niin totesin että koirat nukkuu suurimman osan päivästä ja ilmeisesti nauttivat siitä kodin rauhasta ja hiljaisuudesta,keräävät voimia isäntäväen vastaan ottamiseen,kun he tulevat töistä.
- Minni
Pärjää oikein hyvin kunhan sille jättää tekemistä päiväksi, puruluita ja leluja. Itselläni on nyt viiden kuukauden ikäinen koira ja olen päivisin töissä, koira ei jää edes itkemään kun aamulla lähden.
- -Paljon kokenut
Kyllä koira pärjää yksin sen ajan päivästä kun oma kotiväki on töissä tai koulussa.
Itselläni on nyt 8kk ikäinen koira tyttö ja se on yksin kotona n.6h päivässä
Tosin, kannattaa ottaa huomioon se, että varsinkin pentukoiran kanssa on varauduttava suuriinkin tuhoihin huoneistossa.
Oma tuholaiseni on keksinyt itselleen jos jonkinlaista viihdykettä kotona, vaikka erillaisia leluja yms. on ollutkin. Esimerkiksi sohvan päällyste on ollut mukava revittävä ja kaikki pöytien nurkat on pureskeltu.
Eli ongelmilta tuskin välttyy ;)
Mutta eiköhän se ole sen arvoista?- AM
"tselläni on nyt 8kk ikäinen koira tyttö ja se on yksin kotona n.6h päivässä
Tosin, kannattaa ottaa huomioon se, että varsinkin pentukoiran kanssa on varauduttava suuriinkin tuhoihin huoneistossa."
Ensiksi on huomautettava, että koira ei ole tyttö vaan narttu.
Lisään kirjoitukseesi sen, että tuhoja saa vähennettyä, kun antaa koiralle paljon tekemistä silloin, kun on sen kanssa. Luonnostaan koira nukkuu suuren osan vuorokaudesta, jos sillä on paljon toimintaa valveillaoloajan. Nimenomaan älyllinen toiminta väsyttää koiran. Eli kaikenlainen yhdessä harrastaminen on hyväksi. Toiminta voi olla tokoilua, agilityä, metsästyskoulutusta jne., kunhan sitä on. Kannattaa tietysti valita semmoinen toiminta, että itse voi levätä, kun koira juoksee :-) - AM
Tosin, kannattaa ottaa huomioon se, että varsinkin pentukoiran kanssa on varauduttava suuriinkin tuhoihin huoneistossa."
Lisään kirjoitukseesi sen, että tuhoja saa vähennettyä, kun antaa koiralle paljon tekemistä silloin, kun on sen kanssa. Luonnostaan koira nukkuu suuren osan vuorokaudesta, jos sillä on paljon toimintaa valveillaoloajan. Nimenomaan älyllinen toiminta väsyttää koiran. Eli kaikenlainen yhdessä harrastaminen on hyväksi. Toiminta voi olla tokoilua, agilityä, metsästyskoulutusta jne., kunhan sitä on. Kannattaa tietysti valita semmoinen toiminta, että itse voi levätä, kun koira juoksee :-) - Roosa
Aikuinen koira kyllä pärjää. Pienelle pennulle olisi hyvä saada joku "hoitotäti" joka käy katsomassa ja pissittämässä pentua ensimmäiset kuukaudet. Pentu on totuteltava hiljakseen yksinoloon. Se saattaa olla todella kauhuissaan jos jätetään kertaheitolla 8 tunniksi yksinään. Minun käsitykseni on, että monet eroahdistukset johtuvat liian varhaisesta yksinjättämisestä.
- Proud_dog`s_owner
AM kirjoitti:
Lisään kirjoitukseesi sen, että tuhoja saa vähennettyä, kun antaa koiralle paljon tekemistä silloin, kun on sen kanssa. Luonnostaan koira nukkuu suuren osan vuorokaudesta, jos sillä on paljon toimintaa valveillaoloajan. Nimenomaan älyllinen toiminta väsyttää koiran. Eli kaikenlainen yhdessä harrastaminen on hyväksi. Toiminta voi olla tokoilua, agilityä, metsästyskoulutusta jne., kunhan sitä on. Kannattaa tietysti valita semmoinen toiminta, että itse voi levätä, kun koira juoksee :-)No voi elämän kevät....Eikö se ole ihan sama, sanooko naaraspuolisesta koirasta, että se on tyttö tai sitten narttu....Ei se nyt maailma kaada, jos tyttökoiran sukupuolesta käytetään nimitystä tyttö, olkoonkin, että se on oikealta termiltään Narttu....en sano tätä nyt pahalla, mutta mun mielestä on niin mitätön asia ku olla ja voi, jos ja kun joku sanoo narttukoiraa tyttökoiraksi....
Ja tuosta yksin jättämisestä olen puhtaasti sitä mieltä, että vaikka koira onkin laumaeläin ja tietenkin kärsii, jos joutuu liian paljon olemaan yksin, ni kyllä koira nyt tuon työpäivän mittaisen ajan kestää vuorokaudessa vielä olla, kunhan sen nyt ei tarvi olla paljoo sen enempää, paitsi, jos se nyt jonkun kerran on vielä enemmän yksin, tosin kyllä koira on pakko tulla viemään ulos tarpeilleen, ku se on 9 h ollu päivällä, alkaa siinä sillon varmaan koiralla hätä olla ja on kohtuutonta pitää koiraa yksin vaikka nyt 12 h päivällä ilman, että se pääsee tuolla aikavälillä tarpeilleen, yön nyt koira pärjää 12 tuntiakin käymättä ulkona.
Joten, jos koira nyt työssä käyvillä on sen työpäivän ajan yksin kotona, ei ole mitenkään kohtuutonta, jos koira ei kuitenkaan joudu vielä sen lisäks olemaan kovin paljoo yksin, että tyyliin toiset 8-6 h vielä työpäivän päälle, vaikka se pääsisi välillä lenkille...
Se, jos koira on vuorokaudessa vaan tuon 8-10 h yksin, ei ole kohtuutonta, jos vertaa niihin, jotka pitää koiraa kohtuuttomia aikoja yksin, vaikka koira pääsisikin heillä ulos välillä...
Joten kumpi on teistä pahempi, se, että koira on yksin enimmäkseen vain tuon työpäivän ajan vai se, että joillakii koira on yksin kotona tyyliin 16 h, vaikka sitä käytettäisiin siinä välillä ulkona?
Eihän tuo 8-9 h ole edes hirveän paljon vuorokaudessa, vaikka ei ehkä kuitenkaan kovin paljoo tuosta pitempään ole hyvä pitää, satunnaisesti voi kyllä vähän pitempään, mutta ei tyyliin 5 päivänä viikossa 13 h, olkoonkin, että koira pääsee tuon välisenä aikana käymään ulkona, ellei sitte ole tarhassa pidettävä tai jotain sisävessaa kotona.
Tuotakin jotkut voi pitää jo eläinrääkkäyksenä, että koiralla on sisällä asunnossa joku paikka, minne käy tekemässä tarpeensa, kun joutuu olemaan pitemmän päivän kotona ja kyllähän joillakin pienillä koirilla onkin.
Ja mun mielestä siinä ei ole mitään, jos koira kuitenkin pääsee myös ulos ja lenkille ja saa liikuntaa, koska tärkeintähän on, että koira pääsee tekemään tarpeensa, kun on tarvis, joten mun mielestä se on ihan sama, tekeekö vaikka just joku pieni koira tarpeensa ulos tienpientareelle vai kotiin sisälle hiekkalaatikolle, kunhan pääsee tarpeensa toimittamaan, kun hätä on ja lenkityksestä huolehditaan ja liikunnasta ja muutenkin asianmukaisesti.
Ei, ei mulla ole omalle koiralleni mitään käymälää sisällä, ite vien oman koiran aina ulos, mitä nyt pentuna oli sanomalehtiä, kun ei ollu vielä sisäsiisti, MUTTA
MUN mielestä on tosiaan aivan sama, pääseekö koira tekemään tarpeensa ulos vai hiekkalaatikolle sisälle, kunhan pääsee tekemään tarpeensa, kun hätä iskee ja pääsee kuitenkin lenkille ulos päivittäin ja saa liikuntaa ja USEAMMIN kuin kerran päivässä.
Tiiän, että voi kuulostaa järkyttävälle, mutta, ku miettii järellä, eikö se ihan sama, käykö koira välillä hiekkalaatikolla tarpeillaan vai tekeekö se tarpeensa aina ulos, pääasiahan on, että se pääsee tarpeilleen, kun hätä on ja saa kuitenkin liikuntaa ulkona päivittäin ja se hoidetaan muutenkin hyvin? :)
Ja tuo hiekkalaatikko, jolle toiset pienet koirat käy välillä tekemässä, saa käyttää vaa hätävarana, ei sillai, että pikku fifi ei pääse koko päivänä ollenkaan ulos lenkille, käy vaa laatikolla tarpeillaan.
Se on väärin ja eläinrääkkäystä jo....
- tolleri
kyllä koira pärjää, kunhan sen pennusta opettaa. Kannattaa kuitenkin varautua aluksi "pieniin" tuhoihin(meillä meni sänky).
Muista kuitenkin töiden jälkeen joka päivä jaksaa lähteä koiran kanssa kunnon lenkille ja viettää aikaa sen kanssa.- Koiruus
se yksinoloon ja pärjääkin. Meillä koira on arkisin yksin 5-7h eikä ole sinä aikana pahuuksia pahemmin tehnyt. Yksinolemisen ajaksi rajasimme koiran alueen pienemmäksi kuin mitä olisi koko asunto eikä se näytä koiraa häiritsevän. Luita ja leluja on lähettyvillään myös. Viikonloput onkin sitten juhlaa koiralle kun aamusta alkaen on joku perheestä kotona, miltei koko ajan. Nyt koulujen loma-aikana huomaisimme että pitäisi jopa poistua muutamaksi tunniksi kaikkien kotoa kuten arkisin yleensä.
Koira on niin tottunut päivittäiseen yksin oloonsa ja rauhaan että käytöksessä huomaa poikkeavaa rauhattomuutta kun ei saakaan sitä täysin rauhallista lepohetkeä, mihin on tottunut.
Muistuttaa siis lasta joka on ns. mennyt yli uniensa eli ylienerginen kun ei ajoissa mennyt lepäämään.
- M
Moi
Meillä itsellämme on ollut koira jo yli 10 vuotta. Raukka on joutunut olemaan aina klo 9.30 - 16.30 välisen ajan yksin kotonaan. Mutta onneksi kaikki on mennyt hienosti. Aamulla tosin on jo käytetty kunnollinen aamulenkki, töiden jälkeen hieman lyhyempi ja illalla taas pitkä lenkki. Joten kuten jo moni muukin on todennut, kyllä pärjää, mutta on eri asia sitten onko se koiralle hyväksi. Ainahan toi olisi mukavampaa kun ei tarttisi pitkään yksin olla.
PS: AM:lle tiedoksi, meidän koira on POIKA -olkoon oikeat termit mitä tahansa :-) - Vihainen koiratäti!!!!####!!!
Ei helvetti vieköön pärjää koira
yksin 8,5!
Olisitko itse kusematta sen ajan????
Jos tuollaisia mietit, niin mene
hyvä tyhmyri Tiimariin ja osta
LEIKKIKOIRA MIKÄÄN MUU EI SINULLE SOVI!
Jos hommaat koiran niin jonkun pitäisi
lähettää eläinsuojeluyhdistys kannoillesi.- Nakke
Itsellä on reilun vuoden ikäinen uros flätti=todella energinen, on joskus 9 tuntia yksin, mutta saa reilu 2 tuntia liikuntaa päivässä ja vaikuttaa aika onnelliselta. Minulla käy aina silloin tällöin ulkoiluttaja auttamassa, niin ettei toinen ihan pidättämisensä rajalla joudu olemaan. Yrittäkää saada esim. 4hsta joku mukava nuori avuksi niin on koirallakin mukavampaa. Ja lopuksi sille joka epäili IHMISEN kykyä pidättää : 12 tuntia ei tunnu missään!!
- ss
Just joo. Vastaaja lienee työtön työtävieroksuva yksilö..
Eikö työssä käyvillä ole oikeutta ottaa lemmikkiä vaikka varmasti rahallisesti pystyvät tarjoamaan laadukkaampaa ruokaa ym. koiralle???
Suomessa keskimääräinen työpäivän pituus on 8 tuntia ja matkat päälle, joten kyllä koira pärjää tuon 8,5 tuntia päivässä yksin. Minä käyn töissä, teen lyhyempää päivää, mutta matkoineen koirani yksinoloaika on 8 tuntia, ja hyvin pärjää.
Kuten kaikkien tuttujeni jotka töissä ovat, niin heidän koiransa pärjäävät myös. Yksin ollessaan koira ei tee muuta kuin makoilee.
Miten muuten luulet että työssäkäyvät ihmiset voisivat omistaa koiran, elleivät koirat pärjää sitä työpäivää yksin???!!!???!???
Otappa yhteys vaikka eläinsuojeluyhd. ja kysy asiaa, että voiko koira olla kotona tuon 8,5 tuntia.. - AM
Joka yö olen kusematta tuon 8,5 tuntia. Eikä tee tiukkaakaan. Joskus kusen aamulla ensimmäisen kerran vasta töissä. (Työ taitaakin olla sinulle tuntematon käsite?)
- Dkdji
AM kirjoitti:
Joka yö olen kusematta tuon 8,5 tuntia. Eikä tee tiukkaakaan. Joskus kusen aamulla ensimmäisen kerran vasta töissä. (Työ taitaakin olla sinulle tuntematon käsite?)
Juuri näin.
Koira pääasiassa vain nukkuu kun porukat on töissä, viikonloppuna tuo meen hurtta nukkuisi varmaan 14h, jos itse saisi päättää.
Tilan rajaus voi olla hyvä juttu, samoin kunnon aamulenkki, ja jättää vaikka jäädytetyn kongin, luita, jne. koiralle puuhaksi ennen unia.
Muistakaa varmistaa myös että koiralle on hoitopaikkaa/lenkittäjää tarpeen tullen saatavilla, kun ootte itse 39 kuumeessa ja toinen työmatkalla, tmv - TMK
Dkdji kirjoitti:
Juuri näin.
Koira pääasiassa vain nukkuu kun porukat on töissä, viikonloppuna tuo meen hurtta nukkuisi varmaan 14h, jos itse saisi päättää.
Tilan rajaus voi olla hyvä juttu, samoin kunnon aamulenkki, ja jättää vaikka jäädytetyn kongin, luita, jne. koiralle puuhaksi ennen unia.
Muistakaa varmistaa myös että koiralle on hoitopaikkaa/lenkittäjää tarpeen tullen saatavilla, kun ootte itse 39 kuumeessa ja toinen työmatkalla, tmvJos koira nukkuu sen 8-9 tuntia päivällä, niin pystyykö se nukkua vielä saman verran yöllä? Eli jääkö koiralle aktiivista valveillaoloaikaa vain 6-8 tuntia?
- Proud_dog`s_owner
Huoh....Idiootti....Siinä on taas 1 kukkahattutäti, joka ei tiedä koirien pidosta paskan vertaa, asialla...Teepä ilmoitus eläinsuojeluviranomaisille siitä, että jonkun koira on yksin kotona 8-9 h....Tuskinpa tekevät asialle mitään, koska siinä ei ole mitään vikaa...Eri asia on, jos koira joutuu olemaan pääsemättä tarpeilleen tyyliin 12 h päivällä, se olis jo kohtuutonta, mutta koira kun pärjää tuon 8-9 h kusematta, siitä yli, jos menee, niin alkaa toki olla raskasta jo rakolle....Yön koira pärjää 12 h kepeesti....
Katsos, kun kukaan koiranomistaja tuskin juoksee aikuisen koiran kanssa yöllä ulkona tyyliin 4-5 tunnin välein...Koira pärjää sillon katsos ihan hyvin 8-12 tuntia käymättä PISSILLÄ ja KAKALLA, niih....;)
Muista toki tehdä tuostakin ilmoitus eläinsuojeluun....Muista kuitenkin varautua siihen, että ne NAURAA sulle....Tuo, kun ei ole eläinrääkkäystä laisinkaan.
Mutta mielipiteensä kullakin, älä vain oleta, että kaikki toimii sinun ajatusmallisi mukaisesti...;)
Oletkohan itse edes koskaan omistanut koiraa, että edes tietäisit niiden hoidosta jotain?
Vaikka miksipä tähän olisi edes kannattanut vastata, ainahan näitä höpsöjäkin täältä palstalta löytyy niin kuin meidän immeisten joukostakin...:)) - Proud_Dog`s_owner
Proud_dog`s_owner kirjoitti:
Huoh....Idiootti....Siinä on taas 1 kukkahattutäti, joka ei tiedä koirien pidosta paskan vertaa, asialla...Teepä ilmoitus eläinsuojeluviranomaisille siitä, että jonkun koira on yksin kotona 8-9 h....Tuskinpa tekevät asialle mitään, koska siinä ei ole mitään vikaa...Eri asia on, jos koira joutuu olemaan pääsemättä tarpeilleen tyyliin 12 h päivällä, se olis jo kohtuutonta, mutta koira kun pärjää tuon 8-9 h kusematta, siitä yli, jos menee, niin alkaa toki olla raskasta jo rakolle....Yön koira pärjää 12 h kepeesti....
Katsos, kun kukaan koiranomistaja tuskin juoksee aikuisen koiran kanssa yöllä ulkona tyyliin 4-5 tunnin välein...Koira pärjää sillon katsos ihan hyvin 8-12 tuntia käymättä PISSILLÄ ja KAKALLA, niih....;)
Muista toki tehdä tuostakin ilmoitus eläinsuojeluun....Muista kuitenkin varautua siihen, että ne NAURAA sulle....Tuo, kun ei ole eläinrääkkäystä laisinkaan.
Mutta mielipiteensä kullakin, älä vain oleta, että kaikki toimii sinun ajatusmallisi mukaisesti...;)
Oletkohan itse edes koskaan omistanut koiraa, että edes tietäisit niiden hoidosta jotain?
Vaikka miksipä tähän olisi edes kannattanut vastata, ainahan näitä höpsöjäkin täältä palstalta löytyy niin kuin meidän immeisten joukostakin...:))Muille TIEDOKSI; viesti oli tarkotettu tuolle VIHAISELLE KOIRATÄDILLE, EI kenellekkään muulle...:)
- Miiii
TMK kirjoitti:
Jos koira nukkuu sen 8-9 tuntia päivällä, niin pystyykö se nukkua vielä saman verran yöllä? Eli jääkö koiralle aktiivista valveillaoloaikaa vain 6-8 tuntia?
Mun koira nukkuu n. 9.5h yöunet ja jätän sille aika paljon puuhaa työpäiväni ajaksi, arvioisin että nukkuu töissä ollessani n. 7h, itse olen työmatkat mukaanlukien 8h poissa päivällä kotoa. Valveilla koira on näin päivästä 7.5h, tosin ennen iltalenkkiä saattaa nukkua jopa tunnin, eli valveilla päivästä minimissään luokkaa 6.5h.
Aikuisen koiran unentarve on 16-18h tän linkin mukaan
http://www.hiiroset.net/koulutus_stressi.php
Muistelen tollasta lukeneeni itekin, että koiran tulisi olla valveilla päivästä jonkun 6h minimissään, sopisi ton kanssa yhteen.
Aamulenkki meillä on 25 minuuttia hyvinkin tarkkaan, töiden jälkeen ja illalla n. tunnin lenkit, kaikissa koira saa olla paljon vapaana, juosta, haistella, hakea palloa, ka keppiä, maasto on monipuolista. Sisällä kalvaa luita ja saa nenäaktivointia, peruskongijuttuja, jne. mitä nyt sattuu olemaan ja keksimään.
Eli ison unimäärän lisäksi saa sitten myös liikuntaa ja aktivointia. Aivan unenpökkyräsä on kun tulen töistä, pärjää päivän hienosti :)
- korvana
vanha ketju mut jos joku käy lukee, nii eiks se oo sillee et pentukoira voi olla yksin kotona tunnin ikäkuukauttaan kohden kerralla eli 4kk pentu voi olla yksin max se neljä tuntia kerralla jne. Näin on sanonu se koirakoulutus nainen liv.llä :D et mut sit aikuinen koira kyllä pärjää sen 8 tuntiakin, tällanen käsitys mulla, mutta voi olla et oon väärässäkin muistelen vaan et se kouluttaja nainen sano noin =)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184651Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982447Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422011Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181929- 811586
- 1461505
- 121256
- 102994
- 124852
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40849