keuhkoahtauma epäily

elämän nälkä

kuunneltuaan lääkäri heitti keuhkoahtauma epäilyn..hengitysäänet hiljenneet.tutkimuksissa käyty, spirometrin mukaan 73% keuhkoista toimii,keuhkokuvassa kävin mut lääkärin diaknoosi tulee vasta torstaina.ikää 35vuotta ja nainen,muita paheita ei ole juurikaan ollut ainoastaan tupakka,sitä meni 23vuotta askista puoleentoista päivässä.nyt oon kolmattaviikkoa polttamatta ollut.olisi tosi kiva jos joku kyseistä sairautta sairastava tulisi kertoilemaan sairaudesta ja muutenkin turisemaan,tää diaknoosin odottelu on hirveää!! en olisi ikinä uskonut et minä näin nuorena voisin sairastua..ottakaa opiksi ja lopettakaa vielä kun se on vapaa ehtoista!pakon edessä vaikeampaa,mulla lopetusyrityksiä takana useita,pisin puolivuotta.nytkin ehdin lopettaa vielä vapaaehtoisesti!vaan nyt tiedän et varaa repsahtamiseen ei enää ole!

11

4860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ed.kirjoittanut

Tupakka heti pois ja lääkärin määräämät lääkkeet käyttöön. Yritä liikkua ja elää mahdollisimman normaalisti. Ja älä anna pelolle valtaa! Ja tutustu sairauteen nimeltä keuhkoahtauma, jonka kanssa joudut valitettavasti loppuelämäsi elämään, jos se sinulla lopullisissa tutkimuksissa todetaan. Jos onnesi säilyy ja tautia ei todeta, oli tämä vakava varoitus asiasta. Ja siinä miettimistä muillekin - pitkittynyt flunssa ei aina ole sitä, mitä luulet sen olevan!

• ...

Toivotaan nyt ensin, että keuhkoahtaumaa ei todeta. Tupakointia ei tällöinkään ehkä kannata jatkaa ainakaan samaa tahtia. Melko lailla oletkin poltellut, varsinkin naiseksi.

Jos ahtauma kuitenkin todetaan, ei kannata masentua. Tunnen keuhkoahtaumapotilaita, ja kyllä he mielestäni ihan hyvin pärjäävät. Ei ahtauman kanssa ole enää asiaa huippu-urheilijaksi, mutta muuten voi elellä vointinsa mukaan. Normaali oleskelu ja rauhallinen liikunta tuskin aiheuttaa mitään oireita. Ja onhan niitä lääkkeitäkin, joita voi imaista, kun ahdistaa.

Itse en usko, että saisit vielä diagnoosia tästä taudista. Jos se kuitenkin tulee, kannattaa tosiaankin jättää tuo polttaminen ehkäpä ihan lopullisestikin. Joka tapauksessa, älä masennu tai huolestu liikaa. Ihmisillä on kaikenlaisia vaivoja, ja sinulla ovat asiat kuitenkin hyvin esimerkiksi silmä- tai jalkapuoliin verrattuna.

• elämän nälkä

toivon totisesti et pääsisin pelkällä säikähdyksellä..se sit nähdään.sepä keuhkoahtaumassa onkin et sitä et näe päällepäin..ihminen voi olla hyvin vakavasti sairas etkä mitään päältä huomaa!lääkäriltä kysyn sit vähän ennustetta miten sairaus mahdollisesti etenee yms.tulen sit kertomaan miten kävi.

• elämän nälkä

no nii,diaknoosi tehty..lievä keuhkoahtaumatauti,jotkut arvot niin huonoja et suljetaan vielä pois astman mukanaolo,jäljelle jää sit keuhkolaajentuma...sehän usein kulkee ahtauman kans käsikädessä..mut nyt syön sit kortisoonia,puhallukset sit näyttää onko taudissa mukana astmaa.en ikinä olisi osannut pelätä sairastuvani 35vuotiaana keuhkoahtaumatautiin,keuhkosyöpää kyllä osasin pelätä,keuhkokuvat oli onneksi puhtaat et sitä ei ole.enpä voi muuta kun toivoa et kaikki lukijat jotka vielä polttaa,lopettakaa,tupakasta joutuu maksamaan ihan liian paljon,rahan lisäksi vielä sen tärkeimmän:oman terveyden!

• ...

Sinulla taitaa sitten olla tupakat poltettu. Toivottavasti ahtauma ei tuosta enää etene. Ja harvoin kai se enää pahenee tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Itse olen alle 30-vuotias, joten voin vielä ainakin viisi vuotta sauhutella...

• elämän nälkä
        ... kirjoitti:

Sinulla taitaa sitten olla tupakat poltettu. Toivottavasti ahtauma ei tuosta enää etene. Ja harvoin kai se enää pahenee tupakoinnin lopettamisen jälkeen.

Itse olen alle 30-vuotias, joten voin vielä ainakin viisi vuotta sauhutella...

minäkin ajattelin joskus noin...syöpää joskus osasin vähän pelätä mutten tälläistä.yhden alta kolmekymppisenä sairastuneen tiedän,40 naisilla tää alkaa olla jo hyvin yleinen vaiva...mulla oli tuuria kun huomattiin nyt,kun yleensä huomataan vasta kun puolet keuhkojen toiminnasta on menetetty n.40vuotiaana,ennuste ei silloin enää ole järin hyvä:(

• Zebraz

Hei!

Lopetin myös itse (en toki omasta tahdosta )tupakanpolton yli kolme viikkoa sitten (olen 25v). Jouduin lopettamaan siksi kun multa vedettiin pois terve viisaudenhammas ja tupakoitsioille voi tulla ns. "dry socket", joka tietenkin on erittäin kivulias ja voi mahdollisesti kestää noin 2 kuukautta. Ajattelin aina että lopetan polttamisen parin vuoden kulttua jne.Minulla on myös astma. En ole iloinen asiasta mutta ei sille mitään nyt enään voi tehdä....Kyllähän tässä ainakin jotain rahaa säästää =) !

• elämän nälkä

eilen tuli neljäviikkoa täyteen ilman tupakkaa..kohta kuukausi takana.astmaa ei keuhkoahtauman lisäksi ole se on nyt tutkittu,vaan vielä tutkimukset jatkuu..selvitetään onko tuon lievän ahtauman lisäksi keuhkolaajentumaa.mulla kuiteski vielä asiat hyvin,pystytään taudin kehitys kait pysäyttää tuolla kun en polta.yleensä keuhkoahtauma huomataan vasta kun keuhkoista puolet on menetetty..kantsis ihmisten miettiä lopettamista..lääkäri sanoi eilen et kaikki tupakoitsijat tulevat sairastumaan keuhkoahtaumaan,toiset nuorena niinkuin minäkin toiset sit vanhuksena jolloin se ei enää elämää haittaa,kun ei liikuta.eipä kannata kenenkään tuudittautua siihen uskoon et selviää vanhuuteen asti..

• mummiiiii
        elämän nälkä kirjoitti:

eilen tuli neljäviikkoa täyteen ilman tupakkaa..kohta kuukausi takana.astmaa ei keuhkoahtauman lisäksi ole se on nyt tutkittu,vaan vielä tutkimukset jatkuu..selvitetään onko tuon lievän ahtauman lisäksi keuhkolaajentumaa.mulla kuiteski vielä asiat hyvin,pystytään taudin kehitys kait pysäyttää tuolla kun en polta.yleensä keuhkoahtauma huomataan vasta kun keuhkoista puolet on menetetty..kantsis ihmisten miettiä lopettamista..lääkäri sanoi eilen et kaikki tupakoitsijat tulevat sairastumaan keuhkoahtaumaan,toiset nuorena niinkuin minäkin toiset sit vanhuksena jolloin se ei enää elämää haittaa,kun ei liikuta.eipä kannata kenenkään tuudittautua siihen uskoon et selviää vanhuuteen asti..

Itse lopetin polttamisen kun kyllästyin yskimään. Yli 30 vuotta poltin mutta uutena vuotena tulee täyteen kolme savutonta vuotta. Minä sairastuin astmaan onneksi, sillä pelkäsin myös keuhkoahtaumaa. Tunne, että pääsee tupakasta irti on aivan uskomaton. En tarvinnut edes lääkkeitä motivaatio ja ahtauman pelko auttoi. Ainoastaan harmittaa se etti älynnyt lopettaa aikaisemmin.

• eeppa

Isäni kuoli 3 vuotta keuhkoahtauman havainnoinnin jälkeen. 60% oli jäljellä, lopetti tupakoinnin, mutta tauti eteni. Tukehtui käytännössä pystyyn......

• jarppe098

Mites menee, KAT-potilaat; millainen tämä sairaus on oikeastaan, miten vaikuttaa elämään yms?? Tuli vain mieleen nyt kysellä, kun tästä puhutaan, että ei sitä huomata / diagnostisoida kovinkaan helposti - että onko se sitten hirveän vaarallinenkaan!? En todellakaan tiedä taudista mitään, mutta on alkanut pelottaa kyllä! Ihan kuin nikotiinin vaikutukset aivotoimintaankin; tuntuu, ettei IKINÄ ole ns. normaali olo; aina kaikki tuntuu, että se ja se johtuu joko röökistä tai sen puutteesta! Todella typerä fiilis; niin tasan klassinen huumeriippuvaisen kuva kuin mikään!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6366
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      57
      3004
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      66
      2804
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1465
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1372
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1321
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe