Miksi jättäjä vihaa?

niin suruissaan

Erosimme puoli vuotta sitten exäni yksipuolisesta tahdosta. Ero tuli täysin yllättäen ja en vielä tänä päivänäkään voi sitä uskoa. Viimeiseen hetkeen saakka exäni vannoi rakkauttaan jne. Toista ei ollut/ole edelleenkään kuvioissa.
Erohetkesät lähtien exäni muuttui totaalisesti. Hänestä tuli maailman tylyin ja kylmin henkilö ja aistin niin helposti sen suunnattoman vihan ja aggression mitä hän minua kohtaan tuntee...Mutta miksi? En ole omasta mielestäni tehnyt yhtään mitään. Päinvastoin aina halunnut hänelle parasta ja rakastanut yli kaiken. olen aivan hukassa ja suruissani. Olemme n. kolmekymppisiä ja minä kirjoittaja siis nainen ja jättäjä mies.

18

3758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin suruissaan

      ..jäi tuosta alkuperäisestö pois se pointtini..eli osaisiko kukaan yhtään selittää, MIKSI hän vihaa minua, vaikka asiahan pitäisi olla juuri päinvastoin? Tunnen minäkin sisimmässäni vihaa häntä kohtaan, koska särki kaikki unelmani, mutta enemmänkin tunnen tällä hetkellä kaipuuta, ikävää ja surua. Mutta miksi jättäjä vihaa??

      • SeSama

        olet joutunut narsistisen ihmisen pauloihin ja alkuhuuman jälkeen hän löysi "paremman" lähteen itselleen. He ovat adrenaliininarkomaaneja ja kyllästyvät helposti lähteisiinsä. Yleensä uuden suhteen loppuessa ottavat yhteyttä ex:ään ja yrittävät kierrättää väkisin näitä. Älä ihmeessä ihmettele asiaa enempää, äläkä missään nimessä ota yhteyttä häneen - se vaan ruokkisi hänen sairasta maailmaansa. He reagoivat vihalla jokaiseen vastoinkäymiseen, koska eivät muita tunteita koe. Tunnut olevan se terveempi osapuoli, koska pohdiskelet asiaa joka kantilta - he eivät sitä tee, eivätkä siihen pysty. Pidä kiinni unelmistasi!


      • Saman nähnyt
        SeSama kirjoitti:

        olet joutunut narsistisen ihmisen pauloihin ja alkuhuuman jälkeen hän löysi "paremman" lähteen itselleen. He ovat adrenaliininarkomaaneja ja kyllästyvät helposti lähteisiinsä. Yleensä uuden suhteen loppuessa ottavat yhteyttä ex:ään ja yrittävät kierrättää väkisin näitä. Älä ihmeessä ihmettele asiaa enempää, äläkä missään nimessä ota yhteyttä häneen - se vaan ruokkisi hänen sairasta maailmaansa. He reagoivat vihalla jokaiseen vastoinkäymiseen, koska eivät muita tunteita koe. Tunnut olevan se terveempi osapuoli, koska pohdiskelet asiaa joka kantilta - he eivät sitä tee, eivätkä siihen pysty. Pidä kiinni unelmistasi!

        Olin aikaa sitten nimittäin aivan samassa tilanteessa, ja tässäkin tapauksessa kävi juuri noin. Entisiin on heidän helppo turvautua kun muistavat mitä heiltä saivat ja kun se kiintiö on täynnä niin eikun uutta putkeen. Ja välillä eksien kanssa muhinoita niin ei kaikki unohdu, hirveä mustamaalaaminen ja uhkailu kun itse ei enää haluakaan olla tekemisissä. Kiittäkää itseänne että olette päässeet eroon, tuollaisissa suhteissa ei tule kuin tuhoa.


    • Menee kumminkin

      Niin että ihmisen täytyy rakastaa henkilöä jota pystyy vihaamaan.Näin täällä joku kirjoitti ja kun itse ajattelin tota asiaa näinhän se menee.

      • SeSama

        sä hetken mietit tuotakin asiaa, niin eihän se niin ole. Itse olen vihannut hetkellisesti ihmisiä, vaikka heitä en ole rakastanutkaan, taikka ylipäätänsä välittänyt ihmeemmin.


      • cccvv
        SeSama kirjoitti:

        sä hetken mietit tuotakin asiaa, niin eihän se niin ole. Itse olen vihannut hetkellisesti ihmisiä, vaikka heitä en ole rakastanutkaan, taikka ylipäätänsä välittänyt ihmeemmin.

        Ohimenevästi voi vihata ketä tahansa, mutta pitkäaikaiseen ja selittämättömään vihaan kuuluu syvä rakkaus vihankohdetta kohtaan. Muutoin niin voimakas tunnereaktio ei jaksaisi pysyä hengissä. Näin se on.


      • SeSama
        cccvv kirjoitti:

        Ohimenevästi voi vihata ketä tahansa, mutta pitkäaikaiseen ja selittämättömään vihaan kuuluu syvä rakkaus vihankohdetta kohtaan. Muutoin niin voimakas tunnereaktio ei jaksaisi pysyä hengissä. Näin se on.

        kaverisi ammutaan, vihaatko ampujaa syvästi? Todennäköisesti reaktio pysyy hengissä.


      • kiia77
        SeSama kirjoitti:

        kaverisi ammutaan, vihaatko ampujaa syvästi? Todennäköisesti reaktio pysyy hengissä.

        Vihaakin on erilaista. Tottakai vihaisin vaikkapa äitini ampunutta henkilöä aina ja iankaikkisesti, mutta kun kyse kahdesta parisuhteessa olevasta ihmisestä ja heidän välisestä vihastaan, on se tunnetasolla aivan eri asia, kuin viha joka syntyy sellaisessa tilanteessa, jossa joku oikeasti on vahingoittanut itseäsi tai lähimmäistäsi. Varmaankin noiden kahden erilaisen vihan mekanismit, syntytavat ja luonne ovat psykologinkin näkökulmassa kaksi täysin eri asiaa. Oliskin mielenkiintoista kuulla asiantuntijan kommenttia viha-rakkaus -asiaan eli kulkevatko ne käsi kädessä, kun kysymys parisuhdeasioista...


    • & rakkaus

      Luultavasti eksälläsi on vielä voimakkaita tunteita sinua kohtaan. Useimmiten (aina?) vihan takana on pelko - eksäsi ehkä rakasti sinua, mutta pelkäsi tunteitaan ja siksi käänsi rakkauden vihaksi. Ja voi olla ettei hän itse edes tiedostanut asiaa.

      Mitä tuossa joku kirjoitti että jos joku ampuisi äitini, niin vihaisin tätä ihmistä... siinä voi olla taustalla juuri sama tunne, eli pelko tätä ampujaa kohtaan ja pelko elämän hauraudesta.

      Eli kummassakin vihataan menetystä. Ehkä tällä eksälläsi on jotain traumoja, jotka sitten aktivoituvat tilanteen tullen. Ehkä hän pelkäsi hylätyksi tulemista ja halusi hylätä ensin. Joskus on helpompi vihata kuin rakastaa, mutta ei tällainen ihminen muissakaan suhteissaan tule onnistumaan sen paremmin, ennen kuin kykenee kohtaamaan pelkonsa.

    • ....-....

      Vajaan puolen vuoden seurustelun jälkeen mies jätti. Melkein samassa lauseessa kertoi, miten edelleen tykkää minusta aivan valtavasti, mutta hänen on nyt "etsittävä itseään". Seuraavana päivänä hänen hakiessa tavaroitaan, hän oli muuttunut jäätävän kylmäksi ja tunteettomaksi. Aivan eri ihminen kuin se, joka oli ollut kanssani erittäin tiiviisti tuohon asti. Olen yrittänyt selittää itselleni hänen käytöstään puolustusmekanismilla. Ehkä hänellä oli vielä tunteita jäljellä, mutta kylmällä käytöksellä hän sai herkistymisensä pysymään poissa vaikealla hetkellä.

      • niin suruissaan

        meillä oli vielä kaiken lisäksi aika pitkä, noin 10 vuoden suhde takana, että luulin jopa tuntevani mieheni ja olisin aistinut jotain hänessä, että kaikki ei kohdallaan, mutta ei...eroilmoitus tuli todellisena shokkina.


      • teillä
        niin suruissaan kirjoitti:

        meillä oli vielä kaiken lisäksi aika pitkä, noin 10 vuoden suhde takana, että luulin jopa tuntevani mieheni ja olisin aistinut jotain hänessä, että kaikki ei kohdallaan, mutta ei...eroilmoitus tuli todellisena shokkina.

        mitään eroon viittaavia keskusteluja aikaisemmin vai tuliko ero aivan yllätyksenä? Toki jokaisessa pitkässä suhteessa on ne omat ongelmansa ja mietitään ehkä eroakin...


      • niin suruissaan
        teillä kirjoitti:

        mitään eroon viittaavia keskusteluja aikaisemmin vai tuliko ero aivan yllätyksenä? Toki jokaisessa pitkässä suhteessa on ne omat ongelmansa ja mietitään ehkä eroakin...

        Ei mitään keskusteluja erosta tai ongelmista (joita siis ei ainakaan minusta suhteessamme liiemmin ollut). naimisiin piti mennä kesällä nyt, oli kirkot varattu jne. Eli täysin päinvastaisia suunnitelmia ja niissä mies oli myös mukana viimeiseen päivää asti...täysin siis käsittämätöntä :(


      • "teillä"
        niin suruissaan kirjoitti:

        Ei mitään keskusteluja erosta tai ongelmista (joita siis ei ainakaan minusta suhteessamme liiemmin ollut). naimisiin piti mennä kesällä nyt, oli kirkot varattu jne. Eli täysin päinvastaisia suunnitelmia ja niissä mies oli myös mukana viimeiseen päivää asti...täysin siis käsittämätöntä :(

        outo reaktio. Iskiköhän paniikkihäiriö? Pääsin itse vähällä, kun ei oltu niin pitkällä. Miten pääsis ymmärtämään miesten ajatusmaailmaa??? Ovat he niin arvoituksellisia!


      • ollutkaan
        niin suruissaan kirjoitti:

        Ei mitään keskusteluja erosta tai ongelmista (joita siis ei ainakaan minusta suhteessamme liiemmin ollut). naimisiin piti mennä kesällä nyt, oli kirkot varattu jne. Eli täysin päinvastaisia suunnitelmia ja niissä mies oli myös mukana viimeiseen päivää asti...täysin siis käsittämätöntä :(

        valmis vielä sitoutumaan täysin, se tuntui liian pelottavalta...olitte menossa naimisiin, mutta jostain syystä miehesi ei kuitenkaan ollut vielä valmis niin lopulliseen. Ja jos suhteenne on alkanu kun olette olleet tosi nuoria, niin hän ehkä halusi vielä vapautti, vaikka rakastikin sinua.


      • niin suruissaan
        ollutkaan kirjoitti:

        valmis vielä sitoutumaan täysin, se tuntui liian pelottavalta...olitte menossa naimisiin, mutta jostain syystä miehesi ei kuitenkaan ollut vielä valmis niin lopulliseen. Ja jos suhteenne on alkanu kun olette olleet tosi nuoria, niin hän ehkä halusi vielä vapautti, vaikka rakastikin sinua.

        Hän oli vasta 19-vuotias kun aloimme seurustelemaan ja olimme toistemme ensimmäiset pidempiaikaiset ja vakavat seurustelukumppanit.
        Uskon, että se vapaudenkaipuu (rakkaudesta sitten huolimatta?)oli ainut syy, mitä voin järkeillä....ja lisäksi hänellä rankkoja paineita työelämän suhteen, joten ehkä nämä kaikki ajoivat hänet valintaansa :((


    • jätetty

      Olen kanssa aika samanlaisessa tilanteessa. Minä ja exäni olemme kahdenkymmenen ikävuoden puolessavälissä. Erosta on neljä kuukautta ja sen aika jättäjä eli nainen on käyttäytynyt hieman oudosti minua kohtaan. Hieman kylmästi ja tylysti. Tämä on puolestaan vaikuttanut minuun käytökseen tätä naista kohtaan, jota hän piti ahdistavana. Syntyi noidankehä.

      Tänään sain viestin naiselta että hän ei halua enää mua elämäänsä, en saa edes vaihtaa muutama sanaa törmätessään. Syy on kuulemma minun, eikä ollenkaan hänen.

      Meidän tapauksessa pääsimme vain väärällä jalalla liikkeellä ja sitten alkoi noidankehä. Jos aiemmin olisin tiennyt mitä hän ajateli tai tunsi, jotain olisi ollut pelastettavissa.

      Voisiko exäsi agressio johtua purkamattomista tunteista? Oletteko puhuneet ja kertooko hän omista ajatuksista? Oletko antanut hänelle tarpeeksi tilaisuutta puhua? Kokeeko hän että olet ainoastaan kiinnostunut omasta kärsimyksestä, etkä hänen? Tuotko oman kärsimyksesi lian herkästi esille? Nämä vaan sattuvat olemaan virheitä joita tein.

    • Anonyymi

      Yksi selitys voisi olla, että koska hän on ihan hirveän pettynyt. Uskoi, toivoi, yritti, päin mäntyä meni silti. Jotta hän pääsee sinusta henkisesti yli, se vaatii vihan tunnetta, joka kyllä menee aikanaan ohi. Jättäjän rooli on raskas: siihen liittyy runsaasti syyllisyyttä, epäilystä ja yksinäisyyden pelkoa. Yhdessä kupissa ovat kaikki sinun hyvät puolesi ja toisessa huonot. Älä ota itseesi, eksäs taistelee lähinnä oman päänsä kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1925
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      51
      1853
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1383
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe