Ostin ja istutin tuossa imukärhivilliviiniä pihan maalatun lautaseinän viereen kasvavaksi. Tarkoitus olisi siis (tietenkin), että köynnös kiipeäisi aitaa pitkin ja toisi vehreyttä ja peittoa rumaan lauta-aitaan.
Nyt kuitenkin löysin netistä tälläisen tekstin:
Pintaan kiinnittyviä köynnöksiä.
Nämä köynnökset kiinnittyvät seinään, puunrunkoon, kiveen tai muuriin: imukärhivilliviini, säleikkövilliviini ja köynnöshortensia. Näitä köynnöksiä ei voi istuttaa maalatun puuseinän viereen.
Siis miksi muka ei voi istuttaa maalatun puuseinän/aidan eteen?
Jos en nyt ihan väärin muista, niin olen nähnyt juuri vastaavassa paikassa kyseistä kasvia kasvavan...
Osaako joku viisas kertoa?
Apua!!! Imukärhivilliviini...
2
3290
Vastaukset 2
- vali ulkoseinä
Mistä löysit ko. tekstin?
Ammattirakentajat kavahtavat kaikkia kiipeäviä köynnöksiä, jotka ovat suoraan seinäpinnassa. Usein esim. villiviinille laitetaan seinän eteen oma kiipeämisverkko tms., jottei se olisi suoraan seinässä kiinni. Saattaa esim. rapattu pinta olla turhan kauan kostea villiviinin alla. Samoin julkisivun lautaverhouksen kuivuminen voi estyä eli köynnös saattaa mädännyttää lautaverhouksen tai maalipinta alkaa irrota.
Jos minä haluaisin kasvattaa villiviiniä puuseinässä, laittaisin verkon tai kiipeilytangot sille. Aitaan voisin laittaa suoraankin.
Aika paljon niitä kiipeilee myös lautaverhoilluissa seinissä silti edelleen.
En olisi kauhean huolissani, jos sinulla on aita siellä villiviinin alla, eikä ulkoseinää. Kysymyksessäsi annoit ristiriitaista tietoa istutuspaikasta; sinä on seinä ja aita on aita.- -EDTA-
On siis semmoinen lauta-aitaseinämä, joka erottaa meidän pihan yleisestä pihasta =). Väliseinämä, joka lautaa ja aidanteena lähinnä toimii =9
Kiitos vastauksestasi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja2831150Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "2751016Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔49920- 105884
- 99819
- 73808
- 107689
- 64578
Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"
Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh2551Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"
Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh11498