Kirjoituksissaan Tuomas Akvinolainen, Kirkon suurin teologi tuli johtopäätökseen, että itsetyydytys on kuolemansynti.
Menekö virallinen oppi tällä hetkellä samalla lailla?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomas_Akvinolainen
Itsetyydytys ja kuolemansynnit
53
5214
Vastaukset
- No milk to day
Tuomas Akvinolainen oli ihminen ihmisten joukossa.
Itse olen sitä mieltä, että parempi on miehen purata paineensa itse, kuin suorittaa väkivaltaisia tekoja lähimmäiselleen.
Märta Tikkanen kirjoitti aikanaan romaanin "Miestä ei voi raiskata", mutta minusta myös naiselle itsetyydytys on parempi vaihtoeho, kuin kierellä munahaukkana kyliä.- Peeedro
Saanko esittää kysymyksen no milk to day ?
En kysy tätä "riitahaastaakseni", vaan mielenkiinnosta enemmän - minua ihmetyttää, että mikä on oikeasti kaltaisesi (täällä on nää pari muutakin) psykologinen MOTIVAATIO olla viikkoja, viikkoja juuri konservatiivisella Katolisten keskustelufoorumilla?
Siis pelkästään täällä suomi24 on jo satoja eri aihepiiriä, jotka vastauksistanne päätellen, sopisi varmasti teille paremmin - ja niissä olisi hengenheimolaisianne jne? Täällä saatte mm. vaan tuon seriffi naisen pään sekaisin, kun ei sillä taida olla ihan itselläkään uskonsa käsitykset ynm. selvillä.
Ihan selvästi, ilman provoilua, vastauksesi kertoo, että et ole minkään sortin Kristitty, puhumattakaan Katolinen - ja silti roikut jossain (Suomessa marginaalisen ja konservatiivisen Kristillisyyden) Katolisuuden palstalla jatkuvasti?
Siis mikä motivaatio tälläiseen voi olla? Ja että sitä jaksaa jatkuvasti viikkoja jne - tyyris tyllerö
Peeedro kirjoitti:
En kysy tätä "riitahaastaakseni", vaan mielenkiinnosta enemmän - minua ihmetyttää, että mikä on oikeasti kaltaisesi (täällä on nää pari muutakin) psykologinen MOTIVAATIO olla viikkoja, viikkoja juuri konservatiivisella Katolisten keskustelufoorumilla?
Siis pelkästään täällä suomi24 on jo satoja eri aihepiiriä, jotka vastauksistanne päätellen, sopisi varmasti teille paremmin - ja niissä olisi hengenheimolaisianne jne? Täällä saatte mm. vaan tuon seriffi naisen pään sekaisin, kun ei sillä taida olla ihan itselläkään uskonsa käsitykset ynm. selvillä.
Ihan selvästi, ilman provoilua, vastauksesi kertoo, että et ole minkään sortin Kristitty, puhumattakaan Katolinen - ja silti roikut jossain (Suomessa marginaalisen ja konservatiivisen Kristillisyyden) Katolisuuden palstalla jatkuvasti?
Siis mikä motivaatio tälläiseen voi olla? Ja että sitä jaksaa jatkuvasti viikkoja jneMiten sinä voit sanoa, ettei No milk today olisi kristitty? Kuka sinulle on antanut sellaisen vallan arvioida toisen ihmisen sisintä?
Minä olen ymmärtänyt, että No milk on katolilainen. Katolilaisetkin voivat joskus olla vähän epäileväisiä joidenkin kirkon opetusten suhteen. Olemme uskossamme haparoivia ja erehtyviä. Varmaan kaikki pyrimme uskomaan niin kuin kirkko opettaa, mutta jotkut opetukset ovat vaikeita meille maan päällä eläville, jotka emme ole edenneet pyhyyden tiellä vielä täydellisyyteen.
Kaikkein vaikein on se käsky rakastaa lähimmäistään kuin itseään.
Tällä palstalla saavat sen puoleen roikkua niin puhdasoppiset kuin kaikki muutkin, joita keskustelu kiinnostaa.
Sheriffistä sanoit ikävästi. Hän hoitaa työnsä hyvin ja kertoo rehellisesti niistä tilanteista, joista on epävarma. Hänen avoimuutensa, rehellisyytensä ja omien vajavuuksien myöntäminen kelpaa vaikka meille kaikille esimerkiksi. - No milk to day
Peeedro kirjoitti:
Siis mikä motivaatio tälläiseen voi olla? Ja että sitä jaksaa jatkuvasti viikkoja jnesillä onhan tämä keskustelupalsta, tämä nikkini on varsinaisen nikkini sivupersoona, minkä myös modemme tietää, koska olen sen hänelle ilmoittanut:-)
Kyllä minä olen kristitty, olen ortodoksi ja ennen kaikkea uskon syvästi Jumalaan.
Sanoppas minulle yksi nyky ihminen, kenellä olisi uskonkäsitykset kohdallaan, en tarkoita ihmistä, kuka osaa Raamatun kannesta kanteen jne. Minä käsitän uskon näin, että se on ihmisen henkilökohtainen suhde Jumalaansa. Minä käsitän Jumalan niin, että voin myös yksinäisyydessäni jutella Isäni kanssa mieleäni painavista asioista, kaiken lisäksi uskon, että Jumalalta löytyy myös huumorintajua, sillä onhan Hän kaikkivaltias. - theoforos.
Jostain luin, että aikoinaan ortodoksisessa kirkossa epitimiana määrätty katumusaika oli itsetyydytyksestä 40 päivää ja huorintekemisestä 1 vuosi, joten vaikka ortodoksisessa kirkossa ei varsinaisesti asetella syntejä järjestykseen, eikä määritellä ns. kuolemansyntejäkään, niin noista ajoista voidaan kuitenkin päätellä jotain tuonsuuntaista. Ja sanoo sen kai minun mielestäni jo järkikin, että toisen ihmisen vahingoittaminen on pahempaa kuin vain itsensä vahingoittaminen.
- S. P. Erman
theoforos. kirjoitti:
Jostain luin, että aikoinaan ortodoksisessa kirkossa epitimiana määrätty katumusaika oli itsetyydytyksestä 40 päivää ja huorintekemisestä 1 vuosi, joten vaikka ortodoksisessa kirkossa ei varsinaisesti asetella syntejä järjestykseen, eikä määritellä ns. kuolemansyntejäkään, niin noista ajoista voidaan kuitenkin päätellä jotain tuonsuuntaista. Ja sanoo sen kai minun mielestäni jo järkikin, että toisen ihmisen vahingoittaminen on pahempaa kuin vain itsensä vahingoittaminen.
masturboinnissa vahingoiteta ketään.
- tyyris tyllerö
No milk to day kirjoitti:
sillä onhan tämä keskustelupalsta, tämä nikkini on varsinaisen nikkini sivupersoona, minkä myös modemme tietää, koska olen sen hänelle ilmoittanut:-)
Kyllä minä olen kristitty, olen ortodoksi ja ennen kaikkea uskon syvästi Jumalaan.
Sanoppas minulle yksi nyky ihminen, kenellä olisi uskonkäsitykset kohdallaan, en tarkoita ihmistä, kuka osaa Raamatun kannesta kanteen jne. Minä käsitän uskon näin, että se on ihmisen henkilökohtainen suhde Jumalaansa. Minä käsitän Jumalan niin, että voin myös yksinäisyydessäni jutella Isäni kanssa mieleäni painavista asioista, kaiken lisäksi uskon, että Jumalalta löytyy myös huumorintajua, sillä onhan Hän kaikkivaltias.Arvelin siis väärin, että olisit "meikäläinen" katolilainen. Sori vaan. Mutta koko lailla samat ne moraaliset elämänohjeet kai ovat ortodokseilla kuin katolilaisillakin.
Kiva että sinua huvittaa hengailla näissäkin keskusteluissa. - Grecian2000
Kyllä Katolisen Kirkon Katekismus jossa kerrotaan Pyhän Katolisen Kirkon koko virallinen opetus edelleen opettaa että semmonen hipelöinti ja kaikki itsesaastutus on kuolemansyntiä ja ankarasti kielletty. Mies ei saa vuodattaa siementään maahan myöskään omakätisen hipelöinnin seurauksena. Terve ihminen tietää mihin Jumala ja Luonto ovat ne siemenet tähdänneet. Ei esimerkiksi kenenkään poskeen eikä kankkulan kaivoon. Terve nainen saa tyydytyksensä miehen läheisyydessä eikä kiihoita omin sormin alakerran elimiään. Se olisi kuolemansyntiä ja täysin sopimatonta Katolilaisen naisen arvomaailmaan ja elämiseen.
Jos tapahtuu lankeemuksia eikä saa pidettyä sormia kurissa niin ne asiat pitää kertoa Papille ripissä ja katua ja tehdä katumustyö ja lakata se hipelöinti.
Tämä on Katolisen Kirkon muuttumaton opetus. - Grecian2000
S. P. Erman kirjoitti:
Kyllä siinä Katolisen opetuksen mukaan haavoitetaan Herran Temppeliä elikkäs ruumistamme. Se on Jumalan lahja ja siksi pyhä eikä sitä sovi liata ja saastuttaa moisilla kielletyillä asioilla. Sama homma huumausaineiden kanssa. Kun koskettelee itseään sopimattomasti tahraa ruumiinsa, Herran Temppelin ja lyö samalla verta vuotavan haavan Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumiiseen. Silloin Jumala Taivaassa itkee. Kaikilla näillä tavoilla haavoitamme monia asianosaisia tahoja kun syyllistymme tuohon meidän parhaaksemme kiellettyyn himojen purkamiseen. Kyllä KirkkoÄiti tietää mikä meille on parhaaksi ja juuri siksi Kirkko on muuttumattomassa opetuksessaan kieltänyt moiset vemputtamiset ehdottomasti.
- peeeedro
Grecian2000 kirjoitti:
Kyllä Katolisen Kirkon Katekismus jossa kerrotaan Pyhän Katolisen Kirkon koko virallinen opetus edelleen opettaa että semmonen hipelöinti ja kaikki itsesaastutus on kuolemansyntiä ja ankarasti kielletty. Mies ei saa vuodattaa siementään maahan myöskään omakätisen hipelöinnin seurauksena. Terve ihminen tietää mihin Jumala ja Luonto ovat ne siemenet tähdänneet. Ei esimerkiksi kenenkään poskeen eikä kankkulan kaivoon. Terve nainen saa tyydytyksensä miehen läheisyydessä eikä kiihoita omin sormin alakerran elimiään. Se olisi kuolemansyntiä ja täysin sopimatonta Katolilaisen naisen arvomaailmaan ja elämiseen.
Jos tapahtuu lankeemuksia eikä saa pidettyä sormia kurissa niin ne asiat pitää kertoa Papille ripissä ja katua ja tehdä katumustyö ja lakata se hipelöinti.
Tämä on Katolisen Kirkon muuttumaton opetus.Kiitos Crecian - vastauksesi oli ainoa rehellinen, moraalinen ja Kirkon opin mukainen.
Muistatko vielä kohtaa/lukua Katekismuksesta ?
Nämä No milk todayt ovat varsin erikoisia Ortodokseja sun muita, kun suunnilleen joka ainoa mielipide ja oppi on suoraan oman Kirkon vastaista ;) Tuossakin hän heti alussa oikein suosittelee täysin Kirkkonsa vastaisesti masturbaatiota jne - Grecian2000
peeeedro kirjoitti:
Kiitos Crecian - vastauksesi oli ainoa rehellinen, moraalinen ja Kirkon opin mukainen.
Nämä No milk todayt ovat varsin erikoisia Ortodokseja sun muita, kun suunnilleen joka ainoa mielipide ja oppi on suoraan oman Kirkon vastaista ;) Tuossakin hän heti alussa oikein suosittelee täysin Kirkkonsa vastaisesti masturbaatiota jneValitettavasti minulla ei nyt tässä ole Katekismustamme käsillä joten en pysty vastaamaan noin yksityiskohtaiseen kysymykseen. Pahoittelen. Kirja on sen verran iso ja painava että eipä sitä tule taskussa kanniskeltua. Iltaisin kotona sitä meillä toki tutkitaan. Eri kielillä sen ostimme jo ennen kuin Suomalainen käännös saatiin aikaiseksi. Nyt on Katekismus omalla kielellä meille hyvin rakas.
Mutta jos otat käteesi Katolisen Kirkon Katekismuksen uskon että pystyt varsin helposti löytämään sieltä nämä sivut ja kappaleet jotka koskevat sukupuolisuutta ja moraalia. Löydät Katekismuksen jopa ihan kirjastoista. Onkohan se jo Suomeksi myös Internetissä? Ulkomaan kielillä on ainakin joten sieltä löytyy vastaus varmasti nopeasti.Toisaalta voit aina soittaa Pappilaan ja kysyä neuvoa Papilta. Voit toki soittaa myös Papin matkapuhelimeen. He kokemukseni mukaan vastaavat aina mielellään, keskustelevat ja neuvovat kaikissa uskoon ja uskon elämään liittyvissä kysymyksissä. Ovathan Papit saaneet koulutuksenkin juuri tälläiseen neuvontaan, ohjaukseen ja hengelliseen kaitsentaan. Tähänkin kysymykseen saat varmasti Papilta niin pätevän neuvon että pätevyydessä sen voi ylittää vain Piispan tai itsensä Pyhän Isän antama neuvo. Pyhä Isä tuskin kuitenkaan osaa vastata kysymyksiin jotka koskettelevat suomen kielellä julkaistua Katolisen Kirkon Katekismusta. - No milk to day
peeeedro kirjoitti:
Kiitos Crecian - vastauksesi oli ainoa rehellinen, moraalinen ja Kirkon opin mukainen.
Nämä No milk todayt ovat varsin erikoisia Ortodokseja sun muita, kun suunnilleen joka ainoa mielipide ja oppi on suoraan oman Kirkon vastaista ;) Tuossakin hän heti alussa oikein suosittelee täysin Kirkkonsa vastaisesti masturbaatiota jneettä suoraan sanottuna itsetyydytys on suurempi synti, kuin täysin sivullisen osaansa viattoman raiskaaminen, olet ajatuksinesi tuuliajolla. Ei kai katolinen kirkkokaan kiellä aivojen käyttöä.
- Kyriake
No milk to day kirjoitti:
sillä onhan tämä keskustelupalsta, tämä nikkini on varsinaisen nikkini sivupersoona, minkä myös modemme tietää, koska olen sen hänelle ilmoittanut:-)
Sanoppas minulle yksi nyky ihminen, kenellä olisi uskonkäsitykset kohdallaan, en tarkoita ihmistä, kuka osaa Raamatun kannesta kanteen jne. Minä käsitän uskon näin, että se on ihmisen henkilökohtainen suhde Jumalaansa. Minä käsitän Jumalan niin, että voin myös yksinäisyydessäni jutella Isäni kanssa mieleäni painavista asioista, kaiken lisäksi uskon, että Jumalalta löytyy myös huumorintajua, sillä onhan Hän kaikkivaltias.itsetyydytys on syntiä. Ei Tuomas Akvinolainen itsetyydytyksen synnillisyyttä itse keksinyt. Vaikka Raamatussa ei ko syntiä suoraan mainitakaan, niin se sisältyy haureus- nimiseen syntiin. Onhan pelkkä himokas katseleminenkin jo syntiä.
- Anonyymi
S. P. Erman kirjoitti:
NÄIN HÄN SE ON ;)>
- Syntisäkki
Kuolemansynti käsitteenä on melko laaja, pääsääntöisesti kuitenkin tahallinen synti luokitellaan "kuolemansynniksi" ja tahaton "pieneksi synniksi". Kuolemansynti kuulostaa pelottavalta, tavallaan se sitä toki onkin, koska kaikki synti erottaa meitä Jumalasta. Jeesus Kristus palautti sillan syntilihan ja Jumalan pyhyyden välille, siksi Hänen armossaan on kaikki synnit poispesevä voima. Kuolemansyntikin siis pestään pois Kristuksen armossa. Se tarkoittaa sitä, että kuolemansynnit saa pienten syntien kanssa myös anteeksi. Ja onneksi niin! Koska ilman syntien anteeksiantoa ei voisi olla elämää taivaassa.
Tällainen johdannoksi, kyse oli masturbaatiosta. Sen katolisen kirkon katekismus toki luokittelee synniksi. Loppujenlopuksi syntejä on hyvin paljon (jokaisella omansa) ja erilaisia, seksuaalisuuteen (tai masturbaatioon) liittyvät synnit eivät ole mitenkään ainoita lajissaan. Jo rakkaudettomuus on myöskin synti - ja helpooa ihmiselle, kuten olette varmasti huomanneet.
Kuten No Milk Today kirjoitti, voi tehdä PALJON pahempaa kuin runkata (jos nyt puhutaan suomenkielellä suoraan), seksuaalisyntienkin osalta. Ja kuinka suuri synti siis se on? Masturbaatioon, kuten moneen muuhunkin, pätee myös tietyt olosuhteet, jotka vaikuttavat synnin suuruuteen. Eli esim. runkkauksen "pahuusasteen" määrittelee tietyt sosiaaliset tai psykologiset tai pastoraaliset tekijät - toisin sanoen, se on joissain tilanteissa ymmärrettävämpää tai hyväksyttävämpää kuin toisissa. Paineiden päästö sinkuille siis lienee ymmärtämystä lisäävä tekijä?
Mieluummin niinkin, kuin purkaa ne paineet epäterveesti. Kuten naimalla kaikkea, mikä liikkuu. Se on varmasti suurempi synti. Suuria syntejä on myös viha, rakkaudettomuus ja tuominta. Näistä kun nimittäin on haittaa myös muille kuin itselle. Runkkaus on kuitenkin melko pitkälle itsensä, Jumalan ja rippi-isän välinen asia.- Peeeeeedro
Kiitos sinullekin vastauksesta syntisäkki.
Ajatuksesi ovat kauniita ja nykyaikaisia, mutta miksi minua epäilyttää, että jos masturbaatio on kuolemansynti virallisen Katolisuuden mukaan, se on sitä silloin AINA!
Vähän niinkuin jos haureus on kuolemansynti, niin ei se asiaa muuksi muuta, vaikka puolustelisi, että olin aika kiimassa, tai olen sinkku?
Näin epäilisin? - Syntisakki
Peeeeeedro kirjoitti:
Kiitos sinullekin vastauksesta syntisäkki.
Ajatuksesi ovat kauniita ja nykyaikaisia, mutta miksi minua epäilyttää, että jos masturbaatio on kuolemansynti virallisen Katolisuuden mukaan, se on sitä silloin AINA!
Vähän niinkuin jos haureus on kuolemansynti, niin ei se asiaa muuksi muuta, vaikka puolustelisi, että olin aika kiimassa, tai olen sinkku?
Näin epäilisin?KKK 2352,
2352 By masturbation is to be understood the deliberate stimulation of the genital organs in order to derive sexual pleasure. "Both the Magisterium of the Church, in the course of a constant tradition, and the moral sense of the faithful have been in no doubt and have firmly maintained that masturbation is an intrinsically and gravely disordered action." "The deliberate use of the sexual faculty, for whatever reason, outside of marriage is essentially contrary to its purpose." For here sexual pleasure is sought outside of "the sexual relationship which is demanded by the moral order and in which the total meaning of mutual self-giving and human procreation in the context of true love is achieved."
To form an equitable judgment about the subjects' moral responsibility and to guide pastoral action, one must take into account the affective immaturity, force of acquired habit, conditions of anxiety or other psychological or social factors that lessen, if not even reduce to a minimum, moral culpability. - Peeedro
Syntisakki kirjoitti:
KKK 2352,
2352 By masturbation is to be understood the deliberate stimulation of the genital organs in order to derive sexual pleasure. "Both the Magisterium of the Church, in the course of a constant tradition, and the moral sense of the faithful have been in no doubt and have firmly maintained that masturbation is an intrinsically and gravely disordered action." "The deliberate use of the sexual faculty, for whatever reason, outside of marriage is essentially contrary to its purpose." For here sexual pleasure is sought outside of "the sexual relationship which is demanded by the moral order and in which the total meaning of mutual self-giving and human procreation in the context of true love is achieved."
To form an equitable judgment about the subjects' moral responsibility and to guide pastoral action, one must take into account the affective immaturity, force of acquired habit, conditions of anxiety or other psychological or social factors that lessen, if not even reduce to a minimum, moral culpability.Katolinen Kirkko on hämmästyttävän oikeassa joka opin kohdassa. Siis oikeasti! Verratkaa sitä mihin muuhun Kirkkoon tai opinsuuntaan tahansa tänä päivänä.
"Arvioitaessa harkitusti tällä tavoin rikkovien henkilöiden moraalista vastuuta ja ohjattaessa oikein pastoraalista toimintaa, on otettava huomioon tunteiden kypsymättömyys, piintyneiden tapojen voima, ahdistuneisuus ja muut psyykkiset ja sosiaaliset tekijät, jotka voivat vähentää tai jopa lähes poistaa moraalisen syyllisyyden"
*Ja huom. tätä txt ei taas ole esim. haureuden kohdalla.
että
Myös pappislupauksensa mukaisesti selibaatissa elävät katoliset papit harrastavat itsetyydytystä välttyäkseen naisiin kohdistuvista seksuaalisista ajatuksista. Väitetään nuorten pappien saaneen jopa ohjeet masturboida tarvittaessa, seksuaaliseen ahdistelun ehkäisemiseksi.
Eturauhasen tulehduksen ehkäisyssä ja hoidossa säännöllinen masturbointi on jopa suositeltavaa. Graham Gilesin johtama australialainen tutkimusryhmä julkisti 16. heinäkuuta 2003 lääketieteellisen tutkimuksen, jonka mukaan jatkuva masturbointi vähentää eturauhassyövän riskiä.- Grecian2000
Tuossa taas nähdään miten sinne Wikipedia sivuille voi vapaasti kukaan vaan irvileuka kirjoitella mitä sylki suuhun tuo. Tuo edellä esitetty EI MISSÄÄN NIMESSÄ OLE TOTTA. Onania elikkäs Oonanin synti on ehdottoman jyrkästi kaikilta Katolilaisilta Papeilta kielletty. Aivan kuten se on kielletty meiltä Katolilaisilta maallikko miehiltä.
Jumalalta me pyydämme voimaa kestää kiusauksia ja Jumala vastaa rukouksiimme. Pappimme ovat vielä eri asia sillä heille on Jumala antanut kutsumuksen ja risat. Risat meinaa siis tässä kykyjä täyttää kutsumus ja sen vaatimukset. Pappimme ovat pyhiä ja hurskaita ynnä Pyhään Virkaan kutsuttuja joten Herra kyllä antaa heille kutsumuksen ohessa siveyden armolahjan joten heillä ei seksihalut pyöri mielessä. Ne on ihan eri asiat kun on Katolisella Papilla mielessä. He ovat Jumalan pyhiä palvelijoita ja seurakunnan Isiä eikä mitään murrosikäisiä finni naamasia vemppareita!!!!!!
Toistan vielä varmuuden vuoksi: Katolilaiset Papit eivät hipelöi miehenkaluaan, he elävät siveydessä, puhtaudessa ja selibaatissa kuten heitä Jumala ja Kirkkolaki edellyttääkin siveästi ja arvokkaasti elämään. Kaikki muu inttäminen on keksittyä ja matalamielistä panettelua jolla koitetaan vetää lokaan Pyhä Katolinen Kirkko ja sen uskolliset Papit. - amazon22
Olisin kiinnostunut lukemaan mahdollisen linkin tästä ensimmäisestä aiheestasi, joka on aika erikoinen väite. Olisiko mahdollista laittaa linkki tänne palstalle?
Grecian2000 kirjoitti:
Tuossa taas nähdään miten sinne Wikipedia sivuille voi vapaasti kukaan vaan irvileuka kirjoitella mitä sylki suuhun tuo. Tuo edellä esitetty EI MISSÄÄN NIMESSÄ OLE TOTTA. Onania elikkäs Oonanin synti on ehdottoman jyrkästi kaikilta Katolilaisilta Papeilta kielletty. Aivan kuten se on kielletty meiltä Katolilaisilta maallikko miehiltä.
Jumalalta me pyydämme voimaa kestää kiusauksia ja Jumala vastaa rukouksiimme. Pappimme ovat vielä eri asia sillä heille on Jumala antanut kutsumuksen ja risat. Risat meinaa siis tässä kykyjä täyttää kutsumus ja sen vaatimukset. Pappimme ovat pyhiä ja hurskaita ynnä Pyhään Virkaan kutsuttuja joten Herra kyllä antaa heille kutsumuksen ohessa siveyden armolahjan joten heillä ei seksihalut pyöri mielessä. Ne on ihan eri asiat kun on Katolisella Papilla mielessä. He ovat Jumalan pyhiä palvelijoita ja seurakunnan Isiä eikä mitään murrosikäisiä finni naamasia vemppareita!!!!!!
Toistan vielä varmuuden vuoksi: Katolilaiset Papit eivät hipelöi miehenkaluaan, he elävät siveydessä, puhtaudessa ja selibaatissa kuten heitä Jumala ja Kirkkolaki edellyttääkin siveästi ja arvokkaasti elämään. Kaikki muu inttäminen on keksittyä ja matalamielistä panettelua jolla koitetaan vetää lokaan Pyhä Katolinen Kirkko ja sen uskolliset Papit.oonanin synti oli keskeytetty yhdyntä. Ei voida suoraan sanoa tuon oonanin kertomuksen perusteella että runkkaus on syntiä. Ja kyllä niillä papeillakin halut on ei ne siitä mihinkään katoa. Juurihan jossain oli juttua kuinka papit kovaan ääneen kuuluttivat että pitäisi saada naimisiin meno oikeus. Sitä paitsi käteen veto on vain terveellistä. Luit itsekkin tuo eturauhasjutun. Joten ei muutakuin hyvällä omalla tunnolla...
amazon22 kirjoitti:
Olisin kiinnostunut lukemaan mahdollisen linkin tästä ensimmäisestä aiheestasi, joka on aika erikoinen väite. Olisiko mahdollista laittaa linkki tänne palstalle?
- amazon22
BelieveItOrNot kirjoitti:
linkkiä silmäillessäni en tiedä kuinka pitkälle pitäisi tutkia, jossa väite todetaan olevan totta. Siihen mitä kyseinen tietosanasivusto kirjoittaa, ei välttämättä voi luottaa. Sinne voi kuka tahansa lähettää omaa materiaaliaan ja tarkistaakohan niitä kukaan taho, ennen julkaisemistäa sivustoilla.
Tuntuisi oudolta että "tavalliselta ihmiseltä" katolisen kirkon säännöt kieltävät "kyseiset itselleen tekemät toimenpiteet", mutta papit suorastaan rohkaistaan siihen ja jopa piispan luvalla. - Grecian2000
BelieveItOrNot kirjoitti:
oonanin synti oli keskeytetty yhdyntä. Ei voida suoraan sanoa tuon oonanin kertomuksen perusteella että runkkaus on syntiä. Ja kyllä niillä papeillakin halut on ei ne siitä mihinkään katoa. Juurihan jossain oli juttua kuinka papit kovaan ääneen kuuluttivat että pitäisi saada naimisiin meno oikeus. Sitä paitsi käteen veto on vain terveellistä. Luit itsekkin tuo eturauhasjutun. Joten ei muutakuin hyvällä omalla tunnolla...
Ei vaan näin. Oonanin synti on yhtä lailla keskeytetty yhtymys kuin se omin voimin aiheutettu purkautuminen eli synti on se että siemen molemmissa tapauksissa valuu maahan eikä sitä yritetäkään ohjata sinne minne Luoja ja Luonto sen ovat tarkoittaneet. Tästä on kiellossa kysymys ja juuri tästä syystä myös keskeytetty yhtymys on syntiä ja kielletty.
- Grecian2000
amazon22 kirjoitti:
linkkiä silmäillessäni en tiedä kuinka pitkälle pitäisi tutkia, jossa väite todetaan olevan totta. Siihen mitä kyseinen tietosanasivusto kirjoittaa, ei välttämättä voi luottaa. Sinne voi kuka tahansa lähettää omaa materiaaliaan ja tarkistaakohan niitä kukaan taho, ennen julkaisemistäa sivustoilla.
Tuntuisi oudolta että "tavalliselta ihmiseltä" katolisen kirkon säännöt kieltävät "kyseiset itselleen tekemät toimenpiteet", mutta papit suorastaan rohkaistaan siihen ja jopa piispan luvalla.tuo olisikin mutta ei onneksi ole totta. Kyllä se itsesaastutus on yhtä tiukasti kaikilta meiltä kielletty ettemme tahraa ruumistamme ja aiheuta korvaamatonta vahinkoa sielullemme. Paras neuvo on se minkä Kirkkokin meille lapsilleen antaa elikkäs kun astuu aviosäätyyn niin nämä huolet ovat sitten varmasti ja pysyvästi takana päin. Avioelämässäkin on toki muistettava kohtuullisuus ja säädyllisyys. Aviovuode ei koskaan saa olla kuin porttolan peti! Vaimot, totelkaa miehiänne. Miehet, kunnioittakaa vaimojanne. Tämän ohjeen antaa Pyhä Raamattu ja se koskee myös avioelämän sukupuolista osastoa. Epävarmoissa tapauksissa on syytä kääntyä Pappien puoleen ja kysyä neuvoa. Kyse on kuitenkin puolisoiden pelastuksesta ja sielujen autuudesta.
- lue enemmän
Grecian2000 kirjoitti:
tuo olisikin mutta ei onneksi ole totta. Kyllä se itsesaastutus on yhtä tiukasti kaikilta meiltä kielletty ettemme tahraa ruumistamme ja aiheuta korvaamatonta vahinkoa sielullemme. Paras neuvo on se minkä Kirkkokin meille lapsilleen antaa elikkäs kun astuu aviosäätyyn niin nämä huolet ovat sitten varmasti ja pysyvästi takana päin. Avioelämässäkin on toki muistettava kohtuullisuus ja säädyllisyys. Aviovuode ei koskaan saa olla kuin porttolan peti! Vaimot, totelkaa miehiänne. Miehet, kunnioittakaa vaimojanne. Tämän ohjeen antaa Pyhä Raamattu ja se koskee myös avioelämän sukupuolista osastoa. Epävarmoissa tapauksissa on syytä kääntyä Pappien puoleen ja kysyä neuvoa. Kyse on kuitenkin puolisoiden pelastuksesta ja sielujen autuudesta.
koska arvelen, että kovinkin mielelläsi vastaat. Nämä sukupuolimoraalia koskettelevat keskustelut kun entuudestaan tiedämme sinulle läheisiksi.
"Aviovuode ei koskaan saa olla kuin porttolan peti!"
Mitähän tuo huudahduksesi oikeastaan pitää sisällään? Porttolassa en ole koskaan käynyt, ja niinpä pelottaa se mahdollisuus, että minuakin toivottavasti tulevaisuudessa odottava aviovuode ihan vahingossa, tietämättömyyttäni, saattaisi olla kuin mainitsemasi porttolan peti.
Kiitos vastauksestasi, jota odotan mielenkiinnolla. - Turust
Grecian2000 kirjoitti:
tuo olisikin mutta ei onneksi ole totta. Kyllä se itsesaastutus on yhtä tiukasti kaikilta meiltä kielletty ettemme tahraa ruumistamme ja aiheuta korvaamatonta vahinkoa sielullemme. Paras neuvo on se minkä Kirkkokin meille lapsilleen antaa elikkäs kun astuu aviosäätyyn niin nämä huolet ovat sitten varmasti ja pysyvästi takana päin. Avioelämässäkin on toki muistettava kohtuullisuus ja säädyllisyys. Aviovuode ei koskaan saa olla kuin porttolan peti! Vaimot, totelkaa miehiänne. Miehet, kunnioittakaa vaimojanne. Tämän ohjeen antaa Pyhä Raamattu ja se koskee myös avioelämän sukupuolista osastoa. Epävarmoissa tapauksissa on syytä kääntyä Pappien puoleen ja kysyä neuvoa. Kyse on kuitenkin puolisoiden pelastuksesta ja sielujen autuudesta.
avioliitossa vielä suurempi synti kuin yksin elävän.
Monasti itsesaastutukseen on vaikea puuttua. Aikanaan ollessani suorittamassa asevelvollisuuttani sisäpalveluohjesäännössä itsesaastutus oli selkeästi kielletty.
Tästä seurasi että ryhmäjohtajat seurasivat mm. alokkaiden suihkussa käyntiä kiinnittäen itsesaastus kysymykseen erityistä huomiota.
Joutuipa eräs asetoverini sotaoikeuteenkin tällaisesta asiasta joka katsottiin, paitsi sisäpalveluohjesäännön, myös esimiehen vastustamiseksi.
Sotaoikeudessa asia kuitenkin raukesi koska ei voitu osoittaa ohjesäännön perusteella rajoja sille, kuinka nopeasti asevelvolliset saavat pestä sukuelintään.
Sulkeisjärjestyksen harjoittelun ns. vedenheitto tauoilla valvottiin niin ikään, ettei vedenheitto elintä ravistettu enempää kuin korkeintaan kaksi kertaa. Kolmas ravistus katsottiin jo lieväksi itsesaastuukseksi ja vähimmillään siitä rangaistiin kentän tai muun sopivan kohteen ympärijuoksulla.
Räikeimpänä itsesaastussyntinä pidän sitä jos sen tekee puutteessa olevan vaimonsa nähden.
Naisia ei Suomen armeijassa tuolloin ollut, enkä tiedä tarkemmin miten sisäpalveluohjesääntö nykyisin on muotoiltu.
Turust - Grecian2000
lue enemmän kirjoitti:
koska arvelen, että kovinkin mielelläsi vastaat. Nämä sukupuolimoraalia koskettelevat keskustelut kun entuudestaan tiedämme sinulle läheisiksi.
"Aviovuode ei koskaan saa olla kuin porttolan peti!"
Mitähän tuo huudahduksesi oikeastaan pitää sisällään? Porttolassa en ole koskaan käynyt, ja niinpä pelottaa se mahdollisuus, että minuakin toivottavasti tulevaisuudessa odottava aviovuode ihan vahingossa, tietämättömyyttäni, saattaisi olla kuin mainitsemasi porttolan peti.
Kiitos vastauksestasi, jota odotan mielenkiinnolla.Omakin tietoni porttoloista ja hommista siellä perustuu kirjojen lukemiseen ja erilaisiin dokumentteihin. Omaa kokemusta ei tietenkään minullakaan ole. Vaikka joissakin tilanteissa niin kun vaimon sairaus Kirkko kääntäisikin armeliaasti silmänsä toiseen suuntaan kun mies hakisi ammattilaiselta helpotusta. Onneksi ei ole ollut itsellä tuohon tarvetta vaan olen saanut ikäni elää onnellisessa ja harmoonisessa avioliitossa vaimoni kanssa. En tietenkään voi tässä antaa julkisesti mitään listaa kielletyistä riettaista tempuista ettei se vaikka joitakin kokemattomia villisi kokeilemaan ja syöksemään siten kuolemattoman sielunsa pedon suuhun. Pelastuksensa pilaisivat sellaisella. Ymmärrät varmaan hieman suunnittaisemmastakin. Aviovuoteeseen ei siis kuulu rivot ja säädyttömät puheet, temput,teot, toimet, aktit, asennot, eikä mitkään sairaat hommelit ja asennot. Mitä tahansa ruumiin osia ei sovi yhdistellä vaimon minkä tahansa ruumiin osien kanssa. Aviovuode ei ole paikka jossa sopisi irstailla!
Mutta kun haluat keskustella yksityiskohtaisemmin tästä asiasta ja tarvitset vaikka tarkempia neuvoja niin ota arkailematta yhteyttä Pappiin. Hän osaa parhaiten vetää aidosti Katolilaista rajaa että mikä sopii ja mikä ei. Esimerkiksi kaikki n.s. "seksiasut" tuskin ovat kiellettyjä piristeitä kunhan ovat säädyllisiä eikä mitään kumipukuja. Papeilla on näihin keskusteluihin ja neuvontoihin koulutus ja vaitiolovelvollisuus. Keskutelun jälkeen sopii vaikka puhdistua Pyhässä Ripin Sakramentissa.
Muistutan vielä sinua ja kaikkia Katolilaisia lukijoitamme että ei ole sellaista asiaa tahi ongelmatiikkaa johon ei voisi apua ja neuvontaa saada Katolilaiselta Papilta. Sielunhoidon ja Ripin kera vielä! Kannattaa käyttää sillä KirkkoÄiti tarjoaa lapsillensa vain parasta. - Grecian2000
Turust kirjoitti:
avioliitossa vielä suurempi synti kuin yksin elävän.
Monasti itsesaastutukseen on vaikea puuttua. Aikanaan ollessani suorittamassa asevelvollisuuttani sisäpalveluohjesäännössä itsesaastutus oli selkeästi kielletty.
Tästä seurasi että ryhmäjohtajat seurasivat mm. alokkaiden suihkussa käyntiä kiinnittäen itsesaastus kysymykseen erityistä huomiota.
Joutuipa eräs asetoverini sotaoikeuteenkin tällaisesta asiasta joka katsottiin, paitsi sisäpalveluohjesäännön, myös esimiehen vastustamiseksi.
Sotaoikeudessa asia kuitenkin raukesi koska ei voitu osoittaa ohjesäännön perusteella rajoja sille, kuinka nopeasti asevelvolliset saavat pestä sukuelintään.
Sulkeisjärjestyksen harjoittelun ns. vedenheitto tauoilla valvottiin niin ikään, ettei vedenheitto elintä ravistettu enempää kuin korkeintaan kaksi kertaa. Kolmas ravistus katsottiin jo lieväksi itsesaastuukseksi ja vähimmillään siitä rangaistiin kentän tai muun sopivan kohteen ympärijuoksulla.
Räikeimpänä itsesaastussyntinä pidän sitä jos sen tekee puutteessa olevan vaimonsa nähden.
Naisia ei Suomen armeijassa tuolloin ollut, enkä tiedä tarkemmin miten sisäpalveluohjesääntö nykyisin on muotoiltu.
TurustKertoïlipa Turust asiallista asiaa tuossa edellä. Hyvä että Miesten Koulussa on huolehdittu myös alokkaiden siveydestä ja sielun autuudesta eikä jätetty nuoria miehiä hormooniensa armoille. Tästä saamme me kaikki Suomalaiset olla kiitollisia. Myös Suomen naiset ja vaimot.
Ja haluan palata vielä tuohon että nimenomaan itsesaastutus avioliiton aikana on vielä raskaampi synti kuin itselmöinti ilman avioliittoa. Tähän juuri perustuu se että tietyissä suhteellisen poikkeuksellisissa tapauksissa KirkkoÄiti katsoo lempeästi toisaanne kun poikansa käy n.s. "ammattilaisella". Sitä ei myöskään tulkita aviorikokeksi mutta tokihan se reissu nyt kuitenkin silti Pyhässä Ripissä pitää tunnustaa. Kirkko ei todellakaan ole kaukana arjesta ja pienille ongelmillemme vieras ja välinpitämätön. Katolinen Kirkko ymmärtää pientä ihmistä ja usko ja rukous kantaa. - Herr Hosenträger
Grecian2000 kirjoitti:
Omakin tietoni porttoloista ja hommista siellä perustuu kirjojen lukemiseen ja erilaisiin dokumentteihin. Omaa kokemusta ei tietenkään minullakaan ole. Vaikka joissakin tilanteissa niin kun vaimon sairaus Kirkko kääntäisikin armeliaasti silmänsä toiseen suuntaan kun mies hakisi ammattilaiselta helpotusta. Onneksi ei ole ollut itsellä tuohon tarvetta vaan olen saanut ikäni elää onnellisessa ja harmoonisessa avioliitossa vaimoni kanssa. En tietenkään voi tässä antaa julkisesti mitään listaa kielletyistä riettaista tempuista ettei se vaikka joitakin kokemattomia villisi kokeilemaan ja syöksemään siten kuolemattoman sielunsa pedon suuhun. Pelastuksensa pilaisivat sellaisella. Ymmärrät varmaan hieman suunnittaisemmastakin. Aviovuoteeseen ei siis kuulu rivot ja säädyttömät puheet, temput,teot, toimet, aktit, asennot, eikä mitkään sairaat hommelit ja asennot. Mitä tahansa ruumiin osia ei sovi yhdistellä vaimon minkä tahansa ruumiin osien kanssa. Aviovuode ei ole paikka jossa sopisi irstailla!
Mutta kun haluat keskustella yksityiskohtaisemmin tästä asiasta ja tarvitset vaikka tarkempia neuvoja niin ota arkailematta yhteyttä Pappiin. Hän osaa parhaiten vetää aidosti Katolilaista rajaa että mikä sopii ja mikä ei. Esimerkiksi kaikki n.s. "seksiasut" tuskin ovat kiellettyjä piristeitä kunhan ovat säädyllisiä eikä mitään kumipukuja. Papeilla on näihin keskusteluihin ja neuvontoihin koulutus ja vaitiolovelvollisuus. Keskutelun jälkeen sopii vaikka puhdistua Pyhässä Ripin Sakramentissa.
Muistutan vielä sinua ja kaikkia Katolilaisia lukijoitamme että ei ole sellaista asiaa tahi ongelmatiikkaa johon ei voisi apua ja neuvontaa saada Katolilaiselta Papilta. Sielunhoidon ja Ripin kera vielä! Kannattaa käyttää sillä KirkkoÄiti tarjoaa lapsillensa vain parasta.pitää meidänkin hankkiman sutaanin ja mielellään vaaleanpunaisen vyön. Tulee sitten hauskaa ;). Ja vaimolle nunnan asu.
- rcf
Grecian2000 kirjoitti:
Kertoïlipa Turust asiallista asiaa tuossa edellä. Hyvä että Miesten Koulussa on huolehdittu myös alokkaiden siveydestä ja sielun autuudesta eikä jätetty nuoria miehiä hormooniensa armoille. Tästä saamme me kaikki Suomalaiset olla kiitollisia. Myös Suomen naiset ja vaimot.
Ja haluan palata vielä tuohon että nimenomaan itsesaastutus avioliiton aikana on vielä raskaampi synti kuin itselmöinti ilman avioliittoa. Tähän juuri perustuu se että tietyissä suhteellisen poikkeuksellisissa tapauksissa KirkkoÄiti katsoo lempeästi toisaanne kun poikansa käy n.s. "ammattilaisella". Sitä ei myöskään tulkita aviorikokeksi mutta tokihan se reissu nyt kuitenkin silti Pyhässä Ripissä pitää tunnustaa. Kirkko ei todellakaan ole kaukana arjesta ja pienille ongelmillemme vieras ja välinpitämätön. Katolinen Kirkko ymmärtää pientä ihmistä ja usko ja rukous kantaa."Tähän juuri perustuu se että tietyissä suhteellisen poikkeuksellisissa tapauksissa KirkkoÄiti katsoo lempeästi toisaanne kun poikansa käy n.s. "ammattilaisella". Sitä ei myöskään tulkita aviorikokeksi mutta tokihan se reissu nyt kuitenkin silti Pyhässä Ripissä pitää tunnustaa."
Älä nyt viitsi Grecian! Tuo *ei ole* totta! Toki se on aviorikos, mitä ihmettä sinä oikein höpötät. - Turust
rcf kirjoitti:
"Tähän juuri perustuu se että tietyissä suhteellisen poikkeuksellisissa tapauksissa KirkkoÄiti katsoo lempeästi toisaanne kun poikansa käy n.s. "ammattilaisella". Sitä ei myöskään tulkita aviorikokeksi mutta tokihan se reissu nyt kuitenkin silti Pyhässä Ripissä pitää tunnustaa."
Älä nyt viitsi Grecian! Tuo *ei ole* totta! Toki se on aviorikos, mitä ihmettä sinä oikein höpötät.synti hetkeksi sivuun ja tarkastellaan asiaa lääketieteelisetä kannalta. Lääketieteessä on jo varhain havaittu itsesaastutuksen kaikkinainen fyysinen ja henkinen haitallisuus. Tällaisina haittoina todettiin mm. selkärangan ja aivojen pehmeneminen.
Tämän johdosta papistoa kehotettiin soveliaalla ankaralla tavalla vakuuttamaan rahvasta välttämättömyydestä antaa ajoissa asianomaiselle viranomaiselle tiedoksi itsesaastuttajat, sekä pikaisen avun puutteessa osoittamaan heidät Jumalan vihan ja ihmisten inhon hirvittäväksi kohteeksi.
Takapajuisessa luterilaisessa Suomessa tämä toteutui verraten myöhään vasta 1700 luvulla.
Ammattialisten käyttö tietyissä pakottavissa tilanteissa on aina ollut hyväksyttyä toisin kun tuo äärimmäisen ihottava aivoja pehmentävä itsesaastutus.
Kaipaisin kyllä selvennystä miten ammattilaisten käyttö teknillisessä toimenoiteessä on aviorikos, varsinkin jos asianosainen voidaan säästää inhottavalta itsesaastutukselta.
Turust - Grecian2000
Herr Hosenträger kirjoitti:
pitää meidänkin hankkiman sutaanin ja mielellään vaaleanpunaisen vyön. Tulee sitten hauskaa ;). Ja vaimolle nunnan asu.
Toivon että kirjoituksenne on huumorilla tänne lähetetty sillä onhan selvää että kuvaamanne asusteet EIVÄT OLE mitään "seksiasuja" eikä niistä sovi laskea kevytmielistä leikkiä. Ne ovat pyhiä, Pyhällä Vihkivedellä siunattuja ja pyhitettyjä pukuja joita vain niihin arvolliset saavat kantaa. Uskon asioilla ei sovi pelleillä ja pelehtiä. Papin ja nunnan asusteita EI SOVI maallikoiden ostaa ja käyttää ja niitä EI MISSÄÄN NIMESSÄ ole soveliasta käyttää sukupuolisen kanssakäymisen yhteydessä. Kuvaamanne asut EIVÄT OLE mitään asiallisia "seksiasuja". Kuka tahansa Katolilainen Pappi sanoo teille tämän saman asian. Kääntykää siis Pappien puoleen ja kysykää Kirkon kouluttamilta asiantuntijoilta näissä asioissa neuvoa niin ei tule tämänlaisia väärin käsityksiä. Toivottavasti oli kuitenkin huumoria mutta nyt kyllä meni mauttomaksi ja pyhille asioille kehottaa herra Housunkannatin nauramaan. Tehkäämme parannus!
- Grecian2000
rcf kirjoitti:
"Tähän juuri perustuu se että tietyissä suhteellisen poikkeuksellisissa tapauksissa KirkkoÄiti katsoo lempeästi toisaanne kun poikansa käy n.s. "ammattilaisella". Sitä ei myöskään tulkita aviorikokeksi mutta tokihan se reissu nyt kuitenkin silti Pyhässä Ripissä pitää tunnustaa."
Älä nyt viitsi Grecian! Tuo *ei ole* totta! Toki se on aviorikos, mitä ihmettä sinä oikein höpötät.Toki on kyseessä synti sitä en kiistä eikä Kirkkokaan. MUTTA asiaa ei oikeiden olosuhteiden vallitessa merkitä Taivaan Suureen Kirjaan otsakkeen aviorikos alle. Juuri kuten kirjoitinkin. Toki on kyseessä synti joka pitää Katolilaiselle Papille Pyhässä Ripissä tunnustaa. Ole hyvä ja keskustele asiasta Papin kanssa. Hän osaa paremmin perustellen kertoa saman asian kuin minä vaan näin maallikkona.
Jumalalle kiitos ettei koskaan ole tarvinnut tähän itse turvautua! Kuinka runsaat ovatkaan Herran lahjat allekirjoittaneen ja perheen kohdalla olleet. On paljon aihetta hartaaseen kiitosrukoukseen. - Grecian2000
Turust kirjoitti:
synti hetkeksi sivuun ja tarkastellaan asiaa lääketieteelisetä kannalta. Lääketieteessä on jo varhain havaittu itsesaastutuksen kaikkinainen fyysinen ja henkinen haitallisuus. Tällaisina haittoina todettiin mm. selkärangan ja aivojen pehmeneminen.
Tämän johdosta papistoa kehotettiin soveliaalla ankaralla tavalla vakuuttamaan rahvasta välttämättömyydestä antaa ajoissa asianomaiselle viranomaiselle tiedoksi itsesaastuttajat, sekä pikaisen avun puutteessa osoittamaan heidät Jumalan vihan ja ihmisten inhon hirvittäväksi kohteeksi.
Takapajuisessa luterilaisessa Suomessa tämä toteutui verraten myöhään vasta 1700 luvulla.
Ammattialisten käyttö tietyissä pakottavissa tilanteissa on aina ollut hyväksyttyä toisin kun tuo äärimmäisen ihottava aivoja pehmentävä itsesaastutus.
Kaipaisin kyllä selvennystä miten ammattilaisten käyttö teknillisessä toimenoiteessä on aviorikos, varsinkin jos asianosainen voidaan säästää inhottavalta itsesaastutukselta.
TurustKristitty ei hetkeksikään voi siirtää syrjään sanaa synti. Kristityn tulee välttää, vihata ja kavahtaa syntiä jokaisena elämänsä hetkenä. Sukupuoliasioissa pitää olla synnin kanssa erityisen tarkkana kuten Kirkko suuressa viisaudessaan onkin halki kaikkien aikojen muistuttanut. Toki itsesaastutus vahingoittaa myös terveyttä (ja kondoomit) mutta niiden hirvein haitta ja tuhovaikutus kuitenkin osuu kristityn sielun pelastukseen. Noilla synnin vehkeillä ja välineillä turmelemme SIELUMME ja ruumiimme ja tuhoamme mahdollisuutemme Pelastukseen ja iänkaikkiseen elämään katsellen Herraa Jumalaamme kasvoista kasvoihin loppumattomassa Taivaan ilossa. Ei siis mikään pieni menetys.
Tiedoitteesi jälkimmäiseen osaan voin vaan sanoa että en maallikkona osaa tarpeeksi kattavasti asiaa selittää mutta rohkaisen sinua, Turust, rohkeasti ottamaan luurin käteen ja soittaa rämpäyttämään paikalliselle Katolilaiselle Kirkkoherralle. Hän osaa asian sinulle selvittää Kirkkolain pykäliä myöten paremmin kuin minä ikinä. Papit auttavat ja neuvovat mielellään. Kyseessä oikein mukava Pappi joka opettaa Kirkon Opin juuri niin kun se on. Voit luottaa sanaansa. En yritä asiantuntijana esiintyä kun en mikään sellainen ole mutta Papit on. - Turust
Grecian2000 kirjoitti:
Kristitty ei hetkeksikään voi siirtää syrjään sanaa synti. Kristityn tulee välttää, vihata ja kavahtaa syntiä jokaisena elämänsä hetkenä. Sukupuoliasioissa pitää olla synnin kanssa erityisen tarkkana kuten Kirkko suuressa viisaudessaan onkin halki kaikkien aikojen muistuttanut. Toki itsesaastutus vahingoittaa myös terveyttä (ja kondoomit) mutta niiden hirvein haitta ja tuhovaikutus kuitenkin osuu kristityn sielun pelastukseen. Noilla synnin vehkeillä ja välineillä turmelemme SIELUMME ja ruumiimme ja tuhoamme mahdollisuutemme Pelastukseen ja iänkaikkiseen elämään katsellen Herraa Jumalaamme kasvoista kasvoihin loppumattomassa Taivaan ilossa. Ei siis mikään pieni menetys.
Tiedoitteesi jälkimmäiseen osaan voin vaan sanoa että en maallikkona osaa tarpeeksi kattavasti asiaa selittää mutta rohkaisen sinua, Turust, rohkeasti ottamaan luurin käteen ja soittaa rämpäyttämään paikalliselle Katolilaiselle Kirkkoherralle. Hän osaa asian sinulle selvittää Kirkkolain pykäliä myöten paremmin kuin minä ikinä. Papit auttavat ja neuvovat mielellään. Kyseessä oikein mukava Pappi joka opettaa Kirkon Opin juuri niin kun se on. Voit luottaa sanaansa. En yritä asiantuntijana esiintyä kun en mikään sellainen ole mutta Papit on.kovasti kiitollinen kristillisestä ja suojelevasta suhtautumisestasi minuun. Olen myös aina viimekädessä luottanut asiantuntijoihin sekä ammattilaisiin.
Turust - ihmeissään...
Grecian2000 kirjoitti:
Toki on kyseessä synti sitä en kiistä eikä Kirkkokaan. MUTTA asiaa ei oikeiden olosuhteiden vallitessa merkitä Taivaan Suureen Kirjaan otsakkeen aviorikos alle. Juuri kuten kirjoitinkin. Toki on kyseessä synti joka pitää Katolilaiselle Papille Pyhässä Ripissä tunnustaa. Ole hyvä ja keskustele asiasta Papin kanssa. Hän osaa paremmin perustellen kertoa saman asian kuin minä vaan näin maallikkona.
Jumalalle kiitos ettei koskaan ole tarvinnut tähän itse turvautua! Kuinka runsaat ovatkaan Herran lahjat allekirjoittaneen ja perheen kohdalla olleet. On paljon aihetta hartaaseen kiitosrukoukseen.Hei,
Tunnut tietävän kaiken katolilaisuudesta perusteellisesti joten selvennäpä minulle vääräuskoiselle yksi asia!!!
Vanhoillislestadiolaisille syntyy beibejä lähes joka vuosi (kotikonnuillani eräällä on jo 15 kpl eikä ole kaksosia tms.) Miten katolilaiset oikein järkkäävät ton ehkäisyhomman kun heillä on ns. "sivistysvaltioissa" vain 1-4 kersaa. Yks katolinen tuttavani sanoi aikoinaan, että he haluavat 4 lasta!
En kuulu mihinkään lahkoon, nimellisesti ev.lut.srk:aan, josta aion erota.
Valtiolla ja uskonnolla kun ei ole mielestäni mitään keskenään. - Valkoinen valas
ihmeissään... kirjoitti:
Hei,
Tunnut tietävän kaiken katolilaisuudesta perusteellisesti joten selvennäpä minulle vääräuskoiselle yksi asia!!!
Vanhoillislestadiolaisille syntyy beibejä lähes joka vuosi (kotikonnuillani eräällä on jo 15 kpl eikä ole kaksosia tms.) Miten katolilaiset oikein järkkäävät ton ehkäisyhomman kun heillä on ns. "sivistysvaltioissa" vain 1-4 kersaa. Yks katolinen tuttavani sanoi aikoinaan, että he haluavat 4 lasta!
En kuulu mihinkään lahkoon, nimellisesti ev.lut.srk:aan, josta aion erota.
Valtiolla ja uskonnolla kun ei ole mielestäni mitään keskenään.Grecianin puolesta näin ehtiessäni vastaan, ehkä tosin vähän eri vinkkelistä.
1) suurin osa katolilaisista ehkäisee siinä kun muutkin luotettavilla ehkäisyvälineillä. Paavien puheille he antavat piut paut. Onneksi.
2)muutamat hassut käyttävät paavillista ehkäisymenetelmää jossa lasketaan varmoja päiviä ja naiset kaivelevat parhaasta tavarastaan alias kaikkein pyhimmästään limanäytteitä. Sitko sitten osoittaa sopiiko illalla sekstata. Tämä siis on se menetelmä jota paavi suosittelee! Toinen paavin suosittelema versio samasta ehkäisyn yritelmästä on Persoona-kone, kallis ja täysin epäluotettava. Siinä naisen tulee joka aamu pissiä koneeseen tungettaviin paperisuikaleisiin (kone ja suikaleet tulevat kalliiksi ja teho on olematon, joka aamu otettava uusi testisuikale). Sitten survotaan pissaliuska masiinaan joka näyttää ministerin ovivalon tavoin punaista, keltaoranssia tai punaista. Sen mukaan sitten pitäisi ratkaista, mitä illalla hommataan. Persoona on saanut huonon maineen, koska sitä käyttävien "vahinkolukemat" ovat huimat. Ja tätä masiinaa siis paavi suosittelee!
3) lapsia lakkaa syntymästä kun katoliset pariskunnat ovat jo niin kyllästyneitä toisiinsa, katoliseen avioseksiin ja älyttömyyksiin katolisen ehkäisyn ympärillä, että he ovat jo kauan sitten menettäneet halunsa sekstata toinen toisensa kanssa.
Tässä ainakin kolme luotettavaa selitystä... - muslimiina
Grecian2000 kirjoitti:
Kristitty ei hetkeksikään voi siirtää syrjään sanaa synti. Kristityn tulee välttää, vihata ja kavahtaa syntiä jokaisena elämänsä hetkenä. Sukupuoliasioissa pitää olla synnin kanssa erityisen tarkkana kuten Kirkko suuressa viisaudessaan onkin halki kaikkien aikojen muistuttanut. Toki itsesaastutus vahingoittaa myös terveyttä (ja kondoomit) mutta niiden hirvein haitta ja tuhovaikutus kuitenkin osuu kristityn sielun pelastukseen. Noilla synnin vehkeillä ja välineillä turmelemme SIELUMME ja ruumiimme ja tuhoamme mahdollisuutemme Pelastukseen ja iänkaikkiseen elämään katsellen Herraa Jumalaamme kasvoista kasvoihin loppumattomassa Taivaan ilossa. Ei siis mikään pieni menetys.
Tiedoitteesi jälkimmäiseen osaan voin vaan sanoa että en maallikkona osaa tarpeeksi kattavasti asiaa selittää mutta rohkaisen sinua, Turust, rohkeasti ottamaan luurin käteen ja soittaa rämpäyttämään paikalliselle Katolilaiselle Kirkkoherralle. Hän osaa asian sinulle selvittää Kirkkolain pykäliä myöten paremmin kuin minä ikinä. Papit auttavat ja neuvovat mielellään. Kyseessä oikein mukava Pappi joka opettaa Kirkon Opin juuri niin kun se on. Voit luottaa sanaansa. En yritä asiantuntijana esiintyä kun en mikään sellainen ole mutta Papit on.kyllähän kirkko opettaa sanan niinkuin se on.. mutta ihminen sitten vastaa itse teoistaan kykyjensä ja ymmärryksensä että sydämmensä mukaan.Olen ex- muslimi ja elän edelleenkin selibaatissa nyt jo 4 vuotta aloittelen ja uskon että sillälailla se eteneekin jatkossakin koska en ole myöskään terve.Selibaattini syy on lähinnä se että en halua olla patja miehillle.Miksei se ole myöskin uskonnollisuuskin joka kuitenkin on mielessäni.En halua elää kuten nyky ihmiset.
Seksuaalisuus on kuitenkin suuri voima. ja jokaisen uskontokunnan kirjoituksiin on vaikuttanut ihminen ja kyseisen ajan trendit.. muutamat kirkkokunnat muuttavat tekstejään ja raamattujaan siitä alkuperöäisistä ja Nikeankin kokoushan oli ihmisten kokous... eikö vain.. joten kulttuuri ja aikakausi vaikuttavat myös uskonnoissa ei kaikki siellä ole sitä jumalallista sanaa.Minä kuitenkin uskon hyväöän ja pahaan ja välttelen pahaa sydäämmeni ohjaamana jota uskon että ohjaa Jumala.Noihin lateksi asuihin sanoisin että avioliitossa omasta mielestäni pitää tehdä mikä molemmista tuntuu hyvältä jos lateksi asut eivät ole "sallittu" mikä niistä likaisen tekisi ja asioista yleisestikin muu kuin ihmisen oma likainen mieli.... se oma mieli voi tehdä likaiseksi tai pornoksi lähes minkä tahansa ja siitä tulee sitten ihmiselle fetissi.. se että joku asia on toisellefetissi voi olla täysin merkityksetön toiselle ihmiselle... eli näin... jos ymmärrätte pointtini on se.. että jos minä fiksoidun sokeripalaan ja toinen juo sitä kahvissaan sokeripalana.. tosin makuun että mihin tahansa voi addiktoitua.. mutta syyttä lateksiasuja ja kumisaappaita pannaan asettamaan jos se jollekkin yksilölle tarkoittaa seksiä.. minua ovat kumisaappaat palvelleet marjastuksen parissa ja kyykäärmeitä vältellessä aivan mainiosti enkä ole niistä viboja saanut...
eli ymmärrättekö ihmisen mieli likaistaa trendien mukaan ja toisilta saatujen ideoiden mukaan asioita.. jos haluaa viattomuutensa säilyttää on se omasta mielestä kiinni...
avioliitosta muuten... se on sellainen asia etteivät kaikki saa puolisoa tai voi ottaa partneria sairaus rahavarat ym.. voivat olla este.. ei kannata lähteä hyväksikäyttämään tai hankaloittamaan omaa tai toisen elämää rahattomana tai sairaana..
- Omättad
mutta sen sijaan samaa aihetta sivuten esitän uuden kysymyksen:
Olen kärsinyt pitkään kroonisesta ei-bakteriellista eturauhasen tulehduksesta. Se on eturauhasen ärtymystila, jonka oireet saattavat muistuttaa sukupuolitaudin oireita: tihentynyttä virtsaamistarvetta, kutinaa/poltetta siittimen varressa ja päässä, kirvelyä ja poltetta virtsatessa, mahdollisesti epämääräisesti säteilevää ja ennakoimatonta kipua nivusissa ja alaselässä.
Minulla ei ole nyt eikä ole koskaan ollutkaan sukupuolitauteja. Ne on lääkärin suosituksesta tutkittu, vaikka aihetta ei ole ollut. Oireet ovat ikävät ja hankalasti ennakoitavat. Joillakin kylmä, esim. kylmällä alustalla istuminen saattaa pahentaa oireita. Toisaalta ravintotottumuksilla saattaa olla yhteyttä asiaan: japanilaisilla miehillä ei ole vastaavanlaisia eturauhasongelmia lainkaan, mikä saattaa johtua soijapitoisesta ruoasta.
Sen sijaan minulla on aiemmin ollut munuaisaltaan tulehdus ja muita virtsatiehyeisiin liittyviä ongelmia, esim. virtsakiviä. Lääkäri sanoi, että tämä on sinun elimistösi "heikko" kohta. Toisaalta Suomessa tilastojen mukaan urologin vastaanotolle hakeutuvista 25-45 -vuotiaista miehistä 50 prosenttia saapuu juuri eturauhasongelmien takia. Vaiva on siis yleinen, mutta vähän puhuttu. Mies, joka on koskaan kärsinyt eturauhasen tulehduksesta tai virtsakivistä, tietää minkälaiset tuskat voivat olla ja kuinka hermot ja usko loppuu.
Tällainen tulehdustila kuuluu ns. autoimmuunisairauksiin eikä siihen vielä tiedetä tarkasti syitä eikä täsmähoitoa. Kysymys ei ole eturauhasen liikakasvusta taikka syövästä. Usein huolellisista laboratoriotutkimusta huolimatta mitään pöpöä ei löydetä. Joskus hoidoksi määrätään 6 vkoa - puoli vuotta kestäviä antibioottihoitoja, joiden teho on kyseenalainen, luontaistuotteita, lämpöhoitoa, runsaan (happaman) nesteen juomista ja eturauhasen tyhjennystä.
Tämä tyhjennys tarkoittaa käytännössä lähinnä sukupuolisen aktiviteetin frekvenssin nostamista. Jollei "yhdyntöihin ole mahdollisuutta", lääkäri suositteli käteen vetämistä useita kertoja viikossa! Useille kuulemma auttaa.
Eli onko tässä kysymyksessä kuolemansynti, katolisen käsityksen mukaan?- Valkoinen valas
ei ole kuolemansynti kun on kerran terveyden- tai sairaudenhoitoa. Se antaa sinulle tietynlaisen erivapauden - aivan kuten e-pillereitäkin katolisen opetuksen mukaan saa käyttää kaikkeen muuhun lääkintään paitsi ei raskaudenehkäisyyn. Muista kuitenkin pitää huoli siitä, ettet vahingossakaan nauti itsesi koskettelusta. Onhan kysymys lääkkeestä eikä synnillisestä huvittelusta!
- Grecian2000
pätevä vastaamaan kysymykseesi enhän ole Pappi, Katolilainen Teologi enkä lääkäri. Olen Katolilainen maallikko. Kehoitan sinua kääntymään Katolilaisen Papin puoleen ja kysymään asiaa häneltä, hänellä on tieto ja koulutus arvioida tilanne että onko lääketieteellinen syy pakottava ja se operaatio sitten muuta kuin synnin tekemistä. Uskoisin että tapauksessasi tähän on hyvät mahdollisuudet. Saahan e-pillereitäkin käyttää luvallisesti muuhun kuin raskauden ehkäisyyn. Se tietenkin on syntinä kielletty.
Voit toki kirjoittaa Piispallemme Josef Wrobelilleki ja tiedustella asiaa Piispalta ja Moraali-Teologian Professorilta. Saat varmasti pätevän vastauksen. Kirjoittaa voi puolaksi, saksaksi ja Latinaksi.
En itse ensin vastannut kysymykseesi koska ajattelin ettei pätevyyteni tässä asiassa riitä mutta mielelläni neuvon kääntymään pätevien Katolilaisten Pappien puoleen tässäkin asiassa. He auttavat mielellään. Voit soittaa vaikka Pappilaan ja pyytää neuvoa!
Rukoilen terveyden tilasi puolesta, veli ja toivotan Siunattua ja Rauhallista yöllistä lepoa sinulle ja kaikille tämän listan Katolilaisille. - muslimiina
Grecian2000 kirjoitti:
pätevä vastaamaan kysymykseesi enhän ole Pappi, Katolilainen Teologi enkä lääkäri. Olen Katolilainen maallikko. Kehoitan sinua kääntymään Katolilaisen Papin puoleen ja kysymään asiaa häneltä, hänellä on tieto ja koulutus arvioida tilanne että onko lääketieteellinen syy pakottava ja se operaatio sitten muuta kuin synnin tekemistä. Uskoisin että tapauksessasi tähän on hyvät mahdollisuudet. Saahan e-pillereitäkin käyttää luvallisesti muuhun kuin raskauden ehkäisyyn. Se tietenkin on syntinä kielletty.
Voit toki kirjoittaa Piispallemme Josef Wrobelilleki ja tiedustella asiaa Piispalta ja Moraali-Teologian Professorilta. Saat varmasti pätevän vastauksen. Kirjoittaa voi puolaksi, saksaksi ja Latinaksi.
En itse ensin vastannut kysymykseesi koska ajattelin ettei pätevyyteni tässä asiassa riitä mutta mielelläni neuvon kääntymään pätevien Katolilaisten Pappien puoleen tässäkin asiassa. He auttavat mielellään. Voit soittaa vaikka Pappilaan ja pyytää neuvoa!
Rukoilen terveyden tilasi puolesta, veli ja toivotan Siunattua ja Rauhallista yöllistä lepoa sinulle ja kaikille tämän listan Katolilaisille.milloin mahtoivatkaan nämä pillerit tulla uskonnollisiin kuvioihin.. tuskin Jeesuksen aikaan...?
Jos lapsen ja ihmisen surmaaminen oli rikos.. ja onhan se vieläkin ja islamissakin muistan kyseisiä asioita mutta eikö pitäisi sitä äöidinkin ruumista kunnioittaa ..ennenvanhaan ei ollut kuin pidättäytyminen... ei silloin pillereistä tiedetty.. itse en söisi kemiallisia aineita... mutta pieni ajatusleiki sallittakoon..
ja koska Jumala on kaikkivoipa ja loi ihmisen älylliseksi.. sallittakoon se älyn käyttö ja sekin että Jumala kaikkivoipana on kyllä järjestänyt asiamme hyvin... ei olisi luonut sikaa jos se olisi saastainen tai koiraa.. loihan viisaasti ihmisenkin ja toimivan sellaisen.. eli orgasmit itsetyydytys halut ym.. normaaleja asioita ja tämän sanon ihmisenä en uskovana...vaikka sellainen olisinkin...kunhan se pysyy ns. normaalin rajoissa....
en minä tiedä jotenkin tuntuu niin turhalta tälläisten asioiden jankkaaminen... ei se vie asiaa eteenpäin eikä taaksepäin.. luo vain turhaa kiistelyä ja ajan hukkaa.. kukin tavallan.. toki ymmärrän teologisen keskustelun ja jos asia jotain kiinnostaa keskustella.. mutta tuskin täältä virallista apua kukaan uskonsa moralin vastineeksi saa... - aleviina
muslimiina kirjoitti:
milloin mahtoivatkaan nämä pillerit tulla uskonnollisiin kuvioihin.. tuskin Jeesuksen aikaan...?
Jos lapsen ja ihmisen surmaaminen oli rikos.. ja onhan se vieläkin ja islamissakin muistan kyseisiä asioita mutta eikö pitäisi sitä äöidinkin ruumista kunnioittaa ..ennenvanhaan ei ollut kuin pidättäytyminen... ei silloin pillereistä tiedetty.. itse en söisi kemiallisia aineita... mutta pieni ajatusleiki sallittakoon..
ja koska Jumala on kaikkivoipa ja loi ihmisen älylliseksi.. sallittakoon se älyn käyttö ja sekin että Jumala kaikkivoipana on kyllä järjestänyt asiamme hyvin... ei olisi luonut sikaa jos se olisi saastainen tai koiraa.. loihan viisaasti ihmisenkin ja toimivan sellaisen.. eli orgasmit itsetyydytys halut ym.. normaaleja asioita ja tämän sanon ihmisenä en uskovana...vaikka sellainen olisinkin...kunhan se pysyy ns. normaalin rajoissa....
en minä tiedä jotenkin tuntuu niin turhalta tälläisten asioiden jankkaaminen... ei se vie asiaa eteenpäin eikä taaksepäin.. luo vain turhaa kiistelyä ja ajan hukkaa.. kukin tavallan.. toki ymmärrän teologisen keskustelun ja jos asia jotain kiinnostaa keskustella.. mutta tuskin täältä virallista apua kukaan uskonsa moralin vastineeksi saa...Olen samaa mieltä. On helppo puhua laista kun henki puuttuu.
- palstalla
on puitu tätä samaa asiaa ja kaikki ovat poikkeuksetta samaa mieltä siitä että ehkäisy ei ole synti. Mitä onaniin tulee niin hänen syntinsä oli ihan muu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000019448744
Jos ei ole ehkäisyä käytössä ja laukeat sinne minne pitää niin kuinka moni siittiö selviää!? Yksi! Se kovin uimari. Tosin jos ei ole se aika kuukaudesta niin sekin siittiö kohtaa loppunsa ikävästi. Jos käytät ehkäisyä kuinka moni siittiö selviää!? Ei yksikään. Joten mitä eroa on ehkäisyllä ja sillä että ei ole ehkäisiä!? Ei mitään molemmissa tapauksissa tulee miljoonia kuolleita. Ehkäisyn vastustajat ottakaa järki käteen ja miettikää asioita...- Grecian2000
siemen vuodatetaan maahan eikä sitä lasketa sinne mihin Jumala siemenen on tarkottanut. Sama synti tapahtuu ehkäisyssä kun siemen ei saa kantaa mahdollista hedelmää ja puututaan Jumalan tahtoon ja luomisvoimaan. Se jos joku on syntiä.
- Swen
Grecian2000 kirjoitti:
siemen vuodatetaan maahan eikä sitä lasketa sinne mihin Jumala siemenen on tarkottanut. Sama synti tapahtuu ehkäisyssä kun siemen ei saa kantaa mahdollista hedelmää ja puututaan Jumalan tahtoon ja luomisvoimaan. Se jos joku on syntiä.
Entä jos lääkäri on todennut, että siemennesteessä ei ole liikkuvia siittiöitä?
Silloinhan maahan ei lasketa mitään, millä sinänsä olisi luomisvoimaa. Mitä sinä ajattelet tästä? Eihän silloin voida Jumalan tahtoa vastaan toimia? - Olo on
Grecian2000 kirjoitti:
kuin omenalla, siemenet sisässä ja posket punaisena vai!? Vaikka laskisit siemenet sinne minne kuuluu niin ne kumminkin kuolevat. Ihmiselle on luotu aivot sitä varten että niitä käytetään. Jos on epävakaat ajat ei kannata lapsia hankkia vaan käytetään ehkäisyä. Kun ajat paranevat hankitaan lapsia. Ei missään kielletä siirtämästä lapsien hankintaa myöhemmäksi. Ei ole syntiä ottaa parempia aikoja tai parempaa hetkeä elämästä. Ei sekään kovin hyvä juttu ole jos tulee ei toivottuja lapsia. Siitä koituu paljon harmia lapselle ja vanhemmille. Mikä sen parempi kasvunpaikka lapselle kun se että hän syntyy silloin kun häntä on odotettu ja lapsen tuloon on valmistuttu. Puhut tahdosta ja luomisvoimasta mutta samalla sinun teorialla pitäisi lapsia hankkia niin paljon kun ikinä kerkeää hankkimaan. Lapsi toisen jälkeen vaikka 30 lasta. Vanhoillislestadiolaisten tyyliin... Eikö???
- käytännössä
Grecian2000 kirjoitti:
Koska raamatussa tietääkseni ei missään anneta meille lupaa maailman (maapallon) ylikansoitukseen, kaikki siihen johtavat toimet ovat hyvin syntisiä. Ne iheuttavat hätää ja nälkää miljoonille ihmisille.
Raamatussahan kehotetaan ainoastaan täyttämään maan, ja se on ihan eri asia kuin tämän päivän syntinen ylitäyttö. - Kyriake
käytännössä kirjoitti:
Koska raamatussa tietääkseni ei missään anneta meille lupaa maailman (maapallon) ylikansoitukseen, kaikki siihen johtavat toimet ovat hyvin syntisiä. Ne iheuttavat hätää ja nälkää miljoonille ihmisille.
Raamatussahan kehotetaan ainoastaan täyttämään maan, ja se on ihan eri asia kuin tämän päivän syntinen ylitäyttö.Vastasin vahingossa vanhaan ketjuun, kun en tarkistanut päiväystä. No, tekevälle sattuu!
- sadfghjjkjjj
ootte oikeesti tyhmiä jos kuvittelette että runkkaaminen on kiellettyä
- Sehän on jopa tervee
Eihän siinä mitään.
Jos joku haluaa elää Tuomas Akvinolaisen opin mukaan, niin siitä vain. Pitää sitten lopettaa itsetyydyttäminen, jos se on Tuomas Akvinolaisen opin tärkein pointti.
Jokainenhan voi elää niin kuin haluaa, jos ei mene lähimmäisiään sortamaan, kiusaamaan ja häiritsemään omalla elämällään.
Itse jopa suosittelen itsetyydytyksen lopettamista useimmille tänne kirjoittavalla fanaatikolle, se kyllä kannattaa, mutta lopettakaa se itsetyydytys ilman sen suurempaa kommentointia julkisuudessa.
Asiallisin perustein taas ei voida seurata Tuomas Akvinolaisen itsetyydytyksen kieltoa, sillä varsinkin miesten itsetyydytys on jopa suositeltavaa, jos asiaa tarkastellaan terveydelliseltä puolelta.
Säännöllinen itsetyydytys pitää huolen eturauhasen terveydestä, eturauhasen liikakasvuun liittyvät ongelmat ja jopa eturauhassyövän riski pienenevät.
Niihin aikoihin, kun idea itsetyydytyksen synnillisyydestä kehiteltiin, ihmiset elivät lyhyemmän ajan eikä edes lääletiede ollut kehittynyt. Nykyaikana on paljon tietoa saatavilla, ja jokainen järkevä ihminen voi itsekin päätellä, että varsinkin kristinuskoaa, myös sen roomalaiskatolisessa muodossa, on paljon muita tärkeämpiäkin asioita kuin seurata lähimmäisten itsetyydytystä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset4332568Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3912276Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?1361962- 4721923
- 991919
- 71494
- 2381134
Olavi Uusivirta sai järjettömästi koronatukea ja asuu Kulosaaressa!
Olavi on miljonääri. Olavin asunto maksaa miljoonia. Olavi sai koronatukea aivan helvetisti. Olavi nuoli Sannan korvaa.171057Tiedäthän?
Että tykkään sinusta nainen ja olen kiinnostunut sinusta. Olet reilu ja rehellinen, sellainen unelma nainen. Tehdään k41882Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut24803