ihonalainen finni + turvotus

Ongelmana

Otsikosta tulikin jo aika paljon ongelmastani ilmi. Minulla on siis poskessa ihonalainen finni, josta johtuen koko poski ja silmänaluen on turvoksissa, vähän niin kuin olisin turpiini saanut.

Netissä törmäsin toiseen samanlaiseen tapaukseen, jossa henkilö oli hoitanut asian käymällä lääkärissä ja hankkimalla lääkekuurin (?). Köyhänä opiskelijana lääkäripelkoisena ei kuitenkaan huvittaisi yhden finnin takia lääkäriin mennä.

Olen kyllä varautunut siihen, että finni ei ole aivan heti lähtemässä, mutta entäs sitten tämä järkyttävä turvotus! Kestänyt nyt ehkä noin 20 tuntia eikä ole laskenut milliäkään (kyllä, olen selvästi masokistinen).

Saako apteekista ilman reseptiä mitään aineita, jotka auttaisivat, vai laskeeko turvotus lopulta itsestään kun vaan antaa olla rauhassa? Ja olisiko vielä jotain muuta, mikä pitäisi ottaa huomioon?

9

11556

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriin

mulla ei lähtenyt paise poskesta, vaikka kuinka odotin. järkyttävä arpi tuli, nyt se on jo vaalennut.

• Juuri näin

Nyt kun tarkemmin asiaa netistä (englanniksi) tutkailin, että mistä on kyse, niin kyllähän se antibioottikuuri tms. on aivan välttämätön.

Olin aika höhlä, kun ajattelin että "sehän on vain finni", kun nuo englanninkieliset sivut saa sen kuulostamaan suorastaan ruttopaiseelta :D

"NODULES: As opposed to the lesions mentioned above, nodular acne consists of acne spots which are much larger, can be quite painful and can sometimes last for months. Nodules are large, hard bumps under the skin's surface. Scarring is common. Absolutely do not attempt to squeeze such a lesion. You may cause severe trauma to the skin and the lesion may last for months longer than it normally would. Dermatologists often have ways of lessening swelling and preventing scarring.

CYSTS: An acne cyst can appear similar to a nodule, but is pus-filled, and has been described as having a diameter of 5mm or more across. They can be painful. Again, scarring is common with cystic acne. Squeezing an acne cyst may cause a deeper infection and more painful inflammation which will last much longer than if you had left it alone. Dermatologists often have ways of lessening swelling and preventing scarring."

En ole ihan osannut diagnosoida, että kummasta on kysymys, mutta jompikumpi joka tapauksessa. Aika surkeeta muuten, kuinka vähän aknesta löytyy suomeksi tietoa, kun sehän on kuitenkin tosi yleistä.

Pitää sit kai samalla vinkua kaikki kuluneen vuoden terveyteen liittyvät murheet niin saa rahoilleen vastinetta :P

• ongelma!!

Minullakin on ihoalainen finni... ja on ollut jo kohta noin vuoden.. en tiedä onko se ihan turvonnut, mutta tavallaan "levinnyt" vähän.. enkä tiedä miten saan sen pois..se vaan häiritsee minua..on minulla myös pienia ihonalaisia finnejä,en sitten tiedä et miten hoidetaan ja paljon se maksaa :/

• muttei kuukausia

Mulla myös ihonalaisia finnejä, ei oikeastaan paljon muunlaisia tulekaan. Ns. T-alueelle tulevat, ovat kooltaan n. 5mm ja jäävät sinne ihon alle violeteiksi möykyiksi. Joskus räplään niin kauan että pintaan tulee reikä ja finni "valmistuu". Toisiin ei voi edes koskea kun ovat niin kipeitä. Turvotus laskee mulla yleensä parissa päivässä, mutta kova patti voi olla ihon alla kuukausiakin kunnes muuttuu mustapääksi...Oon kuullut että antibiootit voivat vielä pahentaa tätä tautia, onko muilla tällaista tietoa?

• sdmfnmn

Mä kävin tänään ihonalaisen finnin takia kans lääkärissä. Tosin lääkärisetä ei kyllä diagnisoinut sitä finniksi :P

Sain kuitenkin viikon kuurin Kefexiniä (antibiootteja) ihotulehdukseen. Oli yllättävän halpa reissu. Alle seitsemän euroa toi viikon kuuri. Kun aattelin että se määräisi ainakin kahdeksi viikoksi, sen verran pahannäköinen tilanne minun mielestäni.

• sitten
        sdmfnmn kirjoitti:

Mä kävin tänään ihonalaisen finnin takia kans lääkärissä. Tosin lääkärisetä ei kyllä diagnisoinut sitä finniksi :P

Sain kuitenkin viikon kuurin Kefexiniä (antibiootteja) ihotulehdukseen. Oli yllättävän halpa reissu. Alle seitsemän euroa toi viikon kuuri. Kun aattelin että se määräisi ainakin kahdeksi viikoksi, sen verran pahannäköinen tilanne minun mielestäni.

kerrothan sitten sinä, joka sait viikon kuurin, että kuinka sun paisefinnin kävi! kuulosti aika lupaavalta tuo vaan viikonkestävä ja halpakin!

kävitkö ihotautilääkärillä vai tavallisella?

• dfsdsf
        sitten kirjoitti:

kerrothan sitten sinä, joka sait viikon kuurin, että kuinka sun paisefinnin kävi! kuulosti aika lupaavalta tuo vaan viikonkestävä ja halpakin!

kävitkö ihotautilääkärillä vai tavallisella?

No näyttää ainakin nyt jo paljon paremmalta, eikä ole kipeä enää yhtään. Oon tyytyväinen et kävin lääkärissä :)

• ewrwer
        dfsdsf kirjoitti:

No näyttää ainakin nyt jo paljon paremmalta, eikä ole kipeä enää yhtään. Oon tyytyväinen et kävin lääkärissä :)

niin ja tavallisella kävin :)

• kiva1
        ewrwer kirjoitti:

niin ja tavallisella kävin :)

hyvä että näyttää jo paremmalta. mun tarvis varmaan kans pistäytyä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe