ylivilkas, mitä nyt...

ihan hukassa

Kävin eilen kuuntelemassa psykologin mietteet pojastani.
Ikää on kohta 5 vuotta ja ollut koko lapsuutensa vilkas lapsi. Olen aina miettinyt, että varmaan on vähän ylivilkas, mutta ajatellut myös, että eiköhän se siitä rauhoitu.
Takana on kuitenkin parin vuoden ajalta vähän repaleista elämää: avioeroa ja minun (äidin) keskivaikeaa masennusta ja unettomuutta yms. ja olen ajatellut, että osaltaan nekin ovat vaikuttaneet pojan levottomaan käyttäytymiseen.

Nyt poikani on käynyt psykologilla ja hän on sitä mieltä, että poikani on ylivilkas, eikä malta keskittyä. Poikani tarvitsee puheterapiaa, toimintaterapiaa ja erityispetusta. Hän laittoi myös lähetteen lastenneurologian polille seurantaan. Mitä lie sekin käytännössä tarkoittaa...
Nyt en oikein tiedä, että itkeäkö vai nauraa. Olo on toisaalta helpottunut: hyvä, että tutkivat, onpahan sitten ehkä koulussakin helpompaa. Mutta toisaalta taas itkettää ja yrittää etsiä syytä kaikkeen tähän, menikö kasvatuksessa jokin pieleen, kärsikö lapsi sittenkin erosta noin paljon, yms yms...

Poikani on ollut päiväkodissa jo yli pari vuotta ja hyvin viihtynyt. Ainoa asia, joka minun korvaani aina koskee on se, kun vien lapseni hoitoon ja kuulen muutaman isomman lapsen sanovan, että "voi ei, nyt se taas tuli..."
Tiedän kyllä, että lapset eivät sitä välttämättä tarkoita sitä niin, kuin minä sen kuulen, mutta tuntuu silti pahalta ajatella, että noinko ne aattelee minun pojasta... On pojallani siellä myös hyviä ystäviä ja harmittaa kovasti, koska muutamme pian ja poikani hoitopaikka muuttuu. Varmasti tuokin isompien poikien sanoma johtuu siitä, että poikani on niin vilkas ja häiritsee siten muiden leikkejä.

Mitä tässä nyt tekis? Ottasisin mielelläni vastaan ihan mitä vinkkejä vaan.
Onko jotain keskusteluryhmiä vilkkaiden vanhemmille? Jotain tietosivustoja? Tukiryhmiä?
Olo on, kuin lapsella olis todettu vakava sairaus, vaikka mikään ei kuitenkaan ole käytännössä muuttunut...

6

940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen
    • monet.

      ylivilkkaat lapsethan on saanut apua omega 3 valmisteista. Yksi valmiste joka on kehitelty ylivilkkaille lapsille on ainakin efalex, on niitä varmasti muitakin.

    • ex ylivilkas

      Niin mäkin olin lapsena ja vielä nuorenakin ylivilkas, sen sano ja koki kaikki ympärillä olijat. Silloin ei tehty vielä näitä kaikkia hienoja tutkimuksia, heti kun joku vähän "aivasti" johonkin väärään suuntaan. Eli sillon ylivilkas meni siellä joukon mukana ilman mitään erityisluokkia yms. Tosin usein ajettiin luokasta ulos kun teki jotakin kepposia...

      Ihan hyvin mä pärjäsin loppujen lopuksi, mä olin vaan liian vilkas. Mä opin kaikki jutut heti ja olin älyttömän utelias ja koko ajan tutkimassa jotakin uutta. Eli toisin sanoen koulussa mulle ei riittäny haasteita tarpeeks ja sen takia sit aloin häiriköimään ja hääräämään kaikkea muuta.

      Nuoruus ja varhaisaikuisuuskin meni sitten vielä aivan liian lujaa, mutta...

      nyt olen rauhoittunut. Olen naimisissa ja työllistän itseni ja perheeni perheyrityksessäni.

      Eli ajattele positiivisesti. Kyllä se elämä voi hymyillä vaikka joku älypää oliskin keksinyt lapsellesi jonkin "poikkeavuuden". Ihan normaali lapsi se kuitenkin on. Anna sen olla lapsi ja sellainen kuin on. Pidä sitä hyvänä, halaa ja huomio. Juttele sille paljon ja vie sitä katselemaan kaikkea kiinnostavaa. (riippuu minkä ikäinen on... junia, lentokoneita, sammakon kutua, kukkaketoa, tähtitaivasta, yms.) ja vietä lapses kanssa aikaa yhdessä touhuten. Nää olis mun neuvoja sulle. Oli sit ylivilkas syystä tai toisesta niin se johtuu siitä ettei ole tarpeeksi haastavaa tai mielenkiintoista tekemistä. Ja huom. Kaupoista ostettavat pokemonit sun muut "mitä kaikilla muillakin on" eivät auta asiaa lainkaan. Melkeinpä päinvastoin.

      Tsemppiä sulle.

      • alkuper

        voi, miten kivasti sanottu, varsinkin tuo loppu. kiitos. eiköhän tässä pärjäillä. lapsi on 5-vee ja äärimmäisen utelias ja kiinnostunut aivan kaikesta.
        eihän se lapsi diagnoosista mihinkää muutu...
        nyt jäätiin molemmat kotiin, kun lopetin työni, joten saa nähdä, miten tämä äiti jaksaa tekemistä keksiä. :)


    • ...kuulisin mielelläni

      Hei,

      Jos luet vielä tämän niin itse olisin kiinnostunut kuinka teidän muutto meni ja kuinka lapsesi sopeutui uuteen tarhaan.
      Itselläni on kolme lasta ja keskimmäisellä on tarkkaavaisuushäiriö.
      Olen käynyt läpi, avioeron kun poikani oli vuoden siitä seurasi paha masennus jota kesti ja kesti... muutama muutto ja uuden miehen löytäminen. Sitten muutto pk-seudulta keski-suomeen, joka oli hyväksi pojalleni. ( saimme kesällä yhteisen lapsen )ja nyt sitten viimeinen muutto. Toivottavasti. Että on tämäkin elämä yksi tilkkutäkki.

      Sain juuri psykologin lausunnon hänen tarkkaavaisuus häiriöstä, vaikka aluksi itse sitä epäilinkin niin neuvolan täti yritti perua meidän psykologin ajan. Soitin hänelle ja sovimme että katsoo poikaani tarhassa muutaman kerran. Ja sitten yhteenveto.
      Toisaalta olen onnellinen että syy löytyi, mutta....?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe