Lapissa liikennerikkomusten määrä on laskenut edellisestä vuodesta yli 10% ja liikennerikosten määrä on noussut lähes vastaavasti (2004). Ylinopeusjuttujen lukumäärä on laskenut, mutta törkeysaste kasvanut: "juttuja ei voida
hoitaa rikesakolla (liikennerikkomus), vaan kyseessä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen –
rikos (ylinopeusjutuissa liikenneturvallisuuden vaarantamiset ovat lisääntyneet kuudella prosentilla
ja törkeät lähes 60 prosentilla)."
"Poliisin ilmisaattamien (hauskasti sanottu) törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten määrä on kasvanut yli viidenneksellä, määrä on onneksi kuitenkin vielä alle kahdensadan."
Sitten: "Törkeiden rattijuopumusten määrä on kasvanut edelleen (769 kiinnijäänyttä vuonna 2004,
kun pitkäaikainen keskiarvo on n. 700). Tavallisten rattijuoppojen osuus on pysynyt pitkäaikaisessa keskiarvossa (v. 2004 447 paljastettua tapausta), eli myös tässä näkyy liikennerikosten
törkeysasteen nousu."
Edelleen:
"Kesä- ja heinäkuussa jäi rattijuoppoja kiinni aiempia vuosia enemmän, mutta
tilanne on loppuvuonna tasaantunut."
Tuossa todetaan selvästi kausiluontoinen vaihtelu, joka on aina joillekin asiaan perehtymättömille vaikeaa ymmärtää. (vihje): http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000019355375
No, sitten päästäänkin varsinaiseen aiheeseen: "Paljastettujen liikennerikosten törkeysasteen nousu ei kuitenkaan ole vaikuttanut heikentävästi liikenneturvallisuuteen."
Heeh, no niin! Mitä liikenneturvallisuutta sitten on muka vaarannettu pienin ylinopeuksin, tai muuten?
"Vuonna 2003 tapahtui paljon henkilövahinko-onnettomuuksia,
mutta nyt tilanne on tasaantunut. Lapin tieliikenteessä kuolleiden ja
loukkaantuneiden määrissä ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Tilastojen mukaan
vuonna 2004 on tieliikenteessä kuollut 18 henkilöä, vuonna 2003 16 ja vuosien 2000–2002
keskiarvo on ollut 21 henkilöä. Sama voidaan todeta loukkaantuneiden osalta (Liikenneturvan
tilaston mukaan tammi-marraskuussa 2004 loukkaantui tieliikenteessä 327 henkilöä, keskiarvo
vastaavalta ajalta v.2002–2003 349 henkilöä)."
Lähde: http://www.intermin.fi/poliisi/llh/home.nsf/pages/621FF21381D22CFCC2256F8D002503D6/$file/LapinPoliisinTilastotiedote2004.pdf#search=%22rattijuopumukset%20lapissa%22
Lapissa osataan ajaa!
8
971
Vastaukset
- ÄIJÄLÄ
Mä en jaksa syventyä noihin tilastoihin, mutta kun avaan joka aamu päivän lehden, tutkin, mitä kaikkea on liikenteessä sattunut.
Kiroilen mielessäni ne urpot, jotka pöljyyttään ajavat autonsa katon kautta ympäri.
Kiristelen hampaitani lukiessani, miten monta rattijuoppoa on taas tavattu liikenteesä.
Ihmettelen ääneen, miten jotkut kehtaa varastella toisten autoja, ja joita kutsutaan vain luvattomiksi käyttöön otoiksi,
Miksi ylipäänsä pitää ajaa niin holtittomasti, että auto menee sillalta jokeen.
Se on niin kertakaikkisen holtitonta joillakin tuo elämäntyyli muutenkin, ei vain ajaissa.
Nyt täytyy koputtaa puuta, kun ei ole itselle mitään sattunut, vaikka jatkuvasti on sietämättömän epämiellyttävä tunne tuo, kun ajetaan aina niin perässä.
Mutta kyllä ne sitten hoksaa, kun panee hätävilkut päälle, niin jopahan jättävät väliä.Ei ainakaan aivan heti. En minäkään niihin paljon ole syventynyt ja lehtien uutisista saa jo aivan hyvän käsityksen. Lapissa esim. on uutisissa tämän tästä muutamat paikalliset rattijuopot, jotka ovat jääneet vuoden aikana kiinni jo ties monennenko kerran, auto on kuitenkin pysynyt tiellä. Sitten on uutisissa Lapissa kärynneet turistit, joista monet ovat kolaroineet, tai ajaneet ojaan (ja lisänä känniläiset moottorikelkkailijat, jotka eivät ole paikallista väkeä). Oma lisänsä uutisissa ovat myös ne Lapin turistit, jotka ovat onnettomuuden aiheuttajaosapuolena, mutta selvinpäin. Turvavälin merkitystä ei ymmärretä, kun on totuttu kaupunkiliikenteen lyhkäisiin väleihin.
- Auto-Santeri
Eihän siellä ole edes poliiseja, jotka ottaisivat ihmisiä kiinni? Jänkäjussit kaahailevat kännissä sen, mitä se lada antaa kulkea ja jäävät kiinni vain, kun heidät löydetään jonkun mutkan ojanpohjalta. Kolariakin on vähän vaikea ajaa, kun toista autoa pitää etsiä tuntikaupalla.
- Junantuoma
Oletko koskaan käynyt Lapissa????????????
- Poro
Junantuoma kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt Lapissa????????????
En ole käynyt.Mut kuvia olen nähnyt,jopa poroista.
- Huomaa
Poro kirjoitti:
En ole käynyt.Mut kuvia olen nähnyt,jopa poroista.
Kannattaa käydä. Hieno paikka.
- Kallonkutistaja
"No, sitten päästäänkin varsinaiseen aiheeseen: "Paljastettujen liikennerikosten törkeysasteen nousu ei kuitenkaan ole vaikuttanut heikentävästi liikenneturvallisuuteen.""
Kyllähän se jotenkin tuntuu loogiselta, että kun pahimmat törttöilijät jäävät kiinni, niin turvallisuuskin paranee. Jos puolestaatn tapaukset lisääntyvät samassa suhteessa kuin kiinnijäämisetkinkin, niin turvallisuuskehitys polkee paikallaan. Jo kiinnisjäämisriskin nousu vaikuttaa useimpiin. - Chieftain
Minulla on vain etelänmiehen tieto lapin teistä.
Plussaa talviajossa ovat suolattomat tiet, ei ruuhkia, valoisaa kun on kunnolla lunta.Keli on yleensä aina pakkasta, eikä mitään plus/miinus heittelyä.
Aivan upeat tiet ajaa.
Olkaa onnellisia loskattomista suolattomista teistänne.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774622- 1801897
- 1241590
- 1241125
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161061- 351036
- 78933
- 52896
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78872- 4828