Yamaha 40 hv vingahtaa

Epa

Kylmänä käynnistettäessä kone vingahtaa ja sammuu, mikähän vikana ?
Lämpimänä käynnistyy hyvin.

26

7949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ya-man

      Kampiakselin alapään akselitiivisteet vuotaa ??
      Jos kone lyhytrikinen, niin niissä se on aika yleinen vika.

    • .. syy..

      .. ennen kuin jatkat käyttämistä, olisin Ya-manin linjoilla; alapään stefan vaihto ja laakerointihommia tiedossa.

      • Yammu-setä

        Tutut on oireet. Itse purin juuri vuoden -86 nelikymppisen osiksi saman oireen vuoksi.
        Vinkahtuksia aiheuttaa ne jo mainitut kampuran alastefat. Muuta pientä mitä tuli uusittua samalla: männänrenkaat, kaikki stefat, runkolaakerit, kaikki tiivisteet, männäntapit, neulalaakerit...yms
        No nuo kun vaihtaa koneeseen sisälle, niin eiköhän siitä ole taas 20vuodeksi peräruuttaa.


      • mä vaan
        Yammu-setä kirjoitti:

        Tutut on oireet. Itse purin juuri vuoden -86 nelikymppisen osiksi saman oireen vuoksi.
        Vinkahtuksia aiheuttaa ne jo mainitut kampuran alastefat. Muuta pientä mitä tuli uusittua samalla: männänrenkaat, kaikki stefat, runkolaakerit, kaikki tiivisteet, männäntapit, neulalaakerit...yms
        No nuo kun vaihtaa koneeseen sisälle, niin eiköhän siitä ole taas 20vuodeksi peräruuttaa.

        niin mitä maksaa suurinpiirtein rengastusremontti ja tottakai itse tehden


      • Yammu-setä
        mä vaan kirjoitti:

        niin mitä maksaa suurinpiirtein rengastusremontti ja tottakai itse tehden

        pelkkä rengastus? Konekeskolta kolmeen mäntään satsi vähän vajaa 150e, mutta menee sinne muutakin jos motin aukaisee..


      • Nimetön
        Yammu-setä kirjoitti:

        pelkkä rengastus? Konekeskolta kolmeen mäntään satsi vähän vajaa 150e, mutta menee sinne muutakin jos motin aukaisee..

        joo eli vähän tarkennusta tarkoitus olis uusia renkaat,laakerit,stefat,tiivisteet ja muuta pientarviketta


      • Yammu-setä
        Nimetön kirjoitti:

        joo eli vähän tarkennusta tarkoitus olis uusia renkaat,laakerit,stefat,tiivisteet ja muuta pientarviketta

        Aivan. Hintaa voit kuvitella 500-1000euron väliin. Kampiakselin purku, kasaus ja tasapainoitus ei meikäläiseltä ainakaan onnistu, jotenka Perämoottori-Pera vie siivun kakusta. Summa on suuri mutta huolellisesti kasattuna, konehan on melk. uusi ;)

        ...ens kesänä sitten perä kiville ja sitä uusimaan.


      • ..olen..
        Nimetön kirjoitti:

        joo eli vähän tarkennusta tarkoitus olis uusia renkaat,laakerit,stefat,tiivisteet ja muuta pientarviketta

        ..ajatellut niin, että tehdään vain välttämättömän ja taas prutkut ajoon. Vanhat perämoottorit on kalliita korjata, yksi tiiviste jo maksaa kymmeniä euroja. Yhtään ylimääräistä paikkaa ei kannata avata, jos ei ole aiemmin ollut käynnissä esim. laakerinakua tai sitten huomaa avatessa, että on kiinnileikkautumia tai muuten resuna. Koneesi vaiva on aika yleinen ei sen takia vielä kannata koko konetta retusoida. Talven yli älä jätä, koska kampikammioon mahdollisesti päässyt vesi ruostuttaa äkkiä sen pilalle, jos on muuten säilynyt ehjänä. Katso räjäytyskuvasta varaosanumerot ja kysy maahantuojalta mitä tilkkeet; o-renkaat ja stefat ja vaikkapa alempi laakeri maksaa. Tuskin on paha rasti korjata, jos et ole pitkään nau´uttanut.


    • mariner

      Yammu 40 vingahteli meilläkin, alkoi pitään ääntä sen jälkeen kun sai kerran vahingossa merivettä polttoaineletkun kautta ;)

      Kyllä sillä ajeli vielä, mutta kun myytiin vene pois niin olivat avanneet sen sanoivat että aikas hajalla oli sisukset.

    • aivan varmoja

      Minulla on samaa ilmiötä vm 84 lyhytrikisessä nelikymppisessä. Mutta kun sitä on ollut jo monia vuosia. Joskus 5 vuotta sitten oli paljon pahempi. Eikä mitään ole muuta tapahtunut. Ajoa on vähän kesää kohden, muutama kymmenen tuntia korkeintaan. Sitten taas suojaöljyt sisään ja kone kylmään tai aavistuksen verran lämpimään varastoon. Ja pelaa kuin kello. Tehot on samat, vene kulkee vähintään yhtä hyvin kuin edellisenä kesänä. Voisiko tuo vingahdus tulla äänihälyttimestä. Käsittääkseni koneessa on äänihälytin, joka varoittaa ylikuumasta koneesta. Oliko vuosi sitten, kun käytiin täällä juuri samanlainen keskustelu. Olen ollut asiasta huolestunut. Mutta kun järki sanoo, että jos stefat oli huonot jo viisi vuotta sitten, niin olisi ne hajonneet tähän päivään mennessä. Mistä oikein on kysymys. Päästävätkö huonot stefat vettä kampikammioonn joissain tilanteissa. Mutta toisin päin pitävät kyllä takanaan kampikammion ylipaineet. Stefojahan on minun käytössäni olevien kuvien mukaan kolme peräkkäin huulet eri suuntiin.

      • ..ei ..

        ..ole, ennnen kuin näkee ja sittenkin vielä hieroo joka kerta silmiään. Stefa on akselitiiviste, huuli sellainen, jolla on periaateessa "kosketus" villisti pyörivään (tässä kampiakseliin) akseliin. Huulitiiviste kuluu, kovettuu ja kerää epäpuhtauksia ajan myötä. Kaksi eri huulitiivisteen (tiivisteiden) erottamaa osastoa eivät pysy sen seurauksena erillään (kuten tiesit, asiaan vaikuttaa myös paine-ero). Miten se näkyy: Kampikammioon pääsee hallitsemattomasti ilmaa (voi päästä muualtakin) => oire on usein, että kone lähtee huonosti käyntiin kylmänä. Metalli laajenee lämmetessään, kuumana kalikat ovat "turvoksissa", siten että koneen saa tulille mukavasti ja ylimääräiset laakerirallat jms. häviävät. Lyhytrikisessä (varsinkin) pitempi pakittelu nostaa vettä rikiputkessa niin ylös, että vesi (kosteus) pääsee väljien huulitiivisteiden ja akselin välistä kampikammioon. Ei "stefat" välttämättä hajoa mitenkään, vähällä ajolla saattaa päästä ongelle vuosia. Asiaa auttaa vielä hyvien säilytysöljyjen käyttö. Sama ilmiö on vaihteistoöljyssä, joka menee maitomaiseksi, jos harmahtavan öljyn vaihtaa "usein" voi siirtää (eipä kyllä kannata) tiivistystä. Kyllä se äänihälytinkin voi vinkaista, kytke anturi yli niin pääset sinuiksi sen kanssa (ulkomuistista, että oli Yamahassa niin päin). Jos itselläni olisi, niin kuin sanoit, toimiva vähässä ajossa ollut -84 malli vielä alkuperäinen ja "avaamatta", niin varmistaisin ja pysyisin "kuulolla", että ei hyvä ja varma kone rikkoonnu suotta, "horot" stefat eivät sinänsä vinkaise. Jos kyse on kuitenkin tästä tai sen seurauksesta, ei puhuta edes viasta vaan normaalista vanhenemisesta ja kulumisesta, eli nuo osat vanhenevat vaikka eivät kuluisikaan. Usko, jos haluat.


      • Yammu-setä
        ..ei .. kirjoitti:

        ..ole, ennnen kuin näkee ja sittenkin vielä hieroo joka kerta silmiään. Stefa on akselitiiviste, huuli sellainen, jolla on periaateessa "kosketus" villisti pyörivään (tässä kampiakseliin) akseliin. Huulitiiviste kuluu, kovettuu ja kerää epäpuhtauksia ajan myötä. Kaksi eri huulitiivisteen (tiivisteiden) erottamaa osastoa eivät pysy sen seurauksena erillään (kuten tiesit, asiaan vaikuttaa myös paine-ero). Miten se näkyy: Kampikammioon pääsee hallitsemattomasti ilmaa (voi päästä muualtakin) => oire on usein, että kone lähtee huonosti käyntiin kylmänä. Metalli laajenee lämmetessään, kuumana kalikat ovat "turvoksissa", siten että koneen saa tulille mukavasti ja ylimääräiset laakerirallat jms. häviävät. Lyhytrikisessä (varsinkin) pitempi pakittelu nostaa vettä rikiputkessa niin ylös, että vesi (kosteus) pääsee väljien huulitiivisteiden ja akselin välistä kampikammioon. Ei "stefat" välttämättä hajoa mitenkään, vähällä ajolla saattaa päästä ongelle vuosia. Asiaa auttaa vielä hyvien säilytysöljyjen käyttö. Sama ilmiö on vaihteistoöljyssä, joka menee maitomaiseksi, jos harmahtavan öljyn vaihtaa "usein" voi siirtää (eipä kyllä kannata) tiivistystä. Kyllä se äänihälytinkin voi vinkaista, kytke anturi yli niin pääset sinuiksi sen kanssa (ulkomuistista, että oli Yamahassa niin päin). Jos itselläni olisi, niin kuin sanoit, toimiva vähässä ajossa ollut -84 malli vielä alkuperäinen ja "avaamatta", niin varmistaisin ja pysyisin "kuulolla", että ei hyvä ja varma kone rikkoonnu suotta, "horot" stefat eivät sinänsä vinkaise. Jos kyse on kuitenkin tästä tai sen seurauksesta, ei puhuta edes viasta vaan normaalista vanhenemisesta ja kulumisesta, eli nuo osat vanhenevat vaikka eivät kuluisikaan. Usko, jos haluat.

        Amen!


    • Pitäävaihtaa

      Löytyiskö netistä videota jossa kampiakselin stefa vaihdeaan Yamahaan?

      • Argon86

        En ole videosta varma, mutta lisäsin pari kuvaa: Tuossa on 40H/50D Yamahan poweri alapuolelta kuvattuna. Siitä puuttuu "housing" eli kotelo, jonka sisällä alastefa on. Kuva puuttuvasta osasta löytyy kuvan kommenteista.

        http://aijaa.com/pnKAwH


      • Pitäävaihtaa
        Argon86 kirjoitti:

        En ole videosta varma, mutta lisäsin pari kuvaa: Tuossa on 40H/50D Yamahan poweri alapuolelta kuvattuna. Siitä puuttuu "housing" eli kotelo, jonka sisällä alastefa on. Kuva puuttuvasta osasta löytyy kuvan kommenteista.

        http://aijaa.com/pnKAwH

        Tuhannet kiitokset kuvista. Kuvasta päätellen moottori on yhdeksällä pultilla kiinni alakautta. Sekin on tärkeä tieto, ettei lähde lyömään mottia irti niin että on vielä jostain kiinni.
        Meinasin tehdä tiivisteen vaihdon rannalla kelien lämmettyä. Eikös tuon kuitenkin muutamaan tuntiin vaihda?


      • Korjaan

        Siis kshdeksalla pultilla.


      • Argon86
        Pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset kuvista. Kuvasta päätellen moottori on yhdeksällä pultilla kiinni alakautta. Sekin on tärkeä tieto, ettei lähde lyömään mottia irti niin että on vielä jostain kiinni.
        Meinasin tehdä tiivisteen vaihdon rannalla kelien lämmettyä. Eikös tuon kuitenkin muutamaan tuntiin vaihda?

        Rauhallisesti tehden kestää muutamia tunteja. Powerin tiivistesarja kannattaa hommata etukäteen. (Esim: Yamaha 40H -89: 6H4-W0001-02-00)..

        Omaan koneeseen löytää räjäytyskuvat ja osanumerot helpoiten täältä: http://www.yamaha-motor.eu/fi/services/yamaha-online-catalogue/index.aspx

        1. alavaihteisto irti (helpoittaa myöhemmin powerin irroitusta)
        2. kaukohallinnan johtosarja ja kaapelit irti, akkukaapelit irti, tilt/trim johdot irti.
        3. kaasuttimet ja imuäänenvaimennin kannattaa irroittaa pois edestä.
        4. pakosarjasta alakaukaloon menevän merkkisuihkun letkun irroitus.
        5. alakaukalosta 4kpl pultteja irti, jotka pitää rikin muovisuojaa paikoillaan.
        6. powerin pultit 8kpl irroitus alhaalta ylöspäin.
        7. nyt poweri pitäisi nousta pois, rikitiiviste saattaa hieman ahdistella. varovasti voi koittaa kammeta sylinterikannen alapuolelta ylöspäin.
        8. rikitiivisteen jäämien poista ja uuden vaihto (tärkeä tiiviste ja pakko vaihtaa)
        9. asennus käänteisessä järjestyksessä takaisin käyttökuntoon.

        10*. tämä kaikki ulkomuistista, joten pidän oikeuden muutoksiin jos unohdin jotain.
        11*. jos haluaa helpoittaa powerin takaisin asennusta niin tuoreöljyvoitelun ja sähköt voi myös irroittaa powerin kyljestä.
        12*. ylästefan vaihto käy helpoiten poweri paikoillaan, koska vauhtipyörä pitää irroittaa. vauhtipyörän irroittamiseen tarvitset työkalun millä pitää kiinni samalla kun avaa/kiristää mutteria sekä ulosvetimen. ulosvedin ei saa olla pyörän ulkokehältä vetävä, koska sillä on riski vääntää vauhtipyörä solmuun.


      • Pitäävaihtaa

        Tarkoittaako alavaihteiston irroitus perän irroitusta. Eli siis sitä osaa joka aukaistaan kun vaihdetaan impelleri? Enpä ole sitäkään koskaan vaihtanut niin menisi sekin samalla uusiksi.
        Ps. Erinomaiset ohjeet.


      • Argon86
        Pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tarkoittaako alavaihteiston irroitus perän irroitusta. Eli siis sitä osaa joka aukaistaan kun vaihdetaan impelleri? Enpä ole sitäkään koskaan vaihtanut niin menisi sekin samalla uusiksi.
        Ps. Erinomaiset ohjeet.

        Kyllä sitä juuri, perän irroitus:

        1. vaihdeakselin irroitus, löytyy AV-levyn etupuolelta. Löysää lukkomutteri ja kiristä jatkomutteria niin perän vaihdeakseli katkeaa/vapautuu.
        2. irroita sinkkievä
        3. sinkin alla on yksi pultti alhaalta ylöspäin.
        4. irroita 4kpl pultteja AV-levyn yläpuolelta.
        5. nyt perän pitäisi irrota kauniisti.
        6*. vaihdeakselin vieressä saattaa olla painelokin kumiletku niin se myös irti.

        Siipipyörä kannattaa tarkistaa, että kaikki siivet ovat tallessa eikä ole näkyviä murtumia. Jos vesi kiertää hyvin niin siipipyörää ei välttämättä kannata vaihtaa, koska uudet ovat todennäköisesti heikompaa kumiseosta jonka joutuu jatkossa vaihtamaan useammin kuin ns. vanhanliiton siipipyörän.

        Siinä vaiheessa kun on aukaissut vesipumpun kotelon ja irroittaa siipipyörää niin kannattaa kiinnittää huomiota, ettei hukkaa kiilaa pystyakselista.

        ps. aikaisemmasta powerin irroituksesta unohtui vielä mainita bensaletkun ja etupaneelin led valojen johtojen irroitus.


      • pitäävaihtaa

        Tilasin tiivisteet, huollossa sanoi että alapään irroitus ei ole tarpeen. Noin 150 e maksoi kaikki tiivisteet. Oliko niitä neljä vai viisi kaikkiaan.


      • Argon86
        pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tilasin tiivisteet, huollossa sanoi että alapään irroitus ei ole tarpeen. Noin 150 e maksoi kaikki tiivisteet. Oliko niitä neljä vai viisi kaikkiaan.

        Huolto on aivan oikeassa, perän irroitus ei ole pakollinen. Omien kokemusten perusteella sen irroittaminen kuitenkin helpoittaa powerin irroitusta huomattavasti. Jos irroitat powerin perä paikoillaan niin poweri täytyy nostaa täysin kohtisuoraan ylöspäin, koska pystyakseli on kampiakselissa kiinni.

        Tuo hinta kuullostaa ihan reilulta, remontin jälkeen ajelee taas monta kesää tyytyväisenä. Ja siinä vaiheessa kun kampiakselin runkolaakerit alkaa rallattamaan niin poweri auki ja kampiakseli koneistamolle. Keskilaakereiden vaihtotyö maksaa noin 300e.


      • pitäävaihtaa

        Tänään sain tiivisteet. Niitä oli neljä kappaletta. Kuulin hinnan tilatessa väärin, tiivisteet maksoivat vain 76.50 €

        Rikitiiviste
        2x oil seal (6a8)
        1x oil seal (6h4)

        Oliko siinä housing osan ympärilläkin joku tiiviste? Tai joku iso o-rengas? Sitä ei minulla ole.

        Jos veisin huoltoon niin olisi kahden tunnin homma, kun kysyin. Mutta nyt en rupea mamoilemaan vaan vaihdan itse.


      • Argon86
        pitäävaihtaa kirjoitti:

        Tänään sain tiivisteet. Niitä oli neljä kappaletta. Kuulin hinnan tilatessa väärin, tiivisteet maksoivat vain 76.50 €

        Rikitiiviste
        2x oil seal (6a8)
        1x oil seal (6h4)

        Oliko siinä housing osan ympärilläkin joku tiiviste? Tai joku iso o-rengas? Sitä ei minulla ole.

        Jos veisin huoltoon niin olisi kahden tunnin homma, kun kysyin. Mutta nyt en rupea mamoilemaan vaan vaihdan itse.

        Alapään housingin sisälle tulee tosiaan 3-stefaa. Kaikissa huulet näyttävät alaspäin. Kaksi pienempää pohjalle ja isompi päälle. Kotelon ympärillä on iso o-rengas, mutta se on yleensä ehjä. Jos haluaa vaihtaa niin myös yleismallinen samankokoinen käy ihan hyvin.

        O-rengas kannattaa kuitenkin rasvata erittäin hyvin, ettei takaisin asennuksessa vahingossa leikkaa rikki. Ja kotelo tasaisesti painamalla paikoilleen, sitten kääntö oikeaan asentoon ja lopuksi vasta 1kpl kiinnityspultteja kiinni.


      • Pitäävaihtaa
        Argon86 kirjoitti:

        Alapään housingin sisälle tulee tosiaan 3-stefaa. Kaikissa huulet näyttävät alaspäin. Kaksi pienempää pohjalle ja isompi päälle. Kotelon ympärillä on iso o-rengas, mutta se on yleensä ehjä. Jos haluaa vaihtaa niin myös yleismallinen samankokoinen käy ihan hyvin.

        O-rengas kannattaa kuitenkin rasvata erittäin hyvin, ettei takaisin asennuksessa vahingossa leikkaa rikki. Ja kotelo tasaisesti painamalla paikoilleen, sitten kääntö oikeaan asentoon ja lopuksi vasta 1kpl kiinnityspultteja kiinni.

        Ok, kiitos tiedoista.


    • helpponakkiko

      Lyhennä vähän Stefan kiristysjousta niin on taas iskussaan.

    • Miquel75

      Mulla 40hp Yamaha vingahtaa ja pitäis varmaan tehdä jotain,mut en osaa... Oisko Turun seudulla joku ku vois sen mun puolesta tehdä? En raaskeis kalliiseen korjaamoon viedä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe