puulämmitys

ainoastaan

Hei, meillä on pelkkä puulämmitys ollut jo 20 vuotta. Kaikki puu on ollut ilmaista, saatu esim, naapurilta tuulenkaatoja, purkurakennuksista hirsiä ja lautoja, väliin joku heittää lastulevyn palasia ym. Meilla on keskuslämmitys, pannuhuoneessa kattila. Talvella menee 1-11/2 kottikärryllistä puita pannuun.
Vuodessa menee n. 20-24m2. Kunto pysyy kohtalaisen, kun äheltää puiden kanssa. Asumus on pääkaupunkiseudulla, että aika halvaksi asuminen on tullut.

4

2729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tampereella.

      On asuttu 25v kaupungin omakotitalossa aitoniemessä. Puilla lämmitetty koko ajan ja puut ilmaisia, kaupunki antaa kaataa kuivat ym ylimääräiset puut lähistöltä, on purettu vanhoja rakennuksia jne. Ruoka tehdään puuhellassa.
      Rahaa on säästynyt 25v aikana melkoinen läjä, siksi on varaa kulkea uusilla autoilla, ne on todellakin ostettu "puurahoilla".
      Asuminen voi siis olla halpaakin, mutta kaikkeen muuhun on sitten mennytkin rahat, autot on pakollisia pitkien työmatkojen vuoksi, mutta mitäpä sitä rahalla pankissakaan tekisi.

      • .....

        Puulämmitys tosiaan todellisuudessa lienee halvin lämmitysmuoto, kun hieman viitsii vapaaajastaan käyttää polttopuun hankintaan. Oikeasta paikasta kun osaa kysyä, niin varsinainen puu on ilmaista, kun sen viitsii vaan metsästä hakea.
        Itselläni oma metsä, josta puut hankin, tulevat metsänharvennusen sivutuotteena.Säästyn vuodessa noi 3000 litran öljymäärän astamiselta, nykyään kustantaa päälle 2000 euroa.Jotta tuon rahasumman saan pitää tienata päälle 3000 euroa.Hyvä puupannu ja varaaja maksaa asenuksineen ehkä 4000-5000 euroa enemmän kuin öljysysteemi, joten takasinmaksuaika on varsin lyhyt.


      • ..... kirjoitti:

        Puulämmitys tosiaan todellisuudessa lienee halvin lämmitysmuoto, kun hieman viitsii vapaaajastaan käyttää polttopuun hankintaan. Oikeasta paikasta kun osaa kysyä, niin varsinainen puu on ilmaista, kun sen viitsii vaan metsästä hakea.
        Itselläni oma metsä, josta puut hankin, tulevat metsänharvennusen sivutuotteena.Säästyn vuodessa noi 3000 litran öljymäärän astamiselta, nykyään kustantaa päälle 2000 euroa.Jotta tuon rahasumman saan pitää tienata päälle 3000 euroa.Hyvä puupannu ja varaaja maksaa asenuksineen ehkä 4000-5000 euroa enemmän kuin öljysysteemi, joten takasinmaksuaika on varsin lyhyt.

        Meillä on kohta vuoden vanhatalo,jee 1v syntärit kohta.vitsi.
        Itselläni on 100%puulämmitys ja olen kyllä ollut tyytyväinen kaikin puolin.Puita menee semmoinen 15 mottia vuodessa.Kattila sauna ja leivinuuni.
        Laskin pyöreesti lämmitys kustannuksen koko vuodelle niin sain noin 150€.Ei paha
        Siis pelkät polttoaine kustannukset/sahan huolto,puu on ilmaista jos ei laske omalle työlle palkkaa ja pakkohan sitä metsää on harventaa josta tulee hyvää polttopuuta.


      • Lastu
        keppe kirjoitti:

        Meillä on kohta vuoden vanhatalo,jee 1v syntärit kohta.vitsi.
        Itselläni on 100%puulämmitys ja olen kyllä ollut tyytyväinen kaikin puolin.Puita menee semmoinen 15 mottia vuodessa.Kattila sauna ja leivinuuni.
        Laskin pyöreesti lämmitys kustannuksen koko vuodelle niin sain noin 150€.Ei paha
        Siis pelkät polttoaine kustannukset/sahan huolto,puu on ilmaista jos ei laske omalle työlle palkkaa ja pakkohan sitä metsää on harventaa josta tulee hyvää polttopuuta.

        Oon itse täällä kehuskellut ja mainostanut puulämmityksen edullisuutta jne. Kiistaton tosiasiahan on se, että puulämmitys on ylivoimaisesti edullisin lämmitysmuoto, mikäli omalle työlle ei laske hintaa. Mielestäni puiden teko on tosi hyvää liikuntaa. Varsinkin talvella on vaikea keksiä pihalla mitään järkevää tekemistä. Pari tuntia halonhakkuuta ja sitten saunaan, ou jee.Halkeavatkin nätisti jäisinä.

        Mutta jos talon isäntä on joku metrososeksuaalipelle, niin puulämmitys kannattaa unohtaa ja maksaa kiltisti öljynsä/sähkönsä. Ite olen "sisarhentovalkoinen" ja minun palkoillani ei paljo muita lämmitysvaihtoehtoja jää.
        -Lastu-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe