Hei,
nyt alkaa olla taas edessä se hetki, siis pitäisi alkaa valmistautua veneen talvisäilöntään.
Onko hyviä vinkkejä seuraaviin asioihin:
1. millainen on hyvä pukkiratkaisu (puu, styrox vai joku muu?) noin 1500 kg ja 7 m kokoiselle moottoriveneelle?
2. myydäänkö ratkaisuja valmiina, ja jos kuka ja missä, vai olisiko syytä alkaa itse rakentamaan?
3. entäs sitten pressuratkaisut (mitä materiaalia ja millä kannattaisi tukea)?
4. ja sama juttu kuin pukkien kanssa myydäänkö valmiina vai olisiko telineet syytä rakentaa itse (ja mistä pressutkin olisi järkevää hankkia)?
Kiitos jo etukäteen kaikille vinkkien antajille.
Venepukki ja pressukatos?
12
16092
Vastaukset
- menisit
ja ostaisit trailerin, itelläni on satamatraileri ja on todella vaivatonta siinä vene lepää talven yli.
- paino kölillä
Oleellista pukkisysteemeissä lienee, että veneen paino lepää kölin varassa, ei siis sivutukien. Sivutuet vain pitää venettä pystyssä, mutta varsinaista kuormaa niille ei lasketa.
Tuon kokoisessa veneessä pitää kölilinjalla olla mielestäni mieluummin kolme tukipistettä kuin kaksi, niin ei väänny runko kieroon. Rantatraileri on ihan hyvä ja helppo vaihtoehto. Edelliseen veneeseeni tein venekatoksen exelin
osista ja 30 mm:n alumiiniputkesta; palveli hyvin
15 vuotta.
Ajattelin tehdä samanlaisen uuteen avoveneeseen,
mutta kun kuulin osien tolkuttomat hinnat,pelkät
osat 700 €, ajatus katosi samantien.
Porvoon torilla, olikohan se Kouvolan autokate
tai jotain siihen suuntaa, oli esittelemässä
metallikehikolla vasustettua autotelttaa. Sitä
saa myös mittojen mukaan. Viisi ja puoli metri-
senä hintaa tuli noin 400 molemmista päistä avat-
tavana. Nyt 16.9 esittelijä on taas paikalla.
On muuten paras teltta, minkä olen tavannut.
En ole myyjä, enkä edes tuttu Hänen kanssaan.
Puolitoista tonnia reilusti kestävät painepuusta
ristikkorakenteena yhden miehen liikuteltasissa
olevat pukit olisivat vapaana, koska uuden
pienemmän veneen telakoin trailerille.- Uusi alalla
Hei,
mitä ristikkosi maksavat ja mistä päin Suomea ne olisivat noudettavissa? Itse olemme Lahdesta. Uusi alalla kirjoitti:
Hei,
mitä ristikkosi maksavat ja mistä päin Suomea ne olisivat noudettavissa? Itse olemme Lahdesta.Satasen pukkeja ei kannata Lahdesta sakka
tulla noutamaan, ovat nimittäin mökillä
Porvon ja Loviisan puolivälissä. Pressu-
kehikkoa minulla ei enää ole.
- teltta
olis parivuotta vanha kouvolan autoteltan tekemä teltta myynnissä. koko 7x3 itsellä oli teltassa finnsport 540ht.
- ht_
Minkäs värinen teltta on?
Missäs päin Suomea?
Paljonko maksaa? - mile
Tarvitsen juuri tuon kokokoista telttaa, veneeni on 6 x 2,3m. Jos vielä tarjolla ilmoittele [email protected]
- melkoisen hintavia
Itse tulin siihen lopputulokseen että valmis satamatraileri on helpoin vaihtoehto. Menin keväällä ostamaan Viheen 1500kg satamatraikun jossa tupla-akselit.
Ainakin valmiit alumiinipukit maksavat melkoisesti, eikä niiden käyttö rannassani (maastoinen) onnistu. Vene oli viime talven rannassa hieman kyseenalaisesti kuormalavojen päällä (sinänsä ihan tukeva ratkaisu jos tekee oikein).
Pukit maksavat helposti melkeen yhtä paljon kuin traikku ja vene on helpompi sitten joskus myydä kun on myös satamatraileri.
Pressun katoksen rakensin käyttäen kahta A mallista telinettä ja pienen purjeveneen mastoa :)
Bilteman iso läpinäkyvä pressu kesti hyvin koko talven joka oli sinänsä aika iso ihme! - Uusi alalla
Onko styroxista venepukkina kokemusta? Ja jos on mistä kannattaa hankkia?
- chh
katso www.classyachts.net
- KIPPARI-71
MINÄ TAISTELIN VUOSIA ERI VIRITYKSILLÄ KUNNES TEIN 100X50:LLE PUURUNGOLLE KULMARAUDAT. NYT ON JÄNNEVÄLI 3 METRIÄ EIKÄ OLE OLLUT HUOLIA. NOPEA KASATA JA LUMET TULEE ALAS KUN ON TARPEEKSI KATTOKULMAA.
JOS ON TARVETTA SELLAISILLE NIIN PISTÄ VIESTIÄ [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857505- 965424
- 2614669
- 444555
- 643302
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512362
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214