Esimerkki mitä pascalilla...

Dumbell

http://www.the-underdogs.info/game.php?id=1455

Tuossa on 1992 vuonna julkaistu strategiapeli.

Tein ko. peliin omien skenaarioiden suunnitteluohjelman pascalilla, mukana oli grafikkaimportteri sekä mappien/uusien yksiköiden suunnitteluohjelma. Softalla pystyi muokkaamaan olemassaolevia yksiköitä jne jne (taistelukanoja :). Melko täydellinen paketti joka toi pelille rajattomasti lisäkenttiä ja uusia pelinappuloita niiden noin 15 valmiin rinnalle.

Ainoa mitä uusiin mappeihin piti erikseen tehdä oli "tekoälyn ohjeistus" jotka tulivat erilliseen tekstitiedostoon. Olisi senkin pystynyt tekemään mutta editorini fanbase jäi noin 100 edes semi-aktiiviseen käyttäjään (BBS:ien kautta tavoitettuja) joten kehitykseen ei viitsinyt panostaa kovin kummoisesti.

Kaikki tämä ihan tavallisella turbopascalilla. Sääli ettei edikkaa ole enää kaiketi missään, oli nimellä SiegEdit ja sorsat on jossain hevonvitussa.

Kyl se pascal vääntyi silloin ja vääntyy vielä paremmin nykyään kun on kaikki windowskikkulat yms.

Tietäiskö joku mitään hyvää resurssia Delphipascal-koodin tiivistämiseen, ei mitään UXP vaan siis sellaisia kunnon oikoteitä/optimointikirjastoja? Tahtoisin tehdä pitkästä aikaa kaikenlaisia mukavia miniapplikaatioita kun useimmat nykyiset haukkaa aina kymmeniä megoja vaikka olis kuinka yksinkertainen operaatio...

4

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maanpinnalle

      Koettaakaa nyt poikaset ymmärtää että koodauskieli on sivuseikka ohjelmoinnissa. Kaikki sovellukset voi tehdä millä kielellä tahansa, toisissa hieman enemmän tekemistä riippuen tilanteesta.

      • ...

        "Kaikki sovellukset voi tehdä millä kielellä tahansa..."
        Tuo ei ole kyllä totta, yritäppä tehdä vaikka windows-sovellus qbasicilla... veikkaan että ei tule onnistumaan mitenkään, eli kyllä sillä kielelläkin on väliä...!


      • maanpinnalle
        ... kirjoitti:

        "Kaikki sovellukset voi tehdä millä kielellä tahansa..."
        Tuo ei ole kyllä totta, yritäppä tehdä vaikka windows-sovellus qbasicilla... veikkaan että ei tule onnistumaan mitenkään, eli kyllä sillä kielelläkin on väliä...!

        >...yritäppä tehdä vaikka windows-sovellus qbasicilla...

        No mikä ettei onnistu? Ei taida olla sinulla oikein ohjelmointi hanskassa ?

        Se että jossain Borlandin Builderissa tai vastaavassa on Windowsin ikkunointi ja muut winapin funktiot koodattu valmiiksi ei suinkaan tarkoita että se olisi jotenkin kielen "ominaisuus" ja ettei niitä voi tehdä jollain muulla kielellä ja koodin voi vääntää vaikka Notepadilla.


      • Insinöörinen
        maanpinnalle kirjoitti:

        >...yritäppä tehdä vaikka windows-sovellus qbasicilla...

        No mikä ettei onnistu? Ei taida olla sinulla oikein ohjelmointi hanskassa ?

        Se että jossain Borlandin Builderissa tai vastaavassa on Windowsin ikkunointi ja muut winapin funktiot koodattu valmiiksi ei suinkaan tarkoita että se olisi jotenkin kielen "ominaisuus" ja ettei niitä voi tehdä jollain muulla kielellä ja koodin voi vääntää vaikka Notepadilla.

        Tämä kirjoitus kuvaa hyvin tämän foorumin vajaaälyisyyttä...

        Että qbasiclla voidaan kirjoittaa windows-ohjelmia...

        Ensinnäkin alkuselvennykseksi qbasic on 16 bittinen dossissa toimiva tulkki. Sillä on mahdoton käskyttää 32-bittistä win32-apia...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe