Mikä on perämoottorin ns. kavitaatiolevyn tarkoitus?
Omassa paketissani kavitatiolevy on ajon aikana kokonaan pois vedestä.
Koneen korko on haettu siten, että konetta nostettiin kunnes tultiin potkurin pidon rajalle. Antoi pari solmua lisää vauhtia.
Moottori on Yamahan 2T 50hp ja rusetin merkki on Ballistic.
Kavitaatiolevyn tarkoitus?
4
11765
Vastaukset
- hydratech
Juu... Ballisticin kanssa levyllä ei olekaan niin paljoa merkitystä, mutta laitapa vakiorusetti paikoilleen muuttamatta koneen korkeutta niin et saa sitä edes liukuun.
Kavitaatiolevyn oikeampi nimitys on ventilaatiolevy. Se estää vettä "painumasta kuopalle" potkurin etupuolella, jolloin ilmaa pääsee potkurille. Vakiopotkuri ei tätä sidä. Teräspotkurit taasen jopa pitävät pienestä ventiloinnista kun pitää mennä kovaa, ja siksi oikein olet potkurin, moottorin ja asennuksen tehnyt. - Ykä
Kyseinen nimitys on itse asiassa harhaanjohtava. Levyllä ei ole mitään tekemistä kavitaation kanssa, sen tarkoitus on estää potkuria vetämästä ilmaa yläpuoleltaan potkurille, eli estää ventilaatiota.
Itse olen saanut ilmiön esille käytännössä käyttämällä uistelukonetta, 2-4hv, veneen perässä täysillä, vene sidottuna ns, paaluun. Mikäli kone on asennettu suht korkealle, vetää potkuri jossain vaiheessa koneen varren viertä ilmaa potkurille kierteisenä "hurrikaanina". Tällöin kuuluu terävä ryystävä ääni, kone ryntää ja vetovoima vähenee ratkaisevasti.
Esittämässäsi tilanteessa potkurisi toimii osakavitoivalla aueella ja niin ylhäällä, että ns. kavitaatiolevyllä ei enää ole osaa eikä arpaa toiminnassa. Merkitystä levyllä voi olla vain lähtökiihdytksen aikana, jos silloinkaan.
Käytännössä kyseinen levy toimii suurimmassa osassa veneitä varsinaisen tarkoituksensa lisäksi myös siten, että se tehostaa koneen asennon, trimmin, vaikutusta veneen kulkuasentoon ja helpottaa perän nousua liukuun.
Olen myös kuvitellut, että kyseistä levyä voisi lisäksi käyttää hätäapuna, astinlautana, mikäli joutuisi kiipeämään takaisin veneeseen tahattoman veteen joutumisen jälkeen. Tähän tarkoituksee sitä ei kuitenkaan varmasti ole suunniteltu ja kestävyys arveluttaa.- VolvoMan
Joo, kavereiden kanssa kun uidaan aktiivisesti kesällä (kerran päivässä), ni noustaan joka kerta ylös kavitaatiolevyn päältä. Vetolaitteen kavitaatiolevy kestää kyllä kepeesti 100kilosen miehen, mutta ei välttämättä perämoottorin levy.
- plate
VolvoMan kirjoitti:
Joo, kavereiden kanssa kun uidaan aktiivisesti kesällä (kerran päivässä), ni noustaan joka kerta ylös kavitaatiolevyn päältä. Vetolaitteen kavitaatiolevy kestää kyllä kepeesti 100kilosen miehen, mutta ei välttämättä perämoottorin levy.
Ilmavuoto on tilanne, jossa potkurinlavan imupuolen alipaine kasvaa niin suureksi, että ilma imeytyy vedenpinnan lävitse potkuriin. Tämä romahduttaa potkurin ottaman momentin ja moottori ryntää. Virtaus kiihtyy hallitsemattomasti potkurin johtoreunassa ja kavitaatio alkaa. Tämän syntyneen ilmiön (ventilaatio - kavitaatio) potkurin hyötysuhde romahtaa. Ilmavuotoa pyritään rajoittamaan perämoottoreissa ja perävetolaitteissa ventilaationestolevyllä. Kavitaatiolevyä ei ole olemassakaan kuin ihmisten harhakuvitelmissa.
Näyttelytelineissä moottorit kiinnitetään ventilaationestolevystä. Levy kestänee parin tuhannen Newtonin pistekuorman, joka vastaa tuhdin härmäläisen äijän painoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122