Unelmien koti ostettu,sijoituksena aina jokaiselle arvokas.Sitten se onkin hometalo,josta pitäisi pikaisesti päästä pois - evakkoon,ainakin siksi aikaa kun talon kokonaistilanne ja asiat myyjän kanssa selvitetty.Harvalla kuitenkaan on varaa vuokra-asuntoon ja samalla maksaa kuluja hometalosta (laina,sähkö,lämmitys jne) ja lisäksi tulevat kaikki kalliit asiantuntijapalkkiot,puhelinkulut,
työajan käyttö selvittelyihin(jos vielä töissä saa olla).
Mitenkä yhteiskunta tulee apuun tällä suurella hädänhetkellä,kun tarvitset "puhtaan" yösijan,jonne et todellakaan voi tavaroitasi viedä.Mukana ehkä Jyskystä ostettu retkipatja ja peitto,lapsilla käyttövaatteet ja koulukirjat.Muut saavat odottaa,kunnes tilanne selviää.
Vastaus: EI YHTEISKUNTA TULE APUUN!! ei ole ensikotia kuten väkivallan uhreille,ei yösijaa kuten alkoholisteille,ei sijaiskotia kuten nuorisolle.Toimeentulotuen kautta työssä käyvä ei saa helpotusta vuokraan.
Siinä sitten seisot ja mietit,miten tässä näin kävi.Itseaiheutettua kun edes koko tilanne ei ole ollut.
Näin on käynyt jo monelle ja tulee jatkossakin käymään.
Kuka auttaa homepakolaista!!!
Homekodista evakkoon!
29
2476
Vastaukset
- Liisa/
Töissä käyminen ei ole esteenä toimeentulotuen saamiselle. Toimeentulotuki on tulojen ja hyväksyttyjen menojen erotus.
Kun on kyse omistushomeasunnosta evakkoasuntoon muuttamisesta, molempien asuntojen kustannukset tulisi huomioida menoiksi toimeentulotukilaskelmissa (sosiaali- ja terveysministeriön opas toimeentulotukilain soveltajille 2003:10, kohta 6.4.4. "Muut asumisesta aiheutuvat menot"). Asumiskustannusten omavastuuosuuskin poistui syyskuussa. Myös esim. sairaanhoitokulut ovat laskelmassa hyväksyttyjä menoja (reseptilääkkeet, kunnalliset terveyspalvelut ja lääkärikäynnit).
Toimeentulotuen täydentävällä osalla voidaan kattaa erityismenoja, kuten:
# lasten päivähoitomenot
# muut kuin perustoimeentulotukeen sisältyvät asumismenot sekä
# henkilön tai perheen erityisistä tarpeista tai olosuhteista johtuvat, toimeentulon turvaamiseksi tai itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi tarpeellisiksi harkitut menot.
Viimeksi mainittuja erityismenoja home-evakkolaisten kohdalla voi olla esim. tarpeellisten vaatteiden ja muun irtaimiston hankkiminen.- Väliinputoajat
mutta käytännössä jokainen kunta tulkitsee tekstiä kuten haluaa.Kaikki nuo kriteerit laitoin toimeentulohakemukseen ja olin myös jäänyt sairaslomalle homeiden vuoksi,vaan enpä saanut mitään.Useita neuvotteluja johtavan sosiaalitätin kanssa kävin ja itkin tilanteemme surkeutta.Sitten tulikin suullisesti jo vihreää valoa,vaan kirjallisesti hylkäävä päätös.2kk aikana tein 4 eri hakemusta,aina kuten minua neuvottiin.Kaiken mitä keksivät pyytää,toimitin.Vaan ei.Sitten valitin sosiaalilautakuntaan päätöksistä.Siinä kunnassa ei paljoa oltu valiteltu,sillä heinäkuussa olin vasta 10 valitus.Kielteiset olivat nekin päätökset.Sosiaaliasiamieheen oli ollut yhteydessä koko ajan,tosin mies ei tiennyt mistään mitään.Eipä ollut kukaan kunnassa ennen tarvinnut sosiaaliasiamiehen palveluksia,kaiketi.
LAMPPU SYTTYI! Sosiaaliasiamies oli sosiaalilautakunnan talouspäällikkö ja sihteeri.Voi kiesus,eihän noin voi olla.Ristiriitaista asiakkaan kannalta.Joten jo noista edellisistä suivaantuneena heitin vielä valituksen lääniinkin.Ainakin sosiaaliasiamiehen toimi tuli uudelleen punnituksi.
Paras oli sosiaalityöntekijän lause:" ethän sinä mitään tarvitse,saat hyvät korvaukset myyjältä joskus". Olin sanaton. - Liisa/
Väliinputoajat kirjoitti:
mutta käytännössä jokainen kunta tulkitsee tekstiä kuten haluaa.Kaikki nuo kriteerit laitoin toimeentulohakemukseen ja olin myös jäänyt sairaslomalle homeiden vuoksi,vaan enpä saanut mitään.Useita neuvotteluja johtavan sosiaalitätin kanssa kävin ja itkin tilanteemme surkeutta.Sitten tulikin suullisesti jo vihreää valoa,vaan kirjallisesti hylkäävä päätös.2kk aikana tein 4 eri hakemusta,aina kuten minua neuvottiin.Kaiken mitä keksivät pyytää,toimitin.Vaan ei.Sitten valitin sosiaalilautakuntaan päätöksistä.Siinä kunnassa ei paljoa oltu valiteltu,sillä heinäkuussa olin vasta 10 valitus.Kielteiset olivat nekin päätökset.Sosiaaliasiamieheen oli ollut yhteydessä koko ajan,tosin mies ei tiennyt mistään mitään.Eipä ollut kukaan kunnassa ennen tarvinnut sosiaaliasiamiehen palveluksia,kaiketi.
LAMPPU SYTTYI! Sosiaaliasiamies oli sosiaalilautakunnan talouspäällikkö ja sihteeri.Voi kiesus,eihän noin voi olla.Ristiriitaista asiakkaan kannalta.Joten jo noista edellisistä suivaantuneena heitin vielä valituksen lääniinkin.Ainakin sosiaaliasiamiehen toimi tuli uudelleen punnituksi.
Paras oli sosiaalityöntekijän lause:" ethän sinä mitään tarvitse,saat hyvät korvaukset myyjältä joskus". Olin sanaton.Näinhän nämä asiat tuppaavat menemään yhä useammassa kunnassa nykyään. Tilanne on kuitenkin lainvastainen. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista rajoittaa tätä kuntien omavaltaista lain tulkintaa. Ko. lain 8§:ssä säädetään, että asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu.
Se on todella pöyristyttävää, että saadakseen oikeutta myös tässä asiassa, monissa kunnissa on taisteltava eikä siihen sairaalla homeperheellä yleensä ole voimavaroja. Kuntien lautakunnat harvoin muuttavat näitä päätöksiä eli pitäisi jaksaa valittaa eteenpäin ja tarvittaessa hakea muutosta aina KHO:sta asti. Jos joku home-evakko jaksaisi tehdä sen, niin siitä tulisi ennakkopäätös, jolloin muiden vastaavassa tilanteessa olevien avun saaminen helpottuisi.
Hiljakkoin ilmestyi tutkimus, jossa oli selvitetty, että sosiaalietuuksia saavat parhaiten koulutetut ihmiset, jotka osaavat vaatia ja joilla on mahdollisuus käyttää myös asiantuntijoita apunaan.
Sosiaaliasiamiesinstituution oli tarkoitus täyttää juuri tällainen kaikille tarkoitettu asiantuntija-aukko. Laissa ei kuitenkaan säädetty mitään pätevyys- ym. vaatimuksia, jolloin kunnat todellakin saattoivat nimittää tehtävään kenet tahansa. Jokunen kuukausi sitten lakia täydennettiin ja nykyään sosiaaliasiamiehellä on tiukat pätevyysvaatimukset (ylempi korkeakoulututkinto ja perehtyneisyys alaan). - Metsäläinen2
Liisa/ kirjoitti:
Näinhän nämä asiat tuppaavat menemään yhä useammassa kunnassa nykyään. Tilanne on kuitenkin lainvastainen. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista rajoittaa tätä kuntien omavaltaista lain tulkintaa. Ko. lain 8§:ssä säädetään, että asiakasta koskeva asia on käsiteltävä ja ratkaistava siten, että ensisijaisesti otetaan huomioon asiakkaan etu.
Se on todella pöyristyttävää, että saadakseen oikeutta myös tässä asiassa, monissa kunnissa on taisteltava eikä siihen sairaalla homeperheellä yleensä ole voimavaroja. Kuntien lautakunnat harvoin muuttavat näitä päätöksiä eli pitäisi jaksaa valittaa eteenpäin ja tarvittaessa hakea muutosta aina KHO:sta asti. Jos joku home-evakko jaksaisi tehdä sen, niin siitä tulisi ennakkopäätös, jolloin muiden vastaavassa tilanteessa olevien avun saaminen helpottuisi.
Hiljakkoin ilmestyi tutkimus, jossa oli selvitetty, että sosiaalietuuksia saavat parhaiten koulutetut ihmiset, jotka osaavat vaatia ja joilla on mahdollisuus käyttää myös asiantuntijoita apunaan.
Sosiaaliasiamiesinstituution oli tarkoitus täyttää juuri tällainen kaikille tarkoitettu asiantuntija-aukko. Laissa ei kuitenkaan säädetty mitään pätevyys- ym. vaatimuksia, jolloin kunnat todellakin saattoivat nimittää tehtävään kenet tahansa. Jokunen kuukausi sitten lakia täydennettiin ja nykyään sosiaaliasiamiehellä on tiukat pätevyysvaatimukset (ylempi korkeakoulututkinto ja perehtyneisyys alaan).Näin oli myös perheemme kohdalla, kun asuimme kunnan homekämpässä "yhteisen uramme" alkuaikoina. Vastavalmistuneena, ja toimeentulotuesta lopputyön tehneenä, tiesin, mitä voi pyytää ja senkin, miten kannattaa pyytää. Kaikki tuli kuin manulle illallinen. Senkin huomasin, että harkinnanvaraista tukea tuli sitä enemmän, mitä surkeammin asiat osasin esittää. Sinänsä oli kyllä aihettakin: mies oli jäänyt "arvostetusta" työstään vapaaehtoisesti "vihdoinkin" pois, oli siis työtön. "Homelapsemme" ja minä sairastelimme koko ajan ja väsymys oli tappavaa. Harkinnanvaraista tukea herui kyllä enemmän sitten (mm. kaikki työmatkat), kun mieheni alkoi tehdä pätkätöitä. Näin siis kannustettiin noihin pätkiin, joista sitten kehkeytyi vakityö. Esikoisen sain osa-aikaiseen päivähoitoon, kun uhkailin valituksella lääninhallitukseen (myöhemmin se piti tehdä toisesta syystä ja apua sitten heruikin runsaasti). Väliin sosiaalityöntekijä uhkaili, että jos vielä pitäisimme lasta hoidossa, täytyisi ryhtyä muihin toimenpiteisiin. Tiesin, että tuohon ei ollut perusteita, ja hoitoa jatkettiin kouluikään saakka. SÄÄSTYIPÄHÄN tuo lapsi homekodeilta (2), ja oireileekin meistä vähiten. Vahingossa siis toinkin toimillani terveyttä lapselle. Tosin olihan hän koko ajan korvatulehduksissa ja verivirtsaisuudessa sekä tutkimuksissa lastenosastolla (leukkarit hirveät).
- ???????????????????????????...
Jouduin hakea toimeentulotukea kun rahat ei riittäneet. Kunnassa tiesivät home-evakostamme ja sanoivat että teillehän tämä periaatteessa kuuluukin.
Mutta, sitten piti viedä kuittia,tiliotteita ym.ja pari sataa sieltä sai.Kaikkea ei voida hyväksyä laskuihin ei esim. lehti ja puhelin laskua...Hittosoikoon vaikka menee huonosti niin kyllä minä puhelimen ja lehden tartten(jokapäivä luen lehdestä työpaikkailmoitukset,koska olen työtön).Meillä on viljatila ja siellä on myös sähkön kulutusta ja vesikuluja, mutta heti sanottiin ettei tilan menoja lasketa. Eli nyt kun ollaan evakossa meidän pitäis lopettaa tilanpito! Eikä toimeentulotuen laskija ottanut huomioon maatilan lainoja ja menoja eikä myöskään hometalomme lainaa.Silti hän kumminkin laski tilan tulot. Se ei ollu kuin tekohengitystä, ruokaan ei edelleenkään ollut rahaa!
Sitten sanottiin, että jokakerta pitää hakea erikseen.
Kunta myöskin ottaa täyden vuokran meiltä...
Rahat on tiukassa, mutta täytyy kituuttaa...
Kyllä kunnan väki osaa tuet hyödyntää, sillä kuulin juuri että eräs henkilö sai omakotitaloon 3000mk tukea kuukaudessa (lyhenti talolainaa 2000mk kuukaudessa)ja oli työssä sekä vaimo yrittäjä ja miehen isä istui kunnanhallituksessa.
Kuulin samalla myös senkin,että kun haet perhelomia esim. vammaisen lapsen äitinä tai muille vastaaville (ne kuulemma haetaan kunnan kautta), niin jos tarpeeksi niille ei ole hakijoita kunnan työntekijät käyttää ne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eräskin perhe menee jokavuosi tälläisille lomille(äiti on kunnan päiväkodissa töissä)?!?
Eräs äiti jolla on vammainen lapsi, sanoi että samalla lomalla oli kunnan työntekijä perheineen. Oli ollu vähän yllättynyt(kunnan työntekijä), kun oli huomannu siellä oman paikkakunnan väkeä.Kuntahan joutuu todistamaan (jos haet vammaisen lapsen perusteella lomaa)että sinulla on vammainen lapsi niin ihmettelen mitenkä sitten tehdään kun kunnantyöntekijä menee lomalle jolla ei ole vammaista lasta?
Eli tuntuu, että ne jotka tarttis avustusta ei saa sen takia, kun avustukset menee niille jotka osaavat kiertää pykälät kun työskentelevät asioiden kanssa niin niiltähän se onnistuu.
Mielestäni näihin asioihin pitäisi saada muutos, ettei tarvitsevien avustuksia/lomia syö muut edeltä. Eikö valtiovalta pysty mitään...
Jotenkin se pitäis selvittää kuka on käyttäny ja mihin avustukset,lomat ym...
Kuulin nämä asiat henkilöltä jolla on vammainen lapsi ja tiesi näistä asioista muutenkin... - hilkkaliisa
Väliinputoajat kirjoitti:
Paras oli sosiaalityöntekijän lause:" ethän sinä mitään tarvitse,saat hyvät korvaukset myyjältä joskus". Olin sanaton.Sinua on nöyryytetty samoin kuin minuakin, kun en voinut sairaana palata työhöni ja oireilu vain jatkui ja jatkui ja tuli aina uudelleen työkokeiluissa, kuntoutuksessa ja kuntoutustukimuksessa ja uudelleen koulutuksessa homeisissa paikoissa. Välillä parani ja sairastuin aina uudelleen - lopulta keuhkolääkärini pani stopin noille kokeiluille.
Minulle sosiaalityöntekijä laski (vuonna 2001), että minulla oli markka-aikana 2500 markkaa ylimääräistä tuloa heidän laskelmiensa mukaan. Olin lainannut äidiltäni pakolliseen menoon SILMÄLASEIHIN 3000 mk. Minulla oli silmälasien maksukuitti ja kaikki kuitit laskuista, jotka olin maksanut ja pankkitili näytti 0 mk. Sillä olisi pitänyt elää loppukuukausi alaikäisen poikani kanssa. Minulta loppui silloin Kelan päiväraha ja työnantajan maksama osa-aika palkka ja tuloihini tuli melkein kahden kuukauden viive. Anoin Työvoimatoimiston kautta liitoltani rahaa, ja minun piti kirjoittaa "työtön-työtön-työtön---" jokaisen päivän kohdalle ja meni noin kuusi viikkoa ennenkuin sain sieltä. Siitä vähennettiin omavastuu osuus. Näytin sen laskupinon ja sanoin, ettei minulla ole tuota "ylimääräistä 2500 mk missään". Virkailija vain totesi ylimalkaisesti: "No kaikilla ihmisillä on laskuja". Menin siis sosiaalitoimistoon APUA HAKEMAAN ja lähdin itkien ja nöyryytettynä sieltä ulos. Minun kohdalleni sattui ei-empaattinen ihminen. En saanut mitään ja jouduin silloin turvautumaan vanhaan kilttiin äitiini, ja muutaman kerran sen jälkeenkin. Olen elättänyt itseni 19 vuotiaasta asti ja työssäollessani elätin yksin kaksi poikaani, enkä tarvinnut avustuksia mistään.
Suomen sosiaaliturvassa on aukko homesairaiden kohdalla. Jos apua tarvitsee, ei sitä saa. En minä ainakaan saanut !
Sosiaaliturvan väliinputoajia on HYVINVOINTIVALTIO SUOMESSA - senhän totesin myös, kun tutkin 77 henkilön työpaikalla homealtistuksesta oireilevien ja sairastuneiden sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumista vuonna 2004. Ei toteudu kumpikaan !
Terveisin yksi homesairas, nöyryytetty sosiaaliturvassa väliinpudonnut. - paremmin
hilkkaliisa kirjoitti:
Sinua on nöyryytetty samoin kuin minuakin, kun en voinut sairaana palata työhöni ja oireilu vain jatkui ja jatkui ja tuli aina uudelleen työkokeiluissa, kuntoutuksessa ja kuntoutustukimuksessa ja uudelleen koulutuksessa homeisissa paikoissa. Välillä parani ja sairastuin aina uudelleen - lopulta keuhkolääkärini pani stopin noille kokeiluille.
Minulle sosiaalityöntekijä laski (vuonna 2001), että minulla oli markka-aikana 2500 markkaa ylimääräistä tuloa heidän laskelmiensa mukaan. Olin lainannut äidiltäni pakolliseen menoon SILMÄLASEIHIN 3000 mk. Minulla oli silmälasien maksukuitti ja kaikki kuitit laskuista, jotka olin maksanut ja pankkitili näytti 0 mk. Sillä olisi pitänyt elää loppukuukausi alaikäisen poikani kanssa. Minulta loppui silloin Kelan päiväraha ja työnantajan maksama osa-aika palkka ja tuloihini tuli melkein kahden kuukauden viive. Anoin Työvoimatoimiston kautta liitoltani rahaa, ja minun piti kirjoittaa "työtön-työtön-työtön---" jokaisen päivän kohdalle ja meni noin kuusi viikkoa ennenkuin sain sieltä. Siitä vähennettiin omavastuu osuus. Näytin sen laskupinon ja sanoin, ettei minulla ole tuota "ylimääräistä 2500 mk missään". Virkailija vain totesi ylimalkaisesti: "No kaikilla ihmisillä on laskuja". Menin siis sosiaalitoimistoon APUA HAKEMAAN ja lähdin itkien ja nöyryytettynä sieltä ulos. Minun kohdalleni sattui ei-empaattinen ihminen. En saanut mitään ja jouduin silloin turvautumaan vanhaan kilttiin äitiini, ja muutaman kerran sen jälkeenkin. Olen elättänyt itseni 19 vuotiaasta asti ja työssäollessani elätin yksin kaksi poikaani, enkä tarvinnut avustuksia mistään.
Suomen sosiaaliturvassa on aukko homesairaiden kohdalla. Jos apua tarvitsee, ei sitä saa. En minä ainakaan saanut !
Sosiaaliturvan väliinputoajia on HYVINVOINTIVALTIO SUOMESSA - senhän totesin myös, kun tutkin 77 henkilön työpaikalla homealtistuksesta oireilevien ja sairastuneiden sosiaaliturvan ja kuntoutuksen toteutumista vuonna 2004. Ei toteudu kumpikaan !
Terveisin yksi homesairas, nöyryytetty sosiaaliturvassa väliinpudonnut.Vuosia sitten jo tapahtunutta. Alkoholisti hakee nyyhkytarinalla lisää rahaa. On hakemassa taas työpaikkaa, tarvitsee vaatteita, matkalippurahaa, ruokarahaa jne. Sosiaalipuolen tantta kuuntelee ja on empaattinen. Niin hyvä ihminen tuo alkoholisti. Kirjoittaa pitkän keskustelun ja empatisoinnin jälkeen tarvittavat laput ja liput. Alkoholisti kaupittelee niitä sitten pitäjän suurimman marketin edessä sosiaalijohtajalle, osta tämä ruokalappu kuule, mun tarvii saada vähän järempää ruokaa.
Samana päivänä yksinhuoltajaäiti tarvitsee apua perheelleen. Lapselle pitäisi hankkia kouluun varusteita eikä niihin oleva varaa. Ruoka on yksipuolista eikä sitäkään riittävästi. Äidillä ei ole mahdollisuutta mennä töihin, asunnon vuokra on hoidettu, asunto on siisti ja lapset siistejä, äitikin on siisti kuluneissa vaatteissaan. Sosiaalipuolen tantta kertoo, ettei mitään ole tehtävissä. Kyllä teidän on vain lainattava jostakin rahaa ja maksatte sitten takaisin kun saatte taas rahaa. Ei täältä nyt rahaa voida tuosta vain jakaa kaikille tarvitseville. Tiukkaa on kaikilla. - mustalaiset
paremmin kirjoitti:
Vuosia sitten jo tapahtunutta. Alkoholisti hakee nyyhkytarinalla lisää rahaa. On hakemassa taas työpaikkaa, tarvitsee vaatteita, matkalippurahaa, ruokarahaa jne. Sosiaalipuolen tantta kuuntelee ja on empaattinen. Niin hyvä ihminen tuo alkoholisti. Kirjoittaa pitkän keskustelun ja empatisoinnin jälkeen tarvittavat laput ja liput. Alkoholisti kaupittelee niitä sitten pitäjän suurimman marketin edessä sosiaalijohtajalle, osta tämä ruokalappu kuule, mun tarvii saada vähän järempää ruokaa.
Samana päivänä yksinhuoltajaäiti tarvitsee apua perheelleen. Lapselle pitäisi hankkia kouluun varusteita eikä niihin oleva varaa. Ruoka on yksipuolista eikä sitäkään riittävästi. Äidillä ei ole mahdollisuutta mennä töihin, asunnon vuokra on hoidettu, asunto on siisti ja lapset siistejä, äitikin on siisti kuluneissa vaatteissaan. Sosiaalipuolen tantta kertoo, ettei mitään ole tehtävissä. Kyllä teidän on vain lainattava jostakin rahaa ja maksatte sitten takaisin kun saatte taas rahaa. Ei täältä nyt rahaa voida tuosta vain jakaa kaikille tarvitseville. Tiukkaa on kaikilla.Alkoholisteillekin on yömajat ja päivähoidot.Saavat puhtaat vaatteet,ruoan ja lääkkeet.Ja sitten taas reissuun,kunnes routa porsaan yömajaan ajaa.
Mustalaisilla on myös terveiksi ihmisiksi hyvä keskinäinen koulutus etuuksien hakemiseksi.Mannet vetoavat syrjintään jos rahaa ei heru ja senkin tekevät äänekkäästi.
Valkolaisen kannattaisi kokeilla samoja menetelmiä ja laskea kellosta sitten aikaa miten nopeasti poliisi noutaa veke.Sillä valkolaisen riehunta ei ole yhtä sallittua kuin mustalaisen.
Siinä on se kulttuuriero-hyväksyntä vai oliko se syrjintää,riippuu katsontakannasta.
- nuo vastuukysymykset.
Mutta ainahan taloa myytäessä /ja ostettaessa pitäisi terveystarkastajan suorittaa kosteusvaurioiden ja mahdollisen homeen kartoitus. Nyt tuolla homeella pelotellaan vähän liikaakin...iät ja ajat on asuttu pientaloissa, eikä ikinä ole ollut niin tarkkoja rakennusmääräyksiä kuin nykyisin. 1970-luvulla tehtiin ihan eri määräyksin, kuin nykyään. Mutta aina voidaan tehdä kunnostuksia ja parannuksia. Ihmiset on varmaan herkistyneet nykyisin, kun kaikilla on jokin "tauti" asumisesta johtuen...Mites 40-50 vuotta sitten? Nuhat tuli ja meni, yskät yskittiin pois!
- hilkkaliisa
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000017439632#22000000017439632
Allergiasairaalan ylilääkäri Tari Haahtelahan väitti tuossa ohjelmassa asiantuntijana, että ennen oli paremmin kun meissä oli matoja. Hän väitti ohjelmassa, että allergiat ja astma ovat lisääntyneet sitä mukaa kuin asfaltit ovat lisäänyneet. Tuo viisas mies väitti vielä, että KAIKKI allergiat johtuvat siitä, että kodeissa siivotaan liikaa.
Tuo asiantuntija ei kyllä puhunut yhtään mitään hometalojen osuudesta allergioiden ja astman lisääntymiseen.
Oletko ehkä hänen kanssaan samaa mieltä?
Minä en ole. "Jostainhan" tämä Suomen kansa ja kaikkialla maapallolla muutkin ihmiset ovat alkaneet sairastumaan outoihin sairauksiin. Syöpä ja reumakin ovat lisääntyneet rajusti viimeisten vuosikymmenien aikana. Johtuuko nekin asfaltin lisääntymisestä ja liiasta siivoamisesta? Tietäisiköhän allergiasairaalan ylilääkäri siihenkin vastauksen?
Mikä syy hometaloilla on sairauksiin ? Vastaappa Tari Haahtela ihan itse ja omakätisesti ja omalla nimelläsi ! - oli vasta tulollaan
se muovirakentaminen. Miten silloin olisi voitu sairastuakaan? Silloin ei ollut tuhoton kiire rakentamisessa, valmiit elementit eivät lojuneet suojaamattomina syyssateessa, rakennettiin niin, että juuri se tietty rakennusvaihe ajoitettiin kuivaan aikaan, taisi olla tuulettuva alapohja muotia, jonka sitten seuraavat sukupolvet menivät energiasäästö huumassaan pilaamaan tukkimalla tuuletuksen, saunarakennukset taisivat olla tuohon aikaan erillisissä piharakennuksissa, tasakatot eivät olleet muotia, rakennettiin talot mäennyppylöille eikä kuoppiin, jonne kaikki vedet valuu jne.
Kyllä nytkin yskitään yskät ja niistetään nenät ja se onnistuu oikein hyvin, kun ei olla tekemisissä kosteusvaurioituneiden rakennusten kanssa. Joten edellinen touhu onnistuu nykyäänkin, kun ympäristössä ei ole terveysriskiä. - kysyn vain
Tälläkin hetkellä tt:jat ovat ylityöllistettyjä jo todettujen tai epäiltyjen hometalojen kanssa, eivätkä ehdi niin millään paikalle vaikka kuinka soittelisi. Ja jos tutkimuksia aletaan tehdä, niin mitä myyjät sanovat kun heidän talojensa seiniä aletaan purkaa ja ottamaan homenäytteitä rakenteista? "homeella pelotellaan liikaa"? olisikin peloteltu! Nyt mekin maksamme 2 asuntoa, terveys on mennyt, hermoista puhumattakaan, inhimillisestä kärsimyksestä ja taloudellisista vahingoista. Tuollaista tekstiä ei voi kirjoittaa kuin sellainen henkilö jolla ei todellakaan ole omakohtaista kokemusta hometalohelvetistä. Toivottavasti et sellaista joudukaan kokemaankaan.
Tuntuu kyllä raskaalta lukea teksitäsi tässä tilanteessa, mutta kun selaat palstaa ja tutustut home"ihmisten" elämään niin ehkä säkin ymmärrät. Hyvää jatkoa sinulle! - joka paikkaan
oli vasta tulollaan kirjoitti:
se muovirakentaminen. Miten silloin olisi voitu sairastuakaan? Silloin ei ollut tuhoton kiire rakentamisessa, valmiit elementit eivät lojuneet suojaamattomina syyssateessa, rakennettiin niin, että juuri se tietty rakennusvaihe ajoitettiin kuivaan aikaan, taisi olla tuulettuva alapohja muotia, jonka sitten seuraavat sukupolvet menivät energiasäästö huumassaan pilaamaan tukkimalla tuuletuksen, saunarakennukset taisivat olla tuohon aikaan erillisissä piharakennuksissa, tasakatot eivät olleet muotia, rakennettiin talot mäennyppylöille eikä kuoppiin, jonne kaikki vedet valuu jne.
Kyllä nytkin yskitään yskät ja niistetään nenät ja se onnistuu oikein hyvin, kun ei olla tekemisissä kosteusvaurioituneiden rakennusten kanssa. Joten edellinen touhu onnistuu nykyäänkin, kun ympäristössä ei ole terveysriskiä.Erääskin kaupungis jost muutin pois.. pientaloalue oli perustettu suolle.. Talojen perustat halkeili ja asvaltit myös. Kaikki meni vinoon ja turpoili. Talven jälkeen siis. Munkin pihaan tuli ihme pomppuja ja vesi jäi seisomaan ulkovajan kulmaan, mädännyttäen sen (vajan) sementti lattia imi veden ja meni pehmeeksi.
Kämppään oli tehty jo iso remontti, koska puuttui mm. salaojitus. Lattiat oli avattu ja korjattu.
Makuuhuoneen lattiassa oli vihertäviä läikkiä ja seinien yläosassa mustaa kasvua. Luulin, että se on ulkoatullutta autojen ym pakokaasuista johtuvaa likaa. Se maalattiin valkeaksi.
Aina oli kylmä ja kostea. Muurahaisia ja pieniä hämähäkkejä vaelteli. Vessan matto kuprulla. Vesi meni sisään, soitin, eivät noteerannu.
Huoltomies tuli 2 viikon päästä!
Talo oli valmistunut vasta 2000 luvulla ja pilalla.. Kaunis oli jos ei tienny "mitä sisällä" oikein on. Meni kaupaksi yhdellä näytöllä ja hyvään hintaan.
MM. Pyykit ei kuivunu asunnossa. Nenä oli aina tukossa, silmät kipeet. Lapsella flunssia yms.
Asuin pari vuotta. Olin vuokralainen.
Omistaja ei remontannut enää uudestaan, vaan myi pask. pois ja hääti mut veks.
Kuulin, kun se kyseli asunnonvälittäjältä, kauanko on vastuuaika kun myy yms.. Eli törkeä nainen.
No, muutin mielelläni. Onneksi mulla oli vaan käytettyjä huonekaluja. Heitin pois lähes kaiken omaisuuden. Myös vaatteet,, koska laihduin tikuksi. Ne olikin sit liian isoja.
Kyseisessä kaupungissa epäilyttävin mitä näin rakennettavan viereeni.. Avo ojaan laitettiin vaan iso putki ja päälle tuli rivitalon toinen pääty..
Oja siis meni avo ojana vieressä, meni talon alle ja jatkui vähän matkan pääss taas maan pinnalla. Haiseva oja.
Kai se sujuu niinkin?
Olen vaan miettinyt, että nyt, kun olen saanut tietoa paljon, ja tajunnut mitä kaikkee siellä oli. Niin kehtaisinko lähettää vaikka nimettömän kirjeen uudelle ostajalle,, haitoista.
Mut kurjaa, että muutost on nyt pari vuotta. Oisko enää ajankohtaista.. Hyödyttäisikö mitään.
Olin tietämätön silloin, enkä osannut varoittaa. - Oulun Home
joka paikkaan kirjoitti:
Erääskin kaupungis jost muutin pois.. pientaloalue oli perustettu suolle.. Talojen perustat halkeili ja asvaltit myös. Kaikki meni vinoon ja turpoili. Talven jälkeen siis. Munkin pihaan tuli ihme pomppuja ja vesi jäi seisomaan ulkovajan kulmaan, mädännyttäen sen (vajan) sementti lattia imi veden ja meni pehmeeksi.
Kämppään oli tehty jo iso remontti, koska puuttui mm. salaojitus. Lattiat oli avattu ja korjattu.
Makuuhuoneen lattiassa oli vihertäviä läikkiä ja seinien yläosassa mustaa kasvua. Luulin, että se on ulkoatullutta autojen ym pakokaasuista johtuvaa likaa. Se maalattiin valkeaksi.
Aina oli kylmä ja kostea. Muurahaisia ja pieniä hämähäkkejä vaelteli. Vessan matto kuprulla. Vesi meni sisään, soitin, eivät noteerannu.
Talo oli valmistunut vasta 2000 luvulla ja pilalla.. Kaunis oli jos ei tienny "mitä sisällä" oikein on. Meni kaupaksi yhdellä näytöllä ja hyvään hintaan.
MM. Pyykit ei kuivunu asunnossa. Nenä oli aina tukossa, silmät kipeet. Lapsella flunssia yms.
Kuulin, kun se kyseli asunnonvälittäjältä, kauanko on vastuuaika kun myy yms.. Eli törkeä nainen.
No, muutin mielelläni. Onneksi mulla oli vaan käytettyjä huonekaluja. Heitin pois lähes kaiken omaisuuden. Myös vaatteet,, koska laihduin tikuksi. Ne olikin sit liian isoja.
Kyseisessä kaupungissa epäilyttävin mitä näin rakennettavan viereeni.. Avo ojaan laitettiin vaan iso putki ja päälle tuli rivitalon toinen pääty..
Oja siis meni avo ojana vieressä, meni talon alle ja jatkui vähän matkan pääss taas maan pinnalla. Haiseva oja.
Kai se sujuu niinkin?
Olen vaan miettinyt, että nyt, kun olen saanut tietoa paljon, ja tajunnut mitä kaikkee siellä oli. Niin kehtaisinko lähettää vaikka nimettömän kirjeen uudelle ostajalle,, haitoista.
Mut kurjaa, että muutost on nyt pari vuotta. Oisko enää ajankohtaista.. Hyödyttäisikö mitään.
Olin tietämätön silloin, enkä osannut varoittaa.Oliko tämä Oulussa siellähän on ainakin yksi asuntoalue rakennettu suolle/nevalle? Pirun kylmää ja kosteaa aluetta ja kaikki mätänee.
- Oulua
Oulun Home kirjoitti:
Oliko tämä Oulussa siellähän on ainakin yksi asuntoalue rakennettu suolle/nevalle? Pirun kylmää ja kosteaa aluetta ja kaikki mätänee.
asuu nimittäin sukulaisia siellä ja olen sieltäpäin kotoisin. sukulaisia asuu aikoinaan suota olevalla alueella, mutten ole talossa kokenut hometta olevan...kun oireilen homeelle sairastuneena, tulee nivelkipuja ja kuume voi nousta...
- pääkaupunki seutu
Oulua kirjoitti:
asuu nimittäin sukulaisia siellä ja olen sieltäpäin kotoisin. sukulaisia asuu aikoinaan suota olevalla alueella, mutten ole talossa kokenut hometta olevan...kun oireilen homeelle sairastuneena, tulee nivelkipuja ja kuume voi nousta...
Pk seudulla, keskisuuri kaupunki. En puhunut, että tämä alue olisi Oulussa!
- vanhassa
oli vasta tulollaan kirjoitti:
Kyllä nytkin yskitään yskät ja niistetään nenät ja se onnistuu oikein hyvin, kun ei olla tekemisissä kosteusvaurioituneiden rakennusten kanssa. Joten edellinen touhu onnistuu nykyäänkin, kun ympäristössä ei ole terveysriskiä.ja uudistetussakin laulussa" kalliolle kukkulalle rakennan minä majani"
Tässä vanha hyväksi koettu viisaus jonka kaikkitietävät kaavoitusinsinöörit ja grynderit ovat autuaasti unohtaneet.
Olipa takavuosina noin 10-20 vuotta sitten pitäjässämme "kunnaninssi" joka valvoi että sokkelit pysyi matalana.
Puratti jopa jos joku oli uskaltanut valaa vähän korkeamman.
Nyt näitä sokkeleita korjataan ja kaivellaan pihoja auki.Ihmiset joutuu ottamaan lainoja lainojen päälle .
Inssillä itsellään talo pienellä kukkulalla ja sokkeliakin näkyy olevan...
Siellä se patu eläkepäiviään viettää ja katselee kun naapurin pihassa kaivinkone myllää.
Milloin tulee rakennusviisaille se tieto joka on ollut kouluttamattomilla esi-isillä.
Olisikohan se sitä järjenkäyttöä, rakentaminen on niin kallista että ei olisi varaa typeryyteen.
Joku sanoi että" hometalojen korjaus kansantaloudellisesti kannattamatonta "
Mitä se homesairaiden ihmisten hoito sitten on ,ei se ilmaiseksi tapahdu sekään. - ostajalle
joka paikkaan kirjoitti:
Erääskin kaupungis jost muutin pois.. pientaloalue oli perustettu suolle.. Talojen perustat halkeili ja asvaltit myös. Kaikki meni vinoon ja turpoili. Talven jälkeen siis. Munkin pihaan tuli ihme pomppuja ja vesi jäi seisomaan ulkovajan kulmaan, mädännyttäen sen (vajan) sementti lattia imi veden ja meni pehmeeksi.
Kai se sujuu niinkin?
Olin tietämätön silloin, enkä osannut varoittaa.sillä myyjän vastuu on 5vuotta.Myyjähän tiesi minkä homepommin myi.Uudet ostajat voivat jo oireilla ja ihmetellä mikä vikana.Jos eivät noteeraa kirjettäsi/viestiäsi,niin enempää et voi tehdä,mutta varoittaminen olisi viisasta.Annat sitten asian olla,jos eivät reagoi.Tätä toivoisin/olisin toivonut itse kohdallani.
- selvä on
pääkaupunki seutu kirjoitti:
Pk seudulla, keskisuuri kaupunki. En puhunut, että tämä alue olisi Oulussa!
kysyin ihan mielenkiinnosta, en hermostuttaakseni ketään...
- kirjoitella
ostajalle kirjoitti:
sillä myyjän vastuu on 5vuotta.Myyjähän tiesi minkä homepommin myi.Uudet ostajat voivat jo oireilla ja ihmetellä mikä vikana.Jos eivät noteeraa kirjettäsi/viestiäsi,niin enempää et voi tehdä,mutta varoittaminen olisi viisasta.Annat sitten asian olla,jos eivät reagoi.Tätä toivoisin/olisin toivonut itse kohdallani.
Omatuntoni kolkutuksen johdosta, laitan pienen kirjeen uudelle omistajalle. Asiallisen. Mainitsen vaan ne epäkohdat, mitä silloin oli vialla. Kuten veden valuminen WCn maton alle ym. Todennäköisesti aiheutti jonkinasteiset vauriot. Eikö se maton kupruilu vähän siihen viittaisi?
Hän voi itse sitten tarkastaa, jos kiinnostaa.
En aio väsätä mitään pelottelu"pakettia" vaan lyhyen viestin.
Toivottavasti me kaikki voimme auttaa toisiamme, neuvomalla, EI pelottelemalla.
Mietin vielä, kannattaisko laittaa palstan tiedot.. Että voi tarvittaessa lueskella lisää aiheesta.
Noi haukkujat pilaavat hyvän neuvonta ja tuki palstamme. Provosoimalla yms.
Mä en vastaa haukkumis viesteihin. Se vasta keljuttaakin, heitä. - hilkkaliisa
joka paikkaan kirjoitti:
Kai se sujuu niinkin?
Olin tietämätön silloin, enkä osannut varoittaa.varoittaa uutta omistajaa siitä, että sinäkin sairastuit homeasunnossa. Myyjällä on vielä vastuu myymästään asunnosta. Sinä saat rauhan ja uusi omistaja saa itse päättää odottaako mahdollisia oireita ja sairastumista.
Minä en ole missään hiljaa, missä vain oireilen homeista. Vaikka en sanoisikaan mitäänn niin kaikki kuulevat yskimiseni ja näkevät astmalääkkeisen ottamisen. Jos joku kysyy, sanon, että oireilen homeesta. Joskus sanon, vaikka kukaan ei kysykään ja joskus lähden pois melko pian kokouksen alussakin.
Tänä iltana ja huomenna on kokus niissä tiloissa, joissa joskus oireilen ja joskus en. Oireilenkohan tänään. Kokoukset ovat tärkeitä ja haluaisin olla läsnä. - hilkkaliisa
selvä on kirjoitti:
kysyin ihan mielenkiinnosta, en hermostuttaakseni ketään...
Yliopisto suolle, teatteri mereen ja satama kuivalle maalle.
Kuinka lienee kostea tuo OYS:n alusta - mutta OYS on yksi Suomen homesairaaloista (Reijula 2005 tutkimuksen mukaan)
Yliopistolla on homeongelmia. Teatteriin piti tehdä miljoonien eurojen homesaneeraus ja satama lienee homeeton - vai tulikohan sitä satamaa - en ole käynyt enkä tiedä missä se on ?
Terveisin avojalakanen oululainen - lainaus
" Suomalaisia rakennuksia on aina pidetty turvallisina ja terveellisinä asua, mutta toista tuntuu olevan tänään. Aikaisemmin on ollut perinteisessä rakentamisessa hallinnassa myös rakennusfysiikka, mutta tänä päivänä, vaikka koulutus ja tietous on lisääntynyt, niin siitä huolimatta usein rakennustapa on perinteiseen tapaan verrattuna huonontunut. Tästä on valitettavan hyvänä osoituksena nykypäivänä ns. hometalot ja kattojen sortumiset. Usein on havaittu, että uusi talo on jo homeessa talon loppu- eli vuositarkastuksessa. Samoin on lisääntynyt myös kattojen sortumiset, jotka ovat kohdistuneet pääsääntöisesti isoihin julkisiin rakennuksiin, varsinkin suuriin halleihin."
www.tkk.fi/Yksikot/Talo/opetus/rars/rars2006/esitelmat/alanarasaaskilahti/puurungotasuinrak.doc - Metsäläinen2
kirjoitella kirjoitti:
Omatuntoni kolkutuksen johdosta, laitan pienen kirjeen uudelle omistajalle. Asiallisen. Mainitsen vaan ne epäkohdat, mitä silloin oli vialla. Kuten veden valuminen WCn maton alle ym. Todennäköisesti aiheutti jonkinasteiset vauriot. Eikö se maton kupruilu vähän siihen viittaisi?
Hän voi itse sitten tarkastaa, jos kiinnostaa.
En aio väsätä mitään pelottelu"pakettia" vaan lyhyen viestin.
Toivottavasti me kaikki voimme auttaa toisiamme, neuvomalla, EI pelottelemalla.
Mietin vielä, kannattaisko laittaa palstan tiedot.. Että voi tarvittaessa lueskella lisää aiheesta.
Noi haukkujat pilaavat hyvän neuvonta ja tuki palstamme. Provosoimalla yms.
Mä en vastaa haukkumis viesteihin. Se vasta keljuttaakin, heitä.Mieheni tuli töistä ja kertoi suru-uutisen: tuttavamme, joille olimme kertoneet omaa "hometarinaamme", ostivat homekämpän. Eivät vielä asu tuossa, mutta piti mennä ostamaan, jotta vihdoinkin pääsisi hyyryläisen leimasta pois (kunnan vuokra-asunnosta); saman virheen tekivät kuin me ja monet, monet muut.
Ko. talossa on asukkaat vaihtuneet 2 v. välein. Salaojat ovat "ummessa", kellari märkä. Asuntoa mainostettiin "remonttitaitoiselle".. Heillekin on tulossa lisää lapsia - ei voi olla totta. Pitkästä aikaa kyllä ahdisti kunnolla, kun kuulin, että menivät sittenkin ostamaan vanhan paskan halvalla. - homeahdistus1
Metsäläinen2 kirjoitti:
Mieheni tuli töistä ja kertoi suru-uutisen: tuttavamme, joille olimme kertoneet omaa "hometarinaamme", ostivat homekämpän. Eivät vielä asu tuossa, mutta piti mennä ostamaan, jotta vihdoinkin pääsisi hyyryläisen leimasta pois (kunnan vuokra-asunnosta); saman virheen tekivät kuin me ja monet, monet muut.
Ko. talossa on asukkaat vaihtuneet 2 v. välein. Salaojat ovat "ummessa", kellari märkä. Asuntoa mainostettiin "remonttitaitoiselle".. Heillekin on tulossa lisää lapsia - ei voi olla totta. Pitkästä aikaa kyllä ahdisti kunnolla, kun kuulin, että menivät sittenkin ostamaan vanhan paskan halvalla.voi vielä saada salaojattoman talonkin kuntoon. Vaihdetaan maa-ainekset talon ympärillä, laitetaan patolevyt tai bitumia sokkelin ympärille, tehdään ne salaojat ja sadevesikaivot, tehdään kallistukset talosta poispäin jne. Kaikki tämä siis edellyttäen ettei home ole vielä suuremmalti seiniin asti noussut. Puuseinää on toki kohtuullisen helppo purkaa ja rakentaa uudestaan. Kiviseinää ei ole.
Maansiirtotyöt vaan yleensä ovat tuhottoman kalliita, ihan pelkät lapiohommat eivät tuommoiseen riitä. - Metsäläinen2
homeahdistus1 kirjoitti:
voi vielä saada salaojattoman talonkin kuntoon. Vaihdetaan maa-ainekset talon ympärillä, laitetaan patolevyt tai bitumia sokkelin ympärille, tehdään ne salaojat ja sadevesikaivot, tehdään kallistukset talosta poispäin jne. Kaikki tämä siis edellyttäen ettei home ole vielä suuremmalti seiniin asti noussut. Puuseinää on toki kohtuullisen helppo purkaa ja rakentaa uudestaan. Kiviseinää ei ole.
Maansiirtotyöt vaan yleensä ovat tuhottoman kalliita, ihan pelkät lapiohommat eivät tuommoiseen riitä.Luulen tuntevani heidän tyylinsä: asutaan ja tehdään pintaremppaa sitten kun on varaa. Tuolla perheellä ei ole varaa mihinkään (toinen töissä, ei säästöjä - toistaiseksi), paitsi jos ovat nyt jostain yllättäen rikastuneet. Talolla, minkä he ostivat, ei ole mitään arvoa ja hinta tulikin vain tontin erittäin hyvästä sijainnista, todella arvokas tontti näillä seuduin. Tuosta talosta tontteineen on ennenkin kilpailtu ja talo on aina mennyt heti, kun se on tullut välittäjälle. Eli kyllä he siitä eroon pääsevät halutessaan. Jos katsoo paikkakunnan asuntohintoja, oli hinta vain tontilla. Halvalla siis "sai oman talon".
Ainako on sama tie kaikilla "köyhillä" kuljettavanaan, että mennään huonoon asuntoon, kun ei "talotekniikasta" ymmärretä yhtään mitään? - vielä uusintana
lainaus kirjoitti:
" Suomalaisia rakennuksia on aina pidetty turvallisina ja terveellisinä asua, mutta toista tuntuu olevan tänään. Aikaisemmin on ollut perinteisessä rakentamisessa hallinnassa myös rakennusfysiikka, mutta tänä päivänä, vaikka koulutus ja tietous on lisääntynyt, niin siitä huolimatta usein rakennustapa on perinteiseen tapaan verrattuna huonontunut. Tästä on valitettavan hyvänä osoituksena nykypäivänä ns. hometalot ja kattojen sortumiset. Usein on havaittu, että uusi talo on jo homeessa talon loppu- eli vuositarkastuksessa. Samoin on lisääntynyt myös kattojen sortumiset, jotka ovat kohdistuneet pääsääntöisesti isoihin julkisiin rakennuksiin, varsinkin suuriin halleihin."
www.tkk.fi/Yksikot/Talo/opetus/rars/rars2006/esitelmat/alanarasaaskilahti/puurungotasuinrak.dochttp://www.tkk.fi/Yksikot/Talo/opetus/rars/rars2006/esitelmat/alanarasaaskilahti/puurungotasuinrak.doc
Joko nyt pelittää suoraan? - homeahdistus1
Metsäläinen2 kirjoitti:
Luulen tuntevani heidän tyylinsä: asutaan ja tehdään pintaremppaa sitten kun on varaa. Tuolla perheellä ei ole varaa mihinkään (toinen töissä, ei säästöjä - toistaiseksi), paitsi jos ovat nyt jostain yllättäen rikastuneet. Talolla, minkä he ostivat, ei ole mitään arvoa ja hinta tulikin vain tontin erittäin hyvästä sijainnista, todella arvokas tontti näillä seuduin. Tuosta talosta tontteineen on ennenkin kilpailtu ja talo on aina mennyt heti, kun se on tullut välittäjälle. Eli kyllä he siitä eroon pääsevät halutessaan. Jos katsoo paikkakunnan asuntohintoja, oli hinta vain tontilla. Halvalla siis "sai oman talon".
Ainako on sama tie kaikilla "köyhillä" kuljettavanaan, että mennään huonoon asuntoon, kun ei "talotekniikasta" ymmärretä yhtään mitään?salaojaremppaan tarvittaessa. Mutta aika pahalta kuulostaa tuo talolla ei ole mitään arvoa. Eli taitaa jotain muutakin puuttua kuin salaojitus? Ehkäpä siihen hienolle tontille saisi rakennusluvan uudelle talolle?
Kyllä köyhät asuvat huonommin, selvähän se. Ei se ymmärtämättömyydestä aina johdu, vaan siitä ettei rahaa parempaan ole.
Homeessa ovat kaupungin vuokrarivarit täällä työkaupungissanikin, vaikka on kai maan rikkaimpia alueita. Lapset sairastavat ja moni perhe niistä haluaisi pois, mutta kun rahaa ei ole ostaa eikä edes vaihtaa vähän kalliimpaan vuokra-asuntoon. Sosiaalitoimessa on määritelty enimmäisvuokrarajat toimeentulotukiasiakkaille. - Metsäläinen2
homeahdistus1 kirjoitti:
salaojaremppaan tarvittaessa. Mutta aika pahalta kuulostaa tuo talolla ei ole mitään arvoa. Eli taitaa jotain muutakin puuttua kuin salaojitus? Ehkäpä siihen hienolle tontille saisi rakennusluvan uudelle talolle?
Kyllä köyhät asuvat huonommin, selvähän se. Ei se ymmärtämättömyydestä aina johdu, vaan siitä ettei rahaa parempaan ole.
Homeessa ovat kaupungin vuokrarivarit täällä työkaupungissanikin, vaikka on kai maan rikkaimpia alueita. Lapset sairastavat ja moni perhe niistä haluaisi pois, mutta kun rahaa ei ole ostaa eikä edes vaihtaa vähän kalliimpaan vuokra-asuntoon. Sosiaalitoimessa on määritelty enimmäisvuokrarajat toimeentulotukiasiakkaille.reagoi, kun entisessäkään ei heidän mielestään ollut paljon vikaa. Oli vain niin huonokuntoinen talo, että kunta myi sen yhdelle firmalle ja remppaa ei ole senkään jälkeen tehty. Tuon perheen lapsilta vuoti aina nokka niin, että punaiset vuotojuovat sieraimista pilkotti ja toinen lapsista on koko ikänsä puhunut "nokka tukossa" (niin kuin eräs terveystarkastaja) ja aina suu auki vain sitä kautta hengittäen. Mies tuumasi, että ne ovat niin karaistuneet, etteivät mitään huomaa. Perheen äidillä on ollut unettomuutta ja masennusta, mutta sehän voi johtua tuhannesta muustakin syystä.
Kun aikoinani kerroin heille hometarinaamme, katsoi tuo nainen minua kuin olisi tosi-pimpon nähnyt. Kuunteli fiinisti, mutta näin ilmeestään, ettei ymmärtänyt, mistä puhuin. Onpahan jälleen yksi pieni mielenkiinnon kohde lisää homerintamalla: seurata tuon perheen jatkotarinaa ja jos tarina osoittautuu surkeaksi ja sairasteluksi, voin väläyttää näiden sivujen lukemista ja muita linkkejä. Harmittaa niin vietävästi, että tekisi mieli mennä rinnuksista vähän nostamaan ja ravistelemaan, vaikka eihän se mitään auttaisi. Tekisi mieli vihaisena soittaa ja tehdä vaikka mitä - tehty mikä tehty "oman kodin" saamiseksi. Onhan poispäästy mukamas parempiin asumisolosuhteisiin. Miksi ei voi ottaa opiksi toisten kokemuksista - miksi??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs192605100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381654Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341271
- 261171