hamsteri astmaatikolle?

hannamary

heips ! omistin joku aika sitten marsun joka sitten loppujen lopuksi laukaisi minulla allergian ja siitä seurauksena astman. pahimpia oireita minulle kuitenkin aiheutti häkissä olevat heinät, joita en loppupeleissä itse enää viitsinyt käsitellä. itsessään marsun käsitteleminen ei aiheuttanut juurikaan oireita; ei yskää, näppylöitä, silmien kutinaa tai nenän vuotoa.

myöhemmin jouduin luopumaan marsusta vähäisen ajan puutteen vuoksi (marsuthan tunnetusti ovat erittäin seurallisia). syynä oli myös pikkusiskollani todettu astma ja isäni allergiat. marsu ei heille mitään oireita aiheuttanut koska se asusteli koko ajan vaan huoneessani. ja kyllähän se meillä ainakin puoli vuotta olikin vaikka minulla ja siskollani todettiin astma ja isällänihän oli alun perinkin kun otimme marsun, pahat allergiat. hyvin siis pärjäsimme miltei 4 vuotta =)

nyt olen taas alkanut haaveilemaan lemmikistä. hamsteria ajattelin senkin vuoksi, kun minulla yleensä on iltaisin vapaa-aikaa eniten koulun ohella. olen myös tutkinut hamsterin hoito-ohjeita ja käsittääkseni sehän ei tarvitse minkäänlaisia heiniä terraarioon/häkkiin ? senki takia olen nyt vakaasti päätynyt hasteriin =)

haluaisin tiedustella teiltä, että mitä mieltä olette ? kellään samanlaisia kokemuksia ? pärjäisinkö hamsterin kanssa ? onko se plussaa jos se asustaa terraariossa ?

melkeinpä arvaan, että joku teistä sanoo sen jyrkän EI:n, mutta olen itse erittäin varma siitä että voisin hamsterin kanssa elää samassa huoneessa =) haluan kuitenkin kuulla kaikkien mielipiteet ! =)

kiitos teille ketkä jaksatte vastailla !

terv. hanna

13

2210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle.......

      tärkeysjärjestyksessä ennen lemmikkiä niin et missään tapauksessa hanki hamsteria, et mitään eläintä josta erittyy hilsettä.
      Olet todennäköisesti suht nuori, ajattelehan elämää astmaatikkona 20,30, 40 v tästä eteenpäin....
      Ja se terraario ei voi olla mikään umpio!
      Eli teillä siskon kanssa todettiin astma joka puhkesi sinä aikana kun teillä oli marsu?! Itsekin toteat että nimenomaan MARSU laukaisi allergian ja astman....
      Ei ne pelkät heinät sitä laukaisseet.
      No, kukin tekee terveytensä kanssa miten parhaaksi katsoo.
      Vieläkös se pikkusisko, astmaatikko hänkin, asuu samassa asunnossa jonne tämä mahdollinen hamsteri tulisi? Entäpä hyvin allerginen isäsi?

      Luulisi että jo maalaisjärki sanoo mitä tuossa tilanteessa pitäisi ja mitä ei pitäisi tehdä.
      Kaikkea ei voi saada elämässä, niin se vain on.

      T.astman kanssa eloa yli 20v

    • rottia

      Oletko tullut ajatelleeksi, että saatat itsesi ja muut perheenjäsenet itsekkyyttäsi kuolemanvaaraan.

      Mikä hinku teillä ihmisillä on haalia elukoita huoneisiinne.

      Menkää hoitamaan vanhuksia sairaaloihin jos hoivavietti on niin suuri.

      Kyllä näiltä hölmöiltä pitäisi lääkekorvaukset poistaa, kun tahallaan itsensä ja muut sairastuttavat.

      • hannamary

        anteeksi nyt vaan, mutta ketään tässä ei oo vielä mitään hankkimassa ! kunhan kyselen ! asia kiinnostaa minua ja haluan kuulla vaan muiden mielipiteitä ! ihan jeeshän se on kun kaikki kertoo mielipiteensä, mut V***TTAA tollaset ihmiset niinku sinä... kerro, että onko kysyminen kielletty ? ei ainakaan mun mielestä !
        "itsekyyttäsi kuolemanvaaraan... " HOHHOIJJAA !


      • kanssa suorastaan
        hannamary kirjoitti:

        anteeksi nyt vaan, mutta ketään tässä ei oo vielä mitään hankkimassa ! kunhan kyselen ! asia kiinnostaa minua ja haluan kuulla vaan muiden mielipiteitä ! ihan jeeshän se on kun kaikki kertoo mielipiteensä, mut V***TTAA tollaset ihmiset niinku sinä... kerro, että onko kysyminen kielletty ? ei ainakaan mun mielestä !
        "itsekyyttäsi kuolemanvaaraan... " HOHHOIJJAA !

        V****aa nämä itsensä sairastuttajat , jotka tahallaan sairastuttaa itsensä ja lähiympäristönsä ajattelemattomuudellaan ja itsekkyydellään.

        Muuta sinä vaikka eläintarhaan , mutta älä vaadi läheisiäsi hyväksymään tyhmyyttäsi ja elukoitasi.

        Isäni sairauden alkuaikoina emme tienneet kaikista allergioista .Naapurin koira laukaisi kohtauksen ,kolme päivää isäni oli KRIITTISESSÄ tilassa sairaalassa.

        Niin että hohhoijaa sullekin , ne on pitkiä ne sairaalassa odottelu päivät......


      • .....
        kanssa suorastaan kirjoitti:

        V****aa nämä itsensä sairastuttajat , jotka tahallaan sairastuttaa itsensä ja lähiympäristönsä ajattelemattomuudellaan ja itsekkyydellään.

        Muuta sinä vaikka eläintarhaan , mutta älä vaadi läheisiäsi hyväksymään tyhmyyttäsi ja elukoitasi.

        Isäni sairauden alkuaikoina emme tienneet kaikista allergioista .Naapurin koira laukaisi kohtauksen ,kolme päivää isäni oli KRIITTISESSÄ tilassa sairaalassa.

        Niin että hohhoijaa sullekin , ne on pitkiä ne sairaalassa odottelu päivät......

        ... no kuule voi voi ! et vieläkään vastannut siihen, että onko KYSYMINEN KIELLETTY ?? tiedätkö sä millainen mun perheeni on ? et varmaan !!!! harmi vaan isälles ! on sulla varmaan sitten ollut kurja lapsuus !


      • Ja vastauksia
        ..... kirjoitti:

        ... no kuule voi voi ! et vieläkään vastannut siihen, että onko KYSYMINEN KIELLETTY ?? tiedätkö sä millainen mun perheeni on ? et varmaan !!!! harmi vaan isälles ! on sulla varmaan sitten ollut kurja lapsuus !

        Kysele sinä ja paljon , mutta hyväksy myös kielteiset vastaukset.

        Pyysit mielipiteitä kaikilta, ja niitä sait.

        Kysyit kokemuksia rotista, sovelsin ja kerroin koiran aiheuttamasta reaktiosta isälleni.

        Perheestäsi itse kerroit, astmaisia ja allergisia, sisko ja isä ,enepää en haluakkaan tietää.

        Pärjäämisestäsi elukan kanssa kerroit itse että " heiniä et VIITSINYT käsitellä", varmaankin palkkaat siivoojan putsaamaan sen terraarion!

        Lapsuuteni oli tavallinen, ei kurja eikä ihana, sellanen turvallinen ja mukava.

        Nuorena aikuisena seurasin isäni sairastamista ja saimme hoitavalta lääkäriltä ohjeet välttää ylimääräisiä ärsykkeitä.


      • tavaton...
        hannamary kirjoitti:

        anteeksi nyt vaan, mutta ketään tässä ei oo vielä mitään hankkimassa ! kunhan kyselen ! asia kiinnostaa minua ja haluan kuulla vaan muiden mielipiteitä ! ihan jeeshän se on kun kaikki kertoo mielipiteensä, mut V***TTAA tollaset ihmiset niinku sinä... kerro, että onko kysyminen kielletty ? ei ainakaan mun mielestä !
        "itsekyyttäsi kuolemanvaaraan... " HOHHOIJJAA !

        Miksi se on niin kummallista että ihmiset pitävät eläimistä ja haluavat niitä "nurkkiinsa pyörimään" hinnalla millä hyvänsä? Minä itse olen piakkoin menossa testeihin ja mikäli olen allerginen niin tuntuu kuin elämä otettaisiin pois. Ensinnäkin olen ammattini puolesta eläinten kanssa ja koko ikänä halunnut eläimiä taloni täyteen. Miltä tuntuu ihmisestä joka ei voi saada lasta, sellaisesta ihmisestä joka todella lasta haluaa?! Se tuntuu vietävän pahalta. Yhtä pahalta tuntuu eläinallergisesta eläinrakkaasta ihmisestä.


      • lapsille
        tavaton... kirjoitti:

        Miksi se on niin kummallista että ihmiset pitävät eläimistä ja haluavat niitä "nurkkiinsa pyörimään" hinnalla millä hyvänsä? Minä itse olen piakkoin menossa testeihin ja mikäli olen allerginen niin tuntuu kuin elämä otettaisiin pois. Ensinnäkin olen ammattini puolesta eläinten kanssa ja koko ikänä halunnut eläimiä taloni täyteen. Miltä tuntuu ihmisestä joka ei voi saada lasta, sellaisesta ihmisestä joka todella lasta haluaa?! Se tuntuu vietävän pahalta. Yhtä pahalta tuntuu eläinallergisesta eläinrakkaasta ihmisestä.

        allerginen.
        Kerrostaloissa elukoiden pitäminen pitäisi lailla kieltää.
        Asukoon joku vaikka navetassa kaukana muista ja maksakoon sairaskulunsa itse , kunhan ei sairastuta muita itsekkyydellään, ja vaadi yhteiskunnan hoitoa.


    • Tosiallerginen äiskä

      Aika myöhään vastaan sinulle.
      Olen paha heinä,-koivu-, eläinallergikko ja lisäksi lääkehoitoinen astma. Prick-kokeita tehtiin lähes 50:lle ei aineelle. Suurinpiirtein kaikille eläimille olin allerginen, paitsi en hamsterille. Aina ei testikään kerro, voi silti olla allerginen, mulle kävi kuitenkin hyvin.

      Niinpä ollaan ostettu jo tähän perheeseen kolmet hamsterit, 6,5 vuoden ajan, ensin kääpiöhamsu, sitten kaksi kultahamsua, nyt harkitaan neljättä. Ei minkäänlaisia oireita tule näistä. Hamsterinhäkki on terveen pojan huoneessa. Häkiksi sopii kerroshäkki, ei terraario se kun tykkää kiipeillä. Puruiksi suosittelen Mörtti-Röpöä, se sopii allergiselle ihmiselle parhaiten.

      Pääpointtina sanoisin sen, "mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovikkaan toiselle".

    • Hamsteri-Hullu

      Moi!
      Hamsteria ei itse asiassa voi laittaa terraarioon, ainakaan minun mielestä. :) Itse olen hankkimassa hamsteria ja minulla on jo häkki ja ruoat. Häkin pohjalle täytyy laittaa noin 2-3 senttiä purua. Siellä täytyy myös olla juoksu pyörä, aina ruokaa ja raikasta vettä ja myös mineraali-, kalkki- ja vitamiinikivet. Sillä täytyy myös olla oma pesä paikka johon se voi mennä. Hamsterin kanssa ei ole mahdotonta asua samassa huoneessa. :) Itsellänikin se tulee olemaan minun huoneessani. Minkä rotuisen meinaat ottaa? Itse otan syyrianhamsterin, toiselta nimeltä kultahamsterin. Saan sen mun kaverilta koska hänen hamsteri oli saanut poikasia. Kivaa kun joku muukin ottaa hamsterin! :D Ja totta kai pärjäät yhden pienen jyrsijän kanssa, nimittäin se ei vie paljon tilaa eikä aikaakaan, koska se on yöeläin. :)

    • Maijasteetti

      Minä olen itse myös astmaatikko ja haluaisin marsun kovasti. Mutta muista että hamsterit elävät aika vähän aikaa. Niin siis marsusta ei tullut mitäänb vaivaa sinulle kun koskit siihen vaikka kuinka paljon? jos ei, niin hyvä. saatan saada silloin marsun. Mutta jos kyllä niin se on varma etten saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe