OMC King Cobra 205 hv

weikkaaja

Tere,

olen hankkimassa tl-venettä, jossa on kyseinen vuoden -90 4.3-litrainen V6-moottori. Kyseessä on 1. sisäperähankinta, joten antakaahan vinkkejä, mitä asioita pitää vetarista ja koneesta tarkastaa. Esim. voiko syöpymisastetta katsoa jotenkin? Käyttötunnit eivät ole tiedossa, mutta vähäisellä käytöllä on kuulemma ollut.

Mitä toimenpiteitä on tehtävä ennen talvisäilytystä? Öljynvaihto ja jäähdytysnesteet tietysti, entäs koneen "öljyäminen"? Kaasarit? Vetolaitteen huolto?

6

2525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B.F.

      En usko että kyseessä on King Cobran vetolaite. Mikäli on King Cobra niin on luultavasti vaihdettu jälkeenpäin. Muistaakseni vain 7,4 isolohko V8 tulivat vakiona King Cobra vetolaitteella muuta tavallisella Cobralla.

      Itse vetari ja OMC merkkinä on kuollut ja kuopattu 10 vuotta sitten jos sillä nyt sinulle tai tässä tapauksessa mitään merkistystä on. Itselläni on ollut 5,7 OMC Cobra vetolaitteella joskus 15 vuotta sitten Ongelmia oli vaihteistossa vettä myös pääsi konehuoneeseen aina peruuttaessa kilven läpi. Myös laturi pamahti koneesta pari kertaa. Itse ehkä katselisin muiden merkkien perään nykyään.

      katso myös täältä

      http://www.marine-engines.net/omc_cobra/#omc_stern_drive

      • crisu

        Todennäköisesti king cobra on jälkiasennettu koska tossa pikku moottorissa ei ole ollut alunperin kuin tavallista cobraa.
        Sinällään hyvä vetolaite jos on King Cobra. Erottaa ylävaihteiston "patista". King cobraa on myös ollut alkuperäisasennuksena 5.7 litrasessa tehokkaammissa ruiskuversioissa.


    • R K-S

      kun avaat pakosarjat. Veikkaan, että pahalta näyttää. Tai sitten kone on tosi hyvin hoidettu.

      • weikkaaja

        Moottorissa lukee King Cobra, vetolaitteesta en ole varma. Järvikone on kyseessä, siinä mielessä varmaan parempi tilanne pakosarjoissa.

        Näkeekö mistään helposti, sotkeeko kone esim. öljyjä ja vettä?

        Minkälaisia kulutuslukemia luulisitte 1300 kg veneellä saavan aikaiseksi?

        Mitä vetolaitteesta voi tarkastaa?

        Kiitoksia vastauksista!


      • R K-S
        weikkaaja kirjoitti:

        Moottorissa lukee King Cobra, vetolaitteesta en ole varma. Järvikone on kyseessä, siinä mielessä varmaan parempi tilanne pakosarjoissa.

        Näkeekö mistään helposti, sotkeeko kone esim. öljyjä ja vettä?

        Minkälaisia kulutuslukemia luulisitte 1300 kg veneellä saavan aikaiseksi?

        Mitä vetolaitteesta voi tarkastaa?

        Kiitoksia vastauksista!

        ja puhdista. Silloin näet mikä kunto on. Jos menee öljyt ja vedet sekaisin, niin silloin on jo myöhäistä.


      • crisu
        weikkaaja kirjoitti:

        Moottorissa lukee King Cobra, vetolaitteesta en ole varma. Järvikone on kyseessä, siinä mielessä varmaan parempi tilanne pakosarjoissa.

        Näkeekö mistään helposti, sotkeeko kone esim. öljyjä ja vettä?

        Minkälaisia kulutuslukemia luulisitte 1300 kg veneellä saavan aikaiseksi?

        Mitä vetolaitteesta voi tarkastaa?

        Kiitoksia vastauksista!

        sulla taitaa olla homma sen verran hakusessa että kannattaa ensimmäiseksi ostaa huoltomanuaali (seloc tms.)

        Vetoalaitteeseen kannattaa vaihtaa ensimmäiseksi öljyt ja selittää mikä vetari on kyseessä. Jos ja kun irroitat vetolaitteen niin rasvaa myös ristikon nipat. Vetarin vanhojen öljyjen tulisi olla öljyn väriset. Ei harmaat eikä ainakaan maitomaiset.
        Onko koneessa makea vai raaka meri/järvivesijäähdytys?
        Jos moottorissa kiertää "raaka" vesi niin päästä lohko tyhjäksi ja täytä se uudelleen noin 30-40% glygoliseoksella siten että pakosarjatkin täyttyvät.
        Ennen sitä voit tietysti tarkistaa pakosarjojen kunnon irroittamalla raiserit. Ei niistä kyllä silmämääräisesti voi sanoa että missä kunnossa ne on jos ei nyt satu olemaan juuri tiivistepintojen kohdalta aivan puhki ruostuneet. Tärkeämpää testata että vesi menee raisereita hyvin läpi.
        Moottorihan kannattaa viimeisellä kerralla sammuttaa siten että ajaa kaasuttimeen öljysumua melko reippaasti muutaman sekunnin ajan ja sitten kone välittömästi seis. Hyvä jos sammuu isohkon öljymäärän ansiosta. Neloskone tukehtui helposti mutta isolohko kasi ei tukehtu sitten millään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe