Kastelin erästä kasvia ja huomasin että aluslautanen tuli täyteen elossa olevia valkoisia matoja ylijäämäveden mukana. Madot olivat pieniä, n. 0,5-2mm pitkiä ja ohuita. Muissä kasveissa en ole vastaavaa huomannut. Joitakin harsosääskiä (tai ns. hedelmäkärpäsiä) lentelee, ovatko nämä toukat näiden vai? Ilmeisesti olen pitänyt liian märkänä kyseisen kasvin mullan?
Vastaukset 1
- toukkia
Se pieni musta inhottava lentelijä, siinä 5mm, jota sanotaan kukkakärpäseksi, on harsosääski.
Juu, se hyönteisen paskiainen on sopeutunut huoneissa elämään- ellei peräti tämä huoneissa lentelevä ympärivuotinen riesa ole jo muuttunut omaksi lajikseen.
Se on sukua vaaksiaisille
http://www.rutkies.de/schnaken/Tipula sp - Schnake 09a.jpg
Noita isoja jättisääskiä joiden toukat syö mätäneviä lehtiä ja juuria maassa ja aikuiset imee mettä...
Mutta tämä harsosääski
http://k43.pbase.com/u42/holopain/large/39724235.Bradysia_sp_filtered.jpg
syö toukkana kasvien ohuita juuria... kestää hyvin vettäkin ja elää vedenallakin joten kuten jonkinaikaa. Aikuiset imevät kaikenlaista makeaa ja märkää mitä huoneesta löytävät.
Minä pääsin omista harsosääkistä eroon ottamalla kasvin muovipussin sisään huppuun, tein pussiin pienen reiän josta suihkutin kunnon tujaukset Raidia ja pistin reiän kiinni teipillä. Kasvi sai muhia monta tuntia pyretriinihöyryissä- kasviahan se ei vahingoita, mutta kyl vaan ötökät kuolivat.
Sama käsittely kaikille huonekasveille tai jos iso kasvi, peittää ruukunreunat ja varren tyven tiiviisti elmukelmulla niin että kasvi ilmassa mutta mullastanouseva tyvi ja multa kelmulla... sinne Raidit ja kelmun reikä umpeen.
Eli noille pikku pirulaisille tehdään "kaasukammio" ja suihkutetaan kamaa sisään...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.375877- 102865
- 78652
- 50635
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei159635- 65615
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38599- 31590
- 59580
Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48557