Onko muilla palstan lukijoilla kokemuksia sauhuttelun lopettamisen jälkeisestä masennuksesta?
Itse viskasin tupakat tömsteriin reilu viikko sitten, takana kahdeksan vuotta askin päivätahdilla. Huomasin, että suurin osa "Vieroitusoireista" joista niin kovin tupakoidessani kärsin - jos tupakkaa ei ollut saatavilla - olikin luonteeltaan psyykkisiä.
Luin Alan Carrin kirjan ja ilokseni huomasin, etten todellakaan "tarvinnut" spaddua. Ei ollut erityistä ärtyneisyyttä tms eikä muitakaan fyysisiä oireita. Oudoltahan se tuntui, ja tuntuu edelleen.
Olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että tupakkaan en enää tartu, mutta miten lievittää tahatonta lopettamisen jälkeistä masennusta? Kun alkuhuuma "Olen todella lopettanut!"-iloittelu hälveni, tilalle tuli hiukan tyhjä ja alakuloinen olo. Tunteeni tupakkaa ja tupakoitsijoita kohtaan ovat ristiriitaiset; Toisaalta säälin tupakoitsijoita ja iloitsen, ettei minun enää tarvitse - olen myös helvetin ylpeä itsestäni, koska vuosikaudet luulin olevani jotenkin huono ja heikko ihminen, koska tupakointi oli niin iso ja keskeinen osa elämääni enkä tuntunut pääsevän siitä eroon. em "vieroitusoireet" aina estivät lopettamisaikeet viimeistään päivän loppuun mennessä.
Huomaan silti kaipaavani tupakkaa, mutta enemmän "tapa-tasolla"; Tilanteissa, joissa ennen väistämättä aina poltin sätkän, tuntuu oudolta nyt kieltää se itseltään, vaikkei oikeastaan edes halua tupakkaa sen itsensä vuoksi.
Kaikkein oudointa on se, ettei minua edes vituta tai raivostuta, vaan vallitseva olotila on vain alakuloinen ja lannistunut.
ts, masentunut.
Muillakin on varmasti edellämainitunlaisia kokemuksia, miten pääsitte eroon melankoliastanne ja kauanko sitä kesti?
Lopettamisen jälkeinen masennus
11
5191
Vastaukset
- elämän nälkä
masennun aina kun yritän lopettaa,viimeeksi olin lähes puolivuotta ilman ja melki kokoajan masentunut,sit repsahdin..nyt kolmeviikkoa ollut ilman ja taas masentaa!tosin tällä kertaa en meinaa alkaa uudelleen polttamaan haen lekurilta mielummin jotain mieltä piristävää!:)
- Taas sauhuttelen
On se sellaine huume että ku lopetin aikoinaan kun olin polttanut 15 v et melkein heti aloin huomaan masennuksen merkkejä itsessäni.
Kaikki ei masennu mutta mulla oli apaattinen olotila kokoaika,ei tuntunut olevan elämässä mitään...
Nyt olen taas poltellut muutaman vuoden ja muistelen 5 savutonta vuotta kuitenkin hyvällä vaikka olinkin paljon apaattisempi.
Nyt polttelen ja painokin pysyy kurissa paljon paremmin.Yleensähän lopetus tuo 5-15 kg tullessaan ;))) Koita silti pysyä savuttomana!Toi höpinä tupakoinnin lopettamisen jälkeisestä masennuksesta on mielikuvituksen tuotetta,itse aloitin jo polttaessa pyöräilyn ja salin,kuntoilu vie kivasti ajatukset pois röökistä,paino pysyy hallussa sekä tietenkin yleiskuntokin kohenee.Jos suuhun on kuitenkin pakko laittaa jotain kokeilkaa himassa omenoita,muualla vaikka hammastikkua,itselläni ainakin toimii.
- kaarp
Lakko on jatkunut, tosin oudolla intensiteetillä.. eh. Poltin näet eilen yhden ja tänään yhden.
Kumma kyllä fysisesti ei niinkään ole edelleenkään oireita, nuo polttelutkin tapahtuivat taas sellaisissa merkeissä, joissa AINA tottunut polttamaan, polttamaan vaikkei edes tekisi mieli.
Pitää varmaan vältellä jonkin aikaa noita tilanteita..
Kauhea morkkis vaikka olenkin asennoitunut repsahduksiini "repsahduksina", enkä aloittanut uutta sauhuttelumaratoonia. Jotain hyvää sentäs /:(
Miten saada kuriin syöpöttely, joka uhkaa riistäytyä hallinnasta kun ei ole muutakaan tekemistä?
Lopetuspäätös lähti alunperin siitä, että harrastan aktiivisesti kamppailulajeja (3-4 krt/vko 1,5 h RANKKAA paahtamista)ja liikun työnikin puolesta päivittäin melkoisia määriä jalan, hyvällä tahdilla. Varaa syöpötellä siis on, mutta tuskin mikään liikuntaa auttaa kovin pitkälle jos natustelee ja nässyttelee jotain melkein koko muun ajan valveillaollessaan? Sitäpaitti tää haluaa pitää timmit linjansa..
Olisi tosi kurjaa päästä eroon tupakasta ja huomata joutuneensa myllytykseen ylikilojen kanssa.- jotain kitkerää,
korvausruokaa tupakoinnin lopettamisen jälkeen toisinaan iskevään haljuun oloon.
Vaikkapa sushia leväkääryleissään reilulla wasabilla maustettuna?
Hapansilakoita...nyt menee jo aika epätoivoiseksi.
Ollessani polttamatta pyrin muuten "puhtaaseen" ruokaan, kasviksia, täysipainoista ruokaa, ei mitään baarimössöjä ja macdonaldsin pöperöitä. - Anonyymi
Tupakoinnin lopetettuani paino nousi noin 10 kg.
Se painonnousu ja ruoan himo siinä oli kaikkein vaikeinta. Nyt olen miltei siinä alkuperäisessä painossani. Pitkä oli tie, mutta kyllä tupakoinnin lopetus on sen arvoista!
Eihän siitä mitään tule, jos keuhkot savustuu.
- Anna***
Olen Zyban-kuurilla ja siis viikon olen niitä pillereitä vetänyt yhden päivässä. Tänään on eka kahden tabletin päivä, enkä siis ole polttanut koko päivänä. Säälittävältähän se kuulostaa, olen masentunut jo nyt ;)
Ymmärrän kyllä tuskan. Zyban todella toimii minulla, se saa tupakan maistumaan pahalta eikä oikein tee mielikään. Mutta haikeasti ajattelen, että mitä sitten kun ilon ja surun hetkillä ei niitä menthol-savukkeita saa laukusta kaivaa tai mitä teen ruoan jälkeen tai aamuisin. Olen tunneriippuvainen tupakasta, en niinkään nikotiinista. On tämä lakko niin perseestä, kaipaan sauhuttelua. - Anonyymi
Tupakointia 20 vuotta, aski päivässä. Itsellä joka kertaa alkaa masennus, kun lopetan tupakoinnin. Mikään ei kiinnosta ja olen apaattinen sekä aloitekyvytön. Työt eivät suju ja ei tee yksinkertaisesti mieli tehdä mitään... Pystyn suoraan yhdistämään tämän siihen, että olen savuton. Mulla ei mennyt edes puolessa vuodessa tuo alakulo ohi, vaikka urheilin ja söin samalla tavalla kuin aikaisemmin. Kyllä se vaan aika monelle on tietynlainen "lääke" tuo tupakka kun vaikuttaa hermostoon ihan lääketieteellisestikin. Ihme ettei tästä aiheesta enemmän puhuta.
- Anonyymi
"Nikotiini vaikuttaa aivojen välittäjäaineiden aktiivisuuteen aivoissa, jonka seurauksena mielihyvähormoneja dopamiinia ja serotoniinia, jotka toimivat kuin masennuslääkkeinä. Tämä saattaa selittää tupakkariippuvuuden synnyn ja lopettamisen aikana ilmenevät mielialanvaihtelut samoin kun sen, miksi masennus yhdistetään usein tupakoinnin lopettamiseen."
- Anonyymi
Moni sanoo että tupakki tulisi lopettaa silloin kivun voi hyvin , jos on vaikk hieman masennuksissa niin ei siinä vaiheessa kannata lopettaa,
- Anonyymi
Viisi ja puoli vuotta ollut lakossa ja aina tulee tilanteita, missä tupakki muistuu mieleen. En usko sen muiston koskaan katoavan. Täytyy vain tehdä valinta, kumpi on itselle tärkeämpi.Entinen tupakoivan elämä vai nykyinen tupakoimaton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745