Kannattaako enää näillä kymmenillä lukea farmaseutiksi? Onko opiskelu mahdollista ainoastaan nuorison kanssa yliopistossa?
Jos joku osaisi kertoa mitä farmaseutin opintoihin tarkalleen kuuluu?
farmaseutiksi
21
13874
Vastaukset
- koulutusta
Käsittääkseni Kuopion yliopisto järjestää täydennyskoulutusta Oulun yliopistossa, päämääränä farmaseutin tutkinto esmes kaupallisen tai terveydenhuollon tutkinnon omaaville. En tiedä järjestetäänkö sitä joka vuosi.
- tietääkseni
Tietääkseni Oulussa on järjestetty se muuntokoulutus kerran, eikä toisesta ole kuulunut.
Ja yliopistoissa opiskelee muitakin kuin nuoria.
- OPISKELU KANNATTA AINA
Miksei muka kannattaisi.Itse opiskelen insinööriksi,olen 53 ja aloitin just toisen lukukauden.
- apteekkari IV
Nelikymppinen olisi työnantajan näkökannasta katsoen unelmatapaus farmaseutiksi. Mene ihmeessä opiskelemaan ja ala täyttämään osaltasi työelämän farmaseuttipulaa. Voin vakuuttaa, että yliopistossa on vanyhempaakin porukkaa. Nykyaikana ihmiset joutuvat opiskelemaan useammassa elämänvaiheessa.
Opiskeluhan on vain kolme vuotta, josta 6 kk (2 x 3 kk) on työharjoittelua.
Katso opiskeluinfoa Kuopion yliopiston, Helsingin yliopiston tai Turun yliopiston (ruotsinkielisille) sivuilta. Ja ala tsempata kevään pääsykokeisiin kiireen vilkkaa.- nelikymppinen...
Onko paljon labroja opiskeluaikana? Miten huono YO-tod. vuodelta -85 vaikuttaa hakemiseen?
- todella hauskaa!
nelikymppinen... kirjoitti:
Onko paljon labroja opiskeluaikana? Miten huono YO-tod. vuodelta -85 vaikuttaa hakemiseen?
Hesassa oli 90-luvulla paljon laboratorio-opetusta. Useita kuukausia yhteensä. farmaseutin täytyy osata valmistaa lääkkeittä. farmaseutti tarkoittaa suomeksi suunnilleen myrkynkeittäjää ja proviisori taas on päälle katsoja.
Mutta labraopetus oli todella hauskaa- miljoona kertaa kivempaa kuin luennoilla istuminen. Valmistettiin voiteita, peräpuikkoja jne. - apteekkari IV
nelikymppinen... kirjoitti:
Ylioppilastodistuksesi on niin vanha, että haet pelkästään pääsykoekiintiössä. Valmistaudu pääsykokeisiin hyvin ja menet vihellen sisään. Sinulla on koko talvi nyt aikaa valmistautua.
Labroja on kohtuullisen paljon ainakin eka vuonna; syksyllä parin kemian kurssia, keväällä mikrobiologian ja lääkkeenvalmistuksen labrat. Kyllä niitä riittä, mutta ne ovat sitä rennointa ja mukavinta tapaa opiskella. Kaikki opetetaan; ei tarvi ennestään osata. Ainakin Kuopion sivuilta www.uku.fi näet ihan lukujärjestykset, joista voit katsella minkälaisia aineita on ensin Fa 1:llä ja sitten Fa 2 ja kolmosvuodella. Huomioi se, että siellä näkyy myös paljon valinnaisia, joita ei ole tarkoitus kaikkia tehdä. Innostusta nyt vaan matkaan tulevalle opintielle.. - nelikymppinen..
apteekkari IV kirjoitti:
Ylioppilastodistuksesi on niin vanha, että haet pelkästään pääsykoekiintiössä. Valmistaudu pääsykokeisiin hyvin ja menet vihellen sisään. Sinulla on koko talvi nyt aikaa valmistautua.
Labroja on kohtuullisen paljon ainakin eka vuonna; syksyllä parin kemian kurssia, keväällä mikrobiologian ja lääkkeenvalmistuksen labrat. Kyllä niitä riittä, mutta ne ovat sitä rennointa ja mukavinta tapaa opiskella. Kaikki opetetaan; ei tarvi ennestään osata. Ainakin Kuopion sivuilta www.uku.fi näet ihan lukujärjestykset, joista voit katsella minkälaisia aineita on ensin Fa 1:llä ja sitten Fa 2 ja kolmosvuodella. Huomioi se, että siellä näkyy myös paljon valinnaisia, joita ei ole tarkoitus kaikkia tehdä. Innostusta nyt vaan matkaan tulevalle opintielle..Olen laborantti ja en pelkää labra-tunteja, vaan kouluajoilta jäi mieleen puutteelliset suojaukset ja vetokaapit. Jouduimme turhaan hengittelemään erilaisia aineita.
Kyllähän sitä voisi yrittää ainakin hakea. Selviää kyllä koulusta kysymällä, mutta tietääkö kukaan onkohan pääsykoekirjat samat kuin tämän vuoden hakijoilla? - PariP
nelikymppinen.. kirjoitti:
Olen laborantti ja en pelkää labra-tunteja, vaan kouluajoilta jäi mieleen puutteelliset suojaukset ja vetokaapit. Jouduimme turhaan hengittelemään erilaisia aineita.
Kyllähän sitä voisi yrittää ainakin hakea. Selviää kyllä koulusta kysymällä, mutta tietääkö kukaan onkohan pääsykoekirjat samat kuin tämän vuoden hakijoilla?laborantin työ... olen sairaanhoitaja ammatiltani, mutta se ei oo mua varten... kovasti kiinnostaa laboratoriomaailma kiinnostaa. Kerrotko laborantin työstä ja palkkauksesta? toinen mikä kans kiinnostaa on farmasia... oon pohjois-suomesta ja muutto kuopioon mietityttää... harmi kun farmaseutiksi ei voi lukea esim.oulun alueella....
- valmistuva
Olen laborantti ja en pelkää labra-tunteja, vaan kouluajoilta jäi mieleen puutteelliset suojaukset ja vetokaapit. Jouduimme turhaan hengittelemään erilaisia aineita.
Kyllähän sitä voisi yrittää ainakin hakea. Selviää kyllä koulusta kysymällä, mutta tietääkö kukaan onkohan pääsykoekirjat samat kuin tämän vuoden hakijoilla?Kuopion yliopistossa on vasta remontoitu yksi labra ja toinen on juuri remontin alla, joten ilmeisesti tulevina vuosina pääsee kyllä työskentelemään ihan uusissa siisteissä ja asianmukaisissa labroissa ja niin tapahtuu nytkin.
Pääsykoekirjoista ei tietoa mutta ne ovat vuosikausia olleet samat. Kysy tosiaan yliopistolta.
Iästä ei kannata tehdä ongelmaa. Väittäisinpä, että farmasia on niitä harvoja aloja, jossa keski-ikäisen naisenkin työllistyminen on aika varmaa. (En tietenkään tiedä, oletko Sinä nainen vain mies) Siksi opiskelen itsekin farmaseutiksi. - nelikymppinen..
valmistuva kirjoitti:
Kuopion yliopistossa on vasta remontoitu yksi labra ja toinen on juuri remontin alla, joten ilmeisesti tulevina vuosina pääsee kyllä työskentelemään ihan uusissa siisteissä ja asianmukaisissa labroissa ja niin tapahtuu nytkin.
Pääsykoekirjoista ei tietoa mutta ne ovat vuosikausia olleet samat. Kysy tosiaan yliopistolta.
Iästä ei kannata tehdä ongelmaa. Väittäisinpä, että farmasia on niitä harvoja aloja, jossa keski-ikäisen naisenkin työllistyminen on aika varmaa. (En tietenkään tiedä, oletko Sinä nainen vain mies) Siksi opiskelen itsekin farmaseutiksi.Oletko sinäkin siis samaa ikäluokkaa? Olen miettinyt sitäkin, että kuinkahan se opiskelu mahtaisi sujua näin pitkän tauon jälkeen.
- nelikymppinen..
PariP kirjoitti:
laborantin työ... olen sairaanhoitaja ammatiltani, mutta se ei oo mua varten... kovasti kiinnostaa laboratoriomaailma kiinnostaa. Kerrotko laborantin työstä ja palkkauksesta? toinen mikä kans kiinnostaa on farmasia... oon pohjois-suomesta ja muutto kuopioon mietityttää... harmi kun farmaseutiksi ei voi lukea esim.oulun alueella....
Laborantteja on niin monissa erilaisissa tehtävissä. Kuten tutkimuksessa, teollisuudessa erilaisissa laadunvalvontalabroissa yms. Altistuminen erilaisille kemikaali-höyryille on tässä ammatissa vaarana. Oma palkkani on surkea, pienempi kuin sairaanhoitajien.
En tiedä mitä bioanalyytikot tienaavat sairaala labroissa, jos sellainen kiinnostaa. - niiloh
Oletko sinäkin siis samaa ikäluokkaa? Olen miettinyt sitäkin, että kuinkahan se opiskelu mahtaisi sujua näin pitkän tauon jälkeen.
Itse olen juuri valmistumassa laborantiksi. Vaikeaa on ollut alan töitä löytää, kaikki tarjotut työt ovat olleet lyhyitä pätkiä. Olen ajatellut myöskin kouluttautua farmaseutiksi. Hain lukion jälkeen farmasiaan, mutta tuolloin en vielä päässyt. Fysiikka ja ihmisen fysiologia oli silloin ihan hakusessa. Toisaalta ei tässäkään tutkinnossa ollut kuin yksi fysiikan kurssi ja sekin ekana vuonna, joten ihan perusjututkin on jo taas unohtuneet. Ihmisen fysiologiaakaan ei ole käsitelty. Taidan aloittaa keväällä pääsykokeeseen lukemisen ja mahdollisesta kerrata fysiikkaa iltalukiossa. No mulla ei ole ikää kuin vasta 22 vuotta, joten en varmaan vanhimmasta päästä ole. Kivempi olisi opiskella muutenkin vanhempien aikuisten parissa. Ainiin tiedän yhden laborantin, joka on ollut pitkään labra-alalla (noin 15 v.). Hän pääsi opiskelemaan farmaseutiksi. Helsingin yliopistoon erityisvalinnalla. Eli jos omaat vankan, opiskelua tukevan kokemuksen kannattaa asiasta kysyä yo:lta. Tämä henkilö opiskelee vähän niin kuin "oppisopimuksella", on töissä opiskelun ohella ja käy välillä tenttimässä jne. En kauheasti asiasta tiedä, koska tämä tyyppi on äitini ystävän ystävä.
- yli-ikäinen...
Oletko sinäkin siis samaa ikäluokkaa? Olen miettinyt sitäkin, että kuinkahan se opiskelu mahtaisi sujua näin pitkän tauon jälkeen.
Suotta murehdit. Olen 48 vee ja opiskelen yliopistossa, koossa reilut 110 ov. kahdessa lukuvuodessa! Ens keväänä pitäis valmistua.
- nelikymppinen..
yli-ikäinen... kirjoitti:
Suotta murehdit. Olen 48 vee ja opiskelen yliopistossa, koossa reilut 110 ov. kahdessa lukuvuodessa! Ens keväänä pitäis valmistua.
Hienoa! Onnitteluja jo etukäteen valmistumisesta.
- nelikymppinen..
niiloh kirjoitti:
Itse olen juuri valmistumassa laborantiksi. Vaikeaa on ollut alan töitä löytää, kaikki tarjotut työt ovat olleet lyhyitä pätkiä. Olen ajatellut myöskin kouluttautua farmaseutiksi. Hain lukion jälkeen farmasiaan, mutta tuolloin en vielä päässyt. Fysiikka ja ihmisen fysiologia oli silloin ihan hakusessa. Toisaalta ei tässäkään tutkinnossa ollut kuin yksi fysiikan kurssi ja sekin ekana vuonna, joten ihan perusjututkin on jo taas unohtuneet. Ihmisen fysiologiaakaan ei ole käsitelty. Taidan aloittaa keväällä pääsykokeeseen lukemisen ja mahdollisesta kerrata fysiikkaa iltalukiossa. No mulla ei ole ikää kuin vasta 22 vuotta, joten en varmaan vanhimmasta päästä ole. Kivempi olisi opiskella muutenkin vanhempien aikuisten parissa. Ainiin tiedän yhden laborantin, joka on ollut pitkään labra-alalla (noin 15 v.). Hän pääsi opiskelemaan farmaseutiksi. Helsingin yliopistoon erityisvalinnalla. Eli jos omaat vankan, opiskelua tukevan kokemuksen kannattaa asiasta kysyä yo:lta. Tämä henkilö opiskelee vähän niin kuin "oppisopimuksella", on töissä opiskelun ohella ja käy välillä tenttimässä jne. En kauheasti asiasta tiedä, koska tämä tyyppi on äitini ystävän ystävä.
Täytyy kuulostella. Tosin itse en taida ihan niin energinen olla, että opiskelisin ja kävisin töissä samaan aikaan.
- nelikymppinen..
yli-ikäinen... kirjoitti:
Juolahti vielä mieleen, että tiedätkö sinä aikuisopintorahasta ja aikuiskoulutustuesta, että minkälainen homma on?
- valmistuva
Juolahti vielä mieleen, että tiedätkö sinä aikuisopintorahasta ja aikuiskoulutustuesta, että minkälainen homma on?
http://www.mol.fi/aikuiskoulutusinfo/rahoitus.html
En tutkinut tarkemmin itse tuota linkkiä mutta kaipa siitä mm. löytyy polkuja muihin sopiviin sivuihin.
Itse olen luultavasti vanhempikin sinua. Opiskelen kuitenkin ihan normaalilla opintotuella, koska tuhlasin aikuiskoulutustukeni aiempaan koulutukseeni.
Jos olet suht. pysyvässä työssä, älä tee mitään "äkkiliikkuja" ennen kuin selvität rahoitus- ym. asiat. (Ainakin aiemmin aikuisopintotuen ehtona oli se, että on opintovapaalla työpaikasta, joten irtisanoutumisen jälkeen tukeen ei ollut mahdollisuutta.) - valmistuva
Olen samaa ikäluokkaa - vähintään...
"...kuinkahan se opiskelu mahtaisi sujua näin pitkän tauon jälkeen..."
Jos motiivit ovat kohdallaan niin varmasti sujuu.
- riitta...
Olen 39v ja aion pyrkiä opiskelemaan farmaseutiksi. Pääsykokeisiin luettu nyt kuukauden verran. Kiire meinaa tulla kun joutuu käytännössä alusta asti opiskelemaan kemian ym. kun vanhoista opinnoista sen verran aikaa
- farmasisten
Sama juttu mulla vuosi sitten. Pääsin lukemaan farmasiaa 34-vuotiaana (Hki) ja kaikki kemiat ja fysiikat piti opetella alusta, mutta se on ihan hyväkin, sillä kemiaa täällä piisaa! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 202704
- 441291
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70957Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää139942- 45881
- 61852
- 42806
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44795Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe166789Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis134725