Onko kellään kokemusta

-lasta vailla-

salzopyrin-merkkisen reumalääkkeen käytön lopettamisesta (miehillä) lasten hankkimista varten? Kuinka pian oireet alkavat ja onko olemassa vaihtoehtoista lääkitystä? Miehelläni nivelreuma ja hän käyttää tätä lääkettä. Olisi tarkoitus ruveta perustamaan perhettä, mutta huolettaa miehen puolesta jos oireet pahenevat kamalasti käytön lopettamisen jälkeen. Kuinka kauan aikaa lääkkeiden lopetuksesta on turvallista ruveta yritttämään lasta?

14

6424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Teidän kannattais keskustella lääkärin kanssa,ennen kuin alatte yrittämään lasta.

      • -lasta vailla-

        , mutta ajattelin ensin kysyä onko ellään vastaavia kokemuksia, jokainen on yksilö sen tiedän, mutta onko kohtalotovereita?


      • tuupeli
        -lasta vailla- kirjoitti:

        , mutta ajattelin ensin kysyä onko ellään vastaavia kokemuksia, jokainen on yksilö sen tiedän, mutta onko kohtalotovereita?

        söin tätä lääkettä raskausaikanani,lääkäri sanoi että on turvallinen.luulen ettei lääke vaaranna lapsentekoa, tietysti on hyvä aina varmistaa lääkäriltä. omalla kohdallani lääkäri kehoitti lopettamaan salatzopyrinin syönnin 2 kk ennen laskettua aikaa. onnea yritykselle


      • ei lapsia
        -lasta vailla- kirjoitti:

        , mutta ajattelin ensin kysyä onko ellään vastaavia kokemuksia, jokainen on yksilö sen tiedän, mutta onko kohtalotovereita?

        Tuolta reumasairaalan sivulta löytyy tietoa asiasta ja reumalääkkeiden käytöstä raskauden yhteydessä. Tämä on asiantuntijapalstalta:

        Olen lukenut, että Salazopyrin-lääkitys voi aiheuttaa infertiliteettiä. Olemme mieheni kanssa yrittäneet saada vauvaa jo yli 2 vuotta. Olemme molemmat alle 30-vuotiaita. Mieheni sairastaa selkärankareumaa ja on syönyt Salazopyriniä jo 10 vuotta. Onko yleistä, että Salazopyrin aiheuttaisi lapsettomuutta? Särkylääkkeitä hän myös syö aika paljon (n. 2-4 kpl Burana 800 mg/vrk). Voiko särkylääkkeillä olla vaikutusta lapsettomuuteen?



        Jukka Martio, dosentti, ylilääkäri:
        Salazopyrin vaikuttaa haitallisesti siittiöihin, joten on hyvinkin mahdollista, ettei miehenne pysty lasta siittämään. Lääkkeen vaikutus menee kuitenkin pian ohi ja muutaman viikon tauon jälkeen siitoskyvyn pitäisi olla normaali. Vaihtoehtoiset lääkkeet ovat yleensä solunsalpaajien ryhmään kuuluvia, joten niitä ei voi tässä tilanteessa suositella, mutta varmaankin lyhytaikainen tauko Salazopyrinissä riittää, jos lasten saaminen on ollut siitä kiinni. Särkylääkkeet eivät miehen osalta vaikuta asiaan.


      • -lasta vailla-
        tuupeli kirjoitti:

        söin tätä lääkettä raskausaikanani,lääkäri sanoi että on turvallinen.luulen ettei lääke vaaranna lapsentekoa, tietysti on hyvä aina varmistaa lääkäriltä. omalla kohdallani lääkäri kehoitti lopettamaan salatzopyrinin syönnin 2 kk ennen laskettua aikaa. onnea yritykselle

        kyseistä lääkettä, en minä. Purkissa lukee, ettei vaarallista raskausaikana käytettynä, mutta nyt onkin kyse miehestä, ei naisesta. Eli kuinka vaikuttaa miehen hedelmällisyyteen.


    • Salazopyrinistä

      Meillä vuosia sitten tutkittiin jo lapsettomuutta, kunnes mieheni lopetti tehottomuuden takia Salazopyrinin syönnin. Noin puoli vuotta lopettamisen jälkeen tulin itse raskaaksi.

      • -lasta vailla-

        juuri tällaisia viestejä halusinkin! =) On siis toivoa, että joskus voisi onnistua..


    • pampero

      Moro

      miten on, jos nainen syö salazopyriiniä - kuten mää - vaikuttaako se raskaaksi tuloon? entä tulehduskipulääkkeet, kuten mulla arcoxia? entä voiko niitä syödä raskaana ollessaan?? voiko raskaus jotenkin pahentaa/parantaa reuman oireita - mulla on selkär.reuma.

      kiitos tiedoista ihmiset rakkaat!

      • taivaankatsoja

        Moi. Minä olen sairastanut nivelreumaa 26 vuotta. Sairastuin 13 vuotiaana ja tein pojan 18 vuotiaana ja söin koko ajan salazopyriiniä eikä siitä ollut mitään haittaa. Poika on terve ku pukki. Tulehduskipuläääkkeitä ei saa syödä mutta minä en tarvinut ainakaan silloin mitään kipulääkettä koska reumaoireet paranivat raskausajaksi mutta sen jälkeen ne tulivat takaisin , vaan ei sen pahempina. Tarvittaessa söin parasetamolia eli panadolia odottaessani. Käy kotisivuillani lukemassa tarinani. www.taivaankatsoja.fi


    • taivaankatsoja

      Kyselit salazopyriinistä.. Minä olen sairastanut nivelreumaa 26 vuotta ja minulla on nyt 21 vuotias poika ja koko raskausajan söin salazopyriiniä ja terve poika on vieläkin. En ymmärrä miksi miehesi pitäisi lopettaa salazopyrin lääke lapsenhankkimista ajatellen.Jos haluatte lopettaa lääkityksen niin sanotaan että noin 3 kk on varoaikaa lääkkeiden poistumiseen elimistöstä. Oireet saattavat hyvinkin pahentua heti lääkkeiden lopetuksen jälkeen. Käykää kotisivuillani lukemassa tarinani. www.taivaankatsoja.fi

      • -lasta vailla-

        aiheuttaa miehillä hedelmättömyyttä!! Sen takia sen käyttö on lopetettava joku aika ennen raskaaksi yrittämistä. Naisella se ei aiheuta mitään ja turvallista käyttää raskauden aikana. Toiveissa olisi ainaki terve lapsi!


      • -*-*
        -lasta vailla- kirjoitti:

        aiheuttaa miehillä hedelmättömyyttä!! Sen takia sen käyttö on lopetettava joku aika ennen raskaaksi yrittämistä. Naisella se ei aiheuta mitään ja turvallista käyttää raskauden aikana. Toiveissa olisi ainaki terve lapsi!

        Niin, Olen syönyt salazoa muutaman vuoden ja sitte piti tehdä lapsi. Asia ei mennyt kuin leffoissa. Kävin testeissä(mies), eli luin pokelehteä ja siemensin kuppiin ja näyte analysoitiin ja siittiöt eivät liikkuneet minnekään. Lopetin lääkkeen, kävin uusintatesteissä muutaman kk päästä ja sanottiin, että täyden 10 suoritus:D

        Tästä hetki ja raskaus ja tuolla se koisaa.

        Ihmeellistä, että näistä ei kerrota missään, toki lukeehan ne pakkausselosteessa..


      • 89398095
        -*-* kirjoitti:

        Niin, Olen syönyt salazoa muutaman vuoden ja sitte piti tehdä lapsi. Asia ei mennyt kuin leffoissa. Kävin testeissä(mies), eli luin pokelehteä ja siemensin kuppiin ja näyte analysoitiin ja siittiöt eivät liikkuneet minnekään. Lopetin lääkkeen, kävin uusintatesteissä muutaman kk päästä ja sanottiin, että täyden 10 suoritus:D

        Tästä hetki ja raskaus ja tuolla se koisaa.

        Ihmeellistä, että näistä ei kerrota missään, toki lukeehan ne pakkausselosteessa..

        Lainaus "Ihmeellistä, että näistä ei kerrota missään, toki lukeehan ne pakkausselosteessa.. "

        Niinpä niin .... eikö se pakkausseloste pidä lukea ennen kuin ottaa mitään troppia ? - minä ainakin luen.


    • Anonyymi

      TArkoittaako tämä ettei tuu siittiöstä nestettä vai lääkkeestä ei olleenkan pysty harrastaa seksiä? Voiko joku tarkentaa? Kiitos etukäteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe