Minulla on OP-pankin tilillä 10.000 euroa. Laskin, että todellinen reaalinen korkoni on vero-ja inflaatiovähennysten jälkeen 0,11 % vuodessa. Kun säästän vanhuuden varalle, niin 15 vuoden kuluttua siirtyessäni eläkkeelle säästöni on kasvanut näinollen 1,7%.
Säästöni on kasvanut peräti 170 euroa viidentoista vuoden aikana.
Ei kyllä paljoa naurata. Jos olisi ollut hieman rohkeutta ja olisin sijoittanut pari-kolme vuotta sitten Venäjän ja Intian rahastoihin, olisi minulla rahaa eläkepäiviä varten arviolta 25.000- 30.000 euroa.
Kunnioitan suuresti niitä, joilla on kykyä ottaa vähän riskiä varallisuutensa kartuttamisessa.
MITÄ MINUN NYT PITÄISI TEHDÄ TÄSSÄ TILANTEESSA? Odotanko 15 vuotta, saadakseni tuon korkotuoton 170 euroa? Kuka tässä vetää välistä ja hyötyy minun tyhmyydestäni ja arkuudestani?
Talletuksen reaalituotto
5
1506
Vastaukset
- ei.
ei koskaan ole reaalituottoa.
laskit ehkä väärin.
minun laskelmieni mukaanjos saa noin 3,5 % niin se vastaa vain
1/3 inflaatiosta,
ota huomioon kokonaisinflaatio,
tuo yleisesti puhuttu on kovasti kaunisteltu ja kaikkia tuotteita
ei oteta oikeassa suhteessa.- näinkin
Ehkä näinkin inflaation voi käsittää. Itse pitäydyin Suomen elinkustannusindeksissä, mikä on n. 1,5% vuodessa. Jos otetaan EU-alueen inflaatio, niin sehän on 2.4 %. Jos tästä lasketaan talletustilin reaalikorko, niin se on suunnilleen miinus -0,9 % eli raha ei pankissa tilillä säilytä edes ostovoimaansa.
- lasse -74
minulla on vähän samanlainen tilanne. Olen tyytynyt tuohon, että säästöt ovat pääsääntöisesti inflaatiosuojatuilla tileillä.
Katsopa vaikka nooa-pankin korkotarjoukset (www.nooa.fi), niin huomaat että saat korkoa reilusti yli 3% ihmeemmin neuvottelematta. Minulla korot 3-3,5%, rahasummasta ja säästöajasta riippuen. Sijoitusrahastoissa pidän vain noin 20% pääomastani, sillä 500 e tappio harmittaa enemmän, esimerkiksi verrattuna 1000 e voitton tuomaan onnen tunteeseen.
Nooa vain siksi, että näet suoraan luvatun korkoprosentin tuolta netistä, muista pankeista saa kyllä saman koron. - HerraTyhjätasku
Jälkiviisaus on sijoittamisessa todella vaarallista. Nyt jälkikäteen on helppo sanoa että olisi kannattanut laittaa Venäjään, mutta kerrohan mistä tänään sijoittamalla saat tuollaiset voitot. Et sinä kolme vuotta sitten olisi ollut yhtään sen viisaampi venäjärahastojen suhteen.
Korkoja voi tietysti kilpailuttaa pankkien välillä, mutta silti puhutaan ihan eri luokan tuotoista. - Anonyymi
Ei rahastoihin kannata yhtään laittaa rahaa. Siinä tienaa vain rahaston pitäjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1193026
- 1162341
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee231976Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol2391904Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole41895Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin211801Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen1001586Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051394- 651144
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351106