Minulla on OP-pankin tilillä 10.000 euroa. Laskin, että todellinen reaalinen korkoni on vero-ja inflaatiovähennysten jälkeen 0,11 % vuodessa. Kun säästän vanhuuden varalle, niin 15 vuoden kuluttua siirtyessäni eläkkeelle säästöni on kasvanut näinollen 1,7%.
Säästöni on kasvanut peräti 170 euroa viidentoista vuoden aikana.
Ei kyllä paljoa naurata. Jos olisi ollut hieman rohkeutta ja olisin sijoittanut pari-kolme vuotta sitten Venäjän ja Intian rahastoihin, olisi minulla rahaa eläkepäiviä varten arviolta 25.000- 30.000 euroa.
Kunnioitan suuresti niitä, joilla on kykyä ottaa vähän riskiä varallisuutensa kartuttamisessa.
MITÄ MINUN NYT PITÄISI TEHDÄ TÄSSÄ TILANTEESSA? Odotanko 15 vuotta, saadakseni tuon korkotuoton 170 euroa? Kuka tässä vetää välistä ja hyötyy minun tyhmyydestäni ja arkuudestani?
Talletuksen reaalituotto
5
1534
Vastaukset
- ei.
ei koskaan ole reaalituottoa.
laskit ehkä väärin.
minun laskelmieni mukaanjos saa noin 3,5 % niin se vastaa vain
1/3 inflaatiosta,
ota huomioon kokonaisinflaatio,
tuo yleisesti puhuttu on kovasti kaunisteltu ja kaikkia tuotteita
ei oteta oikeassa suhteessa.- näinkin
Ehkä näinkin inflaation voi käsittää. Itse pitäydyin Suomen elinkustannusindeksissä, mikä on n. 1,5% vuodessa. Jos otetaan EU-alueen inflaatio, niin sehän on 2.4 %. Jos tästä lasketaan talletustilin reaalikorko, niin se on suunnilleen miinus -0,9 % eli raha ei pankissa tilillä säilytä edes ostovoimaansa.
- lasse -74
minulla on vähän samanlainen tilanne. Olen tyytynyt tuohon, että säästöt ovat pääsääntöisesti inflaatiosuojatuilla tileillä.
Katsopa vaikka nooa-pankin korkotarjoukset (www.nooa.fi), niin huomaat että saat korkoa reilusti yli 3% ihmeemmin neuvottelematta. Minulla korot 3-3,5%, rahasummasta ja säästöajasta riippuen. Sijoitusrahastoissa pidän vain noin 20% pääomastani, sillä 500 e tappio harmittaa enemmän, esimerkiksi verrattuna 1000 e voitton tuomaan onnen tunteeseen.
Nooa vain siksi, että näet suoraan luvatun korkoprosentin tuolta netistä, muista pankeista saa kyllä saman koron. - HerraTyhjätasku
Jälkiviisaus on sijoittamisessa todella vaarallista. Nyt jälkikäteen on helppo sanoa että olisi kannattanut laittaa Venäjään, mutta kerrohan mistä tänään sijoittamalla saat tuollaiset voitot. Et sinä kolme vuotta sitten olisi ollut yhtään sen viisaampi venäjärahastojen suhteen.
Korkoja voi tietysti kilpailuttaa pankkien välillä, mutta silti puhutaan ihan eri luokan tuotoista. - Anonyymi
Ei rahastoihin kannata yhtään laittaa rahaa. Siinä tienaa vain rahaston pitäjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä392155Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi1981756- 981445
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421245- 1151167
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1351072Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251038- 74970
- 70904
- 250886