Ajattelin laittaa etupihalle vielä kaksi ulkovaloa lisää, ja olisin ottanut virran niille jo asennetusta ulkovalosta (samaan sarjaan). Valot tulee olemaan maks. 60 w/lamppu. Ongelma on nyt tiedonpuutteessa eli minkälaisen sähköjohdon tarvitsen vetääkseni virran, tulen kaivamaan sen maan sisään tietenkin. Siis minkälainen johto, pitääkö laittaa putken sisään? ja metrihintakin olisi kiva tietää suurinpiirtein, että osaa varautua riittävästi.
p.s. en itse valoja asenna! hommaan vain tarvikkeet!
PIHAVALOJEN JOHDOTUS
5
25745
Vastaukset
- -B-
Johto on MCMK 2x1,5 1,5. n. 1€/m. Suoraan maahan, ei tarvi putkea.
- rautakaupan
hyllystä.
- mustaa..
Kumikaapelillako olet vedellyt kaikki johdot maahan, se on musta mustaa.
- Abu asentaja
Pihavalaistuksen asentaminen
Pihavalaistusasennuksessa on ensiksi päätettävä, miten valaistusta aiotaan ohjata, eli miten valot aiotaan sytyttää ja sammuttaa. Vaihtoehtoja ovat mm
Ohjaus tavallisella kytkimellä
Ohjaus kellokytkimellä
Ohjaus hämäräkytkimellä (ei käsitellä tässä)
Jos ohjaus toteutetaan tavallisella kytkimellä, se sijoitetaan parhaiten sisätiloihin ulko-oven viereen, josta valot on helppo sytyttää mm ulos mennessä. Kytkimeltä tai mahdolliselta tätä asennusta varten käytettävältä jakorasialta viedään johto ensimmäiselle pihavalaisimelle kuten mille tahansa valopisteelle. Johdon maassa olevan osan on kuitenkin oltava muita johtimia ympäröivällä verkkomaisella suojajohtimella (ns konsentrinen johdin) varustettu. Sopiva johto on esim maakaapeli MCMK 2x1,5 1,5 mm2 (kun sulake on 10 A).Merkintä tarkoittaa, että johdossa on kaksi tavanomaista johdinta ja niiden ympärillä konsentrinen johdin.
Kohdassa, jossa sisätilojen johto ja maakaapeli liittyvät toisiinsa, tarvitaan jakorasia. Maakaapelin konsentrinen johdin puretaan varovasti ja kierretään yhdeksi monisäikeiseksi johtimeksi (päällimmäiseksi liuskamainen osa). Liittimen pitää olla sellainen, että se sopii myös monisäikeiselle johtimelle, esim eristetty ruuviliitin.
Maakaapelin kaivusyvyys on valittava siten, ettei se helposti vahingoitu. Katualueilla ja taloyhtiöiden pihoilla kaapelit kaivetaan tavallisesti n 70 cm syvyyteen, mutta esim omakotitalon pihalla ei näin suuri syvyys ole tarpeen ja esim 30 cm voi usein olla riittävä. Kaapeli on hyvä varustaa sen yläpuolelle sijoitetulla merkkinauhalla tai muovisella kourulla, että se havaittaisiin helpommin myöhemmissä kaivutöissä. Kaapeli on syytä suojata maahanmenokohdassaan esim kyllästetystä puusta tehdyllä suojuksella
Luontevin tapa liittää monta pihavalaisinta on ketjuttaa ne, ts kaapeli viedään ensimmäiselle pihavalaisimelle ja liitetään sen liittimiin. Tästä jatketaan toisella kaapelin pätkällä seuraavalle valaisimelle jne. Valaisimesta kannattaa tarkastaa, onko siinä aukko ja liittimet myös lähtevälle kaapelille. Jos ei ole, kaapelointi olisi tehtävä erillisellä kaapelilla jokaiselle valaisimelle (ja sopivaan paikkaan sijoitetulla ulkoasennukseen sopivalla jakorasialla), sillä kahden kaapelin ahtaminen yhden kaapelin aukosta ja liittimiin voi olla työlästä ja asennuksesta tulee epävarma. Konsentrinen johdin kytketään suojajohtimeksi myös valaisimen päässä. Valaisimen perusta on asennettava sellaiselle korkeudelle, että liittimet jäävät lumien sulamisaikaankin pihalle kertyvän veden pinnan yläpuolelle. Sama koskee mahdollisia jakorasioita.
Yksinkertaisilla pistorasiaan liitettävillä kellokytkimillä voi ohjata pihavalaistusta seuraavasti: Ulkoasennukseen tarkoitettu kellokytkin pannaan paikalleen ulkopistorasiaan. Kytkimen lähelle asennetaan ulkoasennukseen sopiva (vesitiivis) jakorasia, josta maakaapeli lähtee pihavalaisimille. Jakorasiasta kellokytkimelle asennetaan kumikaapeli ja sen päähän maadoitettu pistotulppa, joka työnnetään kellokytkimessä olevaan pistorasiaan. Kellokytkimen huono puoli pihavalaistuksen ohjauksessa on, että kelloa pitää ajoittain säätää päivän pituuden vaihtelun mukaan.
Pihavalaistus ei standardien mukaan tarvitse vikavirtasuojaa.
http://www.sahkoturva.info/index.php - hommata itse
Jos tarvitset sähkömiestä kuitenkin asennukseen, niin kaapelin saat vaivattomasti hänen kauttaan - jopa halvemmalla kuin kaupasta hakemalla. Eikä tarvitse ostaa ylimääräisiä metrejä.
Valitse sähkömies ja soita hänelle. Sähkäri tuo sinulle kelan sopivaa kaapelia, antaa vinkit ja sinä kaivat kaapelin maahan. Sitten sähkäri käy kytkemässä ja vie ylimääräisen kaapelin mennessään. Maksat vain käytetyistä metreistä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822