Ardicin vika selvisi

Timo L.

Eli kertauksena: lämppärin itse purkamisen, puhdistuksen ja kokoamisen jälkeen pumput lähtivät käyntiin, sai liekin, poltti ehkä 1 minuutin ja sammui pois.

Viaksi paljastui rikkonainen liekkivahti eli valovastus. Tämä kokeiltiin laittamalla johtoihin ehjä Eberin vastus, yleismittari hehkutulppaan ja valoa vastukseen hehkun "sytyttyä". Hehkunhan pitää mennä pois päältä hetikohta kun liekki on syttynyt. Kun valo sytytettiin, hehkupa sammui.

Uusi vastus on tilattu hintaan 82,40 e :-(((((.Onneksi sen voi itse vaihtaa. Täytynee myös pistää M102:een kiinni aikoinaan M110:ä varten ostamani uusi Calix... varmuuden vuoksi.

7

3684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarski

...että olisiko tavallisen öljypolttimen valovastus käynyt Ardiciin?

• Timo L.

Sellaistakin hypisteltiin, oli meinaan korjaajalla lähes joka joulupäivä tms. öljypolttimen vastus sanonut sopimuksen irti. Tästä viisastuneena hällä olikin nyt jo uusi vastus varalla :-).

En usko moisen käyvän syystä A) muoto saattaa olla hyvinkin erilainen, ja B) vastus on aikas herkkä valolle. Eli jos ei satu ihan eksakti koko (eli peittää/tukkii reiän täysin), ei toimi. Tämä todettiin sillä Eberin valovastuksella, joka kumiletkunpätkän ja nippusiteen kanssa reikään pantiin.

• jarski
        Timo L. kirjoitti:

Sellaistakin hypisteltiin, oli meinaan korjaajalla lähes joka joulupäivä tms. öljypolttimen vastus sanonut sopimuksen irti. Tästä viisastuneena hällä olikin nyt jo uusi vastus varalla :-).

En usko moisen käyvän syystä A) muoto saattaa olla hyvinkin erilainen, ja B) vastus on aikas herkkä valolle. Eli jos ei satu ihan eksakti koko (eli peittää/tukkii reiän täysin), ei toimi. Tämä todettiin sillä Eberin valovastuksella, joka kumiletkunpätkän ja nippusiteen kanssa reikään pantiin.

No ei siinä sitten mitään... Mutta tuskin niitä uusia valovastuksia tarvitsee kokoajan ostella.

• Goldfinger

Olet todellakin niin tyhmä, mitä kirjoituksesi täällä ovat näyttäneet ! IP- osoite höpinäsi on siitä yksi oiva esimerkki.

Olen kysynyt jo monta kertaa, että onko sinulla NÄKÖYHTEYS niihin kolmeen osoitteeseen joista kirjoitan, mutta vastausta ei ole kuulunut?

Voitko nyt vihdoin vastata, mistä näet näppäimistölle, josta kirjoitetaan? Miten voit muka tietää, kuka siellä kulloinkin kirjoittaa? Ellet pysty vastaamaan OIKEN , niin olet SYVÄSSÄ KYYKYSSÄ. Et pysty vastamaan siihen teoriassa.

Miten sinulle kävi mersuasiassa poju? Onko sinusta miestä myöntämään, että olit sittenkin VÄÄRÄSSÄ? Ellei ole, niin tottakai veto onnistuu.

Minä ainakin lyön aina vetoa, jos tiedän olevani oikeassa, mutta mikset sinä siihen pysty? Jokainen voi päätellä asian OIKEAN laidan, eli et edelleenkään tiedä, vaikka suutasi paukutat.

Lupaatko poistua Suomi 24:sta, jos mersu onkin olemassa ? Kehtaatko olla täällä, jos sinut on pahoin nolattu?

LUEHAN NYT TARKKAAN:

MINÄ olen luvannut poistua täältä, jos olen valehdellut autosta. Eikö pojusta olekaan ottamaan kunniaa siitä, että Goldfingerille löytyi vihdoinkin kyykyttäjä? Ajattele minkä herkkutilanne sinulle. Nouset vaatimattomuudesta suoraan kunniaan.

Ajattelehan poju!! Kaksi vuotta sitä ihmettä on yritetty ja sitten tulisi tavallinen maalaismoukka, joka korjasi kunnian kyykyttämisestäni. Houkuttelevaa, eikö niin. Nyt ei tarvitse muuta kun antaa lupaus asiasta.

No, minä tiedän jo ennalta, että sinun merkonomi-imagosi on niin alhainen ja epämiehekäs, ettet siihen kykene. Toivossa on hyvä elää ja odotan vastausta.

• Timo L.

Mitä nää mulle alat? :-D

• ensimersu

Omassa Ardicissani on sama vika (ollut jo pitkään, kun ei ole ollut varaa korjata, lue: vaimo hoitovapaalla), mutta olin ymmärtänyt ettei vika voisi olla liekkivahdissa, jos lämmitin jo käynnistyy (ja hehku siis silloin jokatapauksessa sammuu). Olenkohan jäänyt väärään käsitykseen. Jaksaisiko joku selittää liekkivahdin toimintaa. Missä kohti ja minkä näköinen se on. Mistä muuten tilasit ko. vastuksen.

Mersu lähtee paukkupakkasellakin hyvin käyntiin, mutta pahaa se tekee ihan auton puolestakin

• TG

Kuulustaa tutulta. Minulta meni kanssa aikoinaan liekkivahti ja sain jopa tilalle uuden joka oli myös rikki. Sen voi mitata yleismittarilla. Sehän on tavallinen LDR-vastus. Liekkivahti sijaitsee tulpanlähellä.

Toinen syy miksi ardic sammuu hetkenkäytyään on ylikuumeneminen eli vesi ei kierrä jostain syystä. Esim pumpussa voi olla ilmaa. Sen kyllä kuulee jos pumppu vinkuu viimesillään. Pumppuhan pitää sijoittaa mahdollisimman alas ja ilmausventtiili mahdollisimman ylös.

Isompi ongelma on minusta hieman epävarma käynnistyvyys. Tulkintani mukään ne johtuvat osittain tulpan rakenteesta ja siitä että puhallin alkaa heti puhaltaa täydellä teholla kylmää ilmaa joka jäähdyttää tulpan. Olen huomanut että lämmittimen maadoitus on oltava ehdottoman hyvässä kunnossa (musta johto) ja tulpan liiton oltava aivan kirkkaalla metallilla jotta paras hehku saadaan aikaiseksi.

Jos lämmitin joutuu toiseen käynnistysyritykseen, niin usein seurauksena on kunnon jysäys kun polttoaine syttyy samalla hetkellä kun puhallin lähtee liikkeelle uudestaan.

En tiedä kuinka suuren rikoksen tein kun porasin tulpassa olevat pienemmät reiät samankokoisiksi kun tulpanpäässä olevat. Jätin yhden reiän poraamatta liitimestäpäin katsottuna vasemmalta kun tuplppa on paikalleen kierrettynä. Syytä en tiedä mutta tuntui oikealta. Muutos paransi käynnistyvyyttä olennaisesti. Testattu toimivaksi -27 asteen pakkasessa.

Kaikkihan tietää että virran riittvyys on ongelma kovalla pakkasella. Aikani vikonloppuna asiaa mietittyni tein rautaputkesta ja siihen hitsatusta pellinpalasta akunlämmittimen. Pelln tasainen sivu on akun kylkeä vasten ja letku kiertää akun jonka sivut olen eristänyt superloonilla. Tämä lämmitin on kytkettu Ardicin kiertoon juurin ennen kuin vesi palaa lämmittimelle.

Auto kajahti iloisesti käyntiin -25 asteen pakkasessakin maanantaina.

Lämitin pitänee poistaa käytöstä keväällä ettei akku kiehu.

HUOM !

Muistakaa käyttää lämmitintä vähintään puolituntia. Se puhdistuu automaattisesti ja pelaa hyvin kun saa käydä kuumanakin.

Minun lämmitin käy kesälläkin noin 20 minuuttia ja talvella -10 asteessa noin 40 minuuttia.

Jos ostaisin uutta lämmitintä ostaisin todennäköisesti Webaston. Vaikuttaa teknisesti viisaammalta kuin 80-luvun alun tekniikkaa oleva Ardic.

Itse olen touhunnut ardicin kanssa jo monia vuosia ja toivon että tästä oli jotain hyötyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe