sattuukohan kenelläkään

hortsonomi

olemaan viinirypäle köynnöstä? Kiinnostaisi tietää kuinka on menestynyt ja onko satoa tullut?Minkälaisessa paikassa kasvaa,tarvitaanko kasvihuone? Kuinka talvehtiminen on järjestetty?jne...

5

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ollikolli

      Onhan noita ollut jo 5 vuotta ja hyvin viihtyvät ulkosalla, ainakin eteläsuomessa. Zilga-niminen tumma rypäle menestyy aika hyvin. Nordica myös aika sitkeä ja kestävä.
      Paras paikka on eteläseinusta ja ensimmäiset pari talvea on hyvä köynnös vaikka lasksea melkein maata vasten peittää Ensin vaikka havuja ja köynnosrangat sen päälle ja kevyt peittely ja lunta päälle kevyesti. Juuret hyvä peittää myös lumella. Vanhempana kun näkee, kuinka se alkaa menestyä, ei tarvitse kovinkaan peitellä tai laskea alas enää.

      Tässä aijempia keskusteluja.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000010&conference=4500000000000261&posting=22000000002334109

      http://www.kauppila.fi/ohje/ohvi001.htm

    • Vitis Riparia, törmäviini, kasvuvyöhyke I-III
      Ensimmäisen kerran yritti tehdä satoa, 8 peukalonpäänkokoista palleroa!
      Ensisato n. 3-vuotiaana.
      Kaunis runsas köynnös, vaikka ei satoa saisikaan!

      Voin laittaa pistokkaita sinulle, tosin vasta ensi kuussa, kunhan lehdet ovat varisseet ja kasvi laitetaan talvehtimaan.

      Laita mailia, jos kiinnostaa
      [email protected]

      PS. Riparian alkuja varmaan riittää muillekin halukkaille

      • Meillä kaksi ripariaa avoparvekkeella isoissa "paljuissa", talvehtivat kerrostalon kylmiössä ( 4 astetta), kaksi kasvaa mökillä maahanistutettuina, leikauksen jälkeen ihan vaan havutettuina, hyvin heräsivät henkiin.


      • hortsonomi
        annoona kirjoitti:

        Meillä kaksi ripariaa avoparvekkeella isoissa "paljuissa", talvehtivat kerrostalon kylmiössä ( 4 astetta), kaksi kasvaa mökillä maahanistutettuina, leikauksen jälkeen ihan vaan havutettuina, hyvin heräsivät henkiin.

        talon seinustalle, se on kesällä lämminpaikka? Talvella se varmaan pärjää siinä hyvin. Ottaisin mielelläni kokeeksi jos vaikka saisin onnistumaan.Laitan sinulle postia.


      • hortsonomi kirjoitti:

        talon seinustalle, se on kesällä lämminpaikka? Talvella se varmaan pärjää siinä hyvin. Ottaisin mielelläni kokeeksi jos vaikka saisin onnistumaan.Laitan sinulle postia.

        Lämmin ja suojaisa seinusta on oiva kasvupaikka, ensi kesästähän ei vielä tiedä? olisiko yhtä suotuisa kuin tänä vuonna.
        Netistä löydät tarkempaa tietoa kasvatuksesta, leikkaamisesta ym.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe