Onkohan mulla vaan päässä vikaa, koska olen jo monen vuoden ajan ottanut vitamiinipillerin(multivita) thyroksiinin kanssa samaan aikaan? Joku tuolla mainitsi, että se estää tyroksiinin imeytymisen? Eli eikös mulla sitten ole vajaatoimintaa ollenkaan, kun kerran oloni on ihan hyvä ollut siitä asti, kun aloitin thyroxinin?? Arvot: 15 ja 1,2 lääkityksellä. Arvot ennen lääkitystä: 9 ja 4,9
Olen ollu tyhmä!
vajaatoimintainen?
41191
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 4
Vanhimmat
TÄällä sanotaan kaikenlaista. Ei vitamiinipillerit estä tyroksiinin imeytymistä paitti jos siinä on esim. paljon kalkkia niin se voi heikentää sen imeytymistä kylläkin.
Mutta ota nyt vaikka puoli tuntia myöhemmin, niin sitten näet onko asialla vaikutusta.
Kyllä sulla on vajaatoiminta, selvästi.
Yleensä monivitamiinipillerit sisältävät kalsiumia, joka haittaa tyroksiini imeytymistä, joten olisi suositeltavaa ottaa sen muuna ajankohtana.
tyroksiinin imeytyminen lienee aika yksilöllistä kaikenkaikkiaan. ehkä estämisestä kirjoittanut on tarkoittanut haittaamista, ei totaalista estämistä. Näin minä olen asian ymmärtänyt että kalkki, rauta ja jotkut lääkkeet, samaten kuin syöminen muutenkin haittaa imeytymistä. Eli imeytyy tehokkaammin kun syö tyhjään vatsaan aamulla ja sitten puolen tunnin päästä syö muutakin. Kalkit ym. olisi hyvä syödä vasta neljän tunnin päästä.
Eihän se tietenkään kokonaan estä imeytymistä, mutta heikentää sitä. Eli joutuu luultavasti vähän isompaa thyroxin annosta ottamaan, jos ei malta odottaa sitä 30 minuuttia.