Unohtakaa Pascal!!!

Hippo

Aivan turha käyttää vaivaa johonkin Pascalin opetteleluun. Kukaan normaalijärkinen ei energiaansa moisen marginaalisen kökkökielen opiskeluun laita.

Tässä vähän, mitä oikeasti kannattaa opiskella:
http://www.eweek.com/article2/0,1759,2016415,00.asp?kc=EWRSS03119TX1K0000594


Toki aloitellessa ohjelmointia on vähän sama millä opettelee esim. algoritmejä, mutta sekin aika kannattaa käyttää hyödyksi ja valita järkevämmin parempi opettelukieli ohjelmoinnin alkeisiin.

20

1588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxcm

      pascal on niin simppeli että kuka tahansa vähänkin kokenut oppii sen alle viikossa. eikä se ole keltään pois, päinvastoin, kun huomaa miten jouhevaa delphillä on tehdä komponenttipohjaisia sovelluksia.

      • Hippo

        Jälleen kommentti joltain idiootilta, joka ei ole oikeasti koskaan ohjelmoinut.

        Jotta ohjelmintikieltä pysyy oikeasti hyödyntämään tarvitaan pitkä ohjelmointikokemus. Olkoon kehitin Visual Basic tai Delphi, niin joutuu paljon aikaa uhraamaan, että osaamisen avulla saa tehtyä tasokkaita ohjelmia. Esim pääsee osaamisen avulla duuniin.

        Ei todellakaan kannata aikaa alkaa opettelemaan Delphi-sovelluskehittimen surkeita komponenttikikkareita, jota eivät edes tue Net 2 rajapintaa... Siis opettele minee täysin hukkaan. Niin pitää vielä mainita, että yhtään kaupallisen tason softaa ei ole tehty Delphillä eikä Pascalilla. Koko sonta on kuollut aika päiviä sitten. Koko asialle nauretaan nykypäivänä, jos joku alkaa pätemaan sen osaamisella nykypäivänä.


      • "ap"..
        Hippo kirjoitti:

        Jälleen kommentti joltain idiootilta, joka ei ole oikeasti koskaan ohjelmoinut.

        Jotta ohjelmintikieltä pysyy oikeasti hyödyntämään tarvitaan pitkä ohjelmointikokemus. Olkoon kehitin Visual Basic tai Delphi, niin joutuu paljon aikaa uhraamaan, että osaamisen avulla saa tehtyä tasokkaita ohjelmia. Esim pääsee osaamisen avulla duuniin.

        Ei todellakaan kannata aikaa alkaa opettelemaan Delphi-sovelluskehittimen surkeita komponenttikikkareita, jota eivät edes tue Net 2 rajapintaa... Siis opettele minee täysin hukkaan. Niin pitää vielä mainita, että yhtään kaupallisen tason softaa ei ole tehty Delphillä eikä Pascalilla. Koko sonta on kuollut aika päiviä sitten. Koko asialle nauretaan nykypäivänä, jos joku alkaa pätemaan sen osaamisella nykypäivänä.

        "Jälleen kommentti joltain idiootilta, joka ei ole oikeasti koskaan ohjelmoinut."

        Tämä kommentti on juuri sinulle suunnattu! Niin typerältä se kuullostaa.

        Tiesitkö sen että Net kikkare on VAIN rajapinta jolle tehdään sovelluksia, kuten Win32 konsanaa!? Sillä ei ole vitun väliä millä kielellä sä sen teet. Sitä paitsi koko NET hupatus on vielä nykyäänkin turhan ennenaikaista kuten DX10:kin on.

        Köhöm! Muunmuassa Passeli laskutus-softat on tehty Delphillä, mitä viimeksi minulla on tietoa. Lisäksi oma projekti työssäni tulee myös kaupalliseen tarkoitukseen, köh, köh! Mitä täällä joutuukaan lukemaa :/ tsot stot! Taitaa olla sitä kuuluisaa mutua!

        Näistä keskusteluista tulee vain mieleen laiskat opiskeliat, jotka yrittävät päästä mahdollisimman helpolla :) Tervemenoa kortistoon!


    • Marginaalikieli

      Kun sulla on tuollainen asenne miksi ihmeessä kirjoitat suomeksi? Eikö olisi järkevämpää käyttää kiinaa, englantia tmv maailman kieltä. Suomihan on marginaalikieli.

      • Hippo

        Eikös Suomessa yleensä käytetä Suomea? En nyt oikein ymmärtänyt pointtia???


      • Marginaalikieli
        Hippo kirjoitti:

        Eikös Suomessa yleensä käytetä Suomea? En nyt oikein ymmärtänyt pointtia???

        Ei tuossa ole mitään ihmettelemistä. Suomi on marginaalikieli (muiden kuin suomen kieltä puhuvien joukossa eli hyvin pieni kieliryhmä maapallolla).

        Eli vaihdappa tuon suomen tilalle vaikkapa Pascal.


      • Hippo
        Marginaalikieli kirjoitti:

        Ei tuossa ole mitään ihmettelemistä. Suomi on marginaalikieli (muiden kuin suomen kieltä puhuvien joukossa eli hyvin pieni kieliryhmä maapallolla).

        Eli vaihdappa tuon suomen tilalle vaikkapa Pascal.

        Käsittääkseni asutaan Suomessa. Onko sulla logiikkaa ollenkaan???


      • Hippo
        Hippo kirjoitti:

        Käsittääkseni asutaan Suomessa. Onko sulla logiikkaa ollenkaan???

        Ei suomessa Suomi ole marginaalikieli. Pascal on todella marginaalikieli Suomessa. Sitä ei käytetä.

        Onko noin vaikea idiootin tajuta???


      • Marginaalikieli
        Hippo kirjoitti:

        Ei suomessa Suomi ole marginaalikieli. Pascal on todella marginaalikieli Suomessa. Sitä ei käytetä.

        Onko noin vaikea idiootin tajuta???

        No minä käytän. Osaan toki muitakin ohjelmointikieliä. Mutta kun voin valita niin käytän Pascalia (kun osaan sitä myös)! Näyttää myös siltä että jotkut muutkin tekevät niin.


      • "ap"..
        Hippo kirjoitti:

        Ei suomessa Suomi ole marginaalikieli. Pascal on todella marginaalikieli Suomessa. Sitä ei käytetä.

        Onko noin vaikea idiootin tajuta???

        "ei sitä käytetä, ei sitä käytetä joo joo" Voi jeesus sentään, SITÄ KÄYTETÄÄN!

        Minun osaaminen ei rajoitu pelkästään Object Pascal kieleen, yhtä lailla halliten C/C , Javan tai vaikkapa Object-C:n joka on varmaan sulle yhtä tuntematon peikko kuin Pascal :D Ja tämäkin mainitsemani asia on vain jäävuoren huippu mitä osaan :)

        Saamarin jos sulle osuu Delphi vastaan niin sä seisot kuin apina jäävuorella tietämättä mistään mitään, mitä sillä tehdään. Kuule ei ne koulut opeta kuin sen välttämättömän ja loput kuuluu oman sivistyksen piiriin ja yksi niistä kielistä on Pascal!

        Vittu täällä yrittää jotkut räkänokat perustella sitä tosiseikkaa että kieliä on enemmän kuin ne haluasi edes opetella, mitä koulut ei ole niille edes opettaneet, mutta nämä kielet (Pascal) ovat silti totta ja olemassa.

        Noh, eipä mittään, sen minä sanon että ELÄMÄ opettaa, niin se on opettanu minuakin, 32v wanhaa ukkoa!


    • adsl2

      Jos haluaa kulkea trendien perässä niin Delphi ei ehkä ole se oikea vaihtoehto.

      Itse olen Delphi käyttänyt about 6 vuotta enkä näe mitään syytä vaihtaa muuhun.

    • .......................

      "moisen marginaalisen kökkökielen opiskeluun laita."

      Marginaalin ymmärrän osittain..

      Kökköä en.

      Miksi muka kökkökieli?

      Ainoa "oikeutus" kökköisyys-määreelle jonka tosiaan keksin on se tyypityspakko, jonka tosin minä lasken - jos en ehkä eleganssiksi - niin ainakin koodaushygienian takeeksi!

    • "ap"..

      1. PHP
      2. C#
      3. AJAX (Asynchronous JavaScript and XML)
      4. JavaScript
      5. Perl
      6. C
      8. Java
      9. Python
      10. VB.Net (Visual Basic .Net)

      Kuinka moni noistaki kielistä on nimen omaan nettimaailmaan suunattu :) ?? Kyllä vielä nykyäänkin on tarpeen tehdä softia ihan perinteisiin tarkoituksiin ei-verkkoon.

      Jos opettelet C kielen, noista on pois suljettu jo PHP, C#, JavaScript, Java ja C. Sillä C :n jälkeen noiden muiden oppiminen on lastenleikkiä! Tiedän sen! Aivan turhaa hupatusta! Syntaksi on melkein sama kaikilla.

      Ja rehellisesti voin myöntää ettei näistä ole itellä kokemusta: AJAX, Perl, Python, VB.Net, mutta varmasti on opittavissa jos on tarpeen.

      En ymmärrä mikä ihmisillä on vastaan Delphiä ja Pascal kieltä vastaan, sehän on helppo kuin Basic konsanaan ja yhtä tehokas kuin C :) Aika typerää! Minä voin rehellisesti sanoa sen, että syrjäytin omalla työpaikallani tyypin joka osasi vain Visual Basicia, Delphillä tehdään meidän yrityksen tärkeintä projektia tällähetkellä. Noh, miksi tyyppi jäi sivuun? Ei osannut kuin Visual Basicia!

      Tehkää mitä lystää, mutta "liiasta" osaamisesta ei ole kyllä haittaa, siitä on vain HYÖTYÄ! Se joka vähättelee Delphiä osoittaa vain minulle omaa köyhyyttä omaa osaamisen suhteen ;) Yep! Se joka ei osaa Pascalia ei osaa mitään muutakaan :D

      • "ap"..

        Miksi? Koska Delphi on niin HELPPO! Vain typerykset EI OSAA sitä!

        Helppo ja tehokas!

        Jos minä tulevaisuudessa haastattelen yrityksessä uusia henkilöitä tehtäviin, niin VARMASTI pari Delphi aiheista kyssäriä tulee, VARMASTI!

        Tämä on niin mehukas aihe :D


      • klklkj
        "ap".. kirjoitti:

        Miksi? Koska Delphi on niin HELPPO! Vain typerykset EI OSAA sitä!

        Helppo ja tehokas!

        Jos minä tulevaisuudessa haastattelen yrityksessä uusia henkilöitä tehtäviin, niin VARMASTI pari Delphi aiheista kyssäriä tulee, VARMASTI!

        Tämä on niin mehukas aihe :D

        "
        Jos minä tulevaisuudessa haastattelen yrityksessä uusia henkilöitä tehtäviin, niin VARMASTI pari Delphi aiheista kyssäriä tulee, VARMASTI!
        "


        Voipi sanoa, että tulevaisuudessa et koskaan tee haastatteluja todellisessa firmassa. Firmalla tarkoitan vähän muuta kuin muutaman henkilön hanttafirmaa, jossa tehdään joskus jopa Delphillä jotain...

        Delphi on pelkästään harrastijien suosima kieli (jos niidenkään). Yrityskäytössä sen osuus on täysin olematon. Viimeisen parin vuoden aikana entisestään supistunut.


      • köjjjjö
        klklkj kirjoitti:

        "
        Jos minä tulevaisuudessa haastattelen yrityksessä uusia henkilöitä tehtäviin, niin VARMASTI pari Delphi aiheista kyssäriä tulee, VARMASTI!
        "


        Voipi sanoa, että tulevaisuudessa et koskaan tee haastatteluja todellisessa firmassa. Firmalla tarkoitan vähän muuta kuin muutaman henkilön hanttafirmaa, jossa tehdään joskus jopa Delphillä jotain...

        Delphi on pelkästään harrastijien suosima kieli (jos niidenkään). Yrityskäytössä sen osuus on täysin olematon. Viimeisen parin vuoden aikana entisestään supistunut.

        Itse valmistuin noin 7 vuotta sitten ohjelmistoinssiksi. Koko opiskeluaikana en kertaakaan törmännyt opintojen takia Delphiin.

        Yhdessäkään työpaikassa ei olla väännetty Delphillä koodia (työpaikkoja takana lähemmäs 10 harjoittelupaikat mukaan luettuina).

        Hyvin on töitä löytynyt ja kyllä kenelläkään suosittele Delphiä tämän valossa! Vain todella idiootti väittää, että Pascalin osaamisella olisi mitään arvoa nykypäivänä.

        Delphiä saatetaan käyttää muutaman henkilön pikkufirmoissa jossan maaseuduilla, mutta ei täällä...

        Delphin tai Object pascalin opttelu on pelkästään hukkaan heitettyä aikaa.


      • MadMAx
        köjjjjö kirjoitti:

        Itse valmistuin noin 7 vuotta sitten ohjelmistoinssiksi. Koko opiskeluaikana en kertaakaan törmännyt opintojen takia Delphiin.

        Yhdessäkään työpaikassa ei olla väännetty Delphillä koodia (työpaikkoja takana lähemmäs 10 harjoittelupaikat mukaan luettuina).

        Hyvin on töitä löytynyt ja kyllä kenelläkään suosittele Delphiä tämän valossa! Vain todella idiootti väittää, että Pascalin osaamisella olisi mitään arvoa nykypäivänä.

        Delphiä saatetaan käyttää muutaman henkilön pikkufirmoissa jossan maaseuduilla, mutta ei täällä...

        Delphin tai Object pascalin opttelu on pelkästään hukkaan heitettyä aikaa.

        saan tällä teidän haukkumalla Pascal koodaamisella, näin kakkos-duunina, mutta eiköhän se tosta vielä nouse, ja hommat ei suinkaa ole vähenemään päin...Delphillä sitten hinta on jo aivan jotain muuta.... :)
        (varsinaisesti olen assembly koodaaja, mutta töitä on harvakseen :))

        Pascal kielen etu on ettei syntaksi ole niin kryptinen,(muistuttaa englantia), ja luulen että suuntaus tulee olemaan tämä koska samalla se on lähempänä ihmisen ajatusmaaailmaa.

        En voi kyllä ymmärtää näitä keskusteluja... todelliset ammatilaiset eivät syytä työkaluja jos homma ei toimi, on rikkaus osata monia kieliä, yhden kielen opiskelu ei tarkoita sitä että olet kyvytön oppimaan tämän lisäksi myös muita ohjelmointikieliä.
        En varmasti tule palkkaamaan yhtään punaniska- insinööriä talliin jos asenne on tota luokkaa, teidät on koodattu väärin... hankkikaa elämä.


      • "ap"..
        MadMAx kirjoitti:

        saan tällä teidän haukkumalla Pascal koodaamisella, näin kakkos-duunina, mutta eiköhän se tosta vielä nouse, ja hommat ei suinkaa ole vähenemään päin...Delphillä sitten hinta on jo aivan jotain muuta.... :)
        (varsinaisesti olen assembly koodaaja, mutta töitä on harvakseen :))

        Pascal kielen etu on ettei syntaksi ole niin kryptinen,(muistuttaa englantia), ja luulen että suuntaus tulee olemaan tämä koska samalla se on lähempänä ihmisen ajatusmaaailmaa.

        En voi kyllä ymmärtää näitä keskusteluja... todelliset ammatilaiset eivät syytä työkaluja jos homma ei toimi, on rikkaus osata monia kieliä, yhden kielen opiskelu ei tarkoita sitä että olet kyvytön oppimaan tämän lisäksi myös muita ohjelmointikieliä.
        En varmasti tule palkkaamaan yhtään punaniska- insinööriä talliin jos asenne on tota luokkaa, teidät on koodattu väärin... hankkikaa elämä.

        Vihdoinkin asiaa! Jes!

        Mulle Delphillä koodaaminen on kylläkin tällähetkellä ykkösduunia, mutta ymmärrän kirjoittamaasi 100% :)

        Mua vituttaa nämä räkänokat täällä jotka haukkuvat Pascal kieltä itse tietämättä ollenkaan sen eduista!! Niillä ei ole hajuakaan Pascal kielen eduista ja nopeudesta (helppoudesta ja tehokkuudesta) puhumattakaan!

        Vituttaa lukea täällä tyypeistä joilla ei ole pätkän vertaa kokemusta Pascal kielestä, mitä ne ovat arvostelemaan? Ei mitään? Eihän niillä ole edes kokemusta itse kielestä kuin silkaa MUTU! Pelkkä saatana MUTU! Mustamaalaavat sitten täällä muka "tietävinään" mihin Pascal pystyy! Pah!

        Vitun apinat!


      • asdasdasdasdf
        köjjjjö kirjoitti:

        Itse valmistuin noin 7 vuotta sitten ohjelmistoinssiksi. Koko opiskeluaikana en kertaakaan törmännyt opintojen takia Delphiin.

        Yhdessäkään työpaikassa ei olla väännetty Delphillä koodia (työpaikkoja takana lähemmäs 10 harjoittelupaikat mukaan luettuina).

        Hyvin on töitä löytynyt ja kyllä kenelläkään suosittele Delphiä tämän valossa! Vain todella idiootti väittää, että Pascalin osaamisella olisi mitään arvoa nykypäivänä.

        Delphiä saatetaan käyttää muutaman henkilön pikkufirmoissa jossan maaseuduilla, mutta ei täällä...

        Delphin tai Object pascalin opttelu on pelkästään hukkaan heitettyä aikaa.

        Se että et ole kuullut Delphistä silloin kertoo enemmän siitä että tieto ei ole kulkenut jostain syystä (ammattitaidottomuutta). Nyt on helppo sanoa että Delphi oli aivan ylivoimainen väline (etenkin tuolloin)!

        Voit vaan miettiä sitä syytä miksi jotkut ei sitä silloin havainnut!


    • Kertomaan

      Mmiksi pitää tulla kertomaan Pascal-keskusteluun, että Pascalia ei kannata opetella? Tyhmyyttä? Kateutta?

      Eweekin listasta puuttui Lisp ja OCaml. Paska mikä paska. Ai niin ,se olikin lista kielistä, joilla pääsee tekemään paskaa hanttikoodausduunia. Nauti siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe