Nimi on ehkä hieman harhaanjohtava, sillä kyseinen laite ei varoita autoilijaa hirvistä, vaan pikemminkin hirveä autoilijasta: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/tavaratori/?x26561=47533
Jos tuo toimii, niin halpa on ja just nyt ajankohtainen monestakin syystä, yksi voisi olla vaikka tämä: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200609165130253_uu.shtml
Onko kenelläkään vielä kokemuksia tuosta, että toimiiko? Humpuukiksihan nuo tuollaiset yleensä leimataan ilman kokeiluja, joten sellaiset mielipiteet eivät kiinnosta. Se vanha TM:n testikään siitä vastaavasta ei kuulu tähän, on eri tuote.
Ajan niin paljon, että ajattelin piruuttani kokeilla, mutta olisi hauska kuulla ensin muiden havainnoista.
Hirvivaroitin, onko kokemuksia?
20
4270
Vastaukset
- puheenkuuloja
Kuulin eräästä kaverista, joka ajoi hirvikolarin. Kun asensi nuo pillit autoonsa, ei ole enää törmännyt hirveen.
Summa summarum, noiden pillien toimivuus perustuu siihen, että niitä myydään riittävän vähän ja riittävän matalalla profiililla, ettei yksikään niitä käyttävä todennäköisesti törmää hirveen, ja ettei asia tule suuren yleisön tietoisuuteen. Mutta kuitenkin myydään sen verran, että joku tienaa mukavat lisätulot. - Testattu käytännössä
Kokeilu:
Naapuri hankki tuollaisen pelottimen autoonsa. yhdessä kokeiltiin laitetta niin, että naapuri ajoi oman hevoslaitumemme vieressä kulkevaa maantietä hirvipillin kanssa ja katsottiin miten tien vieressä ruohoa mutustelevien hevostemme käytös muuttusi.
Tulos:
60km/h = Ei mitään reaktiota
80km/h = Ei mitään reaktiota
100km/h = Ei mitään reaktiota
Tuskin tuo hirven korva on hevosen korvaa herkempi, joten pelottimen tehokkuus oli testissämme pyöreä nolla. Naapurikin nakkasi testin jälkeen pillin mäkeen.
Jos joku ihmettelee viitseliäisyyttämme, niin mainittakoon, että ei meillä ole täällä maalla parempaakaan tekemistä. =)- Ammattimies
välissä hirvi varoitin. Kun on hirvi varoitus alue vauhtia pois aamu ja iltahämärissä ja katse tien sivuille.Väitän kokemuksesta etteivät hirvet juokse autojen eteen kuin hyvin harvoin,yleensä ne pysähtyvät ennen kuin ylittävät tien. Mutta kun olen liikenteessä näen useasti hirvet ja peurat jo hyvissä ajoin,kun hiljennän nopeutta niin takana tulijat useasti ohittavat,on muutaman kerran karvat pöliseet,kun ohittaja on törmännyt hirveen, nimen omaan hirvi varoitus alueella miksi?
- Kuningas
Tuollaiset pillit tehoavat ainoastaan niihin samoihin hoopoihin, joilla on magneettipohjalliset kengissä, Motor-Uppia moottoriöljyn joukossa ja TV-Shopin laihdutusvyö pötsin ympärillä.
Huomasin tuolla, missä noista pilleistä kerrotaan, että hirvet eivät muka käyttäytyisi niin, että pysähtyvät tielle tullessa ja pakenevat takaisin metsään auton sattuessa paikalle. Juuri niin minä kuitenkin olen niiden havainnut käyttäytyvänkin, eikä minulla ole vielä niitä pillejäkään. Siksi olisikin hauska testailla tollasia ja antaa sitten hieman palautetta ja oikeaa tietoa. Lehmiäkin on vielä laitumilla ja luulis niidenkin jotenkin reagoivan, samoin porojen.
Magneettijutuista en ole kuullutkaan ja parempiakin tuotteita on kuin Motor-Up ja joka todella toimii. TV-Shopin laihdutustuotteet ovat todella tehokkaita, kunhan vaan tunnollisesti ostelet kaikkia uusia välineitä ja muita valmisteita. Nimittäin ruokaan jääpi sitten vähemmän käyttörahaa.- käynnissä
Kairakettu kirjoitti:
Huomasin tuolla, missä noista pilleistä kerrotaan, että hirvet eivät muka käyttäytyisi niin, että pysähtyvät tielle tullessa ja pakenevat takaisin metsään auton sattuessa paikalle. Juuri niin minä kuitenkin olen niiden havainnut käyttäytyvänkin, eikä minulla ole vielä niitä pillejäkään. Siksi olisikin hauska testailla tollasia ja antaa sitten hieman palautetta ja oikeaa tietoa. Lehmiäkin on vielä laitumilla ja luulis niidenkin jotenkin reagoivan, samoin porojen.
Magneettijutuista en ole kuullutkaan ja parempiakin tuotteita on kuin Motor-Up ja joka todella toimii. TV-Shopin laihdutustuotteet ovat todella tehokkaita, kunhan vaan tunnollisesti ostelet kaikkia uusia välineitä ja muita valmisteita. Nimittäin ruokaan jääpi sitten vähemmän käyttörahaa.Minä osti, kun päätin että testattavahan se on, jotta saa oikeaa tietoa. Humpuukina pidän, mutta jos talous kaatuu tuohon 16e:n niin sitten kaatuu. Parin viikon kokemuksella nyt seuraavat:
-Hevoset ei reagoi laisinkaan
-Lehmät sama homma, kuten myös koirat
-Poroista ei varmuutta kun osa ei välittänyt mitään, osa kääntyi takaisin metsään ja yksi iso sarvipää yritti hyökätä päälle (ei välittänyt edellä menneestä autosta laisinkaan). No nehän saattaa käyttäytyä noin luonnostaankin.
-Metsäkanalinnut tien varrella eivät reagoineet.
-Hirviä ja peuroja ei oo näkynyt (hyvä niin), joten se puoli on vielä arvoitus.
Joka tapauksessa puhaltaessa pilliin lähtee siitä pirun paha ääni ihmisten kuuloalueella, mutta tuskimpa viheltää 100:n vauhdissa mitään ultraääntä. Hommahan haisee, kun jos Kanadassa kehitetään niin miksi testata Suomessa kun Kanadassakin on hirviä omasta takaa ja riittävästi. Kanadasta ei web löydä ko. värkkiä laisinkaan. Australiasta kengurupeloittimenahan tuota myydään, joten siltä osin voi sanoa että toimii ku niitä ei ole loikkinut eteen. - JUTSKU
Kairakettu kirjoitti:
Magneettijutuista en ole kuullutkaan ja parempiakin tuotteita on kuin Motor-Up ja joka todella toimii. TV-Shopin laihdutustuotteet ovat todella tehokkaita, kunhan vaan tunnollisesti ostelet kaikkia uusia välineitä ja muita valmisteita. Nimittäin ruokaan jääpi sitten vähemmän käyttörahaa.Olen pahan hirvikolarin ajanut mies ja ostin hirvivaroittimet keväällä. Nyt olen omin silmin itse nähnyt, että varoittimista on hyötyä. Hirviä on näkynyt paljon vähemmän ja ainakin 5 kertaa ojanvarrella jo ollut hirvi on vihaisesti palannut takaisin metsään. Olen pahan hirvikolarin kokeneena todella tyytyväinen, että ko. tuote on
tuotu myös Suomen markkinoille. Ostin ne heti kun kuulin asiasta. Myyjältä kuulin että Kanadassa ja muuallla maailmassa ne ovat olleet käytössä jo kymmeniä vuosia, jopa Australiassa saakka. Riista-ja kalatalouden tutkimuslaitoksen hirvitutkija Kaarlo Nygrèn on ne tutkinut ja testannut ja hyväksi ja toimivaksi liikkenneturvalaitteeksi todennut.
Kuulemma myös Joensuun Yliopiston fysiikan laitos on tehnyt varoittimesta äänitaajuustestit ja testien mukaan niistä lähteen 20 000 - 40 000 herzin korkeataajuista ylä-ääntä, ultraääntä johon hirvet ja muut metsän eläimen reagoivat pysähtymällä.
Minulla on teksti tutkimuksista. Joskin on todettava, että 100 %:n varmuudella varoitinkaan ei toimi, ei kai selaista laitetta ole vielä keksittykään, että se olisi absoluuttinen, mutta apua siitä laitteesta todella on. Ei ole turha ostos ja edullinen ja toimiva henkivakuutus ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla,missä on hirviä kuin sieniä sateella.
Mutta sanoisin, että turhaan on haukkua sellaista laitetta joka pelaa ja toimii. Olen samaa mieltä, että epäilijöiden täytyy ensin asentaa laitteet omiin kulkuneuvoihinsa ja sitten osallistua keskusteluun laitteen toimivuudesta. - luitko
JUTSKU kirjoitti:
Olen pahan hirvikolarin ajanut mies ja ostin hirvivaroittimet keväällä. Nyt olen omin silmin itse nähnyt, että varoittimista on hyötyä. Hirviä on näkynyt paljon vähemmän ja ainakin 5 kertaa ojanvarrella jo ollut hirvi on vihaisesti palannut takaisin metsään. Olen pahan hirvikolarin kokeneena todella tyytyväinen, että ko. tuote on
tuotu myös Suomen markkinoille. Ostin ne heti kun kuulin asiasta. Myyjältä kuulin että Kanadassa ja muuallla maailmassa ne ovat olleet käytössä jo kymmeniä vuosia, jopa Australiassa saakka. Riista-ja kalatalouden tutkimuslaitoksen hirvitutkija Kaarlo Nygrèn on ne tutkinut ja testannut ja hyväksi ja toimivaksi liikkenneturvalaitteeksi todennut.
Kuulemma myös Joensuun Yliopiston fysiikan laitos on tehnyt varoittimesta äänitaajuustestit ja testien mukaan niistä lähteen 20 000 - 40 000 herzin korkeataajuista ylä-ääntä, ultraääntä johon hirvet ja muut metsän eläimen reagoivat pysähtymällä.
Minulla on teksti tutkimuksista. Joskin on todettava, että 100 %:n varmuudella varoitinkaan ei toimi, ei kai selaista laitetta ole vielä keksittykään, että se olisi absoluuttinen, mutta apua siitä laitteesta todella on. Ei ole turha ostos ja edullinen ja toimiva henkivakuutus ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla,missä on hirviä kuin sieniä sateella.
Mutta sanoisin, että turhaan on haukkua sellaista laitetta joka pelaa ja toimii. Olen samaa mieltä, että epäilijöiden täytyy ensin asentaa laitteet omiin kulkuneuvoihinsa ja sitten osallistua keskusteluun laitteen toimivuudesta.sen tutkimuksesi kokonaan? Siinähän sanottiin, ettei Joensuun yliopisto löytänyt ultraääniä ko. ihmepillistä. Toisessa ketjussa kovasti niitä kauppasitkin...
- turha nimitellä.
luitko kirjoitti:
sen tutkimuksesi kokonaan? Siinähän sanottiin, ettei Joensuun yliopisto löytänyt ultraääniä ko. ihmepillistä. Toisessa ketjussa kovasti niitä kauppasitkin...
Olen käyttäjä ja omaan laitteesta hyvät ja totuudenmukaiset kokemukset. Niitä Sinä luitko
et voi muutaa mikskään, usko se ne toimivat. Kokeile itse - vai etkö rohkene - pelkäät, että ne toimisi kuitenkin.
Asenna laitteet autosi aja 8 tietä illalla, yöllä ja aamuhämärässä, voi olla että et hirveesti hirviä nää, ne nääs ovat metsässä mutta jos ojan varrella hirven huomaat näet varmasti miten se käyttäytyy kuullessaan Hobin äänen. Kerro sitten kokemuksia tällä palstalla ja totuudenmukaisia. Käsityksesi eläinvaroittimesta muuttuu se on varmaa. - Ei niin skeptinen
luitko kirjoitti:
sen tutkimuksesi kokonaan? Siinähän sanottiin, ettei Joensuun yliopisto löytänyt ultraääniä ko. ihmepillistä. Toisessa ketjussa kovasti niitä kauppasitkin...
Miten niin "ei löytänyt ultraääntä"? Äänen voimakkuushan on mitattukin, ks.
http://www.riista.net/hirvipilli.html - niitä ei löytynyt
Ei niin skeptinen kirjoitti:
Miten niin "ei löytänyt ultraääntä"? Äänen voimakkuushan on mitattukin, ks.
http://www.riista.net/hirvipilli.htmlJoensuun yliopiston tutkimuksen mukaan pillistä ei löytynyt yli 20 kHz:n meneviä ääniä eli ULTRAääniä. Pillin luvataan tuottavan 16- 20kHz ja näilläkään taajuuksilla ei äänipiikkejä mittarit löytäneet.
Äänen taajuus ja voimakkuus ovat eri asioita. Puhalla siihen pilliin ja se soi, vrt. erotuomarinpilli. Tuo ääni vaan ei ole ultraääni(tuon ihminenkin kuulee, ultraääniä ei) ja tuollaisenkin vihellyksen aikaansaanti vaatii vauhtia lähemmäs 300km/h. Luepa tutkimus, älä mainostekstejä. - pitävän
turha nimitellä. kirjoitti:
Olen käyttäjä ja omaan laitteesta hyvät ja totuudenmukaiset kokemukset. Niitä Sinä luitko
et voi muutaa mikskään, usko se ne toimivat. Kokeile itse - vai etkö rohkene - pelkäät, että ne toimisi kuitenkin.
Asenna laitteet autosi aja 8 tietä illalla, yöllä ja aamuhämärässä, voi olla että et hirveesti hirviä nää, ne nääs ovat metsässä mutta jos ojan varrella hirven huomaat näet varmasti miten se käyttäytyy kuullessaan Hobin äänen. Kerro sitten kokemuksia tällä palstalla ja totuudenmukaisia. Käsityksesi eläinvaroittimesta muuttuu se on varmaa.totuudenmukaisuudesta, vaikka sitä itse peräätkin. Autossa ne olivat jo, enkä enää takaisin laita.
Kokeileppa sinä vaikkapa karvanoppia, jos ne muistuttavat hirvistä sinua koko ajan, niin taatusti muistat tarkkailla tienvarsia entistä ahkerammin. Tätä mieltä oli myös hirvitutkija. Käypä kysymässä, niin minäkin tein.
Usko on ihmeellinen asia ja jokainen olkoon omassaan onnellinen.
- mankelix
Kyllä noita pillejä on ollut jo -70 luvulla. Pelkkää humpuukia. Kohta tulee tietysti markkinoille se vessapaperirullasta tehty öljysuodatinkin. Ja onhan noita ollut muitakin "rahat pois hölmöiltä" ideoita.
- Kuningas
Kannattaisi tutustua ensin ultraäänen etenemiseen väliaineessa (eli tässä tapauksessa ilmassa) ja sen sirontaan ja läpäisykykyyn (esimerkiksi pienenpienien vesipisaroiden, pienhiukkasten tai puiden ja pensaiden lehtien ja havujen kohdalla).
Pienenä vinkkinä: ultraäänitaajuuksilla äänen sisältämä energia on mitättömän pieni, joten äänen kantama on lyhyt ja läpäisykyky olematon.
Jos ajattelee teoriassa, että sadan metrin päähän jokseenkin havaittavan äänen aikaansaamiseen tarvittaisiin vaikkapa yhden kilowatin teho, silloin hirvipilli saisi jo olla aikamoinen "ilmahaavi".
Täytyy vielä ottaa huomioon hyötysuhde eli se, että vain osa ilmanvastuksesta muuttuu äänitehoksi ja suurempi osa lämpötehoksi – ja se, että pillin äänestä suurin osa leviää muualle kuin auton menosuuntaan. Pilli vieläpä joutuu puhaltamaan äänen "vastatuuleen".
Äkkiäkö tuon hirvipillin tehon mittaisi, joko desibelimittarilla tai mallintamalla tietokoneella. Siitä selviäisi äänen kantomatkakin. Jos kantomatka olisi sitä luokkaa, että ääni voisi teoriassa kuulua sellaisen matkan päähän, että sillä on jotain merkitystä, sen jälkeen pitäisi enää selvittää ultraäänen vaikutus hirven käyttäytymiseen. Eiköhän tuonkin selvittäminen olisi pikkujuttu – mutta siihen tarvitsee tuskin edes ryhtyä. - kuulisi jotain
Kuningas kirjoitti:
Kannattaisi tutustua ensin ultraäänen etenemiseen väliaineessa (eli tässä tapauksessa ilmassa) ja sen sirontaan ja läpäisykykyyn (esimerkiksi pienenpienien vesipisaroiden, pienhiukkasten tai puiden ja pensaiden lehtien ja havujen kohdalla).
Pienenä vinkkinä: ultraäänitaajuuksilla äänen sisältämä energia on mitättömän pieni, joten äänen kantama on lyhyt ja läpäisykyky olematon.
Jos ajattelee teoriassa, että sadan metrin päähän jokseenkin havaittavan äänen aikaansaamiseen tarvittaisiin vaikkapa yhden kilowatin teho, silloin hirvipilli saisi jo olla aikamoinen "ilmahaavi".
Täytyy vielä ottaa huomioon hyötysuhde eli se, että vain osa ilmanvastuksesta muuttuu äänitehoksi ja suurempi osa lämpötehoksi – ja se, että pillin äänestä suurin osa leviää muualle kuin auton menosuuntaan. Pilli vieläpä joutuu puhaltamaan äänen "vastatuuleen".
Äkkiäkö tuon hirvipillin tehon mittaisi, joko desibelimittarilla tai mallintamalla tietokoneella. Siitä selviäisi äänen kantomatkakin. Jos kantomatka olisi sitä luokkaa, että ääni voisi teoriassa kuulua sellaisen matkan päähän, että sillä on jotain merkitystä, sen jälkeen pitäisi enää selvittää ultraäänen vaikutus hirven käyttäytymiseen. Eiköhän tuonkin selvittäminen olisi pikkujuttu – mutta siihen tarvitsee tuskin edes ryhtyä.se tulisi varmaan katsomaan mikä se ääni on. Mutta mitäpä jos laittais sellasen torven autoon joka matkii kiimasen naarashirven mylvintää :-) Se varmaan toimisi ilman tieteellistä näyttöä. Vaikutus tietysti olisi päin vastainen mitä oli tarkoitus.
Kuningas kirjoitti:
Äkkiäkö tuon hirvipillin tehon mittaisi, joko desibelimittarilla tai mallintamalla tietokoneella. Siitä selviäisi äänen kantomatkakin. Jos kantomatka olisi sitä luokkaa, että ääni voisi teoriassa kuulua sellaisen matkan päähän, että sillä on jotain merkitystä, sen jälkeen pitäisi enää selvittää ultraäänen vaikutus hirven käyttäytymiseen. Eiköhän tuonkin selvittäminen olisi pikkujuttu – mutta siihen tarvitsee tuskin edes ryhtyä.Siis sellainen kapistus, jolla esim. haavoittunut eläin löytyy parinsadan metrin etäisyydeltä? Auton keulaan vaan sellaiset hieman sivuille osoittamaan ja kojelaudalle hälytin.
Se tais kyllä olla joku lämpökameran tapainen.
Niitä aitojakin kun saa varmaan vielä jonkin aikaa odotella.- koirakettu
Kairakettu kirjoitti:
Siis sellainen kapistus, jolla esim. haavoittunut eläin löytyy parinsadan metrin etäisyydeltä? Auton keulaan vaan sellaiset hieman sivuille osoittamaan ja kojelaudalle hälytin.
Se tais kyllä olla joku lämpökameran tapainen.
Niitä aitojakin kun saa varmaan vielä jonkin aikaa odotella.Joo. Tähystäjä lämpökameran kanssa vaan istumaan pelkääjän paikalle zoomaamaan pientareita. Pitää muistaa vaan ajaa sitten riittävän hiljaa, että ethtii tehdä havaintoja ja varottaa kuskia...
- Ei niin skeptinen
Kuningas kirjoitti:
Äkkiäkö tuon hirvipillin tehon mittaisi, joko desibelimittarilla tai mallintamalla tietokoneella. Siitä selviäisi äänen kantomatkakin. Jos kantomatka olisi sitä luokkaa, että ääni voisi teoriassa kuulua sellaisen matkan päähän, että sillä on jotain merkitystä, sen jälkeen pitäisi enää selvittää ultraäänen vaikutus hirven käyttäytymiseen. Eiköhän tuonkin selvittäminen olisi pikkujuttu – mutta siihen tarvitsee tuskin edes ryhtyä.Lue ensin tämä ja kommentoi sitten.
http://www.riista.net/hirvipilli.html - tiedän
Ei niin skeptinen kirjoitti:
Lue ensin tämä ja kommentoi sitten.
http://www.riista.net/hirvipilli.htmlJa tuo on mainosteksti, ei siis alkuperäinen tutkimusteksti.
- koirakettu
Noita hirvipillejähän on ollut iät ja ajat. Tässä taas yksi versio.
Itse hommasin sellaisen norsutorven. Hyvin on norsut pysyneet sen jälkeen poissa...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563071Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242669Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3481746- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101071Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193947Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101802- 44799
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26790