Olin onneni kukkuloilla, kun sunnuntaina löysin karvarouskupaikan, mikä aloittelijan onni =) Illalla sitten ryöppäsin saaliini ja kun aloin pakata valmista tavaraa pakastuspusseihin, niin huomasin joissakin paloissa sinisenharmaata "likaa", jota ei todellakaan ollut siinä vaiheessa kun putsasin ja paloittelin sieniä kattilaan. Että osaisko joku kertoa mitä toi tarkoittaa?? Olenko onneton poiminut vahingossa myös jotain myrkkysieniä?? Mutta kun olen ihan varma, että sienikoppaan ja kattilaan sujahti vain karvarouskuja...!!!
Kysymys karvarouskuista
7
5257
Vastaukset
- Sienihenkilö
Kylläpähän sienet jonkin verran voivat värjäätyä keitettäessä. Omia rouskupurkkeja tuossa vilkaisin ja kyllä sielläkin hieman sinertävää näkyy sienissä, siellä täällä. Kemiallisista syistä en osaa sanoa, mutta mitä ilmeisimmin rouskut käyttäytyvät keittokattilassa tähän tapaan.
- Vuosia sienestänyt
aika ruman väriseksi. En ole koskaan tavannut vihertyvää karvarouskua. Ettet nyt kuitenkin sekoittanut mukaan erästä toista sienilajia, jolle ryöppäyksen jälkeinen vihertyminen on ominaista eli haaparouskua!Tuntuu vain oudolta, että olisit sekoittanut ne keskenään. Toinen vaihtoehto VOISI olla (ei ole omaa kokemusta!), että se olisi leppärousku, joka vihertyy leikkauspinnoilta. En ole kyllä koskaan ryöpännyt niitä enkä tiedä voisiko olla mahd. Ehkä joku tietää?En kuiteskaan usko, että vihertyvä olisi tavallinen karvarousku, tosin näitä karvarouskujakin on erilaisia!Kannnattaisi käydä sienikurssi ja hommata useita uusia sienikirjoja tueksi. Joku sienentuntija matkaan sienireisulle! Itse en söisi yhtään sientä, josta en ole varma mitä ne ovat!
Leppärousku on erehdyttävästi karvarouskun tapainen, erona kuitenkin, että sen maitiaisneste on oranssia ja värjää jopa kädet (samoin virtsa saattaa muuttua punertavaksi). Leikkauspinta vihertyy/sinistyy.
Leppärouskua ei tarvitse ryöpätä, voi syödä jopa ihan raakana; herkullinen, mutta yleensä jo ihan pienenäkin toukkainen- jennytäti
helttoihin tulee ryöpätessä monenmoisia värivirheitä, etenkin sekarouskuihin harmaan ja sinivihreän sävyjä. nou hätä, jos vain karvalaukkuja olet poiminut.
- Innokas aloittelija
Löysin lopulta asialle selityksen myös eräästä sienikirjasta. Olen n. pari vuotta harrastanut sienestystä ja kaikki mahdolliset sienikirjat on tullut luettua enkä voi kuin ihmetellä niiden tasoeroja!! Yhdestä ainoasta löytyi selitys sinertäville/harmaantuville rouskuille! En varmaan ole ainoa aloittelija, joka on säikähtänyt asiaa ja alkanut epäillä taitojaan...
Mistä tuo värivirhe muuten johtuu, osaatko kertoa? Onko joku kemiallinen reaktio?
- sienituskainen
Paljon olen lapsesta lähtien rouskuja kerännyt ja aina joskus siellä keitetyissä sienissä pilkottaa sinihomejuuston näköistä väriä.Äitini sanoi, että se värjääntyminen johtuu runsaasta "sienimaidon" tulosta. Tiedä häntä, mutta eipä tuota vielä olla mitään oireita saatu näistä sienten syömisistä.Joten se varmaan kuuluu asiaan.
- sienituskainen
Jos rouskujen helttoja sattuu vaikka veitsellä viiltämään, niin niistähän pursuaa vaaleaa "maitoa". Jos ei heti ehdi sieniä ryöpätä, niin maito ehtii hapen vaikutuksesta "sinistyä". Ei se ole sen kummempaa myrkkyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652